Treenitoikki vuoden 2008 alulle

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kävinpä avaamassa pyöräilykauden kilpurillakin. Matkaa tuli 58,3 km, keskinopeus 25,2 km/h, huiput 53,6 km/h, Kaloreita kului 1311 ja epocci vaivaiset 75.:rolleyes:

Kyllä hyyty äijä ihan täysin puolentoista tunnin kohdalla.:nope: :thumbfh:

Uintia HALLISSA 58,1 km
KUNTOPYÖRÄÄ 335,5 km
Pyöräilyä ULKONA 114,3 km
Juoksua MATOLLA 55 km
Juoksua ULKONA 84,9 km
Hiihtoa LUONNOSSA 132,1 km
Soutua PUNTTISALISSA SOUTUKONEELLA 141 min 31500 m
Punttisali 10,5 h

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
29.5.
Salilla tunti, vatsaselkää ja yläkroppaa taas vaihteeksi.. Ihan hyvä setti.

Saldo 2008:
Sali: 39h 40min
Pyöräily: 1061km / 36h 17min
Juoksu: 196km 17h / 43min
Sauvakävely: 25,5km / 3h45min
Hiihto: 103km / 8h15min
Uinti: 5,7km / 4h45min

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kävin hätäisesti uimasssa kilometrin kun tietokoneen korjaus veikin vähän pidemmän tovin.:rolleyes:

Eli lähinnä potkuharjoituksia sekä räpylöillä että ilman.

Uintia HALLISSA 59,1 km
KUNTOPYÖRÄÄ 335,5 km
Juoksua MATOLLA 55 km
Juoksua ULKONA 84,9 km
Punttisali 10,5 h

Jacques

Sijainti
Helsinki
Sain perjantaina fysioterapeutilta uudet kuntoutusliikkeet ja nämä tuntuvat paljon tehokkaammilta kuin edelliset. Lisäksi hän paineli ja rutisteli lonkkaani, mikä tuntui auttavan. Enää ei tunnu kipua ollenkaan kävellessä. :thumbup:

31.5.
Pyöräilyä Hyvinkäälle 54km 2h03min.. Kevyttä rullailua yllättävänkin hyvässä ajassa ottaen huomioon ylämäkivoittoisuuden.

1.6.
Pyöräilyä 60km 2h15min.. Taas kevyttä polkemista, mutta vastatuuli hankaloitti aika paljon menoa ja polkeminen tuntui tukkoiselta.

Saldo 2008:
Sali: 39h 40min
Pyöräily: 1175km / 40h 35min

Knoukka

Well-known member
Viisitoistanen peekoota aikaan 1.21 ja risat. Hyvä keli, hyvä lenkki ja ainoastaan juomavyön jättäminen pois vähän harmittaa. Olisi maittanut vielä ainakin vitonen lisää. Mutta nautinnollista hieman alle 5.30min/km tapsuttelua, keskisyke 136bpm ja enerkiaa kulahteli 685kcal edestä.

ILmoKKA

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
2 km uintia 50 metrin radalla. Kyllä syö rotan lailla miestä, toi pitkä rata.:ahem:
Pitkä rata - paras rata, eikö niin :) ? Itestäni se tuntuu ainakin "henkisesti kevyemmältä". Tuntuu, että metrejä tulee nopeammin...

Tänään ajattelin käydä testaamssa Kumpulan maauimalan Hki:ssä.

Jacques

Sijainti
Helsinki
3.6.
Salilla tunti, yläkroppaa ja vatsaselkää..

Saldo 2008:
Sali: 40h 40min
Pyöräily: 1175km / 40h 35min

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Päivitelläänpä. 540km kuntopyörää. Muuta ei ole tullut laskettua, mutta eiköhän pyöräiltyä ole tullut sen 107km..lähimain ainaskin.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tuli uitua aamusta taas 2 km. Aika paljon taas potkutreenejä tein. 25.6. menee halli sitten kiinni ja pitää vetää kumipuku päälle ja lähteä järveen uimaan.

Uintia HALLISSA 61,1 km
KUNTOPYÖRÄÄ 335,5 km
Juoksua MATOLLA 55 km
Juoksua ULKONA 84,9 km
Punttisali 10,5 h

Jacques

Sijainti
Helsinki
4.6.
Pyöräilyä (yht 15km) kodin, pirkkolan uimahallin ja leppävaaran sellon välillä.
Uintia puoli tuntia (1km). Yritin taas sitä hengitystekniikkaa opetella, mutta vaikeaa se on. Siis en millään ehdi ottamaan happea yhden vedon aikana. Uloshengitys pitäisi ilmeisesti tehdä veteen? ja happea pitäisi ottaa kerrallaan vain yhden vedon tarpeisiin? Nyt otan happea keuhkot täyteen, menen 10m pää veden alla ja sitten 5m pää pinnalla ottaen lisää happea.. Not good..

Saldo 2008:
Sali: 40h 40min
Pyöräily: 1190km / 41h 05min
Uinti: 6,7km / 5h15min

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jacques sanoi:
4.6.
Pyöräilyä (yht 15km) kodin, pirkkolan uimahallin ja leppävaaran sellon välillä.
Uintia puoli tuntia (1km). Yritin taas sitä hengitystekniikkaa opetella, mutta vaikeaa se on. Siis en millään ehdi ottamaan happea yhden vedon aikana. Uloshengitys pitäisi ilmeisesti tehdä veteen? ja happea pitäisi ottaa kerrallaan vain yhden vedon tarpeisiin? Nyt otan happea keuhkot täyteen, menen 10m pää veden alla ja sitten 5m pää pinnalla ottaen lisää happea.. Not good..
Joo, eli kun otat henkeä kainalosta;), niin aloita ulospuhallus kun pääsi lähtee palaamaan pinnalle. Pinnalla olessa vedät vain sisäänpäin henkeä. Mitä kovemmin puhallat ilmaa veteen, sen helpompi on sisäänhengitys. Jos vain puolittain tyhjennät keuhkot ilmasta, et saa tarpeeksi happea sisään sitten millään.

Hengitystekniikoitahan on monia rytmin suhteen. Pitkän matkan uinnissa voit hengittää joka vedolla. 'Oikea' tekniikka on 1,5 vetoparia, eli joka toisella kerralla otat henkeä oikealta, joka toisella vasemmalta.

Itse vedän oikealta joka vetoparilla. Lyhyissä vedoissa vedän joka toisella.

Rintauinnistahan on helppo aloittaa se veteenhengitysharjoitukset.:ahem:

Knoukka

Well-known member
Vitosen tempo. Tähtäin alle 20 minuutin ja meni ihan reippaasti eli 19.36. Eka kilsa kylmillä jaloilla 4.02 ja loput tiukemmin. Suhteellisen hyvältä tuntui vaikka mäet hieman vauhtia hidastivatkin. :ahem:

Huomenna peekoota, se on sentään mukavaa. :)

Sykevyö näemmä tekee taas noita kupruja. Patterinvaihto ja puhdistus.

Jacques

Sijainti
Helsinki
5.6.
Kuntosalilla tunti.. vatsaselkää ja yläkroppaa.

7.6.
Pyöräilyä 80km kolmessa tunnissa. Keskinopeus ~27km/h.
Alkumatka meni kevyesti reilu 30 keskinopeudella ja loppumatka sitten lähempänä 25km/h vauhtia. Sattui taas olemaan alkumatkasta tuo tuuli enemmän myötäistä, vaikka toki se tuntuikin pyörivän aikalailla, että energiaa paloi kyllä alkumatkastakin aikalailla.

Eilen kävin fysioterapeutilla taas ja ihan hyvin tuo lonkka tuntuu paranevan. Tosin se ei ole vielä täysin parantunut ja kipua tuntui tietyissä liikkeissä, mutta jalan liikerata on laajentunut jo niin hyvin ettei kipu tunnu enää kuin ääriliikkeissä. Sain myös vähän vinkkejä siihen mikä tämän vamman takana on, ja mun pitäisi nyt saada ryhtiä korjattua. Eli juostessa pitäisi keskittyä siihen että keskikroppa pysyy paikallaan. Nyt teen sitten paikallaan sellaisia harjoitteita, jotka sitten tätä edesauttaa.Toisessa lonkassa on kuulemma ihan sama vaara, joten tuo pitää saada kuntoon ettei kipeydy seuraavalla kerralla molemmat lonkat.:eek:

Saldo 2008:
Sali: 41h 40min
Pyöräily: 1270km / 44h 05min
Uinti: 6,7km / 5h15min

7son7

Well-known member
Olisko Jaqille POSE-juoksutekniikka harjoitteista apua? Sivusto on arsyttavan vaikeaselkoinen, mutta esim. USAn top triatlonistit kayttavat naita harjituksia treeninsa pohjana.

Samaten ehka sun kandee yrittaa juosta 2-3 kertaa viikossa paljain jaloin. Jos tahan ryhdyt niin aloita varovasti, jotta lihakset saavat aikaa tottua tahan luonnolliseen liikkumiseen. Tekee juoksutekniikallekin todella hyvaa. Super-hyper-hightech kenkia yleensa kandee valttaa ja juosta ohut pohjaisilla kengilla joissa ei ole voimakasta kaaritukea.

Itse olen paljain jaloin kavelija. En pida paksupohjaisia kenkia paitsi Suomen talvessa. Taalla taas talvetkin lapsyttelen sandaaleilla villasukkien kera koska lunta ei satele. Viime aikoina olen itse nostanut paljain jaloin juoksun maaraa.

Hyva juttu kengista ja vammoista. Urheilutieteen skeptikko-saitti, mutta hyvaa juttua eri osa-alueista. Lukekaa lisaa aiheesta sivuston oikealla sivulla olevasta kohdasta "Read our series on running shoes".

Viimeksi muokattu:

7son7

Well-known member
Mites toi lammittely Jaq? Itse juoksen jokaisen lenkin 2 ekaa kilsaa hyvin rauhassa ja vasta kun pulssi on rauhassa noussut ylos ja kroppa lammennyt niin nostan vauhtia. Pitkilla lenkeilla juoksen usein saman kiekan 2 kertaa ja toisen kiekan tuo 2 ekaa kilsaa on yleensa 1min nopeampi kuin ekalla kerralla lammitellessa (eli 30sek/km hitaammin lammitellessa). Tama on hyvin tarkea asia jota ei kannata unohtaa. Samaten loppuveryttely 10-15min lenkin jalkeen on hyvin suositeltavaa. Nama 2 kohtaa ovat hyvin tarkeita vammojen estamisessa.

Knoukka

Well-known member
Viisitoista kilsaa peekoota. Sykkeitä ei jostain syystä tallentunut, mutta alkumatkasta 130+ ja lopussa 140- luokkaa olivat. Vauhdin pidin 5.30min/km ja muuten oli mukava juosta mutta vatsassa vähän kiersi päivälliset tuoreet karjalanpiirakat.

Jacques

Sijainti
Helsinki
7son7 sanoi:
Olisko Jaqille POSE-juoksutekniikka harjoitteista apua? Sivusto on arsyttavan vaikeaselkoinen, mutta esim. USAn top triatlonistit kayttavat naita harjituksia treeninsa pohjana.

Samaten ehka sun kandee yrittaa juosta 2-3 kertaa viikossa paljain jaloin. Jos tahan ryhdyt niin aloita varovasti, jotta lihakset saavat aikaa tottua tahan luonnolliseen liikkumiseen. Tekee juoksutekniikallekin todella hyvaa. Super-hyper-hightech kenkia yleensa kandee valttaa ja juosta ohut pohjaisilla kengilla joissa ei ole voimakasta kaaritukea.

Itse olen paljain jaloin kavelija. En pida paksupohjaisia kenkia paitsi Suomen talvessa. Taalla taas talvetkin lapsyttelen sandaaleilla villasukkien kera koska lunta ei satele. Viime aikoina olen itse nostanut paljain jaloin juoksun maaraa.

Hyva juttu kengista ja vammoista. Urheilutieteen skeptikko-saitti, mutta hyvaa juttua eri osa-alueista. Lukekaa lisaa aiheesta sivuston oikealla sivulla olevasta kohdasta "Read our series on running shoes".
Kiitti vinkistä, pitää yrittää perehtyä tuohon Pose-tekniikkaan tarkemmin. Tosiaan, niinkuin sanoit, sivut on ärsyttävän vaikeaselkoiset, mutta pitää yrittää..

Tämänhetkisiin juoksukenkiin oon ollut tyytyväinen, eikä tämä lonkkavamma varmaankaan johdu kengistä. Musta tuntuu ettei paljain jaloin juokseminen onnistu multa, joten taidan jättää suosiolla väliin. Eikö siinä mene jalat ihan ruvelle ellei juokse jossain nurmikolla tai tosi pehmeällä hiekalla?

Lämmittelyssä mulla on hankaluuksia lähinnä malttamattoman pään takia. Ja uskonkin, että huono lämmittely lisäsi altistumista tuohon vammaan. Tosin fysioterapeutti sanoi, että oli vaan ajan kysymys milloin se kipeytyy, koska kyse ei ollut sinänsä urheiluvammasta vaan lihasten vääränlaisesta toiminnasta. Pitää saada selkä pidettyä ryhdissä siten ettei alaselän lihakset lähde mukaan jalan liikkeeseen. Se aiheutti mulla sitä, että lonkan liikerata vääristyi.

Mut tuon lämmittelyn suhteen tiedän kyllä, että sen kanssa pitää olla jatkossa paljon tarkempi. Pyöräilyssä ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, koska aina menee 15-30min ennenkuin pääsee kaupunkialueelta maantielle "tykittämään".
Uinnissa taas lämmittely tulee jo siinä kun pyöräilen ensin uimahallille / rannalle. Juoksu on siis ainoa, missä mun pitää kiinnittää siihen ihan erityisesti huomiota, mutta eiköhän se oikeanlaisen biisilistan avulla onnistu ihan hyvin. :)