Treenitoikki vuoden 2008 alulle

7son7

Well-known member
Knoukkari sanoi ekassa juoksu vietissa etta kevaan juoksukausi on avattu. Oletin etta han aloitti juoksutreenit talla viikolla. Jos han on jo juoksupohjat rakentanut niin sitten perun sanani pk-treenista. Harva henkilo kuitenkin aloittaa ekan kunnon juoksutreenin vk-treenina.

Knoukka

Well-known member
7son7 sanoi:
Knoukkari voi naureskella ja vitsailla MAFfauksesta...
Ei ollut tarkoitus MAFfaukselle vitsailla vaan lähinnä heittää läppä Moelle... :eek: että sori närkästys. Ei ollut kyllä yhtään tarkoitus vähätellä, tämä jatkuvan treenitoikin tarkoitus kun on nimenomaan innostaa ja olla iloinen muidenkin treeneistä.

Aineenvaihduntapolitiikasta sen verran, että mulla ei ole tarkoitusa tai halua saattaa kehoa jatkuvaan rasvankäyttötilaan. Onko se muuten MAFfin yksi tavoite vai enemmän lopputulos? Toki pitkäkestoisilla treeneillä opetan kroppaani rasvalle kääntämään- sujuvasti ja mahdollisimman tehokkaasti.

Tossa MAFfissa on vähän samoja piirteitä kuin puolikymmentä vuotta sitten juoksemassani tantrajuoksussa, jossa mennään koko ajan m(atalaa)peekota. Vaikka välillä kävelle. Muistatko tällaista termiä? Seponpalstalla siitä muistaakseni kuulin ja innostuin.

Kuitenkin mä haen sellaista kompromissikuntoa: nopeutta, voimaa, räjähtävyyttä, vauhti- ja peruskestävyyttä. Viimeinen tietenkin kaiken perustana, mutta muita unohtamatta. Kipu, pieni riski ja ihan oman suorituskyvyn rajoille meneminen on ollut niin tärkeä osa mun treeniä liki aina. Mä olen kokenut että niissä harjoituksissa olen oppinut itsestäni: kehostani ja psyykestäni, ihan erilaisia asioita kuin pitkillä peruskestävyyslenkeillä.

Mielenkiinnolla mä olen noita MAF-treenejäsi lukenut, ja pitää perehtyä noiden linkkeihisi oikein ajan kanssa. Uudet ja vanhemmatkin kertaukset on aina tervetulleita, motiivaatiotakin lisäämään. Hienoa että olet tätä treenifilosofiaa tänne tuodut.

Ei mulla näille kevään ensilenkeillä ollut tarkoistuskaan alhaisilla sykkeillä juosta, se ei oikein edes onnistu. Siis psykologisesti... sitä lähtee kuin lehmät kevätlaitumille. Luulen, ja toivon, että omat peekoot vakiintuisi ekan satasen jälkeen tuonne 5.00-5.20min/km aina sinne ja 140-150bpm väleihin aina puolikkaaseen saakka. Mullahan on aamusyke noin 32-35bpm ja maksimi vireimmillään hieman päälle 200bpm sekä painoa ja pituutta ja ikää 82/185/39- eli ei ihan normaaleimmat sykearvot tälle yhdistelmälle.

Anaerobinen kynnys on tämän päivän kunnossa noin 180bpm. Tämä hiihdossa, juoksusta en osaa sanoa mutta luulisin että samoissa lukemissa.

Itse seuraan noita sykkeitä ja harjoitus, mm. EPOC -arvoja jatkuvasti T6sen Training Managerilla. Mutta niitäkin enemmän tuntemuksia. Tietoa ja tunnetta.
Maitohappotestissä ois tarkoitus käydä syksymällä kun pääsen ihmisten ilmoille, ihan hjuvin vuaksi. :wink:

Ja vielä että kun teet itsekin veekoo-, intervalli- ja muita -treenejä niin miten toi MAFfaus sietää niitä? Millaisella rytmityksellä tai osuudella kokonaistreenistä niitä voi/pitää tehdä?

Mutta kiitos vielä linkeistä, tutustutaan!

