Uutta emolevy AMD-kokoonpanoon

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Toi padi on ainakin joissain coolereissa jo valmiina kiinni siinä raudassa, eikä ole mikään mukavin ottaa siitä poiskaan. Mut tosiaan, hyvä on jotain väliin laittaa.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
OoPee sanoi:
Noiden kahden kohdan välissä on sitten hyvä harkita mitä sinne prosessorin ja tuulettimen väliin tunkee ;) Eli sitä piitahnaa (vai mikä se nyt olikaan suomeksi) vaiko sellainen tuulettimen mukana tullut pad. Itse suosittelisin piitahnaa, koska on lämmönjohtavuudeltaan kuitenkin parempi vaihtoehto.
Heh, mut tota. "Ei niihin aikoihin ku minä olin nuori mitään piitahnoja ollu!" :tongue:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Observer sanoi:
Hopeatahna on vielä parempaa.
Kuvittelin että piitahna on yleisnimi sille kaikelle mönjälle, oli se sitten hopeasta tai ei.

Hopeaista käytän itte, Artic Silver 3.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dominic sanoi:
Toi padi on ainakin joissain coolereissa jo valmiina kiinni siinä raudassa, eikä ole mikään mukavin ottaa siitä poiskaan. Mut tosiaan, hyvä on jotain väliin laittaa.
Zippo-bensalla lähtee alta minuutissa. Samalla litkulla lähtee kätevästi myös vanhat piitahnat helvettiin.

Hyvä on tosiaan jotain väliin laittaa :D Kovin montaa sekunttia ei nimittäin toimi, jos et mitään väliin tunge ;)

Observer

Well-known member
OoPee sanoi:
Hopeaista käytän itte, Artic Silver 3.
Mulla taitaa olla tuota samaa mönjää. Kerran olen käyttänyt, riittää varmasti hautaan asti. :rolleyes:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Observer sanoi:
Mulla taitaa olla tuota samaa mönjää. Kerran olen käyttänyt, riittää varmasti hautaan asti. :rolleyes:
Juu, se on riittoisaa :D

Eikä sillä tuubilla nyt niin hirveesti sitä hintaakaan ollu, vasinkin kun ottaa tuon riittoisuuden huomioon ;)

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Sapphiren näytönohjainta ei ollut tullut cruz progerille, joten projekti seisoo vielä viikon, jolloin kortti pitäisi olla saatavilla.

Tarjos puhelimessa jotain näytönohjainta tilalle, jonka nimeä en muista. Oisko alkanut L:lällä se nimi. Hintaa olisi suostunut tiputtamaan jopa kympin. Päätin odottaa silti viikon varmasti toimivaa korttia, vaikka kuinka myyjä vakuutteli että samantasoinen tämä uusi kortti olisi ollut. Ei mulla niin kiire ole...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ainoa ällällä alkava näytönohjainvalmistaja, jonka tunnen on Leadtek, joka tosin taas ei tietääkseni edes valmista Radeon-ohjaimia vaan keskittyy GeForceen, joten tuskin oli se.

Löytyiskö tuolta ?

Sam.S.Walken

alias SSW
Sijainti
Espoo, Suomi
Observer sanoi:
Eikös monjä ole jotakin lyijytahnaa? Maalaustaiteessa sillä kai tarkoitetaan oranssista kirkkaanpunaiseen olevaa pigmenttiä. :D

No joo, saivartelu sikseen. Hopeatahna ja piitahna ovat kyllä eri asia, mutta ikävä kyllä piitahnaa myydään myös hopeatahnan nimellä. Jossain testissä oli tutkittu nuo hopeatahnat ja muistaakseni viiden tahnan joukosta vain yksi oli hopeatahnaa (se oli muistaakseni juuri joku arctic silver -tahna)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam.S.Walken sanoi:
Eikös monjä ole jotakin lyijytahnaa? Maalaustaiteessa sillä kai tarkoitetaan oranssista kirkkaanpunaiseen olevaa pigmenttiä. :D

No joo, saivartelu sikseen. Hopeatahna ja piitahna ovat kyllä eri asia, mutta ikävä kyllä piitahnaa myydään myös hopeatahnan nimellä. Jossain testissä oli tutkittu nuo hopeatahnat ja muistaakseni viiden tahnan joukosta vain yksi oli hopeatahnaa (se oli muistaakseni juuri joku arctic silver -tahna)
Arctic Silverit on varmasti hopeatahnaa, mutta niinkuin sanoin, kuvittelin tuon piitahnan olevan jonkunlainen yleisnimi kaikille tahnoille. Erehdyin, mutta mulla ei tuo suomalainen terminologia näissä asioissa ole oikein hanskassa. Täällä kaikki kulkevat nimellä Wärmeleitpaste eli lämmönjohtotahna, oli se sitten valmistettu hopeasta tai jostain muusta.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Kävin hakemassa konepaketin. Sapphire Atlantis Radeon 9600 XT Fireblade Edition 128 MB näytönohjainta ei ollut vieläkään tullut, joten otin niiltä suoraan hyllustä saman ohjaimen 256 megasena :).Hintaa tuli lisää vain 25 euroa, joten mielestäni aika kannattava ostos.

Kävin asentamaan konetta. Muuten mennyt ihan hyvin, mutta olen vähän kahden vaiheilla tuon prosessorin ja sen tuulettimen asennuksen kanssa. Kannattaako jättää se vanha "tarra" siihen tuulettimen pohjaan paikalleen, vai laittaa piitahnaa? Piitahnaa ostin kanssa, mutta onko niiden lämmönjohtavuudella suuria eroja? Kuinka paljon piitahnaa pitää laittaa siihen tuulettimen pohjaan? Riittääkö sen "tarran" kokoinen alue, vai pitääkö koko tuulettimen pohja töhriä sillä?

Tälläinen pikkujuttu nyt on ongelmana, ajattelin kysyä sitä ihan varmuuden vuoksi vaikka uskoisin etten hirveän väärin sitä piitahnaa/tarraa voi siihen asentaa. Ensimmäisen kerran ongelmia :)

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Piitahnaa laitetaan CPU:n coren, siis sen pienen(vajaat 1cm x 1cm) ytimen päälle aivan pieni tippa. Se coolerin ku painetaan siihen ytimen päälle se tippa siitä kyllä itsestään sitten leviää. Ei koko prosessoria sillä pii/hopeatahnalla sotketa. Käsittääkseni paremman tuloksen saa kun mitä vähemmän sit tahnaa on, eli kuinka ohueksi se kerros jää.

Itte en oo piitahnaa jaksanu enää käyttää, lähinnä syystä että aikoinani sen kanssa testaillessa en huomannut lämmöissä juuri mitään eroa verrattuna siihen "purkkaan". Arctic Silveriä, tms tahnoja en ole kokeillut.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Ok, jos Domppari on sitä mieltä, että se pelkkä tarrajutska riittää, niin laitan pelkästään sen kanssa. Tuskin tuota koskaan kellottelemaan käyn, joten ei varmaan lämmöt liikaa nouse. Eiköhän ne ole AMD:llä jo testailleet tuon, minkalainen lappu siinä pitää olla tarpeellisen lämmönsiirron aikaansaamiseksi.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ovat toki, mutta tuota prosessorikohtaisia eroja on lämmöissä. (Kokemusta on).

Ainahan jos näyttää siltä että prosessori lämpenee liikaa niin voihan sen systeemin purkaa ja koittaa niitä tahnoja sitten.

Tosin coolerin irroittaminen prosessorin päältä on joskus aika vittumainen homma. :rolleyes:

En ole itseasiassa koskaan ymmärtänyt täysin tuota piitahnahehkutusta että sitä pitäisi joka väliin olla tunkemassa. Parin asteen takia kannata riehumaan alkaa. :p

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Juhis sanoi:
Ok, jos Domppari on sitä mieltä, että se pelkkä tarrajutska riittää, niin laitan pelkästään sen kanssa. Tuskin tuota koskaan kellottelemaan käyn, joten ei varmaan lämmöt liikaa nouse. Eiköhän ne ole AMD:llä jo testailleet tuon, minkalainen lappu siinä pitää olla tarpeellisen lämmönsiirron aikaansaamiseksi.
Valmiiksi laitettu jäähdytysmönjä riittää ihan hyvin. Mulla on itselläni tällä hetkellä AMD:n XP2200+ CPU missä tuulettimena arctic coolingin iso tuuletin ja erillinen tahna. Nostin kokeilumielessä väylän nopeutta 133 -> 166, jonka seurauksena lämmöt nousivat vain pari astetta. Nyt pelkällä selainkäytöllä kone ilmoittaa lämpötilakseen vain 43 astetta:eek!: Huippulämmöksi olen saanut 49. Minulla tosin on myös yksi kotelotuuletin lisäämässä jäähdytystä.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Viikonlopun jälkeen palasin jälleen uuden koneen kimppuun. Kokoamisprosessin sain valmiiksi jo perjantaina. Torstainan kun aloitin tuli muuta menoa etten ehtinyt silloin väsäämään koko vekotinta. Eilen aloin asentamaan ohjelmistoja.

Helppoahan tuo koneen rakentaminen oli, vaikka aikaa meni varmasti tuplaten koska kerta oli ensimmäinen täysin palikoina olevan koneen kimpussa. Eli rautavaiheessa ei ollut ongelmia, mutta kun ohjelmistoja asentelin, ongelmat alkoivat.

XP asentui kivuttomasti. XP:n jälkeen asennin emolevyn ajurit ja muita ohjelmia jota emolevyn mukana tulleella rompulla oli. Sen jälkeen laitoin näytönohjaimen ajurit, CD-rom ja DVD -romin ohjelmistot ja lopulta Elisan rompulta nettiselaimen ja tietoturvapaketin. Tähän mennessä hommat toimivat loistavasti.

Ongelmat alkoivat, kun käynnistin koneen uudestaan, koska muuten ohjelmat eivät olisi toimineet. Emon rompulla tullut ohjelma I'm in touch vaati jotain serial numberia, ja kun laitaoin cancel, jumittui koko vekotin. Kursori oli normaali nuoli muuten, mutta kun vei käynnistä -valikkoon kursori muuttui tiimalasiksi. Sama temppu tapahtui I'm in touch ohjelman "laatikon" kohdalla. Mikään ei toiminut. Vikasietotilassa poistin I'm in touchin, mutta ei auttanut kun hetkellisesti. Sitten koetin vikasietotilan komentokehotteessa formatoida koko c: seman, mutta ei antanut koska osia siitä on käytössä. Nerokkaasti sitten keksin, että asennanpas uuden XP:n vanhan päälle, mutta nyt sekin on tilstissä, eli ei auttanut.

Eli osaisiko joku kertoa, millä tempulla pystyn alustamaan koko C: aseman ja aloittamaan asentamisen täysin alusta? Win98 onnistui helposti, kun meni vain dosiin ja kirjoitti Format c:, mutta eipä tunnu enää XP:llä onnistuvan. Vituttaa toimia tällä vanhalla paskalla, kun tietää että vieressä olisi todellinen tykki, se vain pitäisi saada toimimaan...

Jos jotain muuta vinkkiä keksitte ongelmaan, niin tottakai saa kertoa. Googlettamisella en löytänyt helpotusta tähän ongelmaan, enkä mikkisoftan sivuilta. Asiakaspalvelukin oli pääsiäislomalla...

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Mulla oli joskus sama ongelma, että en saanut formatoitua C:tä. Lopulta se onnistui XP uudelleen asentamalla ja jossain siellä valitsemalla, että formatoi C:, mutta jos tämä ei sulla onnistu niin...

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
XP:n asennusromppu sisään ja sieltä poistat levyn osiot ja osioit uudestaan. Muista boottailla kone jokaisen pyynnön jälkeen kun asentelet niitä ohjelmia, menee helpommin ;)

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Sam sanoi:
XP:n asennusromppu sisään ja sieltä poistat levyn osiot ja osioit uudestaan. Muista boottailla kone jokaisen pyynnön jälkeen kun asentelet niitä ohjelmia, menee helpommin ;)
Miten sen käynnistät, että sillä pääsee alustelemaan? Ensimmäisellä alustuskerralla asennusohjelma sanoi suoraan, että ohjelma alustaa aseman, mutta nyt se ei kysy sitä ollenkaan kun alkaa uudestaan asentamaan. Olen tehnyt tuon Windowsin vikasietotilan komentokehotteessa.

Hermot palaa ton käyttiksen kanssa. Jotenkin Win98:lla oli kaikki helpompaa, tosin on sitä tullut reilusti enemmän tutkittua kuin tätä XP:tä.

Asensin uudestaan XP:n vanhan päälle. En ole uskaltanut ajaa mitään ajureita vielä vaan toivoin, että olisin löytänyt Sammypirun mainitseman alustusmahdollisuuden. Vielä en ole löytänyt...