MAF-treenin tavoite on juosta mahdollisimman kovaa vauhtia mahdollisimman pienella sykkeella. Tarkoitus on tehda kropasta rasvan kayttaja, eika hiilareiden kayttaja. MAFin tarkoitus on etta kroppa tottuu hyodyntamaan ensisijaisesti rasvavarastoja heti treenin alusta lahtien. Jotta kroppa omaksuu tuon rasvan kayton 24h paivassa niin kaiken liikunnan taytyy olla alle tuon MAF-tason, pitkahkon ajan. Myos lyhyet lenkit. Jos juokset pitkat MAFilla, mutta lyhyet kovaa niin kroppa ei sopeudu rasvan polttoon koska kroppa aina ensisijaisesti haluaa kayttaa helposti saatavilla olevia hiilareita. Tasta syysta MAF-kautena mikaan treeni ei saa ylittaa MAF-rajaa. No, ylamaissa kun juoksee niin mulla yleensa ylittyy tuo MAF-raja max. 3 yksikolla lyhtaikaisesti kunnes loytaa oikean tempon makeen. Tama ei ole suurikaan ongelma.
Yleensa MAF-treenin vaikutus rupee nakymaan 3 viikon paasta. Alussa myos jalkalihakset menee ihan jumiin koska joka askeleella paino on paljon kauemmin tukijalan paalla joka rasittaa lonkan lihaksia. Tama haviaa pikku hiljaa kun paikat tottuu juoksuun. On kuitenkin tarkeaa pitaa hyva juoksutekniikka alkuvaiheessa.
MAFatessa vauhti yleensa nousee pikku hiljaa, mutta koska MAFatessa nopeat lihaskudokset eivat saa hirveasti arsykkeita niin vauhti tuppaa hidastumaan jossain vaiheessa. Tata rajaa pystyy viivastyttamaan juoksemalla joka treenissa reilun mittaisia alamakia, nypyt ei paljoa auta. Eritoten jos ei ole ikina MAFannut niin juoksuvauhti voi helposti nousta minuutilla per km MAF sykkeessa. Toivon itse paasevani 4:20min/km vauhtiin MAF-kauden lopussa. On tarkeata pyrkia pitamaan syke mahdollisimman lahelal MAFia eika paastaa sita heilahtelemaan. Jos syke tippuu niin taytyy nostaa tehoja, joka nostaa vauhtia. Vain talla tavalla tapahtuu selvaa edistysta.
Tarkein asia kestavyysurheilussa on toistojen maara, ei yksittaisen lenkin matka. MAF-treeni auttaa lisaamaan viikottaisia kilometreja koska MAFatessa jaksaa kayda vaikka joka paiva lenkilla. Tama taas nakyy tuloskunnossa. Taman takia MAFatessa lyhyet 3-5km lenkitkin on tarkeaa pitaa alle MAFin (nopea palautuminen). Nyt juoksen 38km viikossa, mutta 3kk paasta toivon juoksevani 50-60km. En juoksen kuin yhden pitkan lenkin viikossa, joka nyt on n.13km. Lyhin lenkki on 5km. 3kk paasta pitka lenkki voi olla 20km ja lyhin 7km. Sitten kun vauhti ei enaa kehity niin siirryn makeen, intervalliin ja tempoon, joita teen 2 kertaa viikossa. Muina paivina sitten MAFissa kevytta lenkkia.
Edistyminen tapahtuu vain ja ainoastaan kilometreja lisaamalla. Kilometrien lisaamiseen, ainakin minun tapauksessa, on MAF-treeni auttanut todella paljon. Eka rakennetaan pohjakunto ja vasta sen jalkeen lisataan tehoja.
Kehoitan kokeilemaan esim. 5vkon MAFia. Siina ajassa ehtii jo nakemaan miten se vaikuttaa kroppaan, jos vaikuttaa.
Pienella sykkeella kroppa rasittuu paljon vahemman, jolloin jaksaa treenata enempi (jos haluaa). Maarattyyn rajaan asti.
EDIT: Jos ei ole GSMaa milla laskea juostu matka (tai muita hi-tech laitteita) niin
RunningAHEAD-sivustolla (enkku) on hieno kartta ohjelma jolla voi piirtaa juoksulenkit. Se antaa matkan 10m tarkkuudella ja laskee korkeuserotkin suurinpiirtein mukaan. Itse kaytan sita treenikalenterina. Rekisterointi on nopeaa ja helppoa ja eritoten jos joutuu matkustelemaan paljon niin jos vaan paasee nettiin niin saa myos taydennettya kalenteria. On siella myos grafiikkavalikoita joka lahtoon.
Samaten kaytan seuraavaa
taulukkoa kun pyrin kasvattamaan juoksukilometrejani. Voit valita minka tahansa aloitusviikon, eka paiva on sunnuntai. Lepopaivia voi muutella viikon sisalla jos haluaa. Tasta taulukosta kuitenkin saa hyvan pohjan minka mukaan lisata kilometrja ja saada riittava lepo. Itse olen nyt viikossa 10.