patriot sanoi:
Giffenille ja Ellelle tiedoksi Putin ei ole ikuisesti vallassa. Äiti Venäjästä ei yksinkertaisesti koskaan tiedä. Siellä voi tapahtua ääriliikkeiden toimesta vallankaappaus. Ei siihen vaadita kuin heikko hallitus ja korruptoitunut armeija. Yksinkertaisesti koskaan ei tiedä. Ruotsia on turha meihin verrata. He ovat aika hyvin turvassa maantieteellisen sijainnin puolesta. Tai ainakin paremmin kuin me.
En ole ampunut mielipiteissäni nykyisenkaltaista puolustusta alas, minusta vain sen perusteleminen epärealistisesti liioitelluilla uhkakuvilla vie itsessään pohjaa pois. Minä näen armeijan merkityksen selustana taloudellisten ja poliittisten suhteiden luomisessa .. siis painoarvona.
Ja Patriot, vaikka Putinin aikakausi on tuonut Venäjällä vakautta, enpä totisesti ajatellut vallan ikuisuutta. Vaikea vain nähdä, että mikään vaaleilla valittava voisi tuoda epätasapainoa uhkaksi asti (tyhmäähän kansa ei siellä kuitenkaan ole). Poliittisia puolueita koskeva uusi laki tulee entisestään vähentämään riskiä (laajapohjainen toiminta/vaaleihin osallistuminen). Venäjä ei ole enää entisenlaisensa eristäytynyt eikä harjoita niin impulsiivista ulkosuhteiden hoitoa.
Millaiset ääriliikkeet valtaa voisivat horjuttaa ja vieläpä niin, että uhka kohdistuu Suomeen? Kuinka nopeasti Venäjän kelkka sitten kääntyisi tilanteen epävakaistuessa, jos Suomen puolustuksen valmiustilan nostamistakin perustellaan täällä hitaudella ..
Onhan noita uhkakuvaa murentavia pointteja muitakin:
- Venäjän sotilaallisen toiminnan supistaminen Suomen rajan läheisyydessä
- keskinäinen taloudellinen yhteistyö - > turvallisuutta edistävä vaikutus
- lähialueyhteistyö
- venäläisten riippuvuus eurooppalaisesta elintarviketuonnista, kauppankäynti EU:n kanssa
- luonnonvarojen hyödyntämisen yhteistyösopimukset
- keskinäiset ympäristönsuojelua ja turvallisuutta koskevat suunnitelmat
Kaikenlaisia ihmeellisyyksiä voi aina tapahtua, siinä olen samaa mieltä, mutta kovin keveillä uhkakuvitelmilla ja suurvaltastatuksilla ei Venäjä nyt vain kelpaa minulle viholliseksi.
(.. oikeastaan minähän en tiedä Suomen puolustuksesta juurikaan mitään .. kunhan kommentoin)