Perjantai-illan kunniaksi kelataan reippaat 42 vuotta ajassa taaksepäin. Kun Helsingin Sanomien lukija on perjantai-aamuna 17. helmikuuta 1978 noukkinut lehtensä laatikosta tai luukusta, niin lehden sisäsivuilla on ollut vastassa aikamoinen uutiskattaus; Suomen hallitus (Sorsa II) on kaatunut markan devalvaatioon, Lahdessa alkaa hiihdon MM-kisat, Leon Spinks on riistänyt sensaatiomaisesti raskaansarjan maailmanmestaruuden Muhammad Alilta ja... Stig Blomqvist ei starttaakaan Hankiralliin! Edellisvuoden Hankisvoittajalle ei jostain syystä ole löytynyt Saabin tallista autoa ja näin ollen lähtönumerolla 1 ei 1300 kilometrin reitille starttaa kukaan. Toki Blomqvistin menetys on ollut tuolloin kiistatta kisalle kova kolaus, mutta kun katsoo kärkipään lähtölistaa, niin meinaa siinä ilman Stiguakin happi loppua. Team Ford marssitti viivalle kolme autoa: Hannu Mikkola, Ari Vatanen, Kyösti Hämäläinen. Maahantuoja Autonovon ajattamilla tehtaan Mirafioreilla lähtivät matkaan herrat Markku Alen ja Timo Salonen. Vauxhallin tiimi oli tuonut Chevetten talviolosuhteisiin Pena Airikkalalle, Peugeot piskuisen 104 ZS:n Maestro Timo Mäkiselle ja vaikkei Blomqvistille autoa löytynytkään, lähetti Saab kisaan Per Eklundin 99 EMS:llä. Toki näitä ammattilaisia vastaan asettui sitten vielä koko kotimaan kansallinen kärki: Henkka Toivonen, Uffe Grönholm, Vastaheitto-Eki Pitkänen, Antsa Laine...
Reitti oli tästä päivästä katsottuna MIELETÖN. Perjantai-illasta sunnuntai-aamuun painettiin yhden kuuden tunnin tauon (la-päivällä) voimalla. Helsingistä Tammisaaren kautta Uuteenkaupunkiin ja takaisin. Kaikkihan tietävät, että kun Markku on mukana kisassa, ei ensimmäisen pätkän pohja-ajan ajajaa tarvitse hirveästi jännittää. Alen raivosi Kälan (suom. Kela) vajaan yhdeksän kilometrin mittaisen ek:n läpi 11 sekuntia nopeammin kuin kukaan muu. Koska reitti suuntatui kilpailun ensimmäisenä iltana pääkaupungista rannikkoa pitkin länteen, ei ollut yllätys, että kärkeen ampui maanviljelijä Inkoosta, Ulf Grönholm. Kun neljä ensimmäistä ek:ta oli ajettu, tilanne kärjen osalta näytti tältä:
Tilanne 4/44 ek:n jälkeen
1. Grönholm 1944
2. Alen 1957
3. Mikkola 1968
4. Vatanen 1979
5. Salonen 1991
6. Mäkinen 1997 (ei huonosti pienellä Pösöllä...)
7. Airikkala 2012
8. Toivonen 2018
Mentäessä kauemmas länteen, ottivat mestari ja oppipoika, Hannu ja Ari, kilpailun komennon käsiinsä. Kaksikko kävi raivoisaa taistelua läpi yön, johtopaikan vaihtuessa alvariinsa. Eroa ei missään vaiheessa ollut kummankaan hyväksi muutamaa sekuntia enempää. Aamun jo valjettua, ja Paimiossa pidettävän kilpailun ainoan tauon jo häämöttäessä kuljettajien väsyneissä silmissä, ratkaisi Vatanen pelin sangen vatasmaisesti. Hartikkalan erikoiskokeella
Escort RS osui puuhun ja peli oli Arin osalta sillä selvä. Näin tauolle saavuttiin Mikkolan lähes neljän minuutin johdossa:
Tilanne 20/44 ek:n jälkeen:
1. Mikkola 11252
2. Airikkala 11482
3. Grönholm 11509
4. Salonen 11510
5. Alen 11525
6. Eklund 11574
7. Mäkinen 11610
8. Valtaharju 11744
Kun tauolta päästiin takaisin matkaan, Mikkola ei turhia varmistellut, vaan tempaisi kahdelle tauon jälkeisistä neljästä pätkästä pohjat. Mutta sitten... EK25 Kivikylä, Escortin kaasuvaijeri katkeaa ja Hannu sekä Arne joutuvat neljäksi minuutiksi pätkällä remonttihommiin. Niinpä kisan kärkeen siirtyi Pena Airikkala ja Vauxhall. Vanhana pelimiehenä Mikkola ei tietenkään tästä ollut vielä moksiskaan, ja kiri seuraavan kahden erikoiskokeen aikana Airikkalan johdon kiinni. Kun 27 ek:ta oli takana, saavuttiin lyhyelle kokoomatauolle Hannun ja Pentin osalta tasatilanteessa! Fordin leirissä ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä kaasuvaijerihässäkässä vaurioitunut moottori teki tenän muutamaa erikoiskoetta myöhemmin. Näin ollen ankaran valvomisen jälkeen Helsinkiin takaisin saavuttaessa kilpailun lopputulokset kirjattiin muodossa:
Lopputulokset 44/44 ek:n jälkeen:
1. Airikkala 22091
2. Alen 22170
3. Salonen 22285
4. Grönholm 22348
5. Hämäläinen 22621
6. Valtaharju 22624
7. Eklund 22624
8. Toivonen 22713
Sivuhuomioina todettakoon, että
- Markku kärsi lähes koko kilpailun ajan vaihdelaatikkomurheista, jotka söivät parhaan terän
- Timo Mäkisen loistava ajo piskuisella Peugeotilla päättyi tauon jälkeiselle osuudelle poliisin tutkaan ja kilpailusta sulkemiseen
- Valtaharju ja Eklund päätyivät samaan aikaan, mutta korkeampi sijoitus annettiin Valtaharjulle tämän moottorin pienemmän kuutiotilavuuden takia
- Alenille, Mikkolalle, Vataselle, Airikkalalle ja Saloselle tämä oli kolmas kilpailu kolmeen viikkoon: Tunturi, Ruotsi ja Hankis ajettiin kaikki viikon välein toisistaan
Ja niin, se miksi tästä ylipäänsä kirjoitin, johtui siitä, että kiitos nimimerkkien linjavika ja majuni toimittamien karttojen ja aikataulujen, tämän kilpailun fantastinen reitti on saatu digitoitua rally-mapsiin:
https://www.rally-maps.com/Hankiralli-1978
Palautetta, jos sellaista on, otetaan reittipiirroksista avosylin vastaan. Useammankin kohdan kanssa sai vähän arpoa, että mitenköhän tämä on mennyt, mutta toivottavasti suurin osa olisi kohdillaan. Takuulla jotain on myös väärin, mutta erityisesti niistä kuulisin mielelläni.