Janne A. sanoi:
Enpä usko. Se on varmaan pikee junnun kuskipaikan ehto, että suostuu kakkoskuskiksi ja pitää päänsä kii. Voisi kuvitella että Heikille tarjottiin samaa diiliä, mutta kieltäytyi...
Tällä Piquet Jr:n kuviolla on pikkaisen pidemmät taustat. Itseasiassa sopimus kisakuskin paikasta tehtiin jo aikoja sitten. Hommahan lähti purkautumaan suunnilleen näin Rellulla:
1. Renault (yhtiö) empii omaa jatkoaan koko F1-sarjassa vuosina 2005-2006. Homma kun on pirun kallista ja uusi Concorde-sopimus ei näyttänyt toteutuvan. Suuret autotehtaat suunnittelivat vaihtoehtoista kilpasarjaa ja uhittelivat Bernie Ecclestonelle.
2. Alonso voittaa ensimmäisen maailmanmestaruutensa vuonna 2005. McLarenin auto on nopea mutta epäluotettava. Kauden aikana tapahtuneesta Alonson ja Ron Dennisin sanailusta palkintopallilla Kimille hävityn kisan jälkeen syntyy tapahtumaketju, mikä ei ole päättynyt vieläkään.
3. Alonso tietää McLarenin potentiaalin ja tekee sopimuksen tallin kanssa ensimmäisen maailmanmestaruutensa ratkettua joulukuussa 2005. Epäusko Renaultin osallistumiseen vuoden 2006 jälkeen riittää tekemään osittain jopa vastentahtoisen siirron Renaultilta McLarenille. Sopimuksesta tiedotetaan virallisesti pian sen syntymisen jälkeen. (Kimi teki samoihin aikoihin jo oman sopimuksensa Ferrarin kanssa, mutta siitä ei tiedotettu mitään)
4. Vastareaktiona Renault tekee Fisichellan kanssa jatkosopimuksen välittömästi varmistaakseen jatkuvuuden kuljettarintamalla.
5. Heikki Kovalainen ja Nelson Piquet Jr. ovat kuuluneet Renaultin nuorten kuskien ohjelmaan. Heikki on GP2-sarjan MM kakkonen vuonna 2005 ja Nelsinho vuonna 2006. Heikki on Renaultin virallinen testi- ja kolmoskuski vuonna 2006.
6. Vuoden 2006 lopulla Renault on siis tilanteessa, jossa Fisichellalla on sopimus tallin kanssa ja Alonson paikalle tarvitaan toinen kuljettaja. Piquetin taustajoukot tekevät hartiavoimin töitä saadakseen paikan Nelsinholle jo vuodeksi 2007, mutta Renault tekee ammatillisen päätöksen ja palkkaa Heikki Kovalaisen kisakuljettajakseen, eli siihen paikkaan, mihin nuorten kuljettajien ohjelma Renaultilla tietysti tähtääkin.
7. Piquetin kanssa neuvotellaan sopimus kolmoskuljettajan paikasta kaudelle 2007. Samaan pakettiin kuuluu sitoumus kisakuljettajan paikasta kaudelle 2008. Nelsinho antoi jo vuoden 2006 lopulla / 2007 alussa lausuntoja, jossa hän avoimesti myönsi tavoittelevansa Fisichellan paikkaa tallissa vuodelle 2008. Käytännössä tilanne oli se, että sopimus oli jo olemassa, mutta poika ei vain osannut pitää suutansa kiinni.
8. Ennen kautta 2007 Renault tulee mukaan uuteen Concorde-sopimukseen ja sitoutuu F1-sarjaan vuosiksi eteenpäin. Alonso on siirtynyt McLarenille siis 'turhaan'.
9. Spektaakkelimainen F1-kausi 2007 -> Alonson ahdinko McLarenilla äityy yli sietokyvyn rajojen. Alonso haluaa pois McLarenilta.
10. Mikäli Renaultin suunnitelmat kisakuljettajan paikoista olisivat pysyneet vuoden 2006 tasolla, niin kisakuljettajat kaudelle 2008 olisivat olleet Kovalainen ja Piquet Jr. Molemmat ovat lahjakkaita kuljettajia, jotka ovat näyttäneet oman osaamisensa alemmissa sarjoissa. Sen lisäksi Renault on investoinut heihin melkoisen summan rahaa, joten olisi aika saada rahoille vastinetta.
11. Fernando Alonso sekoittaa koko F1-sarjan kisakuljettajapakan. Suurella osalla talleista on olemassa jo sopimus kauden 2008 kisakuljettajista, mutta niin kuin Alonson tapauksessa voitiin todeta, niin mitkään sopimukset eivät ole pitäviä, mikäli ne halutaan vain molemmin puolin purkaa. Luonnollisesti tilanne muuttuu myös aivan uudeksi Renaultin suunnalla. Piquet Jr:n kanssa tehty kisakuljettajasopimus on vedenpitävä ja sen purkaminen tulisi kalliiksi.
12. Käytännössä Renaultilla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin 'uhrata' Kovalainen saadakseen Alonso takaisin talliin. Mikäli Kovalaisen sopimuksen purkamisesta joudutaan jotain maksamaan, niin ne on kuitenkin juomarahoja verrattuna Piquet Jr:n sopimuksen purkamiseen. Aika kätevää, että juuri Kovalaisen managerointiasioita hoitaa Flavio Briatoren byroo, hän istuu tavallaan Kovalaisen tilanteessa sekä ostajan, että myyjän asemassa.
13. Käytännössä Heikki Kovalainen on 'vapaa agentti' vuoden 2008 osalta. Hän on näyttönsä antanut kilparadalla kauden 2007 aikana sekä juuri päättyneessä osaltaan viimeisessä Renaultille ajetussa testisessiossa Espanjassa. Kovalainen ajoi kaikkein nopeimman kierrosajan Renaultin autolla, mikä ei missään vaiheessa kautta 2007 ollut nopein auto.
14. McLarenilla on siis vapaa kilpakuskin paikka kaudelle 2008. Jos asiaa ajateltaisiin puhtaasti kilpailullisin ja urheilullisin intressein, niin nopein ja sopivin vapailla markkinoilla oleva kuljettaja haluttaisiin ajamaan McLarenin toista autoa. On selvää, että McLaren-Mercedes ei lähesty tätä kysymystä puhtaasi urheilullisista näkökohdista. Taustalla on tietysti raha ja politiikka.
15. McLaren tallin sponsorit nuolevat juuri parhaillaan näppejään vuoden 2007 vakoiluskandaalista ja pisteellä menetetystä kuljettajien maailmanmestaruudesta. Ensi kaudella he haluavat rahoilleen vastinetta ja vain maailmanmestaruus tullee riittämään siksi vastineeksi. Mikäli FIA:n tuomioistuimen langettama 100 miljoonan dollarin rangaistus vakoilujupakasta haavoittaa tallin ensi kauden budjettia ja auton kehittelyä merkittävästi, niin myös toisen kisakuskin hinnalla voi olla merkitystä. Siinä tapauksessa mitään yltiökylläisiä ulosostoja muissa talleissa sopimussuhteessa olevista kisakuljettajista (esim. Rosberg) ei tulla näkemään. Pedro de la Rosa on jo McLarenilla töissä eikä hänelle tarvitse maksaa suuria summia kisakuskin paikasta. Isot voittobonukset kytketään de la Rosan sopimukseen. Muutoin sopimus on McLaren tallille käytännössä lähes ilmainen.
16. Heikki Kovalaisen mahdollisuus McLaren paikkaan on käytännössä juuri tässä skenaariossa. Mikäli de la Rosaa ei tarvita/haluta kisakuskiksi vuodelle 2008, niin voisi hyvinkin olla mahdollista, että Kovalainen on juurikin se houkutteleva ja edullinen vaihtoehto McLarenille, joka tullee tekemään 1+1 vuotisen sopimuksen Kovalaisen kanssa.
17. Jos McLaren taasen on rahoissaan, niin mikään ei estä tekemästä vaikka minkälaisia tarjouksia muille talleille kenestä tahansa muusta kuljettajasta. McLarenilla on aivan varmasti hyvin tarkka käsitys siitä minkälaisen kuljettajan he haluavat. Jos Mercedes saisi määrätä, niin ei olisi mitenkään mahdotonta, etteivätkö he tavoittelisi jopa Michael Schumacheria kuljettajakseen. Schumi osoitti vast' ikään viimeisimmissä F1-testeissä olevansa edelleen hyvässä iskussa. Todennäköistä on kuitenkin, että tässä skenaariossa tarjous tehdään mitä todennäköisimmin Nico Rosbergistä. Williamsin ilmoitus Nicon kisakuljettajan paikasta kaudelle 2008 on vain hinnannostomanööveri. Frank Williams on tallinsa kanssa jatkuvassa taloudellisessa ahdingossa ja kun riittävä rahaa käsittävä numero piirtyy paperille, niin Frank joutuu nöyrtymään sen edessä. (mainittakoon, että yksi Williamsin suurista sponsoreista RBS eli Royal Bank of Scotland on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, joten on todennäköistä, että ainakaan sieltä suunnalta ei bensanpolttoon syydetä enää lisää rahaa tulevaisuudessa).
18. Jos (jos ja jos
Nico siirtyisikin sitten McLarenille kaudeksi 2008, niin se ei tarkoita Heikki Kovalaisen kannalta oikeastaan mitään muuta kuin sitä, että ainut mahdollinen kisakuljettajapaikka on sen jälkeen Williamsilla, missä raha taas ratkaiseekin ihan eri tavalla. Vapaa paikka Williamsilla toisi lukuisia kilpailijoita samalle apajalle, näiden joukossa mm. Fisichella, joka varmastikin haluaisi edelleen jatkaa F1-sarjassa ja jolla on varmasti Kovalaista tukevammat taustajoukot, kun Williamsin paikasta keskustellaan.
Jonkinlaisena yhteenvetona voitaisiin varmaan todeta se, että Heikki Kovalaisen jatko F1-sarjassa kisakuskina saattaa näiden murskaavien spekulaatioiden alla tietysti näyttää toivottamalta, mutta itse uskon, että 'oikeus' toteutuu ja Heikki saa jatkaa kisakuljettajana kaudella 2008 kilpailukykyisessä autossa.:thumbup: