Urheiluautot

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1323
Lambot on kyllä upeita autoja, ovat siellä ymmärtäneet mikä on superautojen idea. Mielestäni esim. Ferrarit ovat jotenkin liian fiksun ja järkevän näköisiä autosegmenttiin jossa ei ole oikeasti mitään järkeä.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Olisikohan tuo se ihan todellinen. Paha sanoa mitään, ja paha sanoa tosta kuvakulmasta mitään muuta kuin sen, että sama agressiivinen tyyli jatkuu; onneksi. Katsotaan Genevessä sitten miltä tuo oikeasti näyttää.

Ja Lambot on aina olleet mulle "jotain enemmän" kun Ferrari. Niissä on aina ollut "MUNAA", kun Ferrari on "sileä".
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18384
On mielenkiintoista nähdä, onko Porsche 911-mallin moottorievoluutio tullut tiensä päähän vai pystyvätkö insinöörit kutittelemaan enää lisää kulkua tuosta suora6-konstruktiostaan ilman ahtamista:ahem: Vuosien varrella koneen iskutilavuus kasvanut aina 3,8 litraan mikä alkaa olemaan paljon tuolle sylinterimäärällä kierrosherkkyyksien jne kannalta.
Tuli mieleen tämän Porsche 911 mallin kehitysversiosta, eli Porsche 997 GT3-RSR:stä sellainen juttu että auton moottori on vesijäähdytteinen ahtamaton kuusisylinterinen bokseri ja se tuotti tehoa 520 hv (342 Kw). Suurimman tehon kierrosluku on 8800 r/min, ja maksimi vääntö 470Nm saadaan 7250 r/min värrssyillä. Mielenkiintoinen juttu oli se, että Porschen pakosarjat ja putket on vääntänyt prätkäpuolella mainetta niittänyt Akrapovic. Torvet on väännetty titaaniputkesta, se on noin 40% rosteria kevyempää.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18384

Aston Martin DBR9, joka melkoisesti muistutti vakioautoa, mutta lähes 100 prosenttisesti se on käsityötä. Usko tai älä, mutta vain katto, oven kahvat ja takavalot on otettu perusmallista sellaisinaan. Moottori on 48-venttiilinen kuusilitrainen V12 ja siinä on mitattu 600hv:n huipputeho. Siihen nähden suuriin vääntö 670 Nm näyttää ylllättävänkin suurelta, mutta sääntöjen määräämä 31,7 mm läpimittaiset kuristimet imupuolella selittävät lukemia ja myös melko vaatimattomat 6800 r/min huippukierrokset.

Kytkimessä on neljä hiililevyä, mutta silti Astonin pojat pitivät sitä suurimpana huolen aiheena koska kitkapinnat kuluvat kaikesta huolimatta turhan nopeasti. X-Tracin kuusinopeuksinen suorakynkentälaatikko on sijoitettu taka-akselin yhteyteen jotta painonjako on saatu kuntoon.

Gulf väristä sellainen huomio tuossa autossa, että Aston Martin ja Gulf tekivät tiilin sen takia vuodeksi 2008 kun tuosta 40-vuotta taaksepäin, niin silloin Pedro Rodriquez voitti Wyer-Gulf Fordilla Le mansin yleiskilpailun ja voittohan tuli myös yleiskilpailussa Aston Gulfille 2008 vuonnakin.

Aston Martinin auton nimellä on tarinansa: Siinä on Lionel Martinin sukunimi, miehen joka toimi toisena osakkaana viime vuosituhannen alkukymmenillä perustetussa autofirmassa. Nimen alkuosa tulee Aston-mäkikisasta johon nuori Lionel otti osaa kauan sitten.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa

Aston Martin DBR9, joka melkoisesti muistutti vakioautoa, mutta lähes 100 prosenttisesti se on käsityötä. Usko tai älä, mutta vain katto, oven kahvat ja takavalot on otettu perusmallista sellaisinaan. Moottori on 48-venttiilinen kuusilitrainen V12 ja siinä on mitattu 600hv:n huipputeho. Siihen nähden suuriin vääntö 670 Nm näyttää ylllättävänkin suurelta, mutta sääntöjen määräämä 31,7 mm läpimittaiset kuristimet imupuolella selittävät lukemia ja myös melko vaatimattomat 6800 r/min huippukierrokset.

Kytkimessä on neljä hiililevyä, mutta silti Astonin pojat pitivät sitä suurimpana huolen aiheena koska kitkapinnat kuluvat kaikesta huolimatta turhan nopeasti. X-Tracin kuusinopeuksinen suorakynkentälaatikko on sijoitettu taka-akselin yhteyteen jotta painonjako on saatu kuntoon.

Gulf väristä sellainen huomio tuossa autossa, että Aston Martin ja Gulf tekivät tiilin sen takia vuodeksi 2008 kun tuosta 40-vuotta taaksepäin, niin silloin Pedro Rodriquez voitti Wyer-Gulf Fordilla Le mansin yleiskilpailun ja voittohan tuli myös yleiskilpailussa Aston Gulfille 2008 vuonnakin.

Aston Martinin auton nimellä on tarinansa: Siinä on Lionel Martinin sukunimi, miehen joka toimi toisena osakkaana viime vuosituhannen alkukymmenillä perustetussa autofirmassa. Nimen alkuosa tulee Aston-mäkikisasta johon nuori Lionel otti osaa kauan sitten.
Hyvä tiivistelmä hienosta kilpa-autosta!:cool:
Eikös tuo 600hv johdu nimenomaan näistä säännöistä, sen yli ei mennä millään muullakaan FIA GT1 luokituksen mukaisella kilpurilla?:)
Nyt en muista paljonko tuo DB9 antaa vakiona, mutta ei ainakaan 600hv?

Aikoinaan hienoina kunnon aikoina; GTR McLarenin kanssa kävi niin, että itseasiassa 95' kisaversio tuotti ilmanottokuristimien kanssa noin 636hv, eli kymmenisen enemmän kuin F1 katuauto (627hv), mutta 96' ja 97' GTR's tuottivat vain noin 600hv johtuen näistä ilmanoton kuristimista. Jotain kertoo se, että LM version kuristamaton moottori tuotti 668hv, ja siitä olisi voitu ottaa enemmänkin, helposti.
Mm. UK:ssa katukilvissä oleva #16R (1996 GTR) oli aikoinaan BHP 700 kilvillä, joka meinaa nimenomaan hevosvoimia....:rolleyes:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
kurski sanoi:
-- voittohan tuli myös yleiskilpailussa Aston Gulfille 2008 vuonnakin.
GT1-luokkavoitto Le Mansissa ei ehkä nyt kuitenkaan tarkoita aivan samaa asiaa kuin yleiskilpailun voitto...

DBR9 on kaunis kilpa-auto, harmi vain ettei GT2:ssa hyrräävä V8 Vantage aiheuta samanlaisia väristyksiä (tai tuloksia), ja DBRS9 ei sytytä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aventador maastoväreissä. http://tekniikanmaailma.fi/autot/salakuvat-ja-videot/lamborghini-aventador Miten mulle tulee tuosta perästä mieleen Ford GT?

Onko täällä jollain tietoa yleensä siitä, miten itsenäisesti Lamborghini saa konsernissa touhuta? Ainakin joskus on pistänyt silmään nuo Audista revityt kojetaulut, ja suorasuihkutekniikka tulee myös konsernilta. Miten paljon Lambo tekee omaa tuotekehitystä? Audeissa käytettyä V10 FSI:tä on kumminkin väitetty Lambolta hankituksi koneeksi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Possun kuski ryssii lähdön täydellisesti, auto hyytyy totaalisesti.
Samaa on pitänyt kirjoittaa jo useampaan otteeseen. Ei tuo kerro mitään relevanttia autojen kiihtyvyydestä. Possulla on yleensä takamoottorisena etulyöntiasema, nelivedolla tai ilman.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Aventador maastoväreissä. http://tekniikanmaailma.fi/autot/salakuvat-ja-videot/lamborghini-aventador Miten mulle tulee tuosta perästä mieleen Ford GT?

Onko täällä jollain tietoa yleensä siitä, miten itsenäisesti Lamborghini saa konsernissa touhuta? Ainakin joskus on pistänyt silmään nuo Audista revityt kojetaulut, ja suorasuihkutekniikka tulee myös konsernilta. Miten paljon Lambo tekee omaa tuotekehitystä? Audeissa käytettyä V10 FSI:tä on kumminkin väitetty Lambolta hankituksi koneeksi.
Olipas hauskat peitevärit. Missäköhän päin maailmaa tuo talvitesti tehtiin?

No mitä olen Lambochattia lueskellut, Audilla on isohko rooli uuden Aventadorin suhteen, mutta Lambolla on oma suunnittelu tiimi käsittääkseni. Moottori on Lambon oma kuitenkin onneksi, uudelleen suunniteltu eikä siis jatkokehitelmä Murcíesta.
Vaikea sanoa tarkkoja arvioita, mutta onneksi sentään jotain on jätetty Italialaisfirmalle, moottori ja suunnittelu.

Joo Gallardon V10 on Audin peruja. Jostain lukenut tarinaa, että aikoinaan kisa GT3 Gallardon moottorin osissa oli Audin koholeimat......
Ja toiset taas väittävät, että moottori on alunperin Lambon. Mene ja tiedä mikä on fatkaa, mutta jotain muistan lukeneeni tästä viime vuonna, että moottori olisi Audilta alunperin. Mutta en 100% takuuseen mene.

Tässä on muuten vähän vertailua, lainattu kuva tuolta Lambochatista:
Murcíelago, Reventon ja Aventador ja alimpana alkuperäinen LP400 Countach.



Ja edelleen lainausta, takaprofiili:
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18384

Maserati MC12 on italialaisen Maseratin valmistama superauto, joka on teknisesti läheistä sukua Ferrari Enzolle.

Maserati palasi kilparadoille 39 vuoden tauon jälkeen vuonna 2004.

Maserati MC12:n kehittely alkoi kun Ferrari halusi omistamalleen, Maseratille luoda mahdollisuuden kilpailla FIA GT sarjassa. Sen Alkuperäinen nimi oli MCC (Maserati Corse Competizione) ja Giorgio Ascanellin oli tarkoitus kehitellä autoa samanaikaisesti MCS:n, maantieversion kanssa.

Korin muoto kehiteltiin tuulitunnelitesteissä Giorgetto Giugiaron ideasta, vaikka suurimman osan muitoilusta on tehnyt Frank Stephenson.

MCC:n korin muoto oli hyvin samanlainen kuin MC12:n, mutta esimerkiksi autojen etuspolerit olivat erilaiset.

Kun MCC:tä kehitettiin pidemmälle, MCS katosi ja lopullinen nimi, MC12 julkaistiin.

Bertolini ja Salon lisäksi autoa saivat testata: Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Luca Badoer, Alain Prost, ja Nicola Larini.

Prostilla ja Larinilla oli sopimus Maseratin kanssa FIA GT sarjaan mutta loppuhetkillä, se päätettiin purkaa. Prostin parina olisi ollut Salo, jonka mukaan Prostin jalat olivat niin lyhyet että heitä ei olisi voinut istuttaa samaan autoon.

Uusi Maserati ei saanut FIA:n maailmanneuvostolta yksimielistä hyväksyntää kun auto ensimmäistä kertaa FIA GT sarjassa nähtiin. MC12-autoa jouduttiin jonkin verran uusimaan vuoden 2005 sarjaa varten ja tämän takia kauden 2004 päätöskisoissa sitä rangaistaan joko lisäpainoilla tai siivekeratkaisuilla.

Maserati oli käynyt läpi joitakin korimuutoksia ja siivenpienennyksiä, joten ALMS-sarjan järjestävät hyväksyivät auton kilpailuihinsa mukaan myös ALMS sarjaan mutta sillä ei saanut ajaa pisteistä.

Maserati luopui samoihin aikoihin aikeistaan osallistua superautollaan Le Mansiin. MC12 ei tunnetusti ollut Le Mansin teknisten sääntöjen mukainen, mutta Maserati oli lupaillut uutta versiota, joka vastaisi tarkoin noiden sääntöjen vaatimuksia. Auton rakentaminen uusiksi oli kuitenkin arvioitu liian kalliiksi ja samalla radalle oltaisiin voitu tehdä uusi menopeli.

Team Goh oli tarkoitus ajattaa Maserati MC12 super autoa kaudella 2006 Super GT sarjassa, jossa he kerkesivät olla mukana testeissä kuljettajinaan Jan Magnussen ja Seiji Ara. Testeissä MC12 osottautui liian hitaaksi ja ongelmana oli varsinkin downforcen puute vapaammin rakennettujen japanilaisten silhuettiautojen rinnalla.

Vuonna 2007 Maserati päätti olla lopullisesti rakentamatta uutta GT1 autoa ja tämän takia MC12-projektista vastannut Giorgio Ascanelli sanoutui irti hommista.

Maserati Vitaphone Racing Team on ajattanut vuosien varrella FIA GT sarjassa auton kuusi kertaa valmistajien maailmanmestariksi ja SPA:n 24 tunnin osakilpailu on voitettu saman tiimin kalustolla neljä kertaa. Italian GT sarjassa Maserati MC12 on myös voittanut mestaruuden menneinä vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös