Ei mitään, ole tyytyväinen vaan. Tuo on vaan mekaaninen arvio toi 220 miinus ikä. Yksilölliset erot voi olla kymmenien biittien luokkaa.Willer sanoi:Hyvin on vuosi lähtenyt. On tullut lenkkeiltyä, hiihdettyä ja kuntopiirikiäkin on jumpattu. Joululahjaksi saadusta sykemittarista on tullut tärkeä kapistus harjoituksissa. Ilman sitä minulla ei ole kovin tarkkaa käsitystä sykkeestä. Sitten kysymys maksimisykkeestä. Laskukaavan mukaan (220-ikä) se on 189. Äsken vetäisin hiihtämällä pitkän mäen n. 90 prosentin teholla ylös (oma arvio..), ja syke pomppasi 195:een... Mitä tuosta pitäisi ajatella?
Joo, nuo yksilölliset erot tuntuu olevan uskomattomia sykkeissä. Mulla on maksimisyke jossain 180 kieppeillä, eikä nouse vaikka kuinka treenaisi posket punaisina ja nenä valkoisena. Sen takia ihmettelinkin juuri Willerin ja JNF:n sykkeitä, jos eivät ole hirveästi treenanneet ja silti sykkeet noin korkealla niin jopas! Mutta hyvä vain heille! :ahem:KnowHow sanoi:Ei mitään, ole tyytyväinen vaan. Tuo on vaan mekaaninen arvio toi 220 miinus ikä. Yksilölliset erot voi olla kymmenien biittien luokkaa.
Sama homma se on mullakin kuten vaikka eilisestä treenistäni näet. Juostessa nousee tuo sykkeenperkele vielä 10-15 biittiä kovemmaksi kuin pyörän päällä.
Siis jos sulla ei mitään rytmihäiriön tapaista ole?
Se on pääosin hermostollinen ominaisuus. En tiedä onko sillä sydämen koon suhteen mitään korrelaatiota. Oudolta tuntuisi. Esimerkiksi mulla on leposyke pikkasen yli 30 ja toisaalta raju maksimi. Ja eikös laiska sydän ole sellainen joka ei reagoi rasitteeseen eli laiskan sydän ei kykene sykevaihteluun.Juhis sanoi:Mistähän tuo maksimisykkeiden erot johtuu? Onko mulla jotenkin iso ja vahva sydän vai heikko sydän joka ei jaksa sykkiä enempää?
Ja minä junttaan jotain 40 metrin nousua vertikaalisesti useamman minuutin putkeen täysillä ja syke on 154 :nope:KnowHow sanoi:Ei mitään, ole tyytyväinen vaan. Tuo on vaan mekaaninen arvio toi 220 miinus ikä. Yksilölliset erot voi olla kymmenien biittien luokkaa.
Sama homma se on mullakin kuten vaikka eilisestä treenistäni näet. Juostessa nousee tuo sykkeenperkele vielä 10-15 biittiä kovemmaksi kuin pyörän päällä.
Siis jos sulla ei mitään rytmihäiriön tapaista ole?
Tästä tuli mieleen kuntotesti, jossa olin pari vuotta sitten. Siinä piti polkea pyörää eri vastuksilla, samalla joku tarkkaili sykkeitä.. Testin tulos oli, että olin varsin huonossa kunnossa. Ihmettelin tulosta, koska olin ko. vuonna kevään hiihdellyt ja kesällä pelannut futista 2-3 krt/viikossa. Testiä seuraavana päivänä iski päälle paha flunssa, joten laitoin testin huonon tuloksen sen piikkiin - olin varmaan ollut sairas jo testipäivänä.KnowHow sanoi:Maksimisykettä ei voi paljoa nostaakaan, sepä on melkein mikä on. Harjoittelun avulla sitä lähemmäs voi tosin päästä kun muu hapenkuljetuskapasiteetti petraantuu.
Kyllä siinä mitataan niitä sykevaihteluvälejä ja tehdään niistä analyysia. Eli se kuinka herkästi syke nousee ja kuinka nopeasti se laskee. Peukalosääntönä voi sanoa, että mitä paremmassa ja harjoitetummassa kunnossa sydän on sitä nopeammin se palautuu maksimisykkeestään eli kuinka jyrkästi nuo täälläkin grafiikoissa näkyvät käyrät laskeutuvat.Willer sanoi:Mutta onko mahdollista, että kuntotesti perustuu pelkkään sykkeen seurantaan? Jos näin on, niin eikö silloin pitäisi tietää maksimisyke? Koska se vaikuttaisi olevan itselläni selvästi korkeampi kuin laskennallinen arvo, niin eikö kuntotesti menisi harhaan.. siinä ei nimittäin mitään maksimeja mitatattu.