Varallisuusvero on poissa!

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
No mutta tuossa tapauksessa homma meni kuten tässä olen koittanut selittääkin. Ei tässä yhteiskunnassa kannata luottaa minkään työpaikan pysyvyyteen, sitävastoin oman osaamisen, ammattitaidon ja hyödyllisyyden pysyvyyteen kannattaa luottaa.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Asunnothan ovat vain kotitalouksien varallisuutta. Yritysvarallisuus on eri asia. IT kuplan puhjettua monet korkealle noteeratut yhtiöt olivat tuotteiden tulevaisuuden odotusten mukaan arvostettuja. Eli varallisuudeksi laskettiin innovaatio ja henkinen pääoma, ei tuotantokalusto.

Yksi Suomen nopeimmin kasvavista ohjelmistotaloista, Sulake Oy, kasvaa aivan järjetöntä vauhtia. Yrityksen arvo on monisatakertaistunut. Yrityksellä on teknologiaosaamisen lisäksi paljon tuotantorautaa (=servereitä ja kaistaa). Mutta sielläkin varallisuus on enämpi teknologia osaamista.

Nyt tulevaisuuden haaste onkin se, millaista varallisuutta yrityksillä pitäisi olla. Mielestäni kaikki sellainen varallisuus, joka edistää kokonaisvaltaista tuotantoa ja tuotekehitystä, on terveellä pohjalla olevaa varallisuutta. Sen sijaan spekulatiiviseen arvostukseen liittyvä varallisuus on mielestäni lyhytnäköistä riskialtista varallisuutta. Pörssin avulla yritetään saada lisää kasvuresursseja yritykseen, mutta tämä kasvu yritetään toteuttaa liian lyhyellä näkökulmalla. Joka vuosi pitäisi olla huipputuottava sijoittajille, jolloin lyhytaikaisen pikakasvun menetelmät ovat pitkällä tähtäimellä yritykselle vaarallisia. Eli jos fokus on pitää hätäiset pääomasijoittajat tyytyväisinä, niin mielestäni yritys ova vaarallisella tiellä. Taas jos yritys kerää varallisuutta pitkällä tähtäimellä, tavoitteena kestävä kasvu, terve rakenne ja turvallinen pääomapohja, tätä ei tehdä pikakasvu menetelmillä.

Eli ahneus tehdä voittona nopeasti saa koko tuottavan yrityssektorin ongelmiin.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
ml sanoi:
Asunnothan ovat vain kotitalouksien varallisuutta. Yritysvarallisuus on eri asia.
Niin, paitsi että valtaosa uusista niin vapaarahoitteisista kuin valtion korkotuella rakennetuista asuntokohteista on rakennuttajille bisnestä. Ja noiden isompien rakennuttajien pääomistajiahan ovat pankit, vakuutusyhtiöt ja muut suursijoittajat. Muuten olen samoilla linjoilla.

Tuosta pmv:n mainitsemasta oman hyödyllisyyden pysyvyydestä voisi perustaa vaikka oman otsikon.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Mr Natural sanoi:
Niin, paitsi että valtaosa uusista niin vapaarahoitteisista kuin valtion korkotuella rakennetuista asuntokohteista on rakennuttajille bisnestä. Ja noiden isompien rakennuttajien pääomistajiahan ovat pankit, vakuutusyhtiöt ja muut suursijoittajat.

On totta, että kotitalouksien kulustus hyödyttää paljon yrityksiä. Loppujen lopuksi kotitaloudet ovat loppukuluttajia. Kaikki yrityksen ostot ja kulutus rajoitetaan omalla myynnillä. Siinä mielessä on täysin oikein ajatella, että rakentaminen ovat tärkeää tuotantoa, mutta rakentamisen sykli pitäisi olla tehokkaampaa. Ruotsissahan on jo kokonaisia hylättyjä kerrostaloja, joihin ei saada asukkaita. Luutavasti näemme samanlaisia ilmiöitä jollain ajalla Suomessa.

Osaan kerrostalorakentamisesta (70-luvun ja 80-luvun kerrostalot erityisesti) voitaisiin ajatella talon elinkaarta. Tietyn ikäiset talot puretaan ja rakennetaan uudestaan. Rakennustekniikalla varmaan voitaisiin jatkaa monen talon ikää.

Kuinka taloa voidaan purkaa, jos siinä on pääomaa kiinni? Normaali tuotantokalusto vanhenee tietyn ajan kuluessa ja on luonnollista poistaa vanhentunut kalusto.

Toikki uhkaa mennä kovasti asumiseen, mutta tulipa vielä sellainenkin asia mieleen, että vaikka Suomessa on maata aivan järjettömästi, niin rakentaminen on todella hankalaa/kallista ruuhkasuomeen. Syrjäiset kunnat myyvät rakennustontteja eurolla. Tällöin minusta varallisuus keskittyy turhaan pienelle alueelle alueellisen arvostuksen kanssa, kun taas mahdollisuuksia olisi samalla varallisuusmäärällä tuottaa moninkertainen määrä hyvinvointia Suomeen.

Eli onko oikein verottaa varallisuutta? Ei, jos verotus hidastaa tuottavuutta ja uuden varallisuuden syntymistä. Tällöin oikea varallisuuden kertyminen pitäisi hyödyttää jokaista asukasta. Jos Suomi on hyvä maa asua ja mahdollistaa varallisuuden lisääntymisen, niin kuinka silloin varallisuus voisi siirtyä pois Suomesta? Eikö nykyään jokaisella maalla (Kiinaa lukuunottamatta ?) ole se ongelma, että todellisen uuden varallisuuden kasvattaminen on hankalaa. Siellä missä varallisuutta on ennestään vähän, luulisi olevan potentiaalinen maa kasvattaa lisää varallisuutta. Itse uskon, että Suomen varallisuus voi vielä kehittyä tulevaisuudessa huomattavasti.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tänään tuli uutisissa että kotitalouksien tuloerot ovat kasvaneet. Osinkotuloista ja myyntituotoista rikkain 10% väestöstä repii itselleen 85%.

patriot

Foorumin senaattori
Onko se välttämättä niin paha juttu? Maksaa ne niistä kuitenkin veronsa.

Archie

Well-known member
Missä raja kulkee, entä jos rikkain 0,1% väestöstä saisi osinko- ja myyntituotoista 99,5%:ia? Maksaahan ne verotkin.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Onko se välttämättä niin paha juttu? Maksaa ne niistä kuitenkin veronsa.
Ei raha kierrä kun panevat sukanvarteen tai ulkomaille. -> Ei paranna työttömyyttä.

Kun pieni- ja keskituloiset saavat lisäansiota, niin he kuluttavat sen lähes kokonaan. -> Työllistävä vaikutus.

patriot

Foorumin senaattori
No kyllä toi tuloerojen tasaaminen on sellasta touhua notta. Siinä ei voita kukaan.

patriot

Foorumin senaattori
Mun mielestä siitä ei pidä rangaista, että tienaa hyvin. Toivon mukaan Suomessa jatketaan tulevaisuudessa hyvin alkanutta työn verotuksen keventämistä. Suomessa tilanne on nyt se, että vaikka saat palkankorotuksen niin silti käteen ei paljon enempää jää. Tämä koskee siis keskiluokkaakin.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
patriot sanoi:
Mun mielestä siitä ei pidä rangaista, että tienaa hyvin. Toivon mukaan Suomessa jatketaan tulevaisuudessa hyvin alkanutta työn verotuksen keventämistä. Suomessa tilanne on nyt se, että vaikka saat palkankorotuksen niin silti käteen ei paljon enempää jää. Tämä koskee siis keskiluokkaakin.
"Veroparatiiseja" on maailmassa jo aivan tarpeeksi, kuten on tullut ennenkin mainittua.Pienituloisille ja keskiluokalle kyllä voisi verohelpotusta jakaakin, mutta ylimmälle luokalle ei.Kaikkein parhaiten verohelpotukset auttaisivat esim, ruoan hinnassa tai muussa pakollisessa kulutuksessa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Joo, verotusta kevennetään, mutta samalla laitetaan palvelut kuntien hoidettavaksi ja sen myötä nousee kunnallisvero, joka ei ole progressiivinen, joten pientuloiset kärsii. :nope:

Kepupolitiikkaa tommonen. :ahem:

patriot

Foorumin senaattori
Black Leopard sanoi:
"Veroparatiiseja" on maailmassa jo aivan tarpeeksi, kuten on tullut ennenkin mainittua.Pienituloisille ja keskiluokalle kyllä voisi verohelpotusta jakaakin, mutta ylimmälle luokalle ei.Kaikkein parhaiten verohelpotukset auttaisivat esim, ruoan hinnassa tai muussa pakollisessa kulutuksessa.
Kyllä on aika kummallista touhua jos pitää maksaa tuloistaan 60% veroja! Oma linjaukseni on, että ylin veroluokka pitää laskea 50%. Kansalle pitää antaa enemmän päätösvaltaa kuinka rahansa käyttävät.

patriot

Foorumin senaattori
Moe Szyslak sanoi:
Joo, verotusta kevennetään, mutta samalla laitetaan palvelut kuntien hoidettavaksi ja sen myötä nousee kunnallisvero, joka ei ole progressiivinen, joten pientuloiset kärsii. :nope:

Kepupolitiikkaa tommonen. :ahem:
Siihen vastataan kuntien palvelurakenteen uudistamisella. Kuntia yhteen ja suurkuntien muodostaminen.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
patriot sanoi:
Kyllä on aika kummallista touhua jos pitää maksaa tuloistaan 60% veroja! Oma linjaukseni on, että ylin veroluokka pitää laskea 50%. Kansalle pitää antaa enemmän päätösvaltaa kuinka rahansa käyttävät.
Se on katsos patriot veronjenmaksu sitä mitä kutsutaan yhteisvastuuksi. Jokainen sijoittaa yhteiseen kassaan - maksukykyjensä mukaan.Ja kuten Törnin kanssa keskustellessa jo tulikin mainittua: Mikäli Suomen veropolitiikka ei miellytä ja käy ylitsepääsemättömän vaikeaksi sietää, vapaassa maailmassahan voi aina siirtyä maahan jonka verotus miellyttää :ahem:

patriot

Foorumin senaattori
Black Leopard sanoi:
Se on katsos patriot veronjenmaksu sitä mitä kutsutaan yhteisvastuuksi. Jokainen sijoittaa yhteiseen kassaan - maksukykyjensä mukaan.Ja kuten Törnin kanssa keskustellessa jo tulikin mainittua: Mikäli Suomen veropolitiikka ei miellytä ja käy ylitsepääsemättömän vaikeaksi sietää, vapaassa maailmassahan voi aina siirtyä maahan jonka verotus miellyttää :ahem:
En ole itse minnekkään lähdössä. Aion taistella aatteideni puolesta äänestämällä ja muilla keinoin. Totta verojen maksaminen on yhteisvastuuta ja rikkaiden pitääkin maksaa veroja enemmän. Kyse on siitä, että liika on liikaa. 60% veroaste on sietämätön.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
patriot sanoi:
En ole itse minnekkään lähdössä. Aion taistella aatteideni puolesta äänestämällä ja muilla keinoin. Totta verojen maksaminen on yhteisvastuuta ja rikkaiden pitääkin maksaa veroja enemmän. Kyse on siitä, että liika on liikaa. 60% veroaste on sietämätön.
En nyt sinua varsinaisesti tuolla tarkoittanutkaan, mutta hyvä näin :thumbup:
Demokratiaa noudattaenhan me kaikki toimimme.Älähän ota itseesi.Mutta pakko kysyä kun kerran otit tuon äänestyksen esiin, eikös kansan enemmistö ole sanonut mielipiteensä verotuksesta vaaleissa? Jos verot haluttaisiin alas, kokoomushan maata johtaisi Ahon ollessa presidenttinä?

patriot

Foorumin senaattori
Black Leopard sanoi:
En nyt sinua varsinaisesti tuolla tarkoittanutkaan, mutta hyvä näin :thumbup:
Demokratiaa noudattaenhan me kaikki toimimme.Älähän ota itseesi.Mutta pakko kysyä kun kerran otit tuon äänestyksen esiin, eikös kansan enemmistö ole sanonut mielipiteensä verotuksesta vaaleissa? Jos verot haluttaisiin alas, kokoomushan maata johtaisi Ahon ollessa presidenttinä?
Kokoomuksen moka on ollut vaatia radikaaleja alennuksia. Patriot ja keskusta ajavat rauhallista linjaa. Verotusta on kevennetty johdomukaisesti pikku hiljaa.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
patriot sanoi:
Voi patriot. Paljonko maksat veroja? Entä paljonko vanhempasi maksavat? Kyllä varaikkaimman osuuden veroprosentti on reilusti alle 40, kun suomalaisista puhutaan. Et ole kuullut pääomaverotuksesta?

Ja kun täällä aina itketään verojen perään, niin totean, että minulla oli tänä vuonna LISÄveroprosentti yli 50, jonka mukaan maksuun meni jonkin verran. Tästä huolimatta maksan edelleen veroni hymyssä suin ja olen iloinen sekä onnellinen siitä, että saan elää tällaisessa maassa missä voin turvallisesti olla. Olen jo saanut hyvin paljon yhteiskunnan minulle kustantamaa pääomaa sekä tukea. Luotan myös siihen, että mikäli itselleni tulee surkeat ajat eteen, en jää täysin heitteille, eikä jää kukaan minulle rakkaista ihmisistä - eikä kukaan muukaan! Minulle tämä on tärkeää ja maksan siis tästä mielelläni. Ehkä olen tyhmä, kun en ajattele itsekkäästi kun nyt olen saanut oman tilanteeni kohtalaisen mukavaksi. Elämässä on kuitenkin muitakin arvoja kuin raha.