Finlandia-hiihto suoritetty ajassa 3h 48min 50sec. Sijoitus 970, eli tavoite (top1000) täyttyi.
Pientä raporttia. Aamu ei alkanut hyvin. Matkallani hotellilta stadionille käynnistin Garminin ja siinä olikin akku lopussa. Olin mielestäni sen ladannut, mutta ilmeisesti myöhemmin unohtanut virran päälle ja niin.. Sen verran viimetipassa olin etten ehtinyt käydä hotellilla lataamassa. Siinä olisi mennyt liian kauan aikaa. Joten päätin lähteä matkaan ilman mittaria.
Onni onnettomuudessa oli kuitenkin se, etten ole enää aikoihin käyttänyt sykemittaria kovinkaan aktiivisesti lenkin aikaiseen seurantaan. Olen enemmänkin kuunnellut omaa tuntemustani ja sitten jälkeenpäin data-analyyseistä verrannut tuntemuksiani sykedatoihin. Sen ansiosta sykemittariepisodi ei vaikuttanut muuhun kuin siihen, että mulla ei ole dataa tästä suorituksesta.
Paikanpäällä olin sen verran myöhään etten ehtinytkään verrytellä. Menin suoraan jonottamaan lähtöalueelle pääsyä hyvissäajoin eturivin tuntumaan. Sitten portit avattiin ja alkoi juoksukilpailu. Ajattelin ensin, että mun kannattaisi mennä keskijoukkoon, mutta olihan mun pakko näyttää kuka on triathlonisti. Pääsin sitten lähes optimaaliselle lähtöpaikalle kolmanteen riviin, optimaaliselle, jos olisin kovempi hiihtäjä.. Hyvä kuitenkin näin.
Startin jälkeen aloitin aika rauhallisesti. En korkeasta lähtöpaikasta huolimatta lähtenyt rynnistämään vaan maltoin ottaa ekan nousun rauhassa. Tuntui, että olin koko alkumatkan ohitettavana, ja luulin olevani tosi hidas. Se porukka vaan oli niin kovatasoista, sillä todellisuudessa pidin parempaa vauhtia kuin koskaan lenkillä.
Ennen ensimmäistä juomahuoltopistettä oli sitten lähellä kisa päättyä siihen. Messilään tultaessa siellä on tosi pitkä ja kovavauhtinen lasku. Mielestäni olivat sitä profiilia muuttaneet täksivuodeksi pidemmäksi (mutta loivemmaksi).. Mäen puolivälissä näin kuinka edessä pöllähti suuri lumipilvi.. Tajusin että joku kaatui mun ladullani, ja vieressään toisella ladulla kaatui toinen hiihtäjä.. Samalla mun vieressäni oli toinen hiihtäjä enkä voinut väistää.. Samoin varmasti takaata tuli lisää hiihtäjiä.. Tilanteessa ei ollut mahdollisuutta jarruttaa, oli pakko yrittää väistää. Vasemmalle en päässyt, koska kaatunut oli siirtymässä sinne reunaa kohti. Väistin siis latujen väliin jolloin sukseni kolahti vieressäni laskeneen kanssa, koska hän puolestaan väisti toisella ladulla kaatunutta hiihtäjää. Vasen jalkani myös osui ohittamaani kaatuneen hiihtäjän sauvaan ja lisäksi lumi oli siinä todella pehmeää. Olin menettää tasapainoni, mutta onneksi kuin ihmeen kaupalla pysyin pystyssä ja niin pysyi myös vierelläni laskenut. Tilanteen jälkeen oli pakko vähän hengähtää.
Huomenna mittaan nopeuden tuossa paikassa (tosin luistelusuksilla vauhti lienee vähän kovempi), mutta oma arvioni on, että vauhti ennen väistöä oli reippaasti yli 40km/h, ellei jopa 50. Väistöhetkellä vauhtia saattoi olla 40km/h tai vähän alle, koska hiukan sain siinä kuitenkin jarrutettua vauhtiani.. Ei tarvitse mitään suurta fysiikan tuntemusta: jos näistä vauhdeista törmää hiihtäjään, niin molemmat on sen jälkeen lasaretissa ja pitkään. Nyt täytyy sanoa, että sekä minun, että kaatuneen onni on ollut se, että mä olen harjoitellut laskuja ja siksi kykenin väistämään vaikka tilanne näytti täysin toivottomalta. Sitä laskutaitoa voisi kyllä harjoitella enemmänkin, mutta selvästi jotain olen oppinut.
Ensimmäisellä juomahuoltopisteellä otin aika iisisti ja nautin tarjoilusta. Energialisän jälkeen meno jatkui taas vähän pirteämmin, mutta toisaalta vauhtini oli omasta mielestäni hyvinkin vakio. Pikkuhiljaa matkan edetessä ohittajien määrä väheni ja 20km kohdalla tuli alamäkipainoitteinen jakso, jonka aikana kukaan ei ohittanut.. Sen jälkeen ylämäkivoittoista, mutta pysyin silloinkin alamäen aikana saavuttamassani letkassa. Pitkän loivan ylämäen jälkeen alkoi tasamaajakso, ja tasatyönnöthän mulla on luisteluhiihtelyn ansiosta parantunut huomattavasti. Se oli helppoa, ja musta tuli yhtäkkiä ohittaja! Meno kuitenkin rauhottui loppua kohti ja mielestäni ohittelujen suhteenkin tilanne vakiintui.. Välillä tuli joitakin ohi ja välillä itse ohittelin.. 40km pisteen jälkeen matka eteni nopeasti ja viimeisellä huoltopisteellä en enää kauaa viipynytkään. Lopussa alkoi olla jo nautinnollista laskea niitä mäkiä. Ohittelin viimeisten 3km aikana todella paljon hiihtäjiä, mutta valitettavasti jäin yhdelle jannulle alamäessä liikaa eikä loppukirini enää auttanut häntä vastaan.
Omasta mielestäni en juuri säästellyt, mutta hiihdon jälkeen olo oli jotenkin hämmentynyt: "Tässäkö se oli?" Olotila oli suurinpiirtein sama kuin startissa ja olisin voinut lähteä vaparisuoritukseen samantien. Kaukana ovat ne ajat jolloin tämän tapahtuman jälkeen olen ollut niin puhkipoikki väsynyt, että kävellyt päin puita ja seiniä..
Tällä hetkellä olotila on edelleen ihan hyvä. Jonkinverran väsyttää ja jaloissa tuntuu, että jotain on tehty. Kuitenkin uskon, että huomenna varmasti jaksaa hiihtää taas, mutta en toki tiedä vaikuttaako tämänpäiväinen huomiseen vauhtiin pahastikin. Mulla on kuitenkin vaparitekniikka selvästi paremmin hallussa kuin perinteinen. Tänään erityisesti vuorohiihto oli hyvin vaikeaa.. Näin ollen uskon, että huominen tulee sujumaan oikeinkin hyvin. Lisäksi huomenna en myöskään aio säästellä. Mennään urku auki alusta asti ja katsotaan mihin se riittää. Jos en huomenna ole maaliintulon jälkeen ihan soossina, olen pettynyt suoritukseeni.