Okei, sitten tämä tilakin pitää laittaa miinuspuoliin, koska lähitulevaisuudessa aion hiihtää käytännössä vain vapaata.Reitti oli hyväkuntoinen, mutta suurimmaksi osaksi kapea. Tämä ei ole ongelma perinteisellä, kaksi latua rinnan, mutta vapaalla on, ja suuri. Luin juuri Kalevan kierroksen sivuilta vapaan hiihtäjien kitkeriä vuodatuksia: oli mahdoton ruuhka, seisoskeltiin uskomattoman pitkän matkan jälkeen lähdöstä (siis puolimatkan), jopa 20 km jälkeen ruuhkaa, kalustoa oli hajonnut runsaahkosti. Ainoa ohitusmahdollisuus tasatyönnöin nousuissa.
Finlandiassa tilaa oli yllättäen vapaalla jopa enemmän kuin pertsalla, vaikka mielestäni ohittelin vapaalla enemmän.
Aivan totta! Viime vuonna Finlandiassakin oli ollut täydellinen kova luistelubaana, mutta tänä vuonna pitkän pakkasjakson takia alusta oli hyvin pehmeä..Toki kelit vaikuttavat ladun kuntoon. Jos sattuu pöperölumikeli, niin latu on varmasti pöperöinen.
Pirkkaa taas edelsi muutama nollakelin päivä, mikä varmasti auttoi tässä asiassa.
No reitissä ei eroa ollut kuin yhdessä paikassa, tehty helpottamaan jos ei uskalla laskea laskussa kovaa. Omasta mielestä hyvä ratkaisu kun mukana on monen tasoisia hiihtäjiä. Eipä se erokaan noilla kahdella reitillä niin suuri ollut ja kyse oli korkeintaan 500m pituisesta matkasta 90km reitillä(helpompi lasku on ehkä 100m lyhyempi reittivalinta).
Okei.. Ymmärrän perustelun vaihtoehdolle sinänsä, koska Finlandiassahan siinä yhdessä vaativassa laskussa mullakin kävi läheltä piti -tilanne heikompien laskijoiden takia, kuten omassa raportissani kerroinkin.Reittivaihtoehto tuntuu tyhmältä: luulisi, että ns. kova reitti on se varsinainen ja nopeampi. Jos kiertää kovan paikan, niin sitten todella pitäisi kiertää. Näinhän Finlandiassakin on joissain kohdin ollut silloin muinoin. Nyt helpompi reitti oli nopeampi ja lyhyempi, miksei siis ainoa vaihtoehto! Sinänsä, kuten Jr totesi, ei suurta vaikutusta kokonaisuuteen, lähinnä harmittavaa.
Sinänsä vaihtoehtoinen reitti on ok, jos se ei olisi nopeampi kuin varsinainen reitti. Pikkujuttu toki, mutta omituista kuitenkin.
Lähtö ja maali eri paikassa. Tämä ei ole nähdäkseni ongelma. Sekä Niinisaloon (täyden startti) ja Hämeenkyrön lentokentälle (puolikkaan startti) oli ilmaiset bussikuljetukset Tampereelta. Hämeenkyrön lähdössä oli kuulemma vessaongelma: kaksi saavia oli paskottu kukkuroilleen jo hyvissä ajoin ennen lähtöä, ja vielä pitkän jonotuksen jälkeen!
Itse majoituin Hämeenkyrössä ja huoltaja ajoi auton Teivoon, joten ei henk. koht. ongelmia.
Tätä alleviivattua vähän meinasinkin.. Osaatteko ajatella julkisia varteenotettavana vaihtoehtona, jos ei olisi käytettävissä omaa huoltajaa eikä edes omaa autoa? Itsestäni se tuntuu nihkeältä..Lähtö ja maali tosiaan ovat eri paikoissa, mutta käsittääkseni kuljetukset maalista lähtöön ennen hiihtoa pelaavat hyvin? Lisäksi tavaroiden kuljetus lähdstä maaliin on järjestetty. Meillä oli oma kuski joka vei lähtöön ja tuli iltapäivällä hakemaan maalista.
Teillä molemmilla oli omat huoltajat hoitamassa kyydityksiä, ja uskoisin etten itse Pirkkaan osallistuisi jos en saisi sellaista järkättyä. Jos lähtee julkisilla Helsingistä tuonne, niin siinä on liian monta liikkuvaa tekijää.. Kaikki vaihdot yms.. Jos juna 15min myöhässä, niin missaako järjestetyn ilmaiskyydin? Ja suorituksen jälkeen väsyneenä vielä sama rulianssi.
Lahdessa sentään kisakeskuksen sijainti on aika optimaalinen.
voidepurkin kantaminen ei varmasti ole mikään ongelma.. Lähinnä tuo jos sauva katkeaa, niin voi tulla vaikeaa..Finlandiassa varushuolto nähdäkseni parempi, mutta taitaa olla myös kalliimpi kisa. Pirkassa pitää olla omatoimisempi: voidepurkki ja EPO:t taskussa.
Yleistunnelma hyvä. Kuten Jr jo totesi, mennään metsässä ja maaseudulla. Joissain risteyksissä oli kannustusryhmiä.
Finlandiassa näitä risteysalueita on enemmän ja asutus lähempänä, se myönnettäköön.. Se on silti asia, mikä tässä vaikuttaa kokonaisfiilikseen ainakin minulla..Pääasiassa reitti kulkee harjumaastossa jossa asutus on vähäistä, eipä siellä reitin varrella niin paljoa ole porukkaa kun kerran ei olla "ruuhkasuomessa".
Oliko huoltopisteillä suuria yleisömassoja ja kovaäänisellä kuulutuksia, kuten Finlandia-hiihdossa?
Ei tarvita kilometrikylttejä, kun kovaääninen alkaa kuulua pikkuhiljaa kovempaa ja kovempaa..
Käytännössä kokonaishinta menee samaksi kuin tuplafinlandia etukäteen ilmoittautuessa (myöhemmin ilmoittautuessa tuplalle ei kannata mielestäni lähteä), jos julkisilla matkustaa.Että sikäli aika edukas tapahtuma verrattuna vaikka selvästi lyhyempään Finlandiaan. Viikkoa ennen ilmoitautuminen 65€.
Se siis vaatii vähintään yhden hotelliyön. Okei, vapari-pirkan jos vetää, niin ehtii hyvin aamujunalla treelle ja iltajunalla takaisin.. Eli ehkä hiukan halvemmaksi sen kyllä voi saada..
Kieltämättä plussa menee hinnasta. Finlandia on törkeän kallis (etenkin myöhään ilmoittautuessa), se myönnettäköön.
Jooh, kuten Tolerantti sanoikin niin huoltopisteiden ruuhkat on peruskauraa kaikissa maastohiihdoissa, ja se on ihan ymmärrettävää..Omalla kohdalla oli muutamilla huoltopisteillä hieman ruuhkaa, varsinkin alkumatkasta enkä viittiny pysähtyä, ja sitten puolivälin jälkeen taas kun oli puolikkaan hiihtäjiä. Kolmannella pisteellä ruuhka oli pahin ja väylä melkein tukossa läpihiihdon kannalta. Voitelutarjontaa vähän epäröin siksi kun oli liisteriä suksissa, että olisko siinä mennyt enemmänki aikaa jos niitä pitäis ensin putsata että sais uudet voiteet. Olis se varmaan kysymällä selvinny, mut en hirveesti ylimääräsiä pysähdelly vaan menin kokoajan eteenpäin.
Liisterivoitelussa meni viime vuoden Finlandiassa noin 10 minuuttia, ja ajasta 8 minuuttia paloi ruuhkassa odotteluun, koska lämpöpuhaltimia oli vain 2-3. Tän vuoden Pirkassa ei lämpöpuhallin varmaan ollut niin pahasti varattu, koska ei ollut liisterikeli?
Kaipa tuo pitää silti kokeilla ensi vuonna.. Ehkä epäilykseni ja negatiivinen mielikuvani on silkkaa puutaheinää.