TV-lupa!

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Olga sanoi:
Olen tainnut lukea juttusi tarkemmin kuin jasulainen itse. Myös rivien välit. :thumbup:

-edit- Ja tämähän oli jasulaiselle!
hienoa, että tiedät minusta ja mielipiteistäni enemmän kuin minä itse.

Kerrotko ne joskus mullekin :rolleyes:
Ett silleen!!!!!!!

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Mutta TV-luvassa tuollainen käytäntö on olemassa ja se on sinusta oikeudenmukaisempi
Missä olen sanonut noin?

No jos kiteytyät mielipiteeni väärin, niin kyllä
Luepa nyt ihan huolella omat postauksesi läpi. Vaikkapa vuoden ajalta. Huomaat, että kiteytys on juuri oikea.
Allekirjoitan myös Olgan postauksistasi saaman vaikutelman.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
:jaska:

Jaskahan voisi yrittää kiteyttää mielipiteensä itse, jos/kun hänen mielipiteensä on aikaisimmista kirjoituksista muuttunut tai jos niistä ei kerran ole saanut tolkkua.

Itseasiassa Jaskan tekstejä lukiessa ei enää tiedä mistä tämä oikein valittaa vai valittaako mistään - onko kaikki vain Jaskan omantunnon rauhoittamista maksamattomista tv-luvista jne.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Missä olen sanonut noin?
Lue pari riviä ylempää, siellä sanot näin:
Runar ja Kyllikki sanoi:
Todistat tässä, että tv-maksu on oikeudenmukaisempi kuin esim. auton käyttömaksu. Jos on kaksi autoa=>kaksi käytömaksua. Jos monta tv:tä=>yksi lupa riittää.
Runar ja Kyllikki sanoi:
Luepa nyt ihan huolella omat postauksesi läpi. Vaikkapa vuoden ajalta. Huomaat, että kiteytys on juuri oikea.
Allekirjoitan myös Olgan postauksistasi saaman vaikutelman.
Minä tiedän mitä olen kirjoittanut. Olisi kiva tietää, mistä olette saanut noin väärän vaikutelman. Mutta ilmeisesti ette pysty osoittamaan mitään, ilm. tämä on samantason legenda, kuin monena vuotena vastaanottamani opintotuki, jota muistaakseni 4 eri kertaa kumosin, ennen kuin se uskottiin...
Ett silleen!!!!!!!

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Lue pari riviä ylempää, siellä sanot näin:
Kysehän on sinun omassa postauksessasi esittämä todistus asianlaidasta!! Älä nyt mua ala laittamaan vastuuseen omista päätelmistäsi! :mad_old:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kysehän on sinun omassa postauksessasi esittämä todistus asianlaidasta!! Älä nyt mua ala laittamaan vastuuseen omista päätelmistäsi! :mad_old:
Anteeksi :rolleyes:

Ihan itse olet tuon kirjoittanu 11:48 postauksessasi...
Ett silleen!!!!!!!!

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:
Luetun ymmärtäminen tökkii....:rolleyes: Myös sen takia nämä keskustelut tökkii....
juu... sitä on pitänyt sanoa, että mun tekstit ainakin lienee vajaavaisia.... :( Kirjottaminen ei ole muutenkaan vahvin puoleni ja kun vielä kiireessä duunista näitä kirjoitan, niin tulos ei ole huono, vaan onneton :mad:

En ihmettele että joudutte etsimään pointtia rivien välistä - harmittaa vaan kun löydätte väärän pointin :jaska:
Ett silleen!!!!!!!!

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Anteeksi :rolleyes:

Ihan itse olet tuon kirjoittanu 11:48 postauksessasi...
Ett silleen!!!!!!!!
Mitä kohtaa sanoista "Sinä todistat" et ymmärtänyt tuossa postauksessa. Kyse ei ollut minun mielipiteestäni vaan siitä, minkä sinä olit juuri pyrkinyt todistamaan.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mitä kohtaa sanoista "Sinä todistat" et ymmärtänyt tuossa postauksessa. Kyse ei ollut minun mielipiteestäni vaan siitä, minkä sinä olit juuri pyrkinyt todistamaan.
Okei. Mutta siis onko sinusta parempi malli TV-lupa = Yksi lupa, riippumatta päätteiden/autojen/vastaavien määrästä ja käytöstä

Vai malli ajoneuvon käyttömaksu, eli pääte/auto/vastaava maksaa jokainen saman lisää... Mahdollisesti ko. maksu on pieni ja sitten käytöstä verotetaan (vrt. bensavero)

ja siis sama malli käyttöön molempiin, autoihin ja TV:n...
Ett silleen!!!!!!!!!

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Okei. Mutta siis onko sinusta parempi malli TV-lupa = Yksi lupa, riippumatta päätteiden/autojen/vastaavien määrästä ja käytöstä

Vai malli ajoneuvon käyttömaksu, eli pääte/auto/vastaava maksaa jokainen saman lisää... Mahdollisesti ko. maksu on pieni ja sitten käytöstä verotetaan (vrt. bensavero)

ja siis sama malli käyttöön molempiin, autoihin ja TV:n...
Ett silleen!!!!!!!!!
Sama malli ei sovi molempiin.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
jaska sanoi:
juu... sitä on pitänyt sanoa, että mun tekstit ainakin lienee vajaavaisia.... :( Kirjottaminen ei ole muutenkaan vahvin puoleni ja kun vielä kiireessä duunista näitä kirjoitan, niin tulos ei ole huono, vaan onneton :mad:

En ihmettele että joudutte etsimään pointtia rivien välistä - harmittaa vaan kun löydätte väärän pointin :jaska:
Ett silleen!!!!!!!!
Kuuleppas nyt Jasu Jasunen!

Tunnustat itse, että kirjoittaminen ei ole vahvin puolesi. Kirjoittaminen kuitenkin sujuu ihan hyvin, joten sen taidon harjaannuttamiseen ei ole syytä enää panostaa. Nyt hyvätkin ajatuksesi hukkuvat sähellysten ja sileenien sekaan.

Ihan vain näin 'ystävänä' antaisin pienen vinkin. Kannattaa panostaa enemmän laatuun kuin määrään. Kannattaa miettiä mitä kirjoittaa ja lukaista vielä kerran, että kertooko se kirjoitettu teksti juuri sen, mitä on tarkoituskin - ja jääkö sanomatta se, joka pitikin jättää.

Näin toimien viestimääräsi kasvukäyrä tosin loivenee, mutta samalla turhien jarnojen määrä vähenee. Näin välittyy myös muille forumisteille se oikea mielikuva itsestäsi - se oikea, joka Sinulla itselläsi on jo nyt. :thumbup:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
jaska:
Onko sinusta oikein, että sinä maksaisit yhdestä autostasi 5x nykyisen kokoisen käyttömaksun, ja perhe jolla on 4 autoa maksaisi saman kaikista neljästä (siis yhteensä)

runar kera kyllikin:
Mutta enhän minä ole moista vaatimassakaan vaan sinä. Itsehän juuri vaadit maksamista todellisen omistuksen perusteella.
Kyllä Jaskalla on pointtia tuossa esimerkissään (äläkä missään nimessä laittele tuota siguus, Jaska), ja se jopa noudattelee hänen linjauksiaan maksamisesta todellisen omistuksen perusteella.

Kyseisessä esimerkissähän Jaska kysyi, onko Runar&Kyllikistä oikein, että olisiko oikein periä könttäsummana sama automaksu yhdeltä tai neljältä autolta. Maksu siis perittäisiin per talous, kuten TV-lupakin. Runar&Kyllikki on aikaisemmissa postauksissaan hyväksynyt TV-lupamaksuperiaatteen, eli könttäsummana maksettavan käyttömaksun, joten mielestäni oli Jaskalta aiheellista kysyä, kannattaisiko R&K auton käyttömäksun maksamisen yhtenä isona könttäsummana per talous , vaikka omistaisi useampia autoja, eikä näinollen maksaisi tarvitsemiensa autojensa määrästä, kuten Jaskan mielestä on järkevintä. Summa ei myöskään ottaisi huomioon käytetyn auton vuosimallia tai muita vaikuttavia tekijöitä.

Niin, se Jaskan puolusteluista. Vaikkei seuraava toikin aiheeseen mitenkään liity, täytyy sanoa muutamia huomioita Jaskan kanssa väittelemisestä:
1. Jaska esittää väitteensä
2. Muut kumoavat Jaskan väitteen tosiasioihin perustuen
3. Jaska koittaa vastata parhaansa mukaan, usein vastaukset eivät liity alkuperäiseen aiheeseen
4. Muut kumoavat jälleen Jaskan väitteet
5. Taas Jaska koittaa vastailla
6. Muut kumoavat jälleen Jaskan jutut tosiasioihin perustuen, lopussa käytetään esimerkkiä, josta voi hahmottaa Jaskan oman mielipiteen
7. Jaska vastaa "Taas otitte käyttöön Jaska-kortin. Jos ette tosiasioilla pärjää keskustelussa, tartutte persoonaan"
8. Muut vastaa Jaskalle esimerkin kuvastaneen hänen ajatuksiaan aikaisemmissa viesteissä, ja kumoaa vielä kerran Jaskan väitteet
9. Jaska vastaa "Luetteko ollenkaan näitä mun viestejä???"
10. Muut vastaa lukevansa, ja ymmärtävän erittäin hyvin viestien sisällön, mutta tosiasioiden osoittavan muuta kuin Jaskan "totuutta"
11. Jaska jatkaa tyyliin "Lukekaa niitä mun viestejä useaan kertaan, kun tuntuu luentunymmärtämisessä olevan ongelmia. Jos ei vieläkään onnistu, ok, tiedänpä ettet ymmärrä lukemaasi seuraavassa keskustelussa". Yleensä Jaska ollut itse se, joka ei ole muiden väitteitä jaksanut lukea kunnolla. Yleensä tässä vaiheessa muut jo kyllästyy ja lopettaa pään hakkaamisen seinään.

Jokaiseen Jaskan vaiheen jälkeen tulee tietenkin Ett silleeeet!!!11, mutta niitä ei ollut joka väliin järkeä änkeä, varsinkin jos aikoo pitää viestin pituuden kohtuullisena.

:D Nyt Jaska ennen :mad_old: ota hieman :alppu: niin kyllä se siitä. Muut jatkaa kuitenkin sun kanssa :jaska: :yuck:

EDIT: Kirjoitinkos mukamas tätä viestiä 15 minuuttia, kun R&K ja Olga olivat ehtineet väliin postailla pari viestiä ?

Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Runar ja Kyllikki sanoi:
Sama malli ei sovi molempiin.
Miksei toimisi? Tietysti TV-maksua ei voisi suoraan johtaa auton käytöstä, joten jotain modifikaatiota täytyisi tehdä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
Kyllä, mutta yhden ihmisen talous maksaa oletettavasti käyttömaksu yhdestä autosta. Kahden hengen talous saattaa maksaa kahdesta (elleivät tee kompromissiä ja aja vain yhdellä autolla) TV:ssä tämä ei päde.

Bensassakin maksetaan käytön mukaan, TV:ssä maksat saman summan, katsot sitä tunnin viikossa, vai 50 tuntia viikossa...

Sikäli muuten hauskaa, että muistaakseni nuorten kaupunkilaisten suosikki TV-kanavat oli SUB ja Nelonen.... Tämähän on ikäryhmä joka(veikkaukseni mukaan) jättää eniten lupia maksamatta... pitäisikö heidän tukea sisältöä, jota yle tuottaa vanhemmille ikäryhmille ?
Ett silleen!!!!!!!!
Hyvä tietää, että et aio koskaan tulevaisuudessa muuttaa mielipiteitäsi ja oletettavasti aiot myös olla sinkkuna lopun ikääsi ;)

Arvaapa huviksesi miten paljon kalliinpaa on elää useamman hengen taloudessa kuin yksikseen, vaikka henkilöä kohden hinta onkin pienempi. Lapset kun eivät tienaa saman verran kuin nuoret aikuiset - oikeista aikuisista nyt puhumattakaan.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Juhis: Unohdit tuosta oleellisen seikan. Jaska oli vaatimassa hetkeä aiemmin, että jos useempi telkkari, täytyy maksaa useempi lupa. Mutta hetkeä myöhemmin antaa ymmärtää, että yksi autovero riittäis huushollilta, jolla on useempi auto.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Juhis sanoi:
Miksei toimisi? Tietysti TV-maksua ei voisi suoraan johtaa auton käytöstä, joten jotain modifikaatiota täytyisi tehdä.
Siksei toimisi, että jos huushollissa on kaks autoa niin nillä pystytään maksimissaan vuorokaudessa saastuttamaan ja kuluttamaan teitä 48 tuntia. Yhdellä 24 tuntia. Tulevaisuudessa verotussuuntaus on yhä enemmän vähäsaasteisia autoja suosivaa.
Ei voida millään lähteä siitä, että yhdellä auton käyttömaksulla saa ajaa, saastuttaa ja kuluttaa teitä niin monella autolla kuin taloudesta sattuu löytymään.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Juhis: Unohdit tuosta oleellisen seikan. Jaska oli vaatimassa hetkeä aiemmin, että jos useempi telkkari, täytyy maksaa useempi lupa. Mutta hetkeä myöhemmin antaa ymmärtää, että yksi autovero riittäis huushollilta, jolla on useempi auto.

Tuo yksi autovero / huusholli oli vastaesimerkki sinun vaatimuksiisi, eikä millään lailla minun väit :jaska:
Ett silleen!!!!!!!!1

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:

Tuo yksi autovero / huusholli oli vastaesimerkki sinun vaatimuksiisi, eikä millään lailla minun väit :jaska:
Ett silleen!!!!!!!!1
Mun ainoa vaatimus on, että telkkarin omistajien tulisi maksaa tv-lupa.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Runar ja Kyllikki sanoi:
Siksei toimisi, että jos huushollissa on kaks autoa niin nillä pystytään maksimissaan vuorokaudessa saastuttamaan ja kuluttamaan teitä 48 tuntia. Yhdellä 24 tuntia. Tulevaisuudessa verotussuuntaus on yhä enemmän vähäsaasteisia autoja suosivaa.
Ei voida millään lähteä siitä, että yhdellä auton käyttömaksulla saa ajaa, saastuttaa ja kuluttaa teitä niin monella autolla kuin taloudesta sattuu löytymään.
Mä taas aattelin juuri toisinpäin, eli jokaisen telkkarin käytöstä maksettaisiin erikseen. Automaksut siis pysyisivät samoina kuin nykyään, TV:n käytöstä maksettaisiin samalla tyyliin kuin auton käytöstä. Telkkarit rinnastettaisiin autoon ja ohjelmat polttoaineeseen. Tiedä sitten toimisiko paremmin kuin nykyisenkaltainen TV-lupakäytäntö, eipä vain kukaan pystyisi valittamaan, että yksi könttäsumma on väärin.