Tupakoimattomuus

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Yllättävän nopeasti on aika mennyt. Ylihuomenna laskujeni mukaan tulee täyteen 4 viikkoa. Koko ajan näyttää todennäköisemmältä ja todennäköisemmältä että kyllä se tupakki nyt jää.
Mulle on ihan sama vaikka olisin nikotiinikorvaustuotteista riippuvainen loppuelämäni, parempi sekin kuin tupakka. Nyt ei ole moneen päivään tehnyt edes mieli tupakkia, mutta en vois ajatellakaan silti lähteväni koko päiväksi reissuun ilman inhalaattoria. Ihan psykologinen juttu, selkeesti. Iskee paniikki jos inhalaattori meinaa jäädä himaan.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mun kroppa käyttäytyy kyllä kaiken järjen vastaisesti tupakan lopettamisen jälkeen, kun vertaa siihen mitä vaikutuksia polttamisen lopettamisesta on väitetty olevan. Ainahan sanotaan, että tupakka huonontaa ääreisverenkiertoa ja siksi esim. kädet palelee ja tuntuu kylmiltä tosi helposti.
Mulla ei sellasia oireita ole ollut koskaan.
Mutta nyt on! :eek:
Kädet oli eilenkin ihan jääkylmät ja mulle uusi, outo tunne oli se, että kädet paleli. Onkohan tässä joku väliaikainen, tupakastavieroittumiseen liittyvä asia nyt kyseessä? Ääreisverenkierronhan pitäisi kaiken järjen mukaan parantua eikä huonontua kun lopettaa tupakoinnin. :confused:

Ja sit lisäks tää maku- ja hajuaistihomma josta olen jo aiemmin kertonut.
Ei mitään sellasia aistien paranemisia ja esim. ruoan maistumista paremmalta ole havaittavissa vaikka tuotakin ihan faktana toitotetaan antitupakkapropagandassa ihan yleisesti.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mun kroppa käyttäytyy kyllä kaiken järjen vastaisesti tupakan lopettamisen jälkeen, kun vertaa siihen mitä vaikutuksia polttamisen lopettamisesta on väitetty olevan. Ainahan sanotaan, että tupakka huonontaa ääreisverenkiertoa ja siksi esim. kädet palelee ja tuntuu kylmiltä tosi helposti.
Mulla taas on aina ollut huono ääreisverenkierto, ja sormet ja varpaat on lähes aina jääkylmät. Ja tietysti kaikki ovat aina tienneet, että se johtuu tupakinpoltosta. Vaikka yhtä jäässä mun näpit oli silloinkin, kun en polttanut. Mutta kun tupakka huonontaa ääreisverenkiertoa, niin totta kai se johtuu siitä. Kumma vaan, että tilanne ei ole nyt kolmessa viikossa muuttunut palelemisen osalta miksikään, vaikka verenkierron pitäisi parantua viikossa lopettamisesta. Noh, enpä minä ole huomannut maku- tai hajuaistissakaan mitään. Lopettamispropagandaa kaikki? :doubtful:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ja sit lisäks tää maku- ja hajuaistihomma josta olen jo aiemmin kertonut. Ei mitään sellasia aistien paranemisia ja esim. ruoan maistumista paremmalta ole havaittavissa vaikka tuotakin ihan faktana toitotetaan antitupakkapropagandassa ihan yleisesti.
En muuten huomannu minäkään mitään eroa silloin, kun olin polttamatta. Useat lopettaneet tosianakin väittivät, että se ero on ihan selkee, mutta nojaa.. niinkuin sanottua, minä en huomannut, mikä tosin ei välttämättä tarkoita, etteikä eroa olis ollu, mutta ehkä se muutos tapahtui niin hitaasti, ettei sitä sitten pystynyt edes rekisteröimään varsinaisena muutoksena.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Noni, ihan turhaan lopetitte. Ne yrittää vaan saada uskomaan ettei kannattais polttaa, itse ovat muka niin paljo parempia ku ääreisveri kiertää ja on superaistit. Huijausta koko homma :thumbdown

Yks tyyppi kerran lenkillä ollessani huusi autosta: "Juokse juokse niin kuolet terveempänä!"
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
OoPee sanoi:
mutta ehkä se muutos tapahtui niin hitaasti, ettei sitä sitten pystynyt edes rekisteröimään varsinaisena muutoksena.
Sitä helposti alkaa uskottelemaan itselle kaikkea, ettei kävis niin et oliskin tullu huijatuks. "Kyllä mun makuaisti on nyt selvästi parempi, mut se kävi niin hitaasti etten mä huomaa eroa" :D
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
vermula sanoi:
Sitä helposti alkaa uskottelemaan itselle kaikkea, ettei kävis niin et oliskin tullu huijatuks. "Kyllä mun makuaisti on nyt selvästi parempi, mut se kävi niin hitaasti etten mä huomaa eroa" :D
:eek:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ja sit lisäks tää maku- ja hajuaistihomma josta olen jo aiemmin kertonut.
Ei mitään sellasia aistien paranemisia ja esim. ruoan maistumista paremmalta ole havaittavissa vaikka tuotakin ihan faktana toitotetaan antitupakkapropagandassa ihan yleisesti.
Veikkaisin että tuo aistihomma on yksilöllistä, se voi olla jollekin toiselle ihan faktaa vaikkei sulle olisikaan.
Mun aisteihin tupakka ainakin vaikuttaa sen verran, etten heti tupakoituani tykkää syödä, tai ennen ruokailua en halua polttaa, koska se vie ruokahalun eikä muutenkaan ruoka maistu miltään.
En tiedä paranisiko aistit vielä enemmän jos olisin pidempään polttamatta.
Vois kokeilla, on tämä toikki vähän laittanut taas miettimään tupakoinnin lopettamista.
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Merkittävin asia, minkä mä olen omassa lopettamisessani huomannut, on se että pystyn vetämään henkeä yskimättä. Se on kyllä tosi hieno tunne, kun en ole sitä vuosiin pystynyt tekemään.
Aisteissa en ole mäkään huomannut parantumista, mut ei ne mun mielestä huonot ollut polttaessanikaan.

Tota mun painonnousua mä kyllä jaksan ihmetellä. Se olis ihan lookista, jos mä olisin alkanut syömään enemmän vaikkapa karkkeja, niinku tiedän joidenkin tehneen, mutta kun mä syön ihan samalla tavalla ku aiemminkin, saman verran, ja liikun saman verran (en oikestaan yhtään) ku polttaessanikin.
Miten hitossa voi olla mahdollista sitten että paino nousee, sitä mä en tajua.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
toleranssisiipi sanoi:
Tota mun painonnousua mä kyllä jaksan ihmetellä. Se olis ihan lookista, jos mä olisin alkanut syömään enemmän vaikkapa karkkeja, niinku tiedän joidenkin tehneen, mutta kun mä syön ihan samalla tavalla ku aiemminkin, saman verran, ja liikun saman verran (en oikestaan yhtään) ku polttaessanikin.
Miten hitossa voi olla mahdollista sitten että paino nousee, sitä mä en tajua.
Väittävät, että tuo johtuu aineenvaihdunnan muutoksesta.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niin niin, kuuluu sarjaan 'emmämitäänootehny!' ja 'mitäänenooottanu!'

Muistuu mieleeni, kun kaveri soitti joskus jotain kasettia (joskus 80-luvulla). Oli saanut lahjaksi vanhemmiltaan hienon stereoradionauhurin ja tietty aina uudet älppärit nauhoitettiin kasetille kavereille. Niin siihen itse tapahtumaan.. Sieltä tuli jotain sen ajan suosittua diskohumppaa tai muuta vastaavaa ja sitten yhtäkkiä alkoi kuulumaan rusahduksia ja naksumista ja sen jälkeen kaverin ääni kysyi: "Mitä helvettiä sä oot oikein tehny?" ja taustalta kuului sen isän äänellä "En mä mitään oo tehnyt' ja sitten musiikki taas jatkui...

Että semmoinen tapaus tällä kertaa.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Mä voin reilusti myöntää, että syön enemmän, kun en polta. Jotain pitää vissiin olla suussa, kun ei tupakkaa... Painonnousua odotellaan. Sit kyllä jos paino menee yli 60 kilon, niin joutuu harkitsemaan tupakoimattomuuttaan :jaska: Pitääkin tänään käydä vaa'alla :rolleyes:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Juskanen sanoi:
Mä voin reilusti myöntää, että syön enemmän, kun en polta. Jotain pitää vissiin olla suussa, kun ei tupakkaa... Painonnousua odotellaan. Sit kyllä jos paino menee yli 60 kilon, niin joutuu harkitsemaan tupakoimattomuuttaan :jaska: Pitääkin tänään käydä vaa'alla :rolleyes:
Mulla on selkeesti iltasin makeenhimoa nyt kun en polta. Karkkia menny varmaan 10-kertanen määrä normaaliin verrattuna. Muutaman viikon aikana mm. 3 kpl 100 gramman levyjä suklaata ja 300 grammaa irtokarkkeja menny. Eli ainakin 600 grammaa karkkia 4 viikossa. Normaalisti ei varmaan tosiaan kymmenesosaakaan tosta.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Juskanen sanoi:
Mä voin reilusti myöntää, että syön enemmän, kun en polta. Jotain pitää vissiin olla suussa, kun ei tupakkaa... Painonnousua odotellaan. Sit kyllä jos paino menee yli 60 kilon, niin joutuu harkitsemaan tupakoimattomuuttaan :jaska: Pitääkin tänään käydä vaa'alla :rolleyes:
Popsi porkkanaa ja pureskele parsaa ;)

...mulla on myös välillä syömäkausia. Onneksi kiloja ei ole pahemmin kertynyt.
 
Ylös