"Turhia" tilastoja ja laskelmia

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
900
Onkohan koskaan ollut puhetta siitä, keillä kuskeilla on voittoja useimmissa talleissa? Viime aikojen kuskeista kolmessa eri tallissa voittaneita tulee mieleen useampia, ainakin Räikkönen (McLaren, Ferrari, Lotus), Alonso (Renault, McLaren, Ferrari), Vettel (Toro Rosso, Red Bull, Ferrari) ja Button (Honda, Brawn, McLaren).

Neljän voittotallin kuskeista tulee mieleen Prost, mutta lie heitä muitakin? Entä onko kukaan voittanut vielä useammassa tallissa?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Stirling Moss: Voittoja Mersulla, Maseratilla, Vanwallilla, Cooperilla ja Lotuksella.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
736
Onkohan koskaan ollut puhetta siitä, keillä kuskeilla on voittoja useimmissa talleissa? Viime aikojen kuskeista kolmessa eri tallissa voittaneita tulee mieleen useampia, ainakin Räikkönen (McLaren, Ferrari, Lotus), Alonso (Renault, McLaren, Ferrari), Vettel (Toro Rosso, Red Bull, Ferrari) ja Button (Honda, Brawn, McLaren).

Neljän voittotallin kuskeista tulee mieleen Prost, mutta lie heitä muitakin? Entä onko kukaan voittanut vielä useammassa tallissa?
Eipä tule ihan tuoreista mieleen, mutta jos mennään tuonne syvemmälle historiaan, niin löytyi näitä kolmen eri tallin autoilla voittaneita.

3:
Nelson Piquet (Brabham, Williams, Benetton)
Niki Lauda (Ferrari, Brabham, McLaren)
Carlos Reutemann (Brabham, Ferrari, Lotus)
Gerhard Berger (Benetton, Ferrari, McLaren)
Jody Scheckter (Tyrrell, Wolf, Ferrari)

EDIT: Ja tottakai Juan Manuel Fangio neljän tallin autolla (Alfa-Romeo, Maserati, Mercedes-Benz ja Ferrari).

Ja vielä pari kolmosta
John Surtees (Ferrari, Cooper, Honda)
Dan Gurney (Porsche, Brabham, AAR/Eagle)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Laitetaan pitkästä aikaa tähän toikkiin jotain eloa erinäisten 'turhien' tilastojen muodossa.

23.9.2020 mennessä Sebastian Vettel voitiin nähdä melkoisena veteraanina.

Hän oli tietyin laskuehdoin 80-84 % vanhempi kuin muut kuljettajat kun mahdollisia veteraanitestaajia ei huomioitu.

Romain Grosjean, Lewis Hamilton ja Kimi Räikkönen olivat ainoita vanhempia kuskeja ja Nico Hülkenberg oli saman ikäinen, mutta puolitoista kuukautta nuorempi kuin Vettel.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
24.9.2020 mennessä tuolloin odotettiin F1:ssä kahta ennätystä eli eniten ajettuja kisoja ja eniten F1-voittoja tulevaksi.

Kimi Räikkönen ja Lewis Hamilton olivat kisatähdet.

Tuolla aikavälillä puhuttaessa veteraaniselostaja Allard Kalff totesi kuivahkosti, että auto numero 44 (Hamilton.) on 44 pistettä edellä auto numero 77:ää (Valtteri Bottas.) MM-kilvassa kun taas auto numero 33 (Max Verstappen.) oli itse 77 pistettä auto numero 44:ää (Hamilton.) perässä MM-kilvassa ja täten 33 pistettä jäljessä auto numero 77:ää (Bottas.)

Melkoista tyylinäytettä Eurosport-ajan hienoltakin selostajalta jolle on vähän kai ikääkin alkanut kertyä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
F1-ajan ensimmäinen isä-poika-ajopari sellaisenaan oli lajissa Reginald 'Reg' Parnell ja Reginald Harold Haslam Timothy Parnell eli useimmiten nimillä Reg Parnell Junior tai Tim Parnell tunnettu mies.

Molemmilla kisa-urat enemmän tai vähemmän olivat osa-aikaisia kun isän eli Regin uran viimeinen kisa oli vuoden 1954 Silverstone kun taas 'Timin' uran ensimmäinen startti oli Aintree 1961 kun tätä ennen Aintreen 1959 kisasta tuli karsiutuminen.

Monet kuskit ehti parivaljakkoa vastaan kilpaa ja tutuimmat olivat Stirling Moss, Roy Salvadori ja Maurice Trintignant.

Hyvin lähellä oli Andre Piletten ajaminen, mutta hän karsiutui Monzassa 1961 joten hän ei siten ehtinyt kisassa ajamaan.

Parnellit kuten myös Brian Henton olivat melko vankkoja derbyläisiä tietenkin Derbysta tulevina.

Tai näin oikeammin Hentonin kohdalle piti tulla ennen kuin viime hetkellä jouduttiin synnytys sitten tekemään Castle Doningtonissa Leicestershiressa.

Tosin Leicestershire on kieltämättä lähempänä Derbyä kuin puhdas Leicester tai Nottingham.

Jolyon Palmer näin esimerkiksi ei ole derbyläinen joskin Derbyn Yliopiston kirjoilla mies kyllä oli ennen vaihtoa ennen vaihtoa Nottinghamin Yliopistoon.

Samoin Palmerin suvussa eli Jonathanin isää ja hänen edeltävien suvun miesten puolella on Derby-taustaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
2.10.2020 F1:ssä tapahtui kun Fernando Alonso vahvisti paluunsa F1:siin.

Tuolloin erikoisesti vertailtiin tuota päivää ja vuosia 2007.

Vuonna 2008 siihen mennessä samalle päivälle mennessä esimerkiksi Alonson vahvistettiin jatkavan Renaultilta ja noin vuotta eli 2007 aiemmin siirtyminen Renaultille McLarenilta oli tullut ilmi, Toro Rosso oli kertaalleen voittanut kisan ja Honda oli paperilla vetäytynyt ja lopullisesti tuli vetäytymään F1:stä vuoden päätteeksi vuodeksi 2009 jättäen tuhon partaalle Jenson Buttonin ja Rubens Barrichellon uran.

2.10.2020 mennessä tietenkin Alonso palasi Renaultille tai sen jälkitalliin eli muuttuvalle Alpinelle, Toro Rosso oli jälleen voittanut edes jonkun kisan ja ilman ihmeitä Honda aikoi vetäytyä F1:stä kaudeksi 2021, Button oli maailmanmestari ja Barrichello jäi ilman mestaruutta.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
2.10.2020 F1:ssä tapahtui kun Fernando Alonso vahvisti paluunsa F1:siin.

Tuolloin erikoisesti vertailtiin tuota päivää ja vuosia 2007.

Vuonna 2008 siihen mennessä samalle päivälle mennessä esimerkiksi Alonson vahvistettiin jatkavan Renaultilta ja noin vuotta eli 2007 aiemmin siirtyminen Renaultille McLarenilta oli tullut ilmi, Toro Rosso oli kertaalleen voittanut kisan ja Honda oli paperilla vetäytynyt ja lopullisesti tuli vetäytymään F1:stä vuoden päätteeksi vuodeksi 2009 jättäen tuhon partaalle Jenson Buttonin ja Rubens Barrichellon uran.

2.10.2020 mennessä tietenkin Alonso palasi Renaultille tai sen jälkitalliin eli muuttuvalle Alpinelle, Toro Rosso oli jälleen voittanut edes jonkun kisan ja ilman ihmeitä Honda aikoi vetäytyä F1:stä kaudeksi 2021, Button oli maailmanmestari ja Barrichello jäi ilman mestaruutta.
Oho tuohon on uskomaton sattuma että päivämäärinä 2.10.2020 ja 2.10.2008 vahvistettiin Alonson sopimukset Renaultin,Alpinen kanssa.
Alonsohan oli ajanut Mclarenilla 2007,2015-2018 ennen siirtymistään Renaultiin ja Alpine talliin. On aika jännä miten Fernando päätyi palaamaan Enstonen tiimiin kahden epäonnistuneen Mclaren keikan jälkeen, jossa Alonso koki uransa hankalimpia kausia kyseisessä tallissa vuonna 2007. Alonson eka Mclaren pesti päättyi riitauduttuaan tallin johtoportaan kanssa monien käänteiden takia kauden aikana ja Alonson paluu Mclareniin 2015-2018 päättyi puolestaan heikkoon menestykseen Mclaren autojen surkean luotettavuuden ja vauhdin takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Vantaan Martinlaakso on erikoinen paikka ellei peräti tärkeäkin paikka Suomen F1-historiassa!

Erikoista on, että kaikista suomalaiskuskeista tai heidän sukujensa ennen pitkää esi-isäpuolen jäsenistä noin kolmannes on asunut juurikin Vantaalla ja etenkin Martinlaaksossa jossakin kohtaa.

Kaksi kolmesta F1-mestarista on asunut Vantaalla Martinlaaksossa ja tietenkin tunnetuimmat ovat Mika Häkkinen Raiviosuomäki 6:sta ja Mika Salo Raiviosuomäki 3:sta eli kadun toiselta puolelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Belgian F1-ajan isä-poika-pari eli isä-Andrea ja poika Theodore Teddy Pilette Junior olivat molemmat myös pitkän osa-aikaisen F1-uran tehneitä kavereita.

Joskin Teddy Juniorin ura oli pitkä lähinnä periaate, keskustelu tai tietenkin erinäisten ilmoitettujen, mutta ei koskaan paikalle päässeiden kisojen osalta.

Heidän uriensa aikana täysin kaksi eri kuskia ehti ajaa selvästi molempia vastaan.

He olivat Graham Hill ja Michael Mike Hailwood viimeistään Nivelles-Baulersiin 1974 mennessä.

Teddyn ukki ja Andrean isä tietysti olisi ollut Teddy Pilette Senior, mutta Seniorin puoli olisi ollut vain Grand Prix-ajoilla.

Andrean syntymäpaikka oli Ranskassa, mutta oli läpi elämänsä Belgian kansalainen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
10.10.2020 mennessä Lewis Hamilton teki F1-historiaa ajaen numerolla 44, saman numeron eli 44 pisteen johdossa MM-kilvassa ja valmistautuen tuohon mennessä 44 kertaa jollakin tapaa MM-pisteille pääsemään.

Sitä pidettiin melkoisena suorituksena.

Kaikkiaan tuolloin mennessä tapahtui monikin eri ennätys:

- Mercedekselle tuli 400:s eturivin lähtöpaikka moottorivalmistajana tai omana tallinaan

- Edellisistä Nürburgringin kilpailusta puhuen silloin 5 edellistä kuudesta kisasta voitettiin kakkosruudusta

- Max Verstappen oli toinen Honda-moottoreiden kuljettaja palkinnoilla nk. Nyrren kisassa kun edellinen oli Jenson Button vuonna 2004 kolmostilalla

- Sergio Perez oli ajanut 15 kertaa peräkkäin pisteille eli omaan silloiseen pistesuoritusennätykseen urallaan

- Alpha Tauri oli ajanut 8 kertaa peräkkäin pisteille ja se oli kerralla enemmän kuin koskaan edeltäjineen eli Minardilla tai Toro Rossolla oli ollut!

- Nico Hülkenberg oli ajanut yhtä monta kertaa 8:n parhaan joukkoon kuin Sebastian Vettel kaudella eli kaksi kertaa joista toiselle käytännössä uransa melkein lopettaneena, lähivuosien veteraanitestaajana suoritus oli kenties hyväkin ja toiselle karmaisevan surkea juttu ajoittain

- McLaren-talli oli ajanut tuohon mennessä noin 30 kertaa paalupaikalle vuodesta 2007 lähtien ja 26 kertaa paaluista oli vastannut Lewis Hamilton

- Hamiltonin suoritukset vastasivat 17 % kaikista McLarenin paalupaikoista

- Luku oli hyvä, mutta ei edes paras kun hyvin, hyvin moni muu kuljettaja on suhteellisesti kerännyt paremmin paaluja kuin Hamilton vaikka määrä olisi ollut pienempikin ja etenkin mikäli se olisi ollut jonkun pienemmän tallin ja kuljettajan ainut paalupaikka koskaan!

- Itse Hamiltonkin korjasi omaa parasta vertailuennätystään kun se oli tuolloin Mercedeksellä 57,4 prosenttia kaikista tallipaaluista eli tuolloin 70 kappaletta
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
26.10.2020 mennessä Pierre Gasly sai kehuja tai ainakin herätti positiivisesti enemmän huomiota kuin aikoihin.

Yksi syy oli se, että hänellä oli 63 pistettä pelkästään omalle tallilleen kuin mitä oli ollut täsmälleen vuotta aiemmin Red Bullin tehdastallissa.

Yksi syy kehuille oli ehkä aavistuksen parempi yleisote ajamiseen kuten myös kisavoittokin.

Lisäksi huomiota herätti se tosiseikka, että Alexander Alex Albon oli kyllä pisteellä parempi joskin Red Bullin tehdastallissa suoritusten olisi pitänyt olla parempia.

Samana päivänä Lewis Hamiltonia kehuttiin jälleen paljosta, mutta esimerkiksi vielä vähän aikaa Hamilton oli Michael Schumacheria jäljessä esimerkiksi kisahattutempuissa ja toiseksi sijoittumisissa kun niitä Schumilla oli 22 kertaa urallaan kaikkiaan ja Hamiltonilla 18 kertaa ja jälkimmäisiä eli kakkostiloja Schumilla oli 43 kappaletta kun taas Hamiltonilla oli 40 kappaletta.

Muitakin eroja oli:

- Voitot kauteen: Schumi 13 voittoa kuten Sebastian Vettel siinä missä Lewis 11 voittoa

- Voittoprosentti kauteen: Alberto Ascari 75 % kun Schumikin jäi taakse 72,2 prosentilla ja Lewis sitäkin enemmän 57,89 prosentilla

- Eniten kisoja yhdelle tallille: Schumi 181 kisaa siinä missä Lewis 152 kisaa tuolloin

- Eniten perättäisiä F1-kausia kerran voittaen uran/urat huomioiden: Schumi 15 vuotta ja Lewis 14 vuotta tuolloin

- Eniten perättäisiä F1-voittoja vain yhdelle kaudelle putkeen: Sebastian Vettel 9 voittoa kun Schumikin jäi taakse 7 voitolla ja se oli tasapeli Alberto Ascarin kanssa ja Lewisilla ei ollut siihenkään mennessä enempää ylivoimineen kuin 5 voittoa putkeen
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
27.10.2020 pelättiin F1:ssä sitä, että ensi kertaa Mercedes jyräisi kiitos osin koronan lyhentämän kauden kaikki paalupaikat itselleen.

Pelkkä suhdeprosentti tuolloin oli 70,6 prosenttia niin lyhyelle kaudelle sillä hetkellä ennen päätöstä!

Se olisi ollut uusin kerta sitten vuoden 1952 Ferrarin ja tietenkin mikäli Indy 500-kisaa ei laskisi mukaan asiaan.

Mercedeksen tehdastalli jyräsi sillä asiakaspuolen edellinen voitto oli McLarenin vuodelta 2012 ja edellinen paalupaikka Williamsille vuodelta 2014.

Tuo Williamsin Mercedes-asiakasmoottorin eturivin täysi valtaus oli ensimmäinen sitten Brawn-tallin Melbournen 2009 eturivin täysvaltauksen. Ylipäänsä Brawnille se oli ainut kerta koko vuonna 2009, että molemmat valtasivat eturivin!

Portimaon jälkeen vain kaksi kuskia olivat voittaneet Mersulla kisoja ja Max Verstappen kertaalleen Red Bullille.

Se tarkoitti 83,3 % kokonaisvoittoja Mersulle, Lewis Hamiltonille 66,6 % ja 16,6 % voittoja Valtteri Bottakselle.

Tuon hetken 12:sta eri kisan palkintojärjestys eli Verstappen, Hamilton ja Bottas oli ollut näyttävästi 7 kertaa eli 58 % todennäköisyydellä palkinnoilla.

Ellei erinäisiä muita pudotuksia muutoksineen olisi tapahtunut niin todennäköisyys loppuun mennessä olisi ollut 41 %

Vuonna 2015 Hamilton ja Bottas lisättynä Sebastian Vettelillä eri järjestyksissä esiintyi 19 kisan kaudella 47 % todennäköisyydellä palkinnoilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
27.10.2020 mennessä Kevin Magnussen oli ajanut F1:ssä 114 kisaan mennessä yhden ainoan palkinnon eli 0,88 % todennäköisyydellä ja vuoden loppuun mennessä olisi tullut 119 kisaa eli 0,84 % olisi ollut todennäköisyys jatkopalkinnoille.

Vertailuksi Pedro de la Rosa sai 104 kisan uran aikana kerran palkinnon eli 0,96 % todennäköisyydellä.

Ne oli huonoja monen mielestä suorituksina tietyin ehdoin, mutta myös hyviä.

Etenkin kun esimerkiksi Adrian Sutil tai Nico Hülkenberg eivät koskaan palkinnoille päässeet kun heillä tuohon mennessä oli 124 kisalähtöä ja 180 kisalähtöä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Välillä jotkut F1-kuljettajat ovat ajaneet, päässeet palkinnoille, voittaneet ja sen jälkeen olleet syystä tai toisesta koskaan enää pääsemättä tekemään näin uudelleen F1:ssä.

Vanhempina aikoina Giancarlo Baghetti ja Peter Arundell olivat tällaisia nimiä esimerkiksi uriensa ensimmäiseen 1-2 kisaan ajaneista joille näin hyvin kävi.

Tosin molemmat saivat menestystä F1:n ulkopuolisissa kisoissa eli nk. Formula Libre-kisoissa.

Arundellin ura tosin oli aina pilalla kun kesken Lotus-uran F2-onnettomuus Reimisissä Richie Gintherin kanssa johtivat enemmän tai vähemmän pahoihin selän ja sisäelinten vammoihin josta Arundell ihmeen kaupalla toipui.

Sitäkin suurempi ihme oli Arundellin henkiin jääminen kun mies lensi autosta ulos onnettomuuden aikana!

Lotus-paikka kyllä säilyi mitä nyt vuosi 1965 jäi välistä ja vuosi 1966 meni huonosti toipumisajalla osin ajaen mitä nyt MM-kilvan ulkopuoliseksi julistettu Etelä-Afrikan kisa vielä tuotti kolmostilan.

Vuodeksi 1967 olisi Lotus-paikka säilynyt, mutta kipujen takia yhteisymmärryksessä Lotus-sopimus purettiin.

Toki muitakin kadonneita, aluksi huippuluokan suitsutusta saaneita palkintonimiä oli lajiin.

Esimerkiksi Reg Parnell, Dorino Serafini, Peter Whitehead, Reine Wisell ja Mark Donohue olivat sellaisia nimiä joille näin kävi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Lewis Hamiltonilla oli erinäisiin vuoden 2020 huippukuskeihin nähden hieman yli 40 %, tarkemmin sanoen 41,23 % todennäköisyys voittaa erinäisiä kisoja jollakin kovemmin kuin muut nimet yhteensä yleisvoittoja tai kautta kohti ajatellen.

Esimerkiksi Lewis oli voittanut 71 kertaa Mersulla siinä missä Valtteri Bottas 27.10.2020 mennessä 9 kertaa.

Lisäksi koko uralla myös McLaren-voitot päälle laskien Lewisille tuli niin paljon enemmän kuin muille vuoden 2020 voittajille siinä vaiheessa.

Esimerkiksi Sebastian Vettelillä oli 53 voittoa koko uralle, Kimi Räikkösellä oli 21 voittoa koko uralle eli Hamiltonin McLaren-uran voittojen verran, Max Verstappenilla oli 9 voittoa koko uralle, Daniel Ricciardolle oli 7 voittoa koko uralle, Charles Leclercillä oli 2 voittoa koko uralle ja Pierre Gaslylle 1 voitto koko uralle siinä vaiheessa.

Samana päivänä siihen mennessä oli Mercedes-talli ollut lajissa uuden tulonsa jälkeen 2010 eteenpäin 210 kisaa ja voittanut niistä 49 % eli 103 kisaa ja uuden turboaikakauden alettua vuonna 2014 oli siihen mennessä ajettu 133 kisaa mistä Mercedes-talli oli voittanut 99 kisaa eli 74 % kisoista!

Vuodet 1954-1955 laskien Mersulla olisi kisoja ollut 222 kisaa ja niistä voittoja 112 kertaa eli yhteensä 50,5 % kisoista!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös