Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS season 2009, round 8 / Forssa III GP

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ehkä #5 parani hiukan oikean takarenkaan paineiden korjauksella,
Varmasti parani. Eikös se ollut kans luokkaa 0,5bar -> 0,8bar korjaus myös?
Ei tuo voi olla tuntumatta...
#6:n paineita korjattiin jo B-finaaliin kun pyysin, mutta eipä siitä paljon apua oluut luisteluun :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Varmasti parani. Eikös se ollut kans luokkaa 0,5bar -> 0,8bar korjaus myös?
Ei tuo voi olla tuntumatta...
#6:n paineita korjattiin jo B-finaaliin kun pyysin, mutta eipä siitä paljon apua oluut luisteluun :D
Sitä hlökunnan jamppa puhuikin että tänä vuonna ihan ihmeellisesti on renkaanpaineet laskeneet nopeastikin, vaikka niitä on aiemmin tarkistettu. Syy ei ole tarkemmin edes tiedossa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Helppo allekirjoittaa Cmoneyn kommentit. Mä ajoin molemmat vedot vitosella. Aika-ajoissa luulin ensin että se "lähtee alta" loivassa vasurissa kunnes tajusin että se ei yksinkertaisesti käänny. Tuossa videossa näkee hyvin kun radan alkuosalla ajan kärkikaksikon kiinni ja joudun jopa nostelemaan mutta vasureissa tulee pataan tuplasti.
Allekirjoitan myös. #5 puski molemmat vasurit ihan "läpi", siis niin hitaaksi ei sisääntulovauhtia saanut, että ulos ei olisi tultu aivan oikeaa laitaa. Kokeilin muutamaan otteeseen jarruttaa vauhdin ihan reilusti pois, mutta ei se silti kääntynyt. Kun paljon puhutaan "koko radan käyttämisestä", niin #5:lla joutui koko radan totisest käyttämään noissa vasureissa, koska muuten oltaisiin oltu nurmikolla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Allekirjoitan myös. #5 puski molemmat vasurit ihan "läpi", siis niin hitaaksi ei sisääntulovauhtia saanut, että ulos ei olisi tultu aivan oikeaa laitaa. Kokeilin muutamaan otteeseen jarruttaa vauhdin ihan reilusti pois, mutta ei se silti kääntynyt. Kun paljon puhutaan "koko radan käyttämisestä", niin #5:lla joutui koko radan totisest käyttämään noissa vasureissa, koska muuten oltaisiin oltu nurmikolla.
Kiinnititkö huomiota siihen vielä mun ajaessa a-finaalissa? Kun kuulostaa tutulta. Mun aika-ajo#4 puski oikeissa, mutta kumminkin kääntyi jarrutuksen aikana. Vauhti tosin tippui naurettavan alhaiseksi. #5 taas ei kääntynyt vasemmalle edes jarrutuksen aikana (eikä liioin kaasullakaan). Auto kääntyi vain todella hitaassa vauhdissa, tai sitten perää irroittamalla eli jarru-kaasu -pumppauksella.
E: Kokonaisuudessahan se siis ei ollut niin surkea koska oikealle kääntyi vauhdissakin. Siksi kierrosaika niinkin hyvä.

#7:n vauhtia vaikea arvioida...ainoa vähän hämärä oli se Jacqun aika-ajo sillä, eikö vain sit sopinut käteen vaan
Kymmenystaistelua kumminkin näillä neljällä: PbBMW #5 54,56 - Cmn #4 54,85 - Andy #6 55,14 - Jcqs #7 55,26
Ja Jacques ei ainakaan vielä ihan tuossa ryhmässä ole tasapäisesti kisannut.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä numero 6 ei ollut huono auto, kun ajoin sillä aika-ajossa. Tai sitten mulla on vaan liian vähän kokemusta kartingista ja Forssan autoista, että pystyisin tekemään vertailua. Kumma juttu, kun olin aika-ajoryhmässäni Wopea lukuunottamatta 2 sekuntia nopeampi kuin muut, mutta kisassa en saanut läheskään yhtä hyvää jälkeä aikaiseksi kolmosella.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä numero 6 ei ollut huono auto, kun ajoin sillä aika-ajossa. Tai sitten mulla on vaan liian vähän kokemusta kartingista ja Forssan autoista, että pystyisin tekemään vertailua. Kumma juttu, kun olin aika-ajoryhmässäni Wopea lukuunottamatta 2 sekuntia nopeampi kuin muut, mutta kisassa en saanut läheskään yhtä hyvää jälkeä aikaiseksi kolmosella.
Tässä vaikuttaa varmaan paljon sekin että jollekin joku tietty auto istuu paljon paremmin kuin jollekin toiselle. Esim. auto #4:n osalta se nähtiin ainakin. FO110K oli tosi nopea, mutta sitten A-finaalissa Powered By BMW jäi sillä aika kauas kärjestä. Tietysti saattoihan se auto ehkä muuttua A-finaaliin mennessä?
Lisäksi sääolosuhteet muuttuivat. Nipsuhuulen aika-ajoryhmässä sade oli pahimmillaan, joten ehkä #6 oli hyvä tosi liukkaalla radalla?
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tässä vaikuttaa varmaan paljon sekin että jollekin joku tietty auto istuu paljon paremmin kuin jollekin toiselle. Esim. auto #4:n osalta se nähtiin ainakin. FO110K oli tosi nopea, mutta sitten A-finaalissa Powered By BMW jäi sillä aika kauas kärjestä. Tietysti saattoihan se auto ehkä muuttua A-finaaliin mennessä?
Lisäksi sääolosuhteet muuttuivat. Nipsuhuulen aika-ajoryhmässä sade oli pahimmillaan, joten ehkä #6 oli hyvä tosi liukkaalla radalla?
En usko, että #6 oli hyvä tosi liukkaalla radalla kun ei ollut puolikuivallakaan. Melkein-kuivalla (aika-ajon alussa) se tuntui olevan nopeampi, kuin nelonen jonka perässä ajoin. Mutta kun rata kastui vähänkin, en pysynyt nelosen perässä enää kunnolla. Nipsuhuuli on hyvä kuski, ja on kauden aikana nähty että on a-finaalikamaa kun autotuuri vain sattuu kohdalleen. Luulen, että Nipsu vain otti kutosesta kaiken irti mitä siitä saa, ja siksi aika kohtuullinen
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin siis #6 oli takuuvarmasti nelosta parempi aika-ajoissa. Niin paljon puutteita korjasivat meinaan nelosesta sitten finaaleihin...
(#4:n vauhtia finaaleissa ei kannata verrata ollenkaan harkkoihin, niin paljon se kulku muuttui siinä kuitenkin)

Nipsu ajoi #6:lla aika-ajossa 58,3 kun taas mulla se oli B-finaalissa 59,2...
Noissa tais olla ees hieman saman tyyppiset ilmat vertailua varten...
(A-finaali sitten olikin jo selkeesti kuivempi kuitenkin)
Mielestäni olisin päässyt sillä alle 59 aikoihin B-finaalissa jos olisin pysynyt porukan mukana, nythän käytännössä se loppuosa jolloin alko oll kuivempaa niin meni ihan harakoille kun ajelin 2kierr. muiden perässä niin motivaatiota ajan hakemiseen ei oikein enää ollut :D
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Kysyisin täältä yhtä asiaa: Voiko olla mahdollista, että kylki kipeytyy vasta muutama päivä kisan jälkeen? (tarkennataan vielä että kyse on vasemmanpuoleisesta kyljestä)

Mulla nimittäin alkoi esiintyä eilen ajoittaista kipua hengittämisen yhteydessä. Se kipu tuntuu pistävältä, mutta ei tosiaan ole jatkuvaa. Eli toisin sanoen se alkaa yllättäen ja menee sitten hetken päästä ohi.. Pystyin nukkumaan hyvin, (välttelin kuitenkin varmuuden vuoksi vasemmalla kyljellä nukkumista) mutta toi pistävä kipu hengittäessä on herättänyt huolenaiheen.

Huolestuttaa, koska tuntuu vähän siltä että kaikki ei ole nyt OK.. Yö meni tosiaan hyvin, nyt aamun mittaan on alkanut tuntua hieman kipua (ei ehkä tykkää rasituksesta?) Tarkennetaan vielä sen verran, että mitään mustelmia tms ei näy ja lisäksi mulla kyllä oli Forssassa pehmusteet käytössä. Ajoin tosin kisan aikana muutaman kerran sen viimeisen mutkan töyssyn päältä..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Viimeisen mutkan töyssyt on juuri ne jotka aiheuttaa ongelmia Forssassa.
Harvemmin kyllä 3-4vrk. kisan jälkeen oireita tulee, yleensä se viimenen hetki on se seuraava aamu kun paikat on jumissa/kolottaa...
Tietty on mahdollista että se kylki on ottanut vähän kipeää jo radalla, ja nyt sitten lisää rasittuessa sitten alkaa oireilemaan, mutta kyllä 3-4vrk on sen verran pitkä aika että ennemmin kääntyisin sen puoleen että oot esim. nukkuessa saanu sen reväytettyä...
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Tässä vaikuttaa varmaan paljon sekin että jollekin joku tietty auto istuu paljon paremmin kuin jollekin toiselle. Esim. auto #4:n osalta se nähtiin ainakin. FO110K oli tosi nopea, mutta sitten A-finaalissa Powered By BMW jäi sillä aika kauas kärjestä. Tietysti saattoihan se auto ehkä muuttua A-finaaliin mennessä?
Taitaa kuitenkin suurin selittävä tekijä olla a-finaalin kärjen vauhti. Kärjen vauhtiin ei ois ollut asiaa millään noista autoista sateella. Wopen aika-ajo oli huikea. Rata oli paljon a-ryhmä aa sessitoa märempi mutta 3ksi silti ylsi. Sama jatkui kisassa.

#5 koskevat kommentit voin myös allekirjoittaa. Samat havainnot tein jo Forssa II aikana. Nyt tuntemukset vahvistuivat kun pääsi kokeilemaan parempaa = #4 autoa. Sillä pystyi jo nauttimaan sadekelistä.

Tässä vielä vertailua #5 ja #4 vauhdista, kun ajettiin cmoneyn kanssa ristiin samoja autoja.
AA:
Powered By BMW 54.56 (#5)
CMoney 54.85 (#4)
Kisa:
4. CMoney 17 +29.11 55.215 (#5)
5. Powered By BMW 17 +54.21 55.061 (#4)

Keliolosuhteet ja rengaspaineet hiukan vaihteli, mutta ehkä ollaan kutakuinkin samalla tasolla sateella.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Taitaa kuitenkin suurin selittävä tekijä olla a-finaalin kärjen vauhti. Kärjen vauhtiin ei ois ollut asiaa millään noista autoista sateella. Wopen aika-ajo oli huikea. Rata oli paljon a-ryhmä aa sessitoa märempi mutta 3ksi silti ylsi. Sama jatkui kisassa.
Totta!
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Viimeisen mutkan töyssyt on juuri ne jotka aiheuttaa ongelmia Forssassa.
Harvemmin kyllä 3-4vrk. kisan jälkeen oireita tulee, yleensä se viimenen hetki on se seuraava aamu kun paikat on jumissa/kolottaa...
Tietty on mahdollista että se kylki on ottanut vähän kipeää jo radalla, ja nyt sitten lisää rasittuessa sitten alkaa oireilemaan, mutta kyllä 3-4vrk on sen verran pitkä aika että ennemmin kääntyisin sen puoleen että oot esim. nukkuessa saanu sen reväytettyä...
Mietin kanssa tuota, että voiko muka tulla vasta muutaman päivän jälkeen kipeäksi. Mä olen sen verran tietämätön näissä asioissa, niin piti kuitenkin kysyä. :) Kerkesin jo huolestua että onko Turun kisani vaarassa, onneksi ei ole mitään vakavampaa kuitenkaan..
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
AA:
Powered By BMW 54.56 (#5)
CMoney 54.85 (#4)
Kisa:
4. CMoney 17 +29.11 55.215 (#5)
5. Powered By BMW 17 +54.21 55.061 (#4)

Keliolosuhteet ja rengaspaineet hiukan vaihteli, mutta ehkä ollaan kutakuinkin samalla tasolla sateella.
Mitään ei tie ennen samoissa olosuhteissa testausta, mutta nelonen parani ihan silmissä oikealle kääntyvissä AA->Kisa. Vitonen pysyi heikkona vasureissa koko ajan. Ehkä se vaikuttaa kun #4 takakulma korjattiin 0,4bar ja lähinnä nopeisiin oikeisiin, #5 takakulma 0,3bar ja hitaisiin vasureihin joissa vauhdeissa paino ei kuormita niin paljoa ulkokaarteen pyöriä. Mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Niin siis #6 oli takuuvarmasti nelosta parempi aika-ajoissa. Niin paljon puutteita korjasivat meinaan nelosesta sitten finaaleihin...
(#4:n vauhtia finaaleissa ei kannata verrata ollenkaan harkkoihin, niin paljon se kulku muuttui siinä kuitenkin)
Ei #6 vaikuttanut olevan nelosta parempi ainakaan märällä radalla. En usko, että johtuu miehestä että sain hieman huonomman ajan a-a:sssa kuin Cmoney
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Ei #6 vaikuttanut olevan nelosta parempi ainakaan märällä radalla. En usko, että johtuu miehestä että sain hieman huonomman ajan a-a:sssa kuin Cmoney
Vissiin oisit saanu nopeamman ilman Jacquesin spinniä vikassa mutkassa vai miten se meni... Pienet erot kumminkin, ja vähän sattumallakin sijaa lopullisessa aika-ajojärjestyksessä. Itse sain kyllä suht vapaasti ajaa kierroksia. Aika-ajovideoista voi nähdä, kuinka hiljaa Mike Milkkikin meni #4lla oikealle kääntyviä. Ajassa 0:37, ja 2:50 saa suoraa vertailua #1een. Ihan eri vauhdit:
http://www.youtube.com/watch?v=ER7wD8FuAic

Se on kanssa, mikä auto sopii kellekin. Ei niin hyvä Andylle, mutta voi olla paremmin käyttäytyvä kun pyörien päällä 30kg enempi (FO).
Kyllä Andy silti Forssa II:ssa jo todisti että toimivalla autolla tulostakin tulee, nyt #6 ei kumminkaan ollut samassa iskussa kuin silloin.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei #6 vaikuttanut olevan nelosta parempi ainakaan märällä radalla. En usko, että johtuu miehestä että sain hieman huonomman ajan a-a:sssa kuin Cmoney
Siis aika-ajossa, ja märällä radalla kyllä oli #6 parempi.
(se että jäin itse Cmoneylle aika-ajossa juuri #6:lla selittynee a) kokemuksella b) radan märkyydellä C-ryhmän ajaessa)
#4:n suoritusta katseltiin varikollakin teidän aika-ajon aikana, kaikki ihmetteli Cmoneyn "prutkuttelua", ja sitä miksei tule varikolle sisään vaihtamaan seiskaan...
NIIN huonolta se näytti jo teidän aika-ajon aikana jopa varikolle...

Huomioi että siihen (#4) vaihdettiin C-finaalia varten oik. takakumi kokonaan (oli kuulemma ihan finaalissa), ja vasempaan takakumiin lyötiin 2x ilmanpaine (0,4bar -> 0,8bar) verrattuna aika-ajoon.
#4:n kunnosta aika-ajoissa kertoo sekin että se lähettäjäkaveri tuli multa vielä C-finaalin ruudukossa kysymään että oliko muutoksilla vaikutusta, niin heikosti se aika-ajoissa heidänkin mielestään kulki.

Finaaleissa asia sitten oli kyllä toisinpäin, #4 kulki finaaleissa mielestäni hienosti, ero #6:n luisteluun oli kyllä ilmeinen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Se on kanssa, mikä auto sopii kellekin. Ei niin hyvä Andylle, mutta voi olla paremmin käyttäytyvä kun pyörien päällä 30kg enempi (FO).
Jep, tätä veikkaan kanssa. Se peräpää oli niin liukas #6:ssa että saattoi olla mulle jopa positiivinen asia jollain tapaa tuo ylipaino...
Aika-ajonhan ajoin myös #6:lla, mutta siell en sitä saanut oikein vauhtiin millään...
Tietty C-ryhmän aika-ajo tais ola se kaikkein märin sessio kisassa, mutta silloin ei vain vauhti itsellä piisannut...
B-finaalin neljänneksi nopein aika kaikista ongelmista huolimatta (ja se että loppu meni ihan vain kruisailuksi) niin yllätti hieman, niin heikko se #6 kuitenkin oli mulla aika-ajossa...

Tosin, hyvinhän mä kutosella nousin siinä alussa muiden (pois lukien Andy) ohi, ei vaan pää kestänyt sitten kauempaa ja heinät alko lenteleen :D
(eli ei se nyt täysin toivoton B-finaalissa ollut, mutta olisin tietty mieluusti jatkanut nelosella :ahem: )
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
#4:n suoritusta katseltiin varikollakin teidän aika-ajon aikana, kaikki ihmetteli Cmoneyn "prutkuttelua", ja sitä miksei tule varikolle sisään vaihtamaan seiskaan...
NIIN huonolta se näytti jo teidän aika-ajon aikana jopa varikolle...

Huomioi että siihen (#4) vaihdettiin C-finaalia varten oik. takakumi kokonaan (oli kuulemma ihan finaalissa), ja vasempaan takakumiin lyötiin 2x ilmanpaine (0,4bar -> 0,8bar) verrattuna aika-ajoon.
Seiska oli Jacquesilla radalla, mutta kai sillä #3llakin olisi voinut eturivin paikasta taistella. Ehkä. #4 oli aika-ajossa kyllä hyväntuntuinen vasureissa, mutta se tunne tuli tietty helposti kun oikeissa oli niin onneton. En silti sitä mitenkään suoraan huonona missään tapauksessa vasureissa kumminkaan pidä.

Tästälähin toivon Forssaan aina sadetta. Ei voi onnetar joka kerta potkia päähän että saan kuudesta sadekisa-autosta sen 5. tai 6. parhaan!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös