(Typerien) kysymysten topic

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mitä kaikkea tapahtuu AT-asemalla ja miten aikakorttia käytetään rallin aikana?
Tulo AT: Kartanlukija ojentaa (tai esittää) aikakortin sen minuutin aikana jonka haluaa korttiin. Tämän jälkeen asemahenkilö kirjoittaa kyseisen minuutin korttiin (tai näyttää kartanlukijalle joka kirjoittaa) sekä täyttää vastaavasti asemapöytäkirjan. Myös ihannelähtöaika alkavalle erikoiskokeelle tulee tästä (tulo-at + 3min).

Maali AT: EK:n maaliaika kirjoitetaan korttiin, ja lisäksi mahdolliset seuraavat annetut ajat tulee korttiin (esimerkiksi huollon lähtöaika, jos huoltotauko ja kokooma eikä erillistä huollon tulo-at:ta.)

Lähtölistassa on merkattu kilpailijan ihanneaika ensimmäisellä AT:lla ja siitä sitten kartturi laskee mihin aikaan pitää olla seuraavalla, ja sama kaava jatkuu, mukaanlukien aiemmat myöhästymiset joko omasta syystä tai koko kilpailun aikataulun myöhästymisestä?

Laskeeko kartturi nämä päässään vai käyttääkö laskinta?

Tehdäänkö "alustava ihanneaikataulu ilman myöhästymisiä" etukäteen?
Kai siellä kännykkälaskintakin voi käyttää, mutta päässälaskutaidoista on etua. Tasaminuutteja kuitenkin lasketaan, joten helppoja pluslaskuja. Joskus ei ole hirveästi ylimääräistä aikaa tähän operaatioon.

Fiksu kartturi miettii kyllä karkean ihanneaikataulun omalle numerolleen, sekä mahdollisten myöhästymisten vaikutuksen. Tällä on vaikutusta esimerkiksi lisävalojen tarpeeseen tai laskevan auringon häikäisyyn. Minuutilleen sitä on kuitenkin aivan turha laskea etukäteen.

Lähtö-AT:lla saadaan lähtöaika pätkälle? Mitä jos lähtö viivästyy (joko järjestäjän tai kuljettajien toimesta) vielä ennen kuin on startattu, voidaanko lähtöaikaa korjata aikakorttiin?

Miten toimitaan kun kuljettaja on myöhässä lähtö-AT:lta ja periaatteessa saapuu jonkun toisen ihanneajalla, voiko tällöin AT:lla olla kaksi autoa samalla minuutilla?
Tulo-AT antaa tosiaan ihanneajan lähtöön. Tämä on laskennallinen, eikä ole millään tavalla sidoksissa todelliseen tilanteeseen. Usein lähtöjono on tätä pitempi erilaisista syistä (luokkavälejä, saattoja, ambulanssitaukoja). Lähtöviivalle mennessä saadaan todellinen lähtöaika (seuraava tasaminuutti), joka kirjataan korttiin. Tästä ajasta lasketaan sitten seuraavat ajat (kv-kortilla, kansallisesti ne lasketaan ek:n maaliajasta).

Näin ollen myöskään kaksi autoa samalla minuutilla tulo-AT:lla ei ole ongelma. Siitä siirrytään lähtöjonoon ja todellinen lähtöaika ei ole kahdella autokunnalla koskaan sama.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Ketkä tunnetuista rallikuskeista ovat mielestänne ekstroverttejä ja ketkä introverttejä? Itse sanoisin, että ekstroverttejä ovat ainakin Bosse, Petter ja Kankkunen, introverttejä puolestaan ainakin Loeb, Ogier ja Tommi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14822
Sijainti
Tampereen lenkki
Kiitos vastauksista, ymmärrän ehkä vähän paremmin!
Kai siellä kännykkälaskintakin voi käyttää, mutta päässälaskutaidoista on etua. Tasaminuutteja kuitenkin lasketaan, joten helppoja pluslaskuja. Joskus ei ole hirveästi ylimääräistä aikaa tähän operaatioon.
Vois olla kova koodata sellanen kännykkäappis johon vois ennalta syöttää itineraryn ja oman lähtöajan jolloin se laskisi tuon aikataulun omalle lähtöajalle valmiiksi, ja sitä voisi sitten päivittää millä tahansa AT:lla aina nykytilannetta vastaavaksi. Tai ehkä kuitenkin vaivannäkö ja virhemarginaali pysyisi lopulta samana?

Lähtöviivalle mennessä saadaan todellinen lähtöaika (seuraava tasaminuutti), joka kirjataan korttiin. Tästä ajasta lasketaan sitten seuraavat ajat (kv-kortilla, kansallisesti ne lasketaan ek:n maaliajasta).
Tää oli kans mielenkiintoinen tieto. Eli jos vaikka vaihtaa renkaan pätkällä niin kansallisilla säännöillä mennessä tätä aikaa ei tarvitse "ottaa takaisin" seuraavalla siirtymällä.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
72
Vois olla kova koodata sellanen kännykkäappis johon vois ennalta syöttää itineraryn ja oman lähtöajan jolloin se laskisi tuon aikataulun omalle lähtöajalle valmiiksi, ja sitä voisi sitten päivittää millä tahansa AT:lla aina nykytilannetta vastaavaksi. Tai ehkä kuitenkin vaivannäkö ja virhemarginaali pysyisi lopulta samana?
Ainakin sellanen sovellus on kun Rallytripmeter, jolla voi laskea At-ajat yms. Meidän autokunnassa tuo on enemmänkin toiminut trippinä ja ylimääräisenä varakellona. Ollaan kuskin/kartturin kanssa luotettu omiin päässälaskutaitoihin sen verran että ilmankin selvitään, vielä ei ainakaan ole tullu mentyä väärään aikaan At:lle. Sovelluskaupasta saa tuon ladattua ja ilmainen versio on jonkin aikaa voimassa, en muista kuinka kauan. Myöhemmin siitä täytyy maksaa jotain.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Neuvillen äidinkielihän on saksa, mutta antaako maalihaastattelut silti ranskaksi?
Häneltä pyydetään kommentit ranskaksi, All livestä voinut bongata, ennen kuin leikataan.

Edit: otetaanpa sittenkin takaisin, taitanee kuitenkin antaa (ainakin yleensä?) saksaksi. Jostain ihan hiljan olin bongaavinani tuon pyynnön ranskaksi, mutta juttu vuodelta 2016 kertoo, että antaa nuo saksaksi. Liekö muuttunut sitten.

"At the end of every stage at a rally, you give an interview in English and an interview in German – how many languages do you speak and does it get confusing switching between them, especially after a hard stage?

For sure it’s not easy – sometimes I start to lose my words as I mix up the languages. My mother tongue is German and I speak the local dialect of my region, Luxembourgish, and I understand Flemish. I also speak French and English fluently."

https://www.redbull.com/int-en/thierry-neuville-pre-rally-de-portugal-2014-interview
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kiitos vastauksista, ymmärrän ehkä vähän paremmin!

Vois olla kova koodata sellanen kännykkäappis johon vois ennalta syöttää itineraryn ja oman lähtöajan jolloin se laskisi tuon aikataulun omalle lähtöajalle valmiiksi, ja sitä voisi sitten päivittää millä tahansa AT:lla aina nykytilannetta vastaavaksi. Tai ehkä kuitenkin vaivannäkö ja virhemarginaali pysyisi lopulta samana?

Tää oli kans mielenkiintoinen tieto. Eli jos vaikka vaihtaa renkaan pätkällä niin kansallisilla säännöillä mennessä tätä aikaa ei tarvitse "ottaa takaisin" seuraavalla siirtymällä.
Myös "viralliseen" kartturikelloon (Fastime RW3) saa ohjelmoitua kisapäivän aikalailla valmiiksi ja tätä varmasti ns. isojen poikien leikeissä runsaasti käytetään. Pikkukisoissa pärjää vähemmälläkin.

Kansallisen aikakortin etu on tosiaan se, että vaikka kaivat 10min autoa penkasta niin seuraava siirtymä ja AT ei rankaise aiheesta lisää. Vähentää tarvetta ajaa menetettyä aikaa kiinni yleisillä teillä. Tästä syystä myös lähtöjärjestys voi muuttua päivän aikana runsaastikin, 10min pätkältä myöhässä poistunut on käytännössä 10 autoa myöhemmin viivalla seuraavalla pätkällä. Kotimaassa SM-rallit mennään "kv-kortilla" ja useimmat kansalliset kotimaisella.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5291
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Onko rallin MM-sarjassa F1:n tavoin lehdistötilaisuuksia, joissa pitää antaa kommentit omalla äidinkielellään? Jos on, niin ovatko Grönholmit ja Lindholmit antaneet kommentit suomeksi vai ruotsiksi?
Ainakin Emil antaa pätkien lopussa kommentit suomeksi.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
98
Neuvillen äidinkielihän on saksa, mutta antaako maalihaastattelut silti ranskaksi?
Tulipa Portugalin re-livestä tarkistettua, niin "and in French, please" haastattelija toteaa englanninkielisen haastattelun lopuksi. Ja näin muistelin, että hän antaa ne ranskaksi ja onhan Neuvillen nuottikielikin ranska.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Tulipa Portugalin re-livestä tarkistettua, niin "and in French, please" haastattelija toteaa englanninkielisen haastattelun lopuksi. Ja näin muistelin, että hän antaa ne ranskaksi ja onhan Neuvillen nuottikielikin ranska.
Tuossa varmaan itsekin sen kuulin. Hauska sinänsä, että tuo on vuosien saatossa muuttunut. Voisiko siihen sitten olla syynä, että Belgian väestöstä 1% on saksankielisiä ja 40% ranskankielisiä.
 

makeze

Well-known member
Liittynyt
25.11.2012
Viestit
133
2020-21 Neuville antoi muistaakseni suht paljon ensisijaiseksi saksan kielellä ''ns. omalla äidinkiellä'' haastattelut, kun WRC+:ssa otettiin englannin kielellä sekä äidinkielellä haastattelut, taisivat WRC:n haastattelijat muutamankin pyytää josko saisi ranskan kielelläkin kommentit saksan kielen lisäksi.
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
228
Mitä merkitsee vihreä risti tms valkoisella pohjalla, joka on joidenkin kilpailijoiden autossa, vai onko se kaikilla?
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
228
Onko Kristian Sohlberg Greensmithin valmentaja tms, vai mikä heidän yhteytensä on?
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
59
Tasasin väliajoin täällä viitataan runkikarttaan. Mistä h*lvestistä sen löytää? Googleen jos kirjoittaa, niin ei paljon auta. Onzah tuu nyt itte kertoo.
 

Rallikka

Well-known member
Liittynyt
14.3.2023
Viestit
49
Mistä tietää minä ajankohtana tallit ajavat testejä Suomen testialueillaan? Ja saako niitä mennä katsomaan kuka vain?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14822
Sijainti
Tampereen lenkki
Mistä tietää minä ajankohtana tallit ajavat testejä Suomen testialueillaan? Ja saako niitä mennä katsomaan kuka vain?
Ei niitä tiedä mistään ellei joltain testejä järjestävältä tai lähialueella asuvalta saa kuulla. Saa mennä katsomaan, kunhan käyttäytyy kunnolla ja on varovaisesti.
 
Ylös