henkka_ok
penkkapelle
Tulo AT: Kartanlukija ojentaa (tai esittää) aikakortin sen minuutin aikana jonka haluaa korttiin. Tämän jälkeen asemahenkilö kirjoittaa kyseisen minuutin korttiin (tai näyttää kartanlukijalle joka kirjoittaa) sekä täyttää vastaavasti asemapöytäkirjan. Myös ihannelähtöaika alkavalle erikoiskokeelle tulee tästä (tulo-at + 3min).Mitä kaikkea tapahtuu AT-asemalla ja miten aikakorttia käytetään rallin aikana?
Maali AT: EK:n maaliaika kirjoitetaan korttiin, ja lisäksi mahdolliset seuraavat annetut ajat tulee korttiin (esimerkiksi huollon lähtöaika, jos huoltotauko ja kokooma eikä erillistä huollon tulo-at:ta.)
Kai siellä kännykkälaskintakin voi käyttää, mutta päässälaskutaidoista on etua. Tasaminuutteja kuitenkin lasketaan, joten helppoja pluslaskuja. Joskus ei ole hirveästi ylimääräistä aikaa tähän operaatioon.Lähtölistassa on merkattu kilpailijan ihanneaika ensimmäisellä AT:lla ja siitä sitten kartturi laskee mihin aikaan pitää olla seuraavalla, ja sama kaava jatkuu, mukaanlukien aiemmat myöhästymiset joko omasta syystä tai koko kilpailun aikataulun myöhästymisestä?
Laskeeko kartturi nämä päässään vai käyttääkö laskinta?
Tehdäänkö "alustava ihanneaikataulu ilman myöhästymisiä" etukäteen?
Fiksu kartturi miettii kyllä karkean ihanneaikataulun omalle numerolleen, sekä mahdollisten myöhästymisten vaikutuksen. Tällä on vaikutusta esimerkiksi lisävalojen tarpeeseen tai laskevan auringon häikäisyyn. Minuutilleen sitä on kuitenkin aivan turha laskea etukäteen.
Tulo-AT antaa tosiaan ihanneajan lähtöön. Tämä on laskennallinen, eikä ole millään tavalla sidoksissa todelliseen tilanteeseen. Usein lähtöjono on tätä pitempi erilaisista syistä (luokkavälejä, saattoja, ambulanssitaukoja). Lähtöviivalle mennessä saadaan todellinen lähtöaika (seuraava tasaminuutti), joka kirjataan korttiin. Tästä ajasta lasketaan sitten seuraavat ajat (kv-kortilla, kansallisesti ne lasketaan ek:n maaliajasta).Lähtö-AT:lla saadaan lähtöaika pätkälle? Mitä jos lähtö viivästyy (joko järjestäjän tai kuljettajien toimesta) vielä ennen kuin on startattu, voidaanko lähtöaikaa korjata aikakorttiin?
Miten toimitaan kun kuljettaja on myöhässä lähtö-AT:lta ja periaatteessa saapuu jonkun toisen ihanneajalla, voiko tällöin AT:lla olla kaksi autoa samalla minuutilla?
Näin ollen myöskään kaksi autoa samalla minuutilla tulo-AT:lla ei ole ongelma. Siitä siirrytään lähtöjonoon ja todellinen lähtöaika ei ole kahdella autokunnalla koskaan sama.