Laitetaan sitten tallien ja kuljettjien mietteitä Imolasta:
Brabham: Nelson Piquet näytti jälleen Virallisessa Harjoituksessa mahtiaan. Teo Fabi oli yhdeksäs. Molemmat lähtivät Michelinin Kovilla seoksilla kisaan mikä tarkoitti pysähtymättömyyttä Imolassa. Piquet piti hyvää vauhtia yllä turbovauriosta ja yhtä vaurioisesta kytkimestä. Piquet pääsi ensimmäisen kerran ohi Derek Warwickista jo kierroksella 22, mutta lopullisesti vain hieman ennen keskeytystään.
Fabi ajoi myös hyvin kilpailussaan. Pääsi ohi Elio de Angelisista, Rene Arnoux'sta ja Riccardo Patresesta ainakin ennen nelospaikkaansa. Arnoux ohitti hänet myöhemmin, mutta Fabi oli ajamassa kohti varmaa viitospaikkaa, mutta moottori laukesi häneltäkin vain sekunteja Piquetin jälkeen. Stappertilla on selittelyä Baijerin tehtailla todella isoille pomoille luvassa sillä Brabhamilla ei ole hallitsevan maailmanmestarin tallina pisteen pistettä ja Piquet on jo manaillut mestaruuden menettämistä.
Tyrrell: Erittäin hieno viikonloppu. Rivi 11 miehitettiin Stefan Bellofin ja Martin Brundlen toimesta. Startissa Tyrrellit pääsivät Arrowsin miesten keskelle ja heistä ohi. Bellof oli alkuvaiheessa kilpailua 11:sta ja Bellof 14:sta. Myöhemmin olivat ohiteltavina Andrea de Cesarisin, de Angelisin ja Eddie Cheeverin toimesta. Brundlea esteli törkeästikin kilpailun aikana muuan Jonathan Palmer.
Joka tapauksessa vesitankkausten jälkeen Brundle oli pääsemässä kasipaikalle ja Bellof oli jo seiskapaikalla. Brundle keskeytti melko pian Bellofin stopin jälkeen. Bellof oli tyytymässä pisteettömyyteen kun näki kilpailjoidensa pysähtyvän bensan loppumiseen. Bellofin saadessa viitospaikan se tiesi jo kolmatta kilpailua Tyrrelille pisteiden osalta. Hieno kausi siis jatkuu.
Williams: Onneton viikonloppu tallille. Molemmat saivat huonot lähdöt ja Keke Rosbergin kisa päättyi sähkövikaan sijalta 19:sta. Laffite kolaroi Francois Hesnaultin kanssa ja oli 14:sta ennen keskeytystään.
McLaren: Zolderin välikilpailun jälkeen menestys jatkuu. Imolan voitto oli Alain Prostille melkein täysin ylivoimainen. Prostille voitto oli sikälikin helppo, että auto oli niin hyvä kuin olikin. Prost käytti Keskikovia Michelinin seoksia vaikka auto olisi ollut vieläkin ylivoimaisempi Pehmeillä seoksilla. Niki Lauda otti Pehmeät seokset ja oli äärimmäisen ylivoimainen ennen keskeytystään. Hitainkin kierros oli puoli sekuntia Prostia nopeampi ja kisan nopeimpia kierroksia tuli kourallinen ennen keskeytystä. Prostin mestaruusjohto kasvoi 11 pisteeseen.
RAM: Ilman muiden autojen ongelmia varmaan molemmat tallin kuljettajat Philippe Alliot ja Jonathan Palmer olisivat karsiutuneet. Virallisissa Harjoituksissa Nigel Mansell arvosteli pahasti Alliotia tämän estelystä ja britti oli lähellä aloittaa nyrkkien heilutuksen.
Molemmat kuljettajat ohittivat vain Jo Gartnerin reilusti ajamalla.
Mauro Baldistakin mentiin ohi, mutta Baldi pääsi heistä ohi myöhemmin. Palmer oltiin liputtaa mustalla lipulla ulos radalta sillä hän esteli Brundlea ohittamasta häntä peräti kuuden kierroksen jälkeen. Oli myös viimeinen kilpailussa. Alliot keskeytti sitä ennen viimeiseltä sijalta.
Lotus: Tallille myös Virallinen Harjoitus oli tällä erää pettymys. Mansell oli 18:sta ja de Angelis 11:sta. Mansell ohitti pari autoa lähdössä, mutta spinnasi ja pian keskeytti oikean etujarrun vaurioitumisen takia. Peter Warrin toisen kuljettajan eli de Angeliksen sijoitus kolmanneksi tuntui pelastavan Lotuksen kasvot. Hänen osaltaan heti varikkokäynnin jälkeen hän aloitti bensansäästön ja hyötyi keskeytysten myötä, mutta keskeytti itsekin polttoaineen loppumiseen. Erikoinen tilanne. 95T kuluttaa silti liikaa renkaita ollakseen todella kilpailukykyinen.
ATS: Manfred Winkelhockille kilpailu oli tasaista puurtamista sijoilla 5-7 ja niillä olisi voinut ennen kaikkea tärkeitä pisteitä. Poislukien seiskapaikkaa tietenkin. Winkelhock kuitenkin tippui kun talli ei taas halunnut ottaa häntä renkaanvaihtoon liian aikaisin. Kymppipaikalta keskeytys tuli ja turhautuminen on erittäin näkyvää hänestä.
Renault: Warwick oli neljäs Virallisessa Harjoituksessa ja pääsi sijoille 2-3 kilpailussa. Lopulta oli neljäs polttoaineen loppumisen takia. Keskeytyksestään huolimatta hän on edelleen toinen MM-sarjassa. Patrick Tambaylla oli huono Virallinen Harjoitus ja hän oli 14:sta. Tambay sai melko hyvän lähdön, mutta kolarointi Cheeverin kanssa aiheutti keskeytyksen.
Arrows: Marc Surer tuntui piristyvän turboautolla ja oli 16:sta Virallisessa Harjoituksessa. Thierry Boutsen oli 20:s Cosworthia käyttävällä autolla. Surer ohitti lähdössä kolme autoa, mutta muutoin kisaili lähinnä Tyrrellien kanssa koko päivän ennen keskeytystään sijalta 12. Boutsen sen sijaan tuntui ottavan dynamiittilähdön ja oli jopa 11:sta alkukierrosten jälkeen. Alun ja kuljettajalle epätyypillisen hurjastelun jälkeen Boutsen rauhoittui ja tasaisen säästöajon palkintona oli uran ensimmäinen MM-piste.
Toleman: Pirellin kanssa käynnissä on ikävä eroprosessi jonka seurauksena perjantaina tallilla ei ollut renkaita ja lauantaillekin lähinnä Bernie Ecclestonen mahtikäskyn takia. Johnny Cecotto pääsi kilpailuun mukaan, mutta Ayrton Senna ei omien sanojensa mukaan ongelmista johtuen. Nuorukaisen ei pitäisi ottaa liikaa itseensä mahdollisia miehestä itsestä riippumattomia ongelmia. Etenkin Pirellistä johtuvia ongelmia. Cecotto ajoi ehkä toistaiseksi parhaimman Toleman-kilpailunsa muutenkin. Hän ohitti neljä autoa alussa ja oli parhaimmallaan 12:sta kilpailussa ennen Pirellin renkaiden loppuun kulumista ja tallin virhettä laittaa Lyhytjyväiset renkaat hänelle. Uuden pysähdyksen jälkeen kilpailu oli lopullisesti pilalla ja keskeytys lähinnä huipensi sen. Parempi lähtöruutu ja selviäminen loppuun asti olisi saattanut tuoda pisteitä tallille.
Spirit: Baldi oli kisan takajoukon tähtiä. Hän ohitti kuusi autoa ja oli 18:sta lähdön jälkeen. Parhaimmillaan taisteli Cecotton kanssa sijoituksesta loppuvaiheessa kilpailua. Baldi joutui pysymään radalla koko kisan ajan. Syy oli seuraava ja yksinkertainen: Rahan puute. Tallilla on hädin tuskin varaa ruokkia sen jäseniä ja sillä ei ollut varaa ostaa edes normaaleja pulttipyssyjä. Tolemanin mekaanikkopäällikkö ja Cecotton kisainssi Smythe naureskelikin, että Spirit voitti viikonloppuna ainakin pulttipyssykilpailun.
Nimittäin tallilla pulttipyssyt olivat ylivoimaisesti suurikokoisimpia muiden tallien vastaaviin nähden.
Valitettavasti niillä ei juuri pystynyt vaihtamaan vuoden 1984 f1-renkaita. Enemmän ehkä vuoden 1981 renkaita tai 1970-luvun renkaita...
Alfa Romeo: Menettelevä Virallinen Harjoitus nosti odotuksia kilpailuun. Cheever osui Tambayn kanssa yhteen, vaihtoi renkaansa ja oli päästä todella hyville pisteille kunnes tankki kuivui. Patresen osalta kisa päättyi nopeasti ysipaikalta.
Osella: FA1E palasi vielä hetkeksi eläkkeeltä Jo Gartnerin käyttöön ja ihme kyllä se toimi koko viikonlopun paremmin kuin Piercarlo Ghinzanin turboa käyttävä FA1F. Ghinzani karsiutui, mutta Gartner pääsi kilpailuun mukaan. Gartner ohitti kuusi autoa lähdössä ja vaikutti tulevan melkoiseksi sankariksi kilpailussa ennen väistämätöntä putoamista viimeiseksi. Ikävä kyllä Gartner oli liian kova vanhalle autolle ja keskeytys oli pikemmin ajan kysymys kuin selviäminen. Gartner kisaili alun jälkeen lähinnä RAM:n miesten kanssa.
Ligier: Jonkin verran paremman Virallisen Harjoituksen jälkeen kisa oli taas pieni pettymys. Hesnault osui Laffiteen ja keskeytti. Kisan tähti oli kuitenkin de Cesaris. Jo kierroksella 27 oli kuudentena ja parhaimmillaan kolmantena kilpailussa. Oli pääsemässä pisteille kunnes pisteet jäivät saamatta bensan loppumisen vuoksi. Tallille tämä on valtava pettymys, mutta ainakin suunta on edes oikea. Hesnault taitaisi vielä tarvita harjoitusta, mutta muuten hyvältä näyttää.
Ferrari: Zolderin voiton jälkeen paluu arkeen oli tyrmäävä. Jatkuvat ongelmat Virallisissa Harjoituksissa saivat kuljettajat yhdessä tallin kanssa masentumaan rauhassa. Etenkin kun tifosotkin buuasivat omilleen. Huippulähdöt saivat kuljettajat ajamaan sijoilla 4-5 kisan alussa. Goodyearit eivät olleet iskussa ja se näkyi. Arnoux oli lopulta toinen, mutta tifosot eivät siitä juuri hurranneet. Alboreton keskeytettyä tifosoja jopa poistui yleisön seasta. Tulevaisuus ei vaikuta hyvältä sillä talli kärsii huipputallin kriisistä kuten Williamskin.