Knoukka

Well-known member
7son7 sanoi:
Knoukkari sanoi ekassa juoksu vietissa etta kevaan juoksukausi on avattu. Oletin etta han aloitti juoksutreenit talla viikolla. Jos han on jo juoksupohjat rakentanut niin sitten perun sanani pk-treenista. Harva henkilo kuitenkin aloittaa ekan kunnon juoksutreenin vk-treenina.
Kevät syrämmes niin ei malta, tossa jo vastasin pidempään. :D

Juoksut aloitin vasta nyt, mutta on vajaa tonni hiihtoa jo takana joista suuri osa tältä vuodelta. Ja ei kai tuota koirien ulkoiluttamistakaan voi pois laskea, joka viikko 6-8h sellasella 100-120 keskisykkeellä, reipasta kävelyä maastossa siis.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mä voin kertoa mun tämän hetkisistä tuntemuksista yhdellä hymiöllä: :yuck:

296 epoc ja olo sen mukainen.:thumbfh: :nope:

Mulla tulee noi fillari ja uintitreenit niin matalalla sykkeellä, että ihan 'kiva' kun pääsee vähän vinguttamaan juosten/hiihtäen.:ahem:

7son7

Well-known member
OK, rauha paalla Knoukkari. Hyva etta asia selvisi. Joskus menan vuonna CoolRunningissa oli paljon tappelua MAF ja anti-MAf henkiloiden valilla. Silloinen riita oli K-18 kamaa. Itse olin ihan vain lukemassa juttuja. Siihen riitaan en nokkaani uskaltanut laittaa. Eli, sori munkin puolesta jos kirpakkaa tekstia kirjoitin.

Lueskelin tossa juoksufoorumia, ekaa kertaa (varmaan sun Seponpaltat?). Loysin mielenkiintoisen viestiketjun Ultra-osiosta.

7son7

Well-known member
En jaksa leikkia quoten kanssa joten vastaan boldilla sulle.

"Aineenvaihduntapolitiikasta sen verran, että mulla ei ole tarkoitusa tai halua saattaa kehoa jatkuvaan rasvankäyttötilaan. Onko se muuten MAFfin yksi tavoite vai enemmän lopputulos? Toki pitkäkestoisilla treeneillä opetan kroppaani rasvalle kääntämään- sujuvasti ja mahdollisimman tehokkaasti."

MAFin tavoite on juuri tuo kropan muutos defaultista (hiilari) rasva-modeen, jotta pitkaaikaisessa suorituksessa suorituksen taso pysyy tasaisena. MAFista ei sinallaan ole hyotya jos juoksee vain lyhytta matkaa. MAFfaus kuitenkin auttaa estamaan loukkaantumisia tehokkaasti ja palautuminen tapahtuu hyvin nopeasti, joka on vain hyva normikuntourheilijalle.

"Tossa MAFfissa on vähän samoja piirteitä kuin puolikymmentä vuotta sitten juoksemassani tantrajuoksussa, jossa mennään koko ajan m(atalaa)peekota. Vaikka välillä kävelle. Muistatko tällaista termiä? Seponpalstalla siitä muistaakseni kuulin ja innostuin."

Uusi juttu mulle. Kuulostaa kuitenkin ihan MAFfi treenilta.

"Ja vielä että kun teet itsekin veekoo-, intervalli- ja muita -treenejä niin miten toi MAFfaus sietää niitä? Millaisella rytmityksellä tai osuudella kokonaistreenistä niitä voi/pitää tehdä?"

Yleensa MAffia en kandee tehda 3-4kk pitempaa yhdella kerralla, jos haluaa edistya. On tarkeata tehda MAF-testeja kerran kuukaudessa jolla pystytaan selvittamaan onko MAFauksesta viela hyotya vai pitaako vaihtaa vauhditteluun. VK-kautena juostaa pk-lenkit MAfissa ja 1-2 vk-lenkkia viikossa. Tata jatketaan yleensa 3-6vko. Jos kaikki menee hyvin niin tata vk-kautta jatketaan niin kauan kuin vauhti MAF-lenkeilla nousee. Kun edistys loppuu niin on aika siirtya uuteen MAF-kauteen, josta uusi sykli alkaa. On siis tarkeata tehda testeja. Voin kirjoittaa kahdesta eri testista tanne joku paiva. Allenin helposta ja yksinkertaisesta seka MAF-testista. Nain ollen MAF-sykkeessa tapahtuva km-vauhti maarittaa sen miten treenataan. Homma tietenkin monimutkaistuu kun valmistaudutaan kisoihin. MAFfaus yleensa mahdollistaa 2 huippukautta vuodessa, eli kahta maksimoitua kisaa. Itse en enaa kilpaile (huom, olen enempi suunnistaja, treenasin triatlonia opiskelukautena n. 3v.), joten annan rytmityksen menna ihan vain edistymisen mukaan, kunnes tulee alkutalvi ja pidan lepokauden. Alkuvuoden otan "yleensa" rauhassa kilsoja nostaen kesan alkuun MAFfissa. Kesalla voi sitten vapaasti hurjistella miten haluaa. Syksylla MAF-kausi ja siita rauhoittumaan ennen joulua.

Paasi unohtumaan. Yksi tarkeimmista pointeista MAFfatessa on juosta yla- ja alamakia. Eritoten pitkissa alamaissa jalat joutuvat tikkaan hyvaa vauhtia joka auttaa vauhdin kehittymiseen ja mahdollistaa pitemman MAFfaus-kauden.

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Kiitos 7son7 tosta selventävästä postauksesta! Erityisesti tuosta ylä- ja alamäki kohdasta, mä aloin jo tuota nopeaa juoksua ja sen hermottamista miettiä. Siihenhän muuten liittyy hyvin tiiviisti jo kertyneen maitohapon hyväksikäyttäminen energialähteenä. Oli muuten hämmästyttävä kokemus itselleni yksi kesä Keskuspuistossa kun entinen sm-tason kasisatasen juoksija opasti miten rullataan vauhdilla sykkeet ja maitohappoarvot alas rankan ylämäen jälkeen alamäessä. Hirveä määrä sekunteja...

Mutta alko kyllä tuo MAF kiinnostamaan todenteolla, varsinkin kun tuon rytmityksen tiivistit mullekin ymmärrettävään muotoon. Nyt täytyy kyllä miettiä ja perehtyä asiaan, syyskesän aikaan jos pari kuukautta kokeilisi ja testailisi. Näinkin yksinkertainen ja puuduttava harrastus kun juoksu kaipaa välillä uutta ja inspiraatiota.

Noista metodeista ja tappeluista tuli mieleen, että oletko kokeillut pose-juoksua? Siitä olen kans muutamatkin tappelut lukenut. Kokeillut en ole kuin joskus Eltsun kentällä, ehkä ois sekin sisäänjuoksun arvoinen juttu.

Sitä ois niin paljon juttuja mitä itseensä kokeilla... siis urheilun ja juoksun saralla. Monesti se pieleen mennyt treeni opettaa kaikkein eniten. Kaikkeen ei vaan ehdi, perkele.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
kouvotsvoni sanoi:
Eilen tuli koeajettua Body sculpturin kuntopyörä. 30min poljin ja kokoajan kiristyi vastus. 10,3km ja 223kilokaloria meni mittareitten mukaan ja syke enimmillään 165.. Otin tuplaten kadotetut kalorit takaisin nappaamalla ylläriylläri oluen.:alppu:
Sama toistui:alppu: 10,1km ja 239kcal.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
7son7 sanoi:
Paasi unohtumaan. Yksi tarkeimmista pointeista MAFfatessa on juosta yla- ja alamakia. Eritoten pitkissa alamaissa jalat joutuvat tikkaan hyvaa vauhtia joka auttaa vauhdin kehittymiseen ja mahdollistaa pitemman MAFfaus-kauden. [/B]
Toi alamäkijuoksu on tavattoman harvinaista Suomessa. Siis ihan niilläkin, jotka lajinsa puolesta tarvitsevat nopeaa hermotusta ja lyhyitä kontaktiaikoja lihaksistoonsa. Omasta puolestani voin näin ainakin lentopallon ja käsipallon osalta.

Yks tärkeimmistä asioista joita olen Mika Kojonkoskelta oppinut on a) ymmärtää kontaktiaikojen pituuksia/nopeaa hermotusta ja b) harjoitella sen mukaan. Ihan jo kuntosalilla kannattaa lähteä tekemään ohjelmaa niin, että mitä pidemmälle harjoitus etenee, sitä nopeammat on liikkeet. Esim. reisille: prässi/kyykky, reidenojentaja ja -koukistajat, hypyt painojen kanssa, pudotuskyykkyt ponnistaen.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
2.4.
Salilla puolitoista tuntia. Lihaskestävyyttä (paljon toistoja vähäisillä painoilla) kaikilla lihasryhmillä..

3.4. puolentunnin vatsalihasrääkki ja päälle tunnin tiukka spinning-setti. Spinu oli nyt enemmänkin vk-tasolla, joten tämän viikon vk on nyt tehty.

Saldo 2008:
Sali: 26h 10min
Pyöräily: 131km / 6h 35min
Juoksu: 146km 12h / 46min
Sauvakävely: 25,5km / 3h45min
Hiihto: 103km / 8h15min
Uinti: 1km / 45min

Knoukka

Well-known member
kouvotsvoni sanoi:
Kyllä nyt oikeasti pitää yrittää saada tuota kumpumasua vähän siloiteltua.
Oikein! Mutta pidä mielessä että treenillä siitä kummusta ei silene kuin pieni osa! :alppu:

Reipas tunti meni olkapäätreenissä. Hyvät treenit tuli. Oli tarkoitus tehdä vatsat perään mutta jätin pois kun alko olla paukut loppu.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Muistinpas, että nyt pitää ottaa kevyt viikko tähän saumaan, joten tänään oli lepoa ja huomenna vedän kännit..

Knoukka

Well-known member
Seiska, ohjelma mukaan maltetaan. Aamupäivälenkit ei oo ikinä mulle maistuneet, paitsi hyvät raukeat päikkärit niillä irtoaa. Tosin ei ole aamupäivin ikinä liikoja menohalujakaan, joten on helpompi pitää sykkeet ja vauhti matalina. Eli 7km koppana hopo kopottelua aikaan 35.10, 5.01min/km ja keskisyke 143bpm. Tuntemukset pökkelömäiset, johtuen varmaan jo eilisestä raskaasta mettätyöpäivästä, jälkipoltot toki mainiot.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Pojan kanssa ajettiin 14 km päähän ABClle kaffelle/kaakaolle vesisateessa pyörillä. Siinä vähän luonne karastuu kun sataa vaakasuoraan ja helvetinmoisia mäkiä sotkee.

Saldo 2008:
Uintia HALLISSA 34,9 km
KUNTOPYÖRÄÄ 283,4 km
Juoksua MATOLLA 45 km
Hiihtoa LUONNOSSA 132,1 km
Soutua PUNTTISALISSA SOUTUKONEELLA 101 min 22500 m
Punttisali 7,5 h

Jacques

Sijainti
Helsinki
5.4.
Juoksua, peruskestävyyslenkki, 12km ja 1h15min. Syke oli 150 luokkaa ja nopeus siis ~10km/h, kun muutama minuutti meni valoissa seisomiseen. Jotenkin jalat tuntuivat rullaavan hyvin ja mun oli itseasiassa suhteellisen helppo pitää tuo syke riittävän alhaalla.

Saldo 2008:
Sali: 26h 10min
Pyöräily: 131km / 6h 35min
Juoksu: 158km 14h / 01min
Sauvakävely: 25,5km / 3h45min
Hiihto: 103km / 8h15min
Uinti: 1km / 45min

Knoukka

Well-known member
Rinta- ja vatsatreeni. Ihan jees, paitsi että oli joku saatanan juntti neuvomassa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Juoksin taas matolla kympin 3.33 km satseissa. Viimeisellä yritin vähän kohottaa sykettä, ja sain 168 sykkeen irti.:rolleyes: Vasempaan jalkapohjaan tuli taas vesirakko pohjallisesta.:(

Saldo 2008:
Uintia HALLISSA 34,9 km
KUNTOPYÖRÄÄ 283,4 km
Juoksua MATOLLA 55 km
Hiihtoa LUONNOSSA 132,1 km
Soutua PUNTTISALISSA SOUTUKONEELLA 101 min 22500 m
Punttisali 7,5 h

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Knoukkari sanoi:
Oikein! Mutta pidä mielessä että treenillä siitä kummusta ei silene kuin pieni osa! :alppu:
No yksi alkoholiannos päivässä pidentää ikää:eek: Tänään tulis 7. päivä putkeen tuolla harjoittelua.. 10-12km jaksaa polkea noilla vastuksilla puoleen tuntiin.