Treenipäiväkirja ja tavoitteet 2006

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
30.1.
Sählyä 1h. Suht kova tempo ja tuli jopa pari maaliakin vahingossa tekaistua..Mun pelaaminen on vähän sellaista, juoksen siellä sun täällä ja yritän saada pallon haltuun.. Noh ainakin toistaiseksi joku vielä viittii syöttää mulle, joten kai sitä pelaaminenkin vähän on kehittynyt. :D

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Juhis sanoi:
Voitelu? :D Tosimies lykkii menemään ilman mitään voiteita, suksen pohjan kuvioinniksikin kelpaa teiden ylityksissä naarmutetut pohjat. :D :tongue:
:D

Osaatko muuten luistelutyyliä? Jos saat jostain lainattua/vuokrattua luistelusukset ja osaat perustekniikan, niin kannattaa kokeilla. Luistelusukset on helppo voidellakin kun ei tartte laittaa kuin luistoa.. Kun pitoa ei tartte niin ei lipsukaan (paitsi jos yrittää pertsaa niillä suksilla :D). Ja alamäet menee kovempaa.. Mut tietty jos ei oo koskaan hiihtänyt sillä tyylillä, niin voi olla hankalampaa..

Mut tosiaan, oon huomannut itsekin, että voitelu vaikuttaa saatanasti hiihdon miellekkyyteen. Joskus se onnistuu hyvin, ja sillon hiihtelee mielellään pidempääkin perinteistä.. Sitten kun epäonnistuu niin se on tosiaan aika tuskaa lipsuvilla suksilla.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Faustus sanoi:
Lipsumiseen auttaa se, ettei juurikaan potkaise, vaan pikemminkin liu'uttaa suksea. Jos ei sekään auta, täytyy "vaihtaa vapaalle".
Jooh, juuri tuollaista liuttamistekniikkaa käyttelinkin aina sen jälkeen kun totesin kovemman potkun vain aiheuttavan rytmiä rikkovaa lipsahtelua. Sen takia hiihtely tuntuukin mun mielestä niin toivottomalta, koska menohaluja ja kuntoa ois mutta kun koittaa lisätä vauhtia potkasemalla kovempaa, alkaa lipsumaan ja rytmi sekoaa. Liuttamistekniikalla kun ei järin kovaa tunnu pääsevän ja ei nosta sykettä hirmuisesti. Ylämäissä haarakäynnissä pärjään taatusti muillekin :D

Jacques,
oon mä kokeillut luistelutyyliä useasti noilla samoilla suksilla, tosin viime puolen tyylillä ja tuntuu se kohtalaisesti sujuvan. Varsinkin kun ottaa huomioon noiden olevan puhtaasti perinteisen sukset ja monotkin on aivan liian löysät, luistellessa tuppaa taittumaan alle. Musta tuntuu, että luistelu ois muutenkin enemmän mun tyyli koska saa enemmän vauhtia menon ollessa lennokkaampaa pertsaan verrattuna. Jostakin pitäisi varmaan saada kokeiltavaksi kunnon luistelusukset ja jos alkaa kunnolla maistumaan, niin ostan kunnon sukset. Todennäköisesti kilpahiihtäjältä vanhat. Välineurheilussa kyllä ne välineet joko tappaa innostuksen tai sitten vain lisää innostusta, uskoisin että kunnon välineillä hiihto maistuisi mullekkin paljon enemmän.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Juhis sanoi:
Jooh, juuri tuollaista liuttamistekniikkaa käyttelinkin aina sen jälkeen kun totesin kovemman potkun vain aiheuttavan rytmiä rikkovaa lipsahtelua. Sen takia hiihtely tuntuukin mun mielestä niin toivottomalta, koska menohaluja ja kuntoa ois mutta kun koittaa lisätä vauhtia potkasemalla kovempaa, alkaa lipsumaan ja rytmi sekoaa. Liuttamistekniikalla kun ei järin kovaa tunnu pääsevän ja ei nosta sykettä hirmuisesti. Ylämäissä haarakäynnissä pärjään taatusti muillekin :D
Tosta potkaisutekniikasta, niin noi expertit opetti mulle että potkun pitäisi nykysuksilla kohdistua alaspäin eikä taaksepäin. Sillä tavalla jäykkä suksi ottaa pidot. Tasamaat sitten tasatahtia lykkien. Vuorohiihtoa vain loivat ylämäet. Ylämäissä pitäisi vartalon suoristua pystympää, jotta saisi pidot suksien alle. Etunojassa tuppaa vaan lipsumaan.

Eilen yritin vähän paneutua tohon ylämäkitekniikkaan, ja yllätyksekseni huomasin että pääsin vuorohiihdolla sellaisia kohtia jotka ennen on menty huarakäyntiä. :ahem:

JNF

Well-known member
Eilen aamulla salilla reidet, rinta, ojentajat ja vatsat. Alkaa treenin intensiteetti nousta hiljalleen, kun uskaltaa tehdä täysillä. Huomaa että pienet asiat, kuten oikaenlainen hengitys, vaikuttaa suoritukseen melkoisesti. Käveleminen vaivalloista, kun etureidet on aika loppu.

Archie

Well-known member
Käyttääkö kukaan pitoteippiä? Itse laitoin sitä ja melko tyytyväinen olen ollut. Uudella lumella pitoteippi tuntuu keräävän lunta pohjaan, jonka jälkeen pito on mitä erinomaisin ja alamäkeen saa lykkiä puolitosissaan.

Faustus

Well-known member
Willer sanoi:
Uudella lumella pitoteippi tuntuu keräävän lunta pohjaan, jonka jälkeen pito on mitä erinomaisin ja alamäkeen saa lykkiä puolitosissaan.
Itselleni kävi juuri tuolla tavalla viikko tai kaksi sitten. Jouduin muutaman kerran puhdistamaan suksien pohjat. Ilmeisesti pitoteipin pitäisi kuitenkin toimia myös uudella lumella. :confused: Vesikelillä pito ei myöskään välttämättä ole kovin hyvä.

Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mulla oli kanssa pitoteippiä toissa talvena, mutta luovuin kun se keräsi niin perkeleesti paskaa sinne pohjiin. Täällähän ihmiset kävelee ladulla ja roskaa sitä. :nope:

31.1. Uintia ainakin kilsa (menin 2 kertaa laskuissa sekaisin, ja uin varmuuden vuoksi 100 metriä 'ylimääräistä'. Eli alkuun 500-600 metriä vaparia tappavaan tahtiin (siis helvetin hidas). Kädet oli eilisestä hiihtämisestä ja ylämäkien runttaamisesta vielä ihan cocacolilla. Sitten munakellukkeilla 100v+50r x 2, 2 x 50v sitten ihan TÄYSILLÄ. Meinasin hukkua, kun niin väsytti. :eek:

Knoukka

Well-known member
31.1.

Lämppärit reilu puoli tuntia. Raskas olkapäätreeni noin 50min ja lopuksi raskas ja tekninen ylämäki tsyge. Hieno fiilis!

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
31.1. Luistelua lasten kanssa 62 minuuttia. Keskisyke 120, maksimi 180.

Tuolla kentällä pyöriessä tuli mieleen, että nykyinen liikkuminen on säälittävän vähäistä, kun sitä vertaa kymmenen vuoden takaiseen ja sitä edeltävään aikaan.

JNF

Well-known member
Salilla takareisiä, haukkareita, selkää ja forkkuja. SJMV:ssä alkaa pääseen jyvälle sillä mahtavasti tuntui venytys takareisissä. Painoakin lisäsin, ja tuntui vielä että kovemmillakin olis voinut tehdä. Käsien nahka vaikuttaa olevan aika kovilla, mutta eiköhän nekin ala paksuuntumaan tässä hiljalleen. Etureidetkin tuntui avautuvan tuon treenin aikana.

Apa_02

Well-known member
Aloitinpahan minäkin tämän vuoden alussa liikunnan ihan aktiivisesti.

Tavoitteet:

12 minuutin Cooperissa 3 kilometriä tai jopa enemmänkin, ennen kesää

Talvella, ennen lumien sulamista, päivän mittainen, 40 - 50 kilometrin hiihtovaellus

Huomioita kunnosta:

Löysäily uudelleen alkuun pyörähtäneen opiskelun aikana on vetänyt kunnon aika alas. Erityisesti yläruumista (rintakehä, lavat ja hartiat) on kehitettävä. Ja peruskunto selvään nousuun.

1.2.06. Sain eilen ostettua sukset ja piti päästä testaamaan. Meni tunti hiihtäessä, keskisyke 145. Tai no, melkein puolitoista tuntia yhteensä, mutta piti vähän tutustua näihin uusiin hiihtomaisemiin, mitkä olivat positiivinen yllätys, ei mäkiä kuten idemmässä. Pitoa voisi olla lisää, mutta sitähän saa voiteilla. Huomenna pitää kokeilla uusin voitein ja paremmalla onnella.
Hiihtäminen on siitä mukavaa, että matka joutuu huomattavasti paremmin kuin juosten, ja koko homma tuntuu huomattavasti mielekkäämmältä.
Toinen huomio, Polarin nettisivujen harjoituspäiväkirja lisää kummasti motivaatiota. Kun on raportoitava sivuille niin on jotenkin helpompi lähteä ladulle kautta lenkille. Vaikka eihän siellä minua kukaan muu vahdi kuin minä ite. :)

Jatkoa seuraa...

Knoukka

Well-known member
Apa_02 :thumbup:

2.1.

Lämppärit ja ihan helvetin hyvä rintatreeni. Ihmettelin itsekin. Tunti meni siihen ja lopuksi tekninen ja enemmän lihaksiin ottava tsyge. Olipa hyvät treenit vaikka nuutuneena salille meninkin. Sitä kun ei etukäteen tiedä miten milloinkin kulkee.

Apa_02

Well-known member
Eilinen lipsuttelu liukkailla suksia teki nivuset niin kipeäksi, että nyt on pakko pitää taukopäivä, vaikka tarkoitus oli vasta viikonloppuna huilata (äiti täyttää 60v.). Vaikka venyttelin niin en ilmeisesti tarpeeksi, kun jalat ovat muutenkin aika jäykät. Tosin olisi pitänyt arvata, koska hiihto on kuitenkin sen verran erilaista kuin juoksu tai kävely. Treeni ainakin oli tehokasta kerta lihakset siitä otti itseensä :D . Tänään vain pientä verryttelevää kävelyä, en edes ottanut sykemittaria mukaan. Eihän tässä sentään liekassa olla. Huomenna hiihtotreenit jatkuu, jos pakkanen ei vain tuosta 15 asteesta enää nouse.

Knoukka

Well-known member
2.2.

Lämmittelyä puoli tuntia kuntopyörää ja hölötystä. Kova käsitreeni 70min ja lopuksi railakas iskelmädiskotsyge.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
2.2. Jäi sitten toi sykeanturi himaan kun menin kuntosalille eilen hikoilemaan. :jaska: Lainasin Polarin vehkeet sieltä käyttöön. :rolleyes: Aika lelut. :mad:

Ensin 20 minsaa lämmittelyä kuntopyörällä. Sitten 2 x 20 min juoksua matolla. Eka satsi tasaisesti 10 km/h ja toinen että alkuun 10 km/h, sitten 10,5 km/h ja loppuun 5 min 11 km/h. Syke oli alun 140 jälkeen aina 158 laakiin asti.

Sitten rutisteltiin vatsalihaksia ja loppuun 20 min kuntopyörää syke noin 130 koko ajan. Ihan loppu ja finaalissa. Polarin mukaan poltin 1104 kaloria. Suunto näyttää pienempiä lukuja. :doubtful:

Faustus

Well-known member
Tänään oli vuorossa hieman lyhyempi, mutta kovavauhtisempi lenkki.

11 km 50 minuuttiin. Ehkä minuutin kovempaa olisin pystynyt hiihtämään, jos olisin laittanut aivan kaiken peliin. Jos treenaisin tuolla tavalla enemmän, voisin pudottaa ajasta useammankin minuutin.

edit: Kelikään ei tietenkään ollut paras mahdollinen mahdollisimman hyvän ajan tekemiseen. Luistosta ei ollut tietoakaan; alamäissä sai luistella.

edit: Vauhdinjaossa oli myös toivomisen varaa. Aloitin taas vaihteeksi liian kovaa.

Huomenna olisi tarkoitus hiihtää 35-40 kilsaa omaan rauhalliseen tahtiin. Siinä on jo sen verran pitkä lenkki, että aion pitää ainakin yhden pikaisen juomatauon.

Talven saldo tämänpäiväisen jälkeen: 206 km

Viimeksi muokattu: