Maserati MC12 on italialaisen Maseratin valmistama superauto, joka on teknisesti läheistä sukua Ferrari Enzolle.
Maserati palasi kilparadoille 39 vuoden tauon jälkeen vuonna 2004.
Maserati MC12:n kehittely alkoi kun Ferrari halusi omistamalleen, Maseratille luoda mahdollisuuden kilpailla FIA GT sarjassa. Sen Alkuperäinen nimi oli MCC (Maserati Corse Competizione) ja Giorgio Ascanellin oli tarkoitus kehitellä autoa samanaikaisesti MCS:n, maantieversion kanssa.
Korin muoto kehiteltiin tuulitunnelitesteissä Giorgetto Giugiaron ideasta, vaikka suurimman osan muitoilusta on tehnyt Frank Stephenson.
MCC:n korin muoto oli hyvin samanlainen kuin MC12:n, mutta esimerkiksi autojen etuspolerit olivat erilaiset.
Kun MCC:tä kehitettiin pidemmälle, MCS katosi ja lopullinen nimi, MC12 julkaistiin.
Bertolini ja Salon lisäksi autoa saivat testata: Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Luca Badoer, Alain Prost, ja Nicola Larini.
Prostilla ja Larinilla oli sopimus Maseratin kanssa FIA GT sarjaan mutta loppuhetkillä, se päätettiin purkaa. Prostin parina olisi ollut Salo, jonka mukaan Prostin jalat olivat niin lyhyet että heitä ei olisi voinut istuttaa samaan autoon.
Uusi Maserati ei saanut FIA:n maailmanneuvostolta yksimielistä hyväksyntää kun auto ensimmäistä kertaa FIA GT sarjassa nähtiin. MC12-autoa jouduttiin jonkin verran uusimaan vuoden 2005 sarjaa varten ja tämän takia kauden 2004 päätöskisoissa sitä rangaistaan joko lisäpainoilla tai siivekeratkaisuilla.
Maserati oli käynyt läpi joitakin korimuutoksia ja siivenpienennyksiä, joten ALMS-sarjan järjestävät hyväksyivät auton kilpailuihinsa mukaan myös ALMS sarjaan mutta sillä ei saanut ajaa pisteistä.
Maserati luopui samoihin aikoihin aikeistaan osallistua superautollaan Le Mansiin. MC12 ei tunnetusti ollut Le Mansin teknisten sääntöjen mukainen, mutta Maserati oli lupaillut uutta versiota, joka vastaisi tarkoin noiden sääntöjen vaatimuksia. Auton rakentaminen uusiksi oli kuitenkin arvioitu liian kalliiksi ja samalla radalle oltaisiin voitu tehdä uusi menopeli.
Team Goh oli tarkoitus ajattaa Maserati MC12 super autoa kaudella 2006 Super GT sarjassa, jossa he kerkesivät olla mukana testeissä kuljettajinaan Jan Magnussen ja Seiji Ara. Testeissä MC12 osottautui liian hitaaksi ja ongelmana oli varsinkin downforcen puute vapaammin rakennettujen japanilaisten silhuettiautojen rinnalla.
Vuonna 2007 Maserati päätti olla lopullisesti rakentamatta uutta GT1 autoa ja tämän takia MC12-projektista vastannut Giorgio Ascanelli sanoutui irti hommista.
Maserati Vitaphone Racing Team on ajattanut vuosien varrella FIA GT sarjassa auton kuusi kertaa valmistajien maailmanmestariksi ja SPA:n 24 tunnin osakilpailu on voitettu saman tiimin kalustolla neljä kertaa. Italian GT sarjassa Maserati MC12 on myös voittanut mestaruuden menneinä vuosina.