Treenipäiväkirja ja tavoitteet 2006

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
5.1. Hiihtoa 6 km. Eka kierros pojan kanssa. Toinen kierros yksin, joka alkaa tossa 44 minuutin kohdalla. Laitan tähän korkeuserot niin näkee miten se vaikuttaa sykkeeseen. Aikamoista kiipeämistä tossa välillä. :rolleyes:

Hyvin jaksoi Saku hiihtää. Meni haarakäynnit oikein loikalla. :thumbup:

PS. Multa loppuu tai ainakin vähenee noi puntinnostot ylävartalon osalta. On ylävartalon lihakset liian kireät ja se vaikuttaa hengitykseen. Kestävyysurheilijoiden kannattaa muutenkin olla tarkkana ton rintakehän liikkuvuuden kanssa. Tuli oppia eilen. ;)

Viimeksi muokattu:

Faustus

Well-known member
Sairastelut ovat takanapäin. Hiihdin toissapäivänä n. 12 km ja eilen n. 24 km. Tänään on välipäivä. Yhteensä olen hiihtänyt tänä talvena säälittävät 60 km.

Tuo 12 km:n lenkki sujui jo selvästi helpommin kuin aikaisemmin. Eilen hiihdin tarkoituksella hieman rauhallisempaa tahtia, sillä kunto ei ole vielä kaksinen.

Aion hiihtää vielä kaksi kertaa tuon 24 km:n lenkin tämän viikon aikana.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Tuli muuten Suunolta vastaus. Patterin normaali elinika on 12-18 kk, joten jotain mun vehkeessa on vikana kun 10kk aikana olen kayttanyt yli 10 patteria.... :nope: :thumbfh:

Hualtoon menee... :(

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Myllis sanoi:
Tuli muuten Suunolta vastaus. Patterin normaali elinika on 12-18 kk, joten jotain mun vehkeessa on vikana kun 10kk aikana olen kayttanyt yli 10 patteria.... :nope: :thumbfh:

Hualtoon menee... :(
Mutta pareehan se on saada kondikseen :thumbup: Loppuuko sulta patteri kellosta vai tosta sykeanturista?

En uskaltanut käyttää sitä uidessa, kun pelkäsin että menee 'myllis-kuntoon' jos sillä ui. :eek:

luisto

Well-known member
JNF sanoi:
Viittiskö joku antaa vinkkejä venyttelyyn? Siitä oon saanut niiin ristiriitaista tietoa, että alan mennä jo aivan sekaisin, miten se kannattaisi tehdä. Saliharjoittelu itsessään oikein tehtynä taitaa toimia jo venyttelynä, mutta tunti pari treenin jälkeen ois ilmeisesti hyvä venytellä. Entä ennen harjoittelua lämmittelyn jälkeen? Tai välittömästi treenin jälkeen?
Treenipäivän iltana kunnon venyttely vähintään treenatulle alueelle. Hyvin tärkeää on pumpata silloisen treenikerran pääliikkeellä pari pitempää sarjaa olemattomalla painolla. Poistaa hyvin lihaksistoon kasautuneita kuona-aineita ja nopeuttaa sitä kautta palautumista.

Kova venyttely ennen treeniä poistaa osan lihastonuksesta, jolloin treeni ei kulje. Ensin kokonaisvaltainen lämmitys esim. 10min ergosoudulla tai kuntopyörällä. Kovin sarja olisi hyvä olla vähintään viides, jos vetää maksimit niin n. 8:s.

Oma tavoite vuodelle 2006 on saada sotilaspenkissä 13 (92,5Kg) kun 2005 tuli 8 (102,5Kg). Tänä aamuna paino oli 98. Salille ei ole päässyt pariin viikkoon issiasoireiden vuoksi. Sairasloma loppuu tänään. Alaselkä on rappioitumassa :( Suurin syy kyykkäämällä joskus hankittut muhkeat pakarat, jotka kääntävät luonnostaankin notkon selän liian kaarevaksi, kun kiristävät (venyttelyä!). Vatsalihakset puolestaan suhteessa liian löysät. Asiaa yritän korjata kunhan kuntoudun. Ai niin, nyt alkoi viidestoista vuosi painojen kanssa leikkiessä. Moista touhua en aloittaisi uudestaan ainakaan niin tosissani kuin joskus, mutta koukussa ollaan. Tarpeeksi kun nostelee painoja ja unohtaa venyttelyn ei enää muuhun pysty :). Ja sitten kun lihakset ovat irti niin joku hermorata kanittaa ja kivistää.

Minusta pitkän ijän ja vetreyden kannalta parasta liikuntaa on suhteellisen kevyt aerobinen liikunta, joka ei kuluta liikaa niveliä höystettynä kuntopiirityyppisellä salijumpalla. Molempia laatuja vähintään kerran viikossa ja venyttelyt ja hieronnat päälle. Itse en ole vielä valmis moiseen, mutta viimeistään viiskymppisenä. Niillä yli 70v aktiivitreenareilla on paljon viisautta. Kannattaa kuunnella.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
5.1
Tunnin salitreeni. Kävin läpi olkapäät, ojentajat, rintaa ja vatsat. Hyvin poltteli kun teki vinopenkkiä Shmittissä mahdollisimman leveällä otteella! Jätin tänään lenkin väliin, huomenna sitten jos koittas vähän pidemmän vetästä.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
04.01. Keilailua ja bilista ja olutta.

05.01. Kuntofillarilla 40 min taysvastuksella ja sen paalle hiukka reilu vartti tiuhaan tahtiin kasipainoilla (hauikset, ojentajat, ylaselka ja kyykkaysta eteen ja sivuille).

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
6.1.
Vuoden ensimmäinen treeni. Aamupäivällä kävelin noin 2km päähän ja takaisin sukset kädessä reipasta vauhtia. Tarkoitus oli löytää eräs latu, jonka olin työmatkalla havaitsevani. Ko. latu oli kuitenkin epäkelpo joten käännyin takaisin. Myöhemmin lähdin sitten pyörällä tiedustelemaan keskuspuiston latutilanteen. Tein samalla noin 20km pyörälenkin tehden välillä pieniä pyrähdyksiäl.

Tässä vielä tiedoite muillekin kiinnostuneille Helsingin keskuspuiston latutilanteesta:
Pirkkolassa näyttäisi pururadalla kulkeva latu olevan jonkunlaisessa kunnossa. Oli ihan koneella tehty ja kait siinä hiihtää pystyy, mutta tuskin on mikään suuri nautinto. Paloheinän suuntaan mennessäni sillan ylittävä latu näytti kuitenkin hyvältä. Sillan kohdalla. Jouduin itse menemään eri reittiä, koska pyörällä ei saa eikä viitsisikään laduilla ajella, mutta ainakin risteyskohdassa ~1,5km ennen paloheinää latu oli taas vähän heikompi. Näin kuitenkin tuollakin pätkällä pari hiihtäjää, joten eiköhän siellä pysty hiihtämään.
Paloheinässä olikin sitten eri kuviot. Siellä oli paljon hiihtäjiä ja luntakin näytti olevan. Ilmeisesti sitä on tuotu sinne jostain lisää. Latujen kuntoa en päässyt tarkastelemaan, mutta uskoisin niiden olevan kunnossa hiihtäjien määrästä johtuen. Toisaalta, voisi kuvitella latujen olevan kuluneet, jos kaikki pk-seudun hiihtoharrastajat jyystävät sitä 3km latua.

Noh.. Vaihtoehtona olisi mennä huomenna hyvinkäälle, jossa hiihto-olosuhteet on 100% varmuudella mahtavat. Toisaalta voisin käydä kokeilemassa käytännössä pirkkolan ja/tai paloheinän latuja. Pitää katsoa huomenna mikä on fiilis. :)

Archie

Well-known member
Sanokaapa nerot, että miten sykealueet pitäisi laskea. Tarkoitan tällä esim. perinteistä 220-ikä -> maksimisyke, josta lasketaan sykealueet prosentteina versus Karvosen kaava, joka antaa korkeammat sykealueet. Siis kumpaa tällaisen kuntoilijan olisi hyvä noudattaa?

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
06.01. Kuntofillarilla tunti, 30 km, taysvastuksella. Huomenna rinteeseen. :thumbup:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
6.1
Melkein tunnin hidastempoinen sauvakävely metikön ja hiekkamontun lumihangissa ja vieläpä pimeässä taas. Pimeässä varsinkin metsän puolelle toi touhu on aikamoista extremeurheilua, vaikka näkee mihin on menossa niin lumesta ei erota muotoja ja aivan yllättäen tulleet montut oikeasti yllättää. Lopuksi hieman mäkien rauhallista kipuamista. Reisiä poltteli! Hyvä tuollainen rasvanpolttokeikka.

exe.time 58.43
average hr. 142
kcal/fat % 804/50

Willer sanoi:
Sanokaapa nerot, että miten sykealueet pitäisi laskea. Tarkoitan tällä esim. perinteistä 220-ikä -> maksimisyke, josta lasketaan sykealueet prosentteina versus Karvosen kaava, joka antaa korkeammat sykealueet. Siis kumpaa tällaisen kuntoilijan olisi hyvä noudattaa?
Sykkeet on jokaisella niin yksilölliset, että ei tuollaisilla kaavoilla saa kuin suuntaa antavia arvoja. Itse oon pitänyt aerobisena alueena 130 - 150 ja siitä ylöspäin siten anaerobiseksi. Lenkkipolulle kera sykemittarin kokeilemaan, kyllä ne itselle sopivat alueet löytyy.

Onks Karvosen kaava 220- 0,65 * ikä ? Tuolla kaavallahan saa isomman maksimisykkeen ja se vähentää iäntuomaa maksimisykkeen pienentymistä.

Viimeksi muokattu:

Faustus

Well-known member
Joululoman saldo: n. 96 km hiihtoa

Hiihdin eilen vain 12 km, sillä edellisellä lenkillä tuli joku ihme lihasjännitys tms. pohkeeseen. Itse asiassa hiihtäessä ei sen jälkeen ole tuntunut mitään kipua, mutta muutoin kylläkin. Nyt tuo näyttäisi kuitenkin olevan miltei täysin parantunut.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
7.1. Hiihtoa 11-12 km. 2 kertaa menin nurin kun oli tosi huonot ladut Pilpan majalle ja metsä oli synkän pimee :( Tai no toisen kerran kaaduin kyllä valaistulla alueella, mutta ei ollut latuja kun oli alikulkutunneli :eek:

37 minuutin kohdalla oltiin majalla ja siitä takaisin. Aika kivat korkeuserot, 90 metriä. :D

Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
luisto sanoi:
Treenipäivän iltana kunnon venyttely vähintään treenatulle alueelle. Hyvin tärkeää on pumpata silloisen treenikerran pääliikkeellä pari pitempää sarjaa olemattomalla painolla. Poistaa hyvin lihaksistoon kasautuneita kuona-aineita ja nopeuttaa sitä kautta palautumista.

Kova venyttely ennen treeniä poistaa osan lihastonuksesta, jolloin treeni ei kulje. Ensin kokonaisvaltainen lämmitys esim. 10min ergosoudulla tai kuntopyörällä. Kovin sarja olisi hyvä olla vähintään viides, jos vetää maksimit niin n. 8:s.
Kiitän.

Torstaina oli sitten sali suljtettu aikaisemmin, joten olin tunnin myöhässä :jaska: Eilenkään ei sali ollut avoinna, joten treeni siirtyi täksi päiväksi ja kävin keskustassa. Väkeä oli kuin pipoa, ja hieman siellä tunsi erottuvansa joukosta. Tällä kertaa rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat ja vatsat tuli käytyä läpi. Melkoista hakemista edelleen tekniikan ja painojen kanssa, joka saattoi näyttää aika koomiselta monesta muusta. Hällä väliä, askel kohti tavoitteita jälleen otettu.

Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
7.1.
reilu puolentunnin hölkkälenkki, josta ~1/3 spurtteja.
Piti käydä hiihtämässä, mutta päivällä oli kovin väsynyt olo. Pimeällä ei sit viitsinyt, joten suksien testaaminen jää huomiseksi.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Kavin sitten Haslibergissa rinteessa. UP toikkiin tulee kuvia.

Nelja tuntia ja hurja meininki. Vain yksi tauko.

Alla kayrat, vertailussa maanantain loysaily pienemmassa maessa.... :rolleyes:

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Myllis kerroppa hiukan laskettelusuksista. Mikä olisi hyvä merkkivalinta aktiiviselle sunnuntailaskijalle ? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota ? Tarkoituksena hakea jotakin puikka/suurpuikka suksea vastaavaa mallia.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Jr- sanoi:
Myllis kerroppa hiukan laskettelusuksista. Mikä olisi hyvä merkkivalinta aktiiviselle sunnuntailaskijalle ? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota ? Tarkoituksena hakea jotakin puikka/suurpuikka suksea vastaavaa mallia.
Suksien valinta on niin mielipide meininkia, etta suosittelen ehka Teknarin viimeisinta testia lukemaan.

Itse aina inhosin Fischereita ja vannoin etten osta, mutta viime vuonna Levilla vuokrasin Fischerin skabarit, Slalom sellaiset, ja diggasin ihan kyballa.

Mulla on taystmattamustat Nordicat, 4 vee vanhat, toimii hyvin, mutta haluaisin nyt skaba slalom carverit. Ne nayttais sopivan mun tyylille... :doubtful: