Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 10, Turku

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ilmeisest en. Enkä ilmeisesti haluakaan ymmärtää kun sun mielestä se on joko molemmat syyllisiä tai ei kumpikaan.
Ei, vaan mä odotan tuomariston päätöstä ja hyväksyn oli se sitten mikä tahansa.

Oman näkökulmani jo ilmaisin ja mielestäni tilanteessa molemmat teki virheen tai virheitä joiden seurauksena kävi näin. Mut jos jury toteaa toisin, niin hyväksyn sen. Ja jos varoituksia tulee, niin tarvitsen perusteluja, jotta voi yrittää välttää vastaavan tilanteen toistumista. Jos varoitusta ei tule, niin silloinkin tarvitaan perusteluja, jotta tiedetään miten jatkossa tämänkin kaltaisissa tilanteista tulisi toimia.

Esim. tuosta ajolinjan vaihtamisesta olisi hyvä mainita sitten säännöissä, jos todetaankin vaikkapa niin, että bemari teki siinä väärin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ymmärrän sun näkemyksen kokemuksen johdosta, mutta edellenkin kysyisin että jos yrittää tunkea seuraavaan mutkaan mennessä ULKOpuolelle, ja saa edessään menevän seinään niin miten ihmeessä edessä menevä voi olla tästä vastuussa?
(BMW ei kuitenkaan vetänyt siksakkia tuossa, ajautui ulostulossa pitkäksi mutta hakee ihan normaalia optimilinjaa seuraavaan vasuriin = ei pitäs olla ylläri takana oleville)
Mä en oo tossa tunkemassa mihinkään. Mä olen siinä omalla ajolinjallani kun edellä ajava muuttaa ajolinjaansa eteen/päälle. Jos se näyttää tunkemiselta, niin johtunee siitä, että mulla on tilanteessa kovempi nopeus, koska ajan suoraan ja bemari kääntyy (ja sain mutkasta kovemman lähtönopeuden).
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ymmärrän sun näkemyksen kokemuksen johdosta, mutta edellenkin kysyisin että jos yrittää tunkea seuraavaan mutkaan mennessä ULKOpuolelle, ja saa edessään menevän seinään niin miten ihmeessä edessä menevä voi olla tästä vastuussa?
(BMW ei kuitenkaan vetänyt siksakkia tuossa, ajautui ulostulossa pitkäksi mutta hakee ihan normaalia optimilinjaa seuraavaan vasuriin = ei pitäs olla ylläri takana oleville)
Tuo boldattu kohta on mun mielestä hyvin olennainen, koska tuo oikealla olevan tilan katoamisen ei pitäisi tulla yllätyksenä hiukkaakaan kokeneelle kuskille. Siihen olisi kyllä ollut mahdollista varautua häviämättä omia asemiaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Esim. tuosta ajolinjan vaihtamisesta olisi hyvä mainita sitten säännöissä, jos todetaankin vaikkapa niin, että bemari teki siinä väärin.
Niin, mun mielestä Bemu meni ihan normaalisti siinä, ajautui mutkan ulostulossa pitkäksi, mutta hiusneulasta tullaan kuitenkin aina hieman ulommaksi kiihdytyksessä.
Sieltä se palaa oikeaan reunaan lähestyvää vasuria varten, joka on myös normaalia.
Ainoa poikkeus toki oli pitkäksi meneminen, mutta kai nyt kisassa saa mutka pitkäksi mennä, ei kai joka kierros voikaan osua nappiin?

Kuitenkaan ei mitään siksakkia tolla lyhyellä suoralla esiinny, eikä tietty kerkiäkään pituuden takia.
Tästä syystä on vaikea nähdä BMW:n tehneen mitään väärin. (IMO)
Tuo boldattu kohta on mun mielestä hyvin olennainen, koska tuo oikealla olevan tilan katoamisen ei pitäisi tulla yllätyksenä hiukkaakaan kokeneelle kuskille. Siihen olisi kyllä ollut mahdollista varautua häviämättä omia asemiaan.
Jep, näin olettaisin kanssa.
Jos Jacq olisi ollut sisäpuolella ja siitä kilkannut bemun pois niin ok, noitahan nähtiin tusina per ajoerä, mutta eikai
ulkoreunalla voi tulla yllärinä että edessä menevä kaartaa reunaa kohti ennen seuraavaa mutkaa...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ainoa poikkeus toki oli pitkäksi meneminen, mutta kai nyt kisassa saa mutka pitkäksi mennä, ei kai joka kierros voikaan osua nappiin?
Tottakai saa mennä pitkäksi, mutta silloin pitää ymmärtää, että joku on voinut ehtiä rinnalle ja silloin ei voi sokeana ottaa takaisin omaa optimiajolinjaansa ilman että kolahtaa.

Bemun olisi pitänyt pitää ajolinjansa vasemmalla koska ja korjata ajolinjansa vasta seuraavalla pidemmällä suoralla, johon siihen olisi tarjoutunut tilaisuus. Toki tilanne olisi tällöin jatkunut taas ykkösmutkassa, johon joku olisi yrittänyt jotain. Tai sitten olisi tullut samankaltainen tilanne kuin ekalla kierroksella..
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tottakai saa mennä pitkäksi, mutta silloin pitää ymmärtää, että joku on voinut ehtiä rinnalle ja silloin ei voi ottaa takaisin omaa optimiajolinjaansa ilman että kolahtaa.
Juu toki.
Mutta sä et ollut rinnalla.
Jos sun etuosa osuuu bemun takarenkaan kohdalle niin se on aika hankala havaita, ja ei tuosta kohtaa voi kyllä sanoa että olet rinnalla, varsinkin kun olet vielä sijoittunut ulkokaarteen puolelle seuraavaan mutkaan mennessä
(ei kovin normaali ohitusreitti edes)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jep, näin olettaisin kanssa.
Jos Jacq olisi ollut sisäpuolella ja siitä kilkannut bemun pois niin ok, noitahan nähtiin tusina per ajoerä, mutta eikai
ulkoreunalla voi tulla yllärinä että edessä menevä kaartaa reunaa kohti ennen seuraavaa mutkaa...
Jos niin olisi käynyt, niin se olisi ollut selvästi mun syy. Mun fysiikan taidot ei riitä siihen, että jos mä olen ulkopuolella, ja seuraava mutka kääntyy vasemmalle, niin miten mä voisin aiheuttaa edellä ajavan ulosajon? Huomaa, että mä en tossa yritä mitään ohitusta edes.

Mut jos sukeltaa sisälle ja tönäsee toisen ulos, niin sehän olisi ihan selkeä juttu.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jep, näin olettaisin kanssa.
Jos Jacq olisi ollut sisäpuolella ja siitä kilkannut bemun pois niin ok, noitahan nähtiin tusina per ajoerä, mutta eikai
ulkoreunalla voi tulla yllärinä että edessä menevä kaartaa reunaa kohti ennen seuraavaa mutkaa...
Mulla oli vastaava tilanne D:ssä. En nyt muista, että oliko sijoituksesta ennen kouvon spinniä vai jonkun varvattavan kanssa, mutta edessä ajava veti pitkäksi ja pääsin tuolla tavalla puolittain rinnalle. -> katsoin, että tässä on nyt kohta toinen renkaissa jos en anna tilaa, nostin kaasua sen verran, että jäin toisen perään ja keskityin pitämään itseni kaverin takapuskurissa kiinni lähtösuoralle mentäessä.

(Saattoi tosin olla jo aiemmin viikolla tämä, menee eri sessiot jo hiukan sekasin...)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Juu toki.
Mutta sä et ollut rinnalla.
Jos sun etuosa osuuu bemun takarenkaan kohdalle niin se on aika hankala havaita, ja ei tuosta kohtaa voi kyllä sanoa että olet rinnalla, varsinkin kun olet vielä sijoittunut ulkokaarteen puolelle seuraavaan mutkaan mennessä
(ei kovin normaali ohitusreitti edes)
Mä en ollut ohittamassa mitään! En välttämättä edes tiennyt/huomannut, että me ollaan rinnakkain ennenkuin kolahti.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mä en ollut ohittamassa mitään! En välttämättä edes tiennyt/huomannut, että me ollaan rinnakkain ennenkuin kolahti.


About se hetki kun osuma tulee:

Molempien keulat sojottaa kohti normaalia ajoreittiä, eli oikeaa reunaa.
Jacq ulkopuolella, J:n eturengas & B:n takakumi suht liki toisiaan tästä kulmasta katsottuna
(video kuvattu eri kulmasta jotenka oletan että tää on maksimi tilanne kuinka rinnalle Jacq pääsi)

Tuosta tilaanteesta et voi millään päästä rinnalle ja ohi, koska olet menossa ulkokaarteen puolelle.
(siunne kuitenkin selkeesti yrität päästä)
JOS olisit ulkokaarteeseen päässyt bemun rinnalla, olis 4stroke tod.näk. ohittanut sut sisäkautta
tuossa mutkassa
(bemu pitänyt sisäpuolen ja 4stroke päässyt samalla ovella sisäkaarteeseen ehkä myös)
Eli kovin paljon voitettavaa tuolla ulkopuolella ei ollut ja mielestäni noin kaukaa on bemun mahdoton huomata sun olevan puskurissa kiinni.

Eli summasummarum: tuskin oli tahallinen teko, sitä en usko. Mutta bemun syyksi en tuota laita itse missään nimessä.
Jos virhe tapahtui, niin mun mielestä Jacqu teki arviointimokan kun näki bemun menevän pitkäksi ja yritti vaistonomaisesti rinnalle.
Samoin kävi itsellä sillon aikanaan. Oma moka, ainakin mun kohdalla, arvioin vain väärin...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mutjoo, ainakin itse luotan Cm:n ja Dompparin näkemykseen mitä sieltä sit tuleekin.
ompahan ainakin ainiestoa minkä varaan tehdä tulkinta. :)
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Hyvä kuva follo ja laitan pari kuvaa itsekin kunhan kerkiän säätämään. Tuomaristolla paha paikka, kun videosta ei kaikki selviä. Jacques ei ollut rinnalla vaan takarenkaan kohdalla. Ja kontaktitilanne tosiaan alkoi noilta main tai metri pari ennen. Siis reilusti ennen pyörähdystä.

Jokainen voi vielä miettiä miten pitkää kontaktia tarvii, että auto pyörähtää kiihdyttäessä.

PekPoy: kuten monesti sanottua, auto ei käänny vasemmalle jos oikealta takakulmasta (ulkopuolelta) tuuppaa vauhtia. Jos takarengas riittää rinnalla oloon, niin ohitukset ovat erittäin helppoja neulansilmissä. Riittää siis että saa keulan edellä olevan takarenkaan kohdalle (jota edellä oleva ei voi huomata), niin edellä olevan on annettava tilaa sisälinjalle niin että molemmat pääsee läpi.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tuosta tilaanteesta et voi millään päästä rinnalle ja ohi, koska olet menossa ulkokaarteen puolelle.
(siunne kuitenkin selkeesti yrität päästä).
En ollut edelleenkään ohittamassa. Ajoin omalla ajolinjallani, ja jos tuossa jotain virhettä teen, niin sen etten luultavasti hahmota sitä etten ole kokonaan bemarin takana.

Virheeni ei ole siis se että yrittäisin väkisin ohi ulkokautta, kuten yritätte sitkeästi väittää. Kai mäkin nyt sen verran tajuan, ettei sellainen olisi mahdollista.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
PekPoy: kuten monesti sanottua, auto ei käänny vasemmalle jos oikealta takakulmasta (ulkopuolelta) tuuppaa vauhtia.
Tossa kuvassakin huomaa, että ohjaat vielä tossakin kohdassa oikealle. Eihän se auto käänny vasemmalle jos sitä ei käännä vasemmalle.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Löylyä lissää, löylyä lissää...

Ja kaikki tämä olisi vältetty, jos BMW ei olisi hakenut linjaa oikealta, vaan mennyt keskeltä sisään mutkaan.

Jacques ei näytä työntävän, sillä molemmilla on nokat suoraan, ja jos Jacques työntäisi, ohjaisi hän vasemmalle (sisään päin seuraavaan vasuriin).

Tästä tulee kyllä selkeä ennakkotapaus, ja siksi on hyvä tehdä tästä hyvin mietitty päätös. Mennäänkö F1-maailman tyyliin missä on nähty nyt sitä, että ohitusyrityksestä sakotetaan vai annetaanko vapaammat kädet?

Ja en halua että tästä mitään kolistelusarjaa tulee - vaan pidetään tää rehtinä ja reiluna kilpailuna. :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mutta jotain positiivistakin:
Turun henkilökunnalle iso :thumbup: toiminnastaan ekoissa harkoissa, huomasivat mun autossa jotain häikkää (transponderi ei pelittänyt ja ilm. konekaan ei ottanut kierroksia) niin kutsuivat mustalla lipulla sisään vaihtamaan autoa :)
Eipä ole vastaavaa tullut ennen harkkoissa nähtyä, ja osoitti ainakin sen että pojat seuras tilannetta eikä ollut mikään "no täähän on vaan harjotus" mentaliteetti päällä :)
Hienoa palvelua kaiken kaikkiaan, siitä iso :thumbup: pojille!
Minä kävin sanomassa, auto #12 (muistaisin) ei saa aikoja.
"Jahas, siitä on lähetin zipannu".

Mitä tulee vielä tuohon paljon puituun Bemarin spinnaukseen niin "omissa papereissani" autossa on takakulma. Mikä menee sen edelle, eli kyljen puolelle, on rinnallaoloa. Takapuskuri on asia erikseen. Se ettei Bemari arvannut kilpailijan ehkä olevan osin rinnalla, on valitettavaa mutta vifdeon mukaan näyttää jyrkästi kääntävän kohti radan oikeaa reunaa. Sillä linjalla Jaqelta olisi loppunut tila alta aikayksikön. Samoin Totken ohitus Wilzkusta, niin ehtii osin rinnalle vaikkei edelläoleva voi takaviistoon nähdäkään. Itse en enää nostaisi kaasua kun jo päässyt osin rinnalle. Ja Jacques mielestäni videolla selkeästi menee itsekin viistosti kohti oikeaa laitaa, ei vain niin jyrkästi kuin Bemari.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Eikös jonossa ajelussa useinkin tarvi nostaa kaasua osuman välttämiseksi? Ei pitäisi olla uusi asia tälle porukalle.
Tuolla hetkellä ette Jaqen kanssa olleet jonossa.
Siis minäkin olisin jo pitänyt paikkani siinä osin rinnalla ja ajatellut yrittäväni päästä erittäin lähelle peesiin pääsuoralle. En tarkkaan videosta näe, kuinka pahasti oikea valli näyttää Jaqen vinkkelistä lähestyvän jos sun linjaa lähtisi myötäilemään, mutta veikkaan että aika nopeasti. Siltä se näyttää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mitäs mieltä osapuolet ootte tosta ekasta tilanteesta takamutkassa? Bemari ainaki lentää aika mallikkaasti ulos linjalta, ei näytä ajovirheeltä. vaikee täältä nähdä, jonka seurauksena tuli myös jatkotilanne ennen suoraa joka voidaan ottaa "takasinmaksuna" bemarilta jos siihen kohdistu puskeminen takamutkassa, en tiedä.
Se meni ihan oikein (heidän kesken) ettei Jaqe päässyt siinä ohi kun päintulemalla sotki Bemarin ajolinjat.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Itse asiassa osuma alkoi melko heti takakulman oikean neulan jälkeen. Kun oikeasta takakulmasta puskee niin edellä oleva auto menee itsestään oikeaan laitaa kohti (liimautuneet) ja tätä en pystynyt estämään vasemmalle ohjaamalla (aluksi vähän ja lopulta kaikki vasempaan). Videolla hidastuksessa alku 17-18s kohdalla ja päättyy 21s kohdalla.
En kiistä kun en voi olla varma. Sillä hetkellä jo, kun Jaqe on keltaisen päätyrenkaan ja kameran välissä, hänen autonsa on silti jo selvännäköisesti keula viistosti kohti radan oikeaa laitaa. Molemmat olette niin. Minusta vain valitettava kilpailutilanne.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Samoin Totken ohitus Wilzkusta, niin ehtii osin rinnalle vaikkei edelläoleva voi takaviistoon nähdäkään. Itse en enää nostaisi kaasua kun jo päässyt osin rinnalle.
Noh, oli miten oli niin sen perusteella mitä olen nähnyt & kokenut (parin kurvin aikana kaksi sijan menetystä, joka lähti mun ja Totken tapauksesta) niin mua harmittaa edelleen.

Mä en tietenkään ole livenä tapausta BMW & Jacques nähnyt, mutta pointtina tässä on se että käsittääkseni vain tosta mun ja Totken tilanteesta annettiin ratahenkilökunnan toimesta varoitus. Kai sekin nyt jotain kertoo siitä tilanteesta?

Tuskin Turku Kartingin ratahenkilökunta niitä lippuja näyttelee pelkästä näyttelemisen ilosta. :rolleyes:

Kiitos, ja anteeksi. omienmielipiteidenesitttäminenonsallittua.com
 
Viimeksi muokattu:
Ylös