Mielestäni sorrut nyt tavallaan kehäpäätelmään. Heitä voidaan varmuudella pitää aikakautensa parhaimpia vain saavutustensa kautta, jotka taas realisoituivat koska he ajoivat parhaimmilla autoilla ja olivat riittävän hyviä. Kyllä jokainen tietää, että erot huipulla ovat niin pieniä, että aikakautensa eniten saavuttaneiden kuskien "alapuolella" (saavutusten valossa) on aivan varmasti kaikkina aikakausina ollut kuskeja, jotka taidoiltaan olisivat voineet päästä samantyyliisiin saavutuksiin (ehkä jopa parempiinkin), mutteivät koskaan saaneet siihen mahdollisuutta, syystä taikka toisesta. Pitää nimittäin pitää myös mielessä, että monet kuskit ovat vasta syttyneet täyteen loistoonsa kun ovat saaneet sen parhaan auton alleen. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Häkkisen Mika. Kyllähän häntä pidettiin ehdottomasti kovana kuskina jo aiemmin, mutta vasta 97-98 kausista lähtien tajuttiin kiistattomasti, että kaveri on oikeasti niin kova, että pystyy kisaamaan Schumacheria vastaan tasavertaisesti paaluista, voitoista ja mestaruuksista. Jos kaikki ei olisi McLaren-Mercedeksellä osunut kohdallaan noina vuosina, on vaikea nähdä sitä polkua, jota kautta Mika olisi pystynyt nousemaan aikakautensa parhaimmistoon. Ehkä Mika olisi kyllästynyt ja lähtenyt 98 Benettonille tai Jordanille (kuten silloin taidettiin spekuloidakin) ja mitä jos Mersu olisi halunnut sitten Mikan paikalle Frentzenin, joka olisi päässyt sitten nauttimaan 98 & 99 McLaren-Mercedeksen vauhdista? Voisi aikakauden parhaimpien kuskien lista silloin sisältää Heinz-Haraldin siinä missä Mika olisi vain yksi nopea kuski, joka ei koskaan lunastanut lupauksia.
Kuten sanoin, ylätason ajatuksena tuo "parhaat kuskit päätyvät parhaisiin autoihin" on jokseenkin ihan OK, mutta mikään tosimaailman ehdoton fakta se ei tosiaan ole. Lähempänä totuutta se olisi muodossa "parhaat kuskit päätyvät suuriin talleihin", mutta sekään ei pidä aukottomasti paikkaansa.