Treenipäiväkirja ja tavoitteet 2006

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
15.2. Hiihtoa 10 km. Tänään onnistui voitelu hyvin ja sain (kiitos myös kirittäjä-Belmondolle) niin puristettua maanantain ajasta 3 minsaa pois. Aika metka, että maanantain lenkki oli vaativuudeltaan 5-luokkaa ja tämänpäiväinen nopeampi lenkki vain 4 luokkaa. :doubtful:

Upee fiilari ja nyt on treenimotivaatiot korkealla. :thumbup:

Ps. kävin muuten ostamassa voitelusilitysraudan. Maksoin siitä 30 ekee. Josko noi voitelutkin onnistuis nyt paremmin? :rolleyes: (seuraavaksi sitten fluorivoiteita). :D

Viimeksi muokattu:

Faustus

Well-known member
Tänään oli todennäköisesti talven paras lenkki.

Ainoa miinus tulee siitä, että vaikka tarkistin tuulen nopeuden vielä ennen lähtöä ja totesin sen suht kovaksi, en silti ottanut kauluria tai edes korkeakauluksista paitaa mukaan. Itse asiassa pitkähihainen aluspaita oli jo päällä, mutta otin sen kuitenkin pois. No, tyhmyydestä sakotettiin. Koska vähän yli puolet reitistä kulki aukealla ja tuosta vähän yli puolet vastatuuleen, niin leukahan siinä meinasi jäätyä. :thumbfh:

Kerrankin maltoin aloittaa tarpeeksi rauhallisesti ja vauhdinjako onnistui muutenkin hyvin. Mitenkään erityisen kovaa en kylläkään missään vaiheessa hiihtänyt.

30 km: 2 h 30 min

:thumbup:

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
17.2.

Normaalit lämmittelyt ja jotenkin hutiloiva käsitreeni siihen päälle. En saanut oikein tuntumaa- meni juoruillessa koko punttitreeni jos totta puhutaan. Lopuksi sykkeidenmäärittelyä spinningissä. Tosi matalilla sykkeillä ja erilaisilla tekniikoilla kokeiltiin asteikolla 1-10 tehoja. (1=sohvalla makailu ja 10=maksimiteho jota jaksaa alle 10sek), ensi viikolla tehdään jatkoa ja katellaan anaerobisen kynnystä, sen sietoa ja maitohapon muodostusta sekä ties mitä. Aamulla mennään taas, ohjelman tekoa ja korkeampia sykkeitä.

Ioni

Well-known member
Sijainti
JKL
Willer sanoi:
Tästä tuli mieleen kuntotesti, jossa olin pari vuotta sitten. Siinä piti polkea pyörää eri vastuksilla, samalla joku tarkkaili sykkeitä.. Testin tulos oli, että olin varsin huonossa kunnossa. Ihmettelin tulosta, koska olin ko. vuonna kevään hiihdellyt ja kesällä pelannut futista 2-3 krt/viikossa. Testiä seuraavana päivänä iski päälle paha flunssa, joten laitoin testin huonon tuloksen sen piikkiin - olin varmaan ollut sairas jo testipäivänä.

Mutta onko mahdollista, että kuntotesti perustuu pelkkään sykkeen seurantaan? Jos näin on, niin eikö silloin pitäisi tietää maksimisyke? Koska se vaikuttaisi olevan itselläni selvästi korkeampi kuin laskennallinen arvo, niin eikö kuntotesti menisi harhaan.. siinä ei nimittäin mitään maksimeja mitatattu.
Mukava seurailla muiden touhuilua, oppiikin samalla jotain. :thumbup:

Tuosta testistä vielä, jos jotakuta on kiinnostaa. Maksimi tosiaan pitää tuossa testissä "tietää", joten yleensä se arvioidaan kaavalla. Mikäli se arvio poikkeaa "todellisesta" niin luotettavuus kärsii samalla. Koko testin tulosten tulkinta meinaan perustuu tuohon maksimin. Aika harva sitä todellista maksimiaan tietää ja arvio on pakko tehdä. Se 220-ikä ei liene kovin käytetty testaajien parissa mikäli osaavat hommansa. Se kun on elämään jäänyt heitto eikä perustu tarkemmin mihinkään tutkimukseen. Suht hyvin se silti tuntuu pitävän paikkansa. Tarkempiakin kaavojakin löytyy, tosin niistäkään ei taida päälle 200 sykkeitä saada. Omakin max syke on jossain 210 päällä ja kaavoilla ei niin ylös päästä.

Sumazummarum, nuo epäsuorat maksimihapenottoon (sitähän tuossa lopulta arvioidaan) perustuvat testit on just tollasia. Ihan kaikki! :wink: Ensin arvioidaan sitten arvioidaan ja lopuksi arvioidaan onko arvio kuinka suuntaa antava. Tosin jos testaaja tietää mitä tekee niin siltikin riittää testin tarkkuus mainiosti kuntoilijalle.

Toi T6 olis kyllä kiva lelu :frown: Ehkä kesällä...

Knoukka

Well-known member
18.2.

Pitkät 300kcalorin aamulämmittelyt, selkätreeniä 50min: ihan perinteistä maastavetoa, kulmasoutua ja leuanvetoa. Lopuksi raskas, mutta sykkeiltään suhteellisen matala tsyge. Alaselkä alkoi jo tsygessä loppumaan, mutta ei kipuillut. Sippasi vaan vähäsen.

Tänään tuli T6seen ekaa kertaa patterin kuva! Taisi olla heinäkuuta kun ostin ja oon käyttänyt 8-10h/vko sykemittausta. Treenikaverilla oli XR6nen (?) samassa huollossa kuin Mylliksellä- söi pattereita tuhottomasti. Tyyppivika Suunnoissa.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
16.2.
Hiihtoa 39 kilometriä. Kilometri jäi tammikuussa tässä toikissa julistamastani tavoitteestani, joten tämä pitää vielä ottaa uusiksi. ;)

Anyway. Sää oli mahtava. Sukset oli mahtavat. Voitelu onnistui täydellisesti. Luisto oli hyvä. Pito oli loistava. Ja jopa kuntokin oli kohtuu hyvä. Esim. 29 kilometrin jälkeen vetäisin yhdessä jyrkässä nousussa pertsalla ohitse parista vapaan tyylin hiihtäjästä, jotka olivat ohittaneet minut aiemmin tasaisella. Sen jälkeen tosin viiminen kymppi oli aika vaikeaa, mutta kuitenkaan totaalista tsippiä ei tullut. Pystyin pitämään koko matkan tasaista vauhtia. Ei mitään älytöntä spurttia, muttei toisaalta löntystelyäkään. Aikaa tähän koitokseen kului 4,5 tuntia, mikä on puoli tuntia tavoitettani hitaampi. Tuntuu kuitenkin, että tosta saa tuota aikaa varmasti tunninkin pois kun/jos uskaltaa aloittaa vähän rivakammin.

Nyt olo on helpottunut ja erittäin väsynyt. Olen tosi iloinen suorituksestani ja huomenna voin puhtaalla omalla tunnolla käydä vetämässä kebabit lounaaksi. :ahem:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
18.2. Hiihtoa 10 km. Flunssaisen olon takia hiihdin aika rauhallisesti aistien omaa tilaa ja tuntoa. Suksiinkin vedin vaan entisten pehmeitten voiteitten päälle Startin TervaFluoria -7 - -12 kelille ilman rautoja korkilla hangaten. Siksi luisto olikin ihan perseestä. Hiihdin 3 minuuttia hitaammin ekan kierroksen kuin viimeksi. Siitä kiristin semmosen 30 sekkaa pois seuraavilla (3.3 km) kierroksilla. Olo oli ihan ok. Huomenna olis tarkoitus vetää vähän pitempi lenkki (16.2 km) :ahem:

Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Jacques sanoi:
16.2.
Hiihtoa 39 kilometriä. Kilometri jäi tammikuussa tässä toikissa julistamastani tavoitteestani, joten tämä pitää vielä ottaa uusiksi. ;)

Anyway. Sää oli mahtava. Sukset oli mahtavat. Voitelu onnistui täydellisesti. Luisto oli hyvä. Pito oli loistava. Ja jopa kuntokin oli kohtuu hyvä. Esim. 29 kilometrin jälkeen vetäisin yhdessä jyrkässä nousussa pertsalla ohitse parista vapaan tyylin hiihtäjästä, jotka olivat ohittaneet minut aiemmin tasaisella. Sen jälkeen tosin viiminen kymppi oli aika vaikeaa, mutta kuitenkaan totaalista tsippiä ei tullut. Pystyin pitämään koko matkan tasaista vauhtia. Ei mitään älytöntä spurttia, muttei toisaalta löntystelyäkään. Aikaa tähän koitokseen kului 4,5 tuntia, mikä on puoli tuntia tavoitettani hitaampi. Tuntuu kuitenkin, että tosta saa tuota aikaa varmasti tunninkin pois kun/jos uskaltaa aloittaa vähän rivakammin.

Nyt olo on helpottunut ja erittäin väsynyt. Olen tosi iloinen suorituksestani ja huomenna voin puhtaalla omalla tunnolla käydä vetämässä kebabit lounaaksi. :ahem:
Ja tässä lenkkini kartalla:

Jere1983

Well-known member
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Tänäänhän olisi oiva mahdollisuus hiihtää Hyvinkää-hiihdossa se 40km :thumbup:
Eilen tuli lykittyä vapaalla rauhalliseen tahtiin 20km, hyvä keli ja muutenkin oli tosi mukava hiihtää.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
19.2. Hiihtoa 16.2 km. Lähdettiin rauhallisesti liikkeelle kun oli flunssainen olo ja 'pieni' krapulakin vaivasi. :rolleyes: Siitä huolimatta tultiin takaisinpäin noin 5 min lujempaa kuin viikko sitten 13 asteen pakkasessa. :thumbup: Tänään luisti suksi paremmin kuin eilen ja pitoakin oli ihan riittävästi. Viikon 'pitkä'treeni tuli sitten tehtyä. Ens viikko (hiihtoloma) pitäisi sitten päästä vähän levättynämpänä treenaamaan. Huomenna ehken uintia aamusta. Vois vetää vaikka vähän pitemmän siivun jos jaksaa. :eek:

Kuten korkeusprofiilista näkyy, niin menomatka on aikasen paljon alamäkivoittosempaa kuin paluumatka. Hyvin imee energiat tommonen. :D

Viimeksi muokattu:

Faustus

Well-known member
Viikonlopun saldo:

Pe: 30 km 2 h 30 min
La: 30 km 2 h 35 min
Su: 28 km 2 h 10 min

Yllättäen lauantaina oli jostain syystä meno kaikkein raskainta. :confused:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Perkele oon kateellinen teille jätkät, kun pystytte treenaamaan aktiivisesti! Saisinpa paikat kuntoon niin sitten alkaisi treenaaminen taas ja kovaa, täysin uudella innolla.

Polvi on parantunut pitkin viikkoa varsin mallikkaasti. Tällä kertaa suurin ongelma on ollut pohkeen alueelle tullut, pystusuunnassa ollut ilmeisesti lihastulehus, joka sattui aivan perkeleesti kun koitti kävellä suorassa. Sen takia jouduinkin kävelemään selkä kyyryssä koko viikon, tai muuten olisi taju lähtenyt vähänkään pidemmällä reissulla. Oli nimittäin aika noloa käydä esim. kaupassa :D. Nyt alkaa kyseinen lihastulehus olla poissa ja kipu tuntuu enemmän oikean jalan polvitaipeen oikeanpuoleisessa nivelessä, tosin ei läheskään niin pahana kuin aikaisemmin, voin jopa kävellä suorassa taas. :ahem: Tosin, aika jännä ilmiö, kun viikon käveli kyyryssä, pyrkii nyt selkä menemään kokoajan kyyryyn ja joutuu keskittymään että saa pidettyä ryhdin hyvänä. Eiköhän tuo ongelma hoitune seuraavassa muutamassa päivässä.

Huomenna pyrin aloittamaan jälleen treenaamisen, tarkoitus on olla 3,5 viikon kuluttua olevassa koulun sählyturnauksessa kovassa kunnossa taas, joten keskityn aerobiseen kuntoon puntinnostoa enemmän. Salilla sitten kyykkyä tukemaan sählyn tarvitsemaa kiihtyvyyttä. Kun paikat on kunnossa, toivottavasti palaan entistä ehompana ja kovemmalla temmolla sorvin ääreen kuin aikaisemmin, aivan kuten Teemu Selänne teki paranneltuuan paikat kuntoon NHL:n työsulun aikana, hälläkinhän oli polviongelmia aikaisemmin! :ahem:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Juhis, mulle tehtiin -97 uusi eturistiside polvijänteestä ja muistan miltä tuntui istua reidenojennuskoneessa kun en saanut edes 5 kg nousemaan. Ilman painoa sitten ojentelin sitä koipea. :rolleyes:

Hoida se polvi kuntoon. Sitten kuntoutat sitä niin, että vedät aina kipurajalle asti. Siitä se kipuraja nousee.

Oi niitä tunteja mitä minäkin olen istunut TVn ääressä jääpussi polvessa. Ei se polvi vieläkään mene ihan koukkuun eikä suoraksi mutta perässä se kulkee. ;)

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Moe Szyslak sanoi:
Juhis, mulle tehtiin -97 uusi eturistiside polvijänteestä ja muistan miltä tuntui istua reidenojennuskoneessa kun en saanut edes 5 kg nousemaan. Ilman painoa sitten ojentelin sitä koipea. :rolleyes:

Hoida se polvi kuntoon. Sitten kuntoutat sitä niin, että vedät aina kipurajalle asti. Siitä se kipuraja nousee.

Oi niitä tunteja mitä minäkin olen istunut TVn ääressä jääpussi polvessa. Ei se polvi vieläkään mene ihan koukkuun eikä suoraksi mutta perässä se kulkee. ;)
Kiva lukea, että jollakin muulla on ollut samanlaisia ongelmia ja siitä on parantunut. Oisko sulla jotain vinkkiä, miten voisin itse edistää polven paranemista? Lääkärit eivät tuohon kysymykseen antaneet vastausta, mihin kyllä petyin suunnattomasti. Toivottavasti mulla ei mee noin pahaan jamaan kuin sulla oli, ei huvittaisi mennä lääkärin puukotettavaksi, ilmeisesti kun leikkauksesta toipumisajatkaan ei oo mitään lyhkäsiä.

Tuosta kipurajalle viennistä, oon mielestäni toteuttanut sen kaltaista kuntoutusta aika mallikkaasti. Esim. Toissa perjantaina, kun kivut olivat kovimmillaan, nousin väkisin ylös ja kävelin niin kauan kuin vain kestävyys riitti. Sitten istuin hieman ja uudestaan. Ja yllätys yllätys, sen ansiosta pystyinkin sitten jo illalla liikkumaan muuten kuin konttaamatta. Toinen kova koettelemus oli viime viikon keskiviikon 10 tunnin koulupäivä. Oli nimittäin aika vittumoista tehdä labratöitä ja siirtyä luokasta toiseen. Puhumattakaan ruokailureissusta, meillä on liiketalouden ruokala n. 300 m kävelyn päässä, joka sisältää luistelukentän ylityksenkin. Hammasta purren painoin menemään ja kestin melkein muiden kyydissä, vaikka välillä tuntui tähtiä näkyvän. Veikkaisin, että moni olisi sillä polvella jäänyt kotia potemaan, tai hommannut kävelykepit jostain.

Tänään tosiaan aion yrittää illalla sauvakävellä tunnin lumihangessa, toivottavasti kykenee ongelmitta tai viimeistään hammasta purren. Huomena onkin sitten polven röntgenkuvaus tiedossa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kyllä se paras resepti kuntoutuksessa on jäät ja kylmä. Yleensä kipeä polvi kerää nestettä joka turvottaa ja samalla polvesta häviää liikkuvuus. Ja kun se ei liiku, siihen sattuu.

Kun saa kylmällä turvotuksen kuriin niin tulehduskin siitä nivelestä häviää. Ja polvi paranee nopeammin.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
20.2

Reilu tunnin sauvakävelylenkki lumihangessa.
Lunta oli parhaimmillaan puoleen reiteen, joten aikamoisessa hangessa sai kahlata. Yllättävän paljon oli satanut lunta lisää sen jälkeen kun viimeeksi tuolla samoili. Ja oli kyllä raskasta puuhaa, taitaa olla raskain laji mitä oon harrastanut tää sauvakävely. Vauhti ihan olematon ja silti syke hakkaa taivaissa. Polvi kesti hyvin, toivottavasti viime viikolla vaivannut tulehtuma ei palaa lenkin jälkiseurauksena. Huomennahan sen kunnon näkee, jos on hyvä niin sitten vain uudestaan huomenna!

Kiitti Moelle vinkeistä. Musta on aika jännä kuitenkin, että mulla ei oo polvessa/sääressä huomattavaa turvotusta ollut ollenkaan. Voisiko se kipua aiheuttava nesteen keräytymä/ turvotus olla niin syvälle lihaksien keskellä, ettei se näy?

exe.time 1.01:29
avr hr. 152
kcal / fat % 951 / 40

JNF

Well-known member
20.2 Flunssa hieman vaivannut, niin on tullut tauko liikkumiseen. Eilen kokeilin, josko sitä pystyisi jo lenkkeilemään, ja hyvinhän se onnistui. Jälleen oli hankala aluksi löytää oikea tahti, kun oli hieman taukoa edellisestä lenkistä.

kesto 39:15,6
keskisyke 158
maksimisyke 179
kalorit 612

Tänään ajattelin käydä salilla kokeilemassa tuleeko siitä mitään.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
21.2. Hiihtoa reilut 13 km. Pojan kanssa ensin kierros 3.3 km radalla. Sitten Belmondon kanssa 3 kierrosta illalla lisää. Se jätti mut kuin tikku pashaan kun spurttas lopussa. :eek:

Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minä hiihtelin hiljalleen lasten kanssa vähän vajaa 5 kilsaa. Aikaa meni mehutauon kanssa tunnin verran. Kivaa oli ja äkkiseltään käsiin kävi, kun lähes pelkästään sauvoin itseäni eteenpäin.