Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ja kun aiemmin unohtui vielä yksi asia mainitsematta tuosta 17.5 pidetystä FIA:n kokouksesta niin siinä käsiteltiin edelleen myös kolmansien autojen kiistakysymystä lajiin ja samoihin aikoihin muuan Philippe Streiff olisi halunnut ajaa kolmatta Renaultin autoa Dijonissa, mutta vaikka talli olisi siihen suostunut niin sen hetkisillä säännöillä Streiff ei olisi saanut pisteitä ja tämän sääntökohdan erityisesti Renault ja Ferrari olisi halunnut purkaa.

Vähäisemmässä määrin yllättäen myös Tyrrell. Ikävä kyllä tallit eivät päässeet yhteisymmärrykseen asiasta. FIA ilmoitti, että kesäkuussa kolmansien autojen kiistakysymyksen selvitystä jatketaan. Samaan aikaan Didier Pironin paluun mahdollisuus f1:n rattiin alkoi valua lopullisesti hukkaan siinä vaiheessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lauantaina Dijonissa satoi vettä kaatamalla ja ajat huononivat silmissä. Andrea de Cesaris vaikutti karsiutuvan kilpailusta varsin selvästi. Hänen vauhtinsa oli lähes 11 sekuntia hitaampi kuin Piercarlo Ghinzani kuivalla kelillä. Andrea oli hiukan hitaampi kuin Francois Hesnault eli tallikaverinsa märällä kelillä. Teo Fabi, Philippe Alliot ja Jonathan Palmer eivät ajaneet lainkaan märällä kelillä sessiossa.

Hesnaultin sadekelin taidot oli varovaisesti pantu merkille jo Imolassa, mutta Dijonin radalla hänen suorituksensa oli suorastaan todella näyttävä. Hän ajoi myös huippuaikansa Raskaalla Sadekelin seoksella toisin kuin tallikaverinsa. Se herätti ihailua, mutta se ei tulisi kestämään.

Guy Ligier kun teki jotain todella naurettavaa ja käski Hesnaultia vetäytymään kilpailusta pakotetun vapaaehtoisesti jotta de Cesaris saataisiin lähtöruudukkoon. Hesnault oli kaikkea muuta kuin iloinen päätöksestä. Vaikka virallisesti pitkin hampain suostuikin vetäytymään kilpailusta tallin ykköskuljettajan eduksi. Hesnaultille tämä oli varsin ikävä juttu. Dijonin rata oli ensimmäinen kaudella jolloin hänen ei tarvinnut olla noviisi uuden radan suhteen ja kuluttaa aina noin puolitoista tuntia radan opiskeluun.

Laitetaan seuraavaksi sadekelin ajat sessiomuodossa:

Nigel Mansell: 1.20.061

Elio de Angelis: 1.20.859

Francois Hesnault: 1.22.272 Raskaan Sateen seos

Andrea de Cesaris: 1.22.388 Kevyen Sateen seos

Rene Arnoux: 1.22.707

Michele Alboreto: 1.22.749

Derek Warwick: 1.23.363 Kevyen Sateen seos

Eddie Cheever: 1.23.770

Patrick Tambay: 1.24.855 Raskaan Sateen seos

Thierry Boutsen: 1.25.252

Alain Prost: 1.25.397 Kevyen Sateen seos

Niki Lauda: 1.25.567 Kevyen Sateen seos

Marc Surer: 1.26.943

Jacques Laffite: 1.27.917

Riccardo Patrese: 1.28.124

Ayrton Senna: 1.28.225 Kevyen Sateen seos

Manfred Winkelhock: 1.28.393

Martin Brundle: 1.28.555

Stefan Bellof: 1.29.539

Keke Rosberg: 1.30.872

Nelson Piquet: 1.30.893 Raskaan Sateen seos

Mauro Baldi: 1.31.021

Johnny Cecotto: 1.31.359 Raskaan Sateen seos

Piercarlo Ghinzani: 1.32.541

Teo Fabi: Ei aikaa

Philippe Alliot: Ei aikaa

Jonathan Palmer: Ei aikaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioista ajat:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:02.806 1:30.893
2 Teo Fabi Brabham-BMW 1:37.594 Ei aikaa
3 Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 1:09.554 1:28.555
4 Stefan Bellof Tyrrell-Cosworth 1:08.608 1:29.539
5 Jacques Laffite Williams-Honda 1:05.410 1:27.917
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1:02.908 1:30.872
7 Alain Prost McLaren-TAG 1:02.982 1:25.397
8 Niki Lauda McLaren-TAG 1:04.419 1:25.567
9 Philippe Alliot RAM-Hart 1:09.447 Ei aikaa
10 Jonathan Palmer RAM-Hart 1.09.047 Ei aikaa
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:02.336 1:20.859
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:03.200 1:20.061
14 Manfred Winkelhock ATS-BMW 1.03.865 1.28.893
15 Patrick Tambay Renault 1.02.200 1.24.855
16 Derek Warwick Renault 1:03.540 1:23.362
17 Marc Surer Arrows-Cosworth 1.08.457 1.26.943
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.05.972 1.25.252
19 Ayrton Senna Toleman-Hart 1.05.744 1.28.225
20 Johnny Cecotto Toleman-Hart 1.08.189 1.31.359
21 Mauro Baldi Spirit-Hart 1.09.629 1.31.021
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.06.172 1.28.124
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.06.281 1.23.770
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.11.625 1.32.541
25 Francois Hesnault Ligier-Renault 1.05.850 1.22.272 Vetäytyi kilpailusta
26 Andrea de Cesaris Ligier-Renault (1.04.0) Diskattiin 1.22.388 Pääsi mukaan Hesnault'n vetäytymisen myötä
27 Michele Alboreto Ferrari 1.04.459 1.22.749
28 Rene Arnoux Ferrari 1.04.917 1.22.709
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lähtöruudukko

Tambay de Angelis
Renault RE50 Lotus 95T
1.02.200 (227,971 km/h) 1.02.332

Piquet Rosberg
Brabham BT53 Williams FW09
1.02.806 1.02.908

Prost Mansell
McLaren MP4/2 Lotus 95T
1.02.982 1.03.200

Warwick Winkelhock
Renault RE50 ATS D7
1.03.540 1.03.865

Lauda Alboreto
McLaren MP4/2 Ferrari 126C4
1.04.419 1.04.459

Arnoux Laffite
Ferrari 126C4 Williams FW09
1.04.917 1.05.410

Senna Boutsen
Toleman TG184 Arrows A7
1.05.744 1.05.972

Patrese Cheever
Alfa Romeo 184T Alfa Romeo 184T
1.06.172 1.06.281

Fabi Cecotto
Brabham BT53 Toleman TG184
1.06.370 1.08.189

Surer Bellof
Arrows A6 Tyrrell 012
1.08.457 1.08.608

Palmer Alliot
RAM 02 RAM 02
1.09.047 1.09.447

Brundle Baldi
Tyrrell 012 Spirit 101C
1.09.554 1.09.629

Ghinzani de Cesaris
Osella FA1F Ligier JS23
1.11.625 1.22.388

Vetäytyi kilpailusta:

Francois Hesnault
Ligier JS23
1.05.850
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Dijonin kilpailun sunnuntaina oli odotettavissa alustavissa säätiedoissa epävakaista säätä. Lopulta säästä tuli varsin pilvistä ja viileän aurinkoista. Kilpailu pystyttiin siis ajamaan kuivalla kelillä vaikka sadetta pelättiinkin. Erityisesti kilpailun alussa sillä lähialueilla ukkosti ja keväiset rankkasateet ulottuivat aina Baseliin asti koilis-Ranskasta. Synkkiä pilviä näkyi ajoittain horisontissa, mutta ne yksinkertaisesti purjehtivat ohi satamatta.

Yleisöä Dijonin siinä vaiheessa viimeiseen osakilpailuun tuntui kerääntyneen enemmän kuin Dijoniin oli edes tulossa normaalisti. Ja yleisötungos osoitti sen kuinka vaikeaksi Dijonin radalle ja rata-alueelle oli tullut majoittaa vieraita. Yksinkertaisesti majoitusalueet eivät olleet riittäviä. Ja tulevan kesähelteen aikoihin pienet ja hädin tuskin rintamamiestaloa suuremmat majoituspaikat eivät olleet kovinkaan mukavia asustella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Dijonin osakilpailun aikoihin Yleisradiossa oli jälleen käyty melkoisia keskusteluja radion puolella ja jälleen kerran kilpailu saatiin kansan kuuluviin Rinnakkaisohjelmassa missä sitä sitten varsin viime hetkellä selosti Raimo Häyrinen. Häyrisellä oli jälleen kerran varsin levoton selostus. Tässä kilpailussa hän legendaarisesti taisi todeta varikkokäynnin olevan nopeampi kuin ajaminen suoralla puhtaalla radalla.:D Varikkosuora Dijonissa ei tosin mikään hirveän pitkä ollut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1984 Dijonin rengasvalintoja tulee seuraavassa otsakkeessa esille. Sekarengastusta Dijonin radalla käytettiin kauden toiseksi eniten kilpailuista. Tässä kuitenkin rengastietoja:

Brabham: Kuljettajista Nelson Piquet lähti kilpailuun pelkästään Michelinin Kovilla seoksilla. Teo Fabi sen sijaan valitsi kuviokseen seuraavan rengastuksen: Keskikova, Kova, Pehmeä ja Pehmeä. Fabi ilmoitti tulevansa varikolle kierroksella 46 kun taas Piquet aikoi ajaa ilman pysähdyksiä maaliin asti.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat yrittivät olla pysähtymättä kilpailussa renkaiden vuoksi. Molemmille kuljettajille suunniteltiin vesitankkausta kilpailun ajalle. Martin Brundlelle suunniteltiin vesitankkausta kierroksella 74 kun taas Stefan Bellofille joitakin kierroksia aiemmin. Ei kuitenkaan ennen kierrosta 70. Brundlen sekarengastuskuvio meni seuraavasti: A, B, C ja C. Bellofin rengaskuvio meni vuorostaan näin: B, A, C ja C.

Williams: Molemmat kuljettajat aikoivat pysähtyä kilpailussa. Kuljettajista Keke Rosberg aikoi pysähtyä kierroksella 46 ja Jacques Laffite aikoi pysähtyä kierroksella 50. Rosbergin rengastus meni toisella tavalla kuin kaksi vuotta aiemmin: D, D, B ja C. Laffiten rengastus meni taas näin: D, D, C ja B.

McLaren: Kuljettajista Alain Prostin piti pysähtyä alunperin kierroksella 40 ja Niki Laudan kierroksella 54. Prostin kuvio meni renkaiden osalta näin: Keskikova, Kova, Pehmeä ja Pehmeä. Laudan osalta rengastus meni näin: Kova, Keskikova, Pehmeä ja Pehmeä.

RAM: Molemmat kuljettajat aikoivat pysähtyä kilpailussa kierroksella 40-41. Philippe Alliot ja Jonathan Palmer lähtivät kilpailuun yksityyppiseoksilla eli Ristijyväisillä Pirelin renkailla.

Lotus: Kuljettajista Elio de Angelis otti kuviokseen seuraavan rengaslaadun: AA, A, B ja B. Nigel Mansell otti vuorostaan kuviokseen seuraavan rengaslaadun: A, AA, B ja B. Molemmat kuljettajat yrittivät kisan maaliin asti vaihtamatta renkaita, mutta toisin tulisi käymään.

ATS ja Manfred Winkelhock: Winkelhock otti kuviokseen seuraavan rengaslaadun: Pitkäjyväinen, Ristijyväinen, Lyhytjyväinen ja Lyhytjyväinen. Winkelhock aikoi pysähtyä kilpailussa kierroksella 40.

Renault: Kuljettajista Derek Warwick käytti seuraavaa kuviota rengastuksessa: Keskikova, Kova, Pehmeä ja Pehmeä. Patrick Tambay käytti seuraavaa rengastusta: Kova, Keskikova, Pehmeä ja Pehmeä. Tambay aikoi pysähtyä kierroksella 44 ja Warwick kierroksella 37.

Arrows: Kuljettajista Thierry Boutsen käytti seuraavaa kuviota rengastuksessa: C, B, D ja D. Boutsen aikoi pysähtyä kierroksella 40. Marc Surer otti vuorostaan käyttöönsä Keken kahden kauden takaisen seoskuvion: B, C, D ja D. Surerin tavoite oli yrittää ajaa maaliin asti, mutta loppukierroksille hänelle oli suunniteltu renkaanvaihtoa kaiken varalta.

Toleman: Molemmat kuljettajat aikoivat pysähtyä kilpailussa. Ayrton Sennan sekarengastuskuvio meni seuraavasti: Pehmeä, Pehmeä, Keskikova ja Kova. Johnny Cecotto lähti vuorostaan seuraavalla kuviolla: Keskikova, Keskikova, Pehmeä ja Kova. Senna aikoi pysähtyä kierroksella 40 ja Cecotto kierroksella 41.

Spirit ja Mauro Baldi: Baldi aikoi pysähtyä ensimmäistä kertaa koska tallilla oli varaa ostaa Baldin sponsorirahoilla vihdoin ja viimein renkaanvaihtoon kunnolla soveltuvat pulttipyssyt. Baldin kuvio oli seuraava: Ristijyväinen, Pitkäjyväinen, Lyhytjyväinen ja Lyhytjyväinen. Pysähdys kuitenkin haluttiin tehtäväksi vasta loppukierroksille. Toisin kuitenkin tulisi käymään.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat aikoivat pysähtyä kierroksilla 40-41. Riccardo Patrese ja Eddie Cheever ottivat B-seokset mukaan kilpailuun eli ainoina Goodyearin miehistä yhden tyypin rengastuksella.

Osella ja Piercarlo Ghinzani: Ghinzani aikoi pysähtyä kierroksella 40. Ghinzanin rengastus meni seuraavasti: Ristijyväinen, Ristijyväinen, Lyhytjyväinen ja Pitkäjyväinen.

Ligier ja Andrea de Cesaris: Roomalainen Kynttilä aikoi yrittää maaliin ilman pysähdystä pelkillä Michelinin Kovilla renkailla.

Ferrari: Michele Alboreto aikoi kuljettajista pysähtyä ensin ja hänen sekarengastus oli seuraava: D, D, C ja C. Alboreto aikoi pysähtyä jo kierroksella 24. Rene Arnoux vuorostaan lähti sekarengastuksen osalta näin: C, C, D ja D. Arnoux aikoi pysähtyä kierroksella 33.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Dijon-Prenois 20.5.1984

Kilpailu alkoi jokseenkin kovin levottoman tuntuisesti Dijonissa. Pelättyä sadetta ei tullut, mutta silti yleisön tunnelma yhdessä radan kuljettajien kanssa oli odottavan levoton. Yleisradion Rinnakkaisohjelma heräsi formuloiden pauhuun Raimo Häyrisen sanoin aivan viime hetkillä ja selostuskin oli tuttuun tapaan varsin eläväistä. Ruudukon kolmannen Ferrarin eli Ferrari Mondial Course Carin ja Renault R5 Turbo Medical Carin ajettua omille paikoilleen punainen valo syttyi ja pian sen jälkeen vihreä valo.

Patrick Tambay ei näyttänyt Renaultin johtokunnan jäsenten suureksi harmiksi ottavan kärkipaikkaa. Lotuksen kuljettajat Elio de Angelis ja Nigel Mansell ottivat paremmat lähdöt ja hetken näytti siltä, että kolme autoa menee ensimmäiseen mutkaan rinnakkain ja ehkä jopa kolaroiden. Sen sijaan Nelson Piquet osui hänen edellään olleeseen kärkikolmikkoon ja ohjautui hetkeksi hiekoille. Samasta aukosta jälleen melko huonon lähdön ottanut Keke Rosberg pääsi hyötymään tilanteesta. Kärkimiehistä yllättävän huonon lähdön otti myös Alain Prost joka oli seitsemäs ensimmäisen kierroksen päätteeksi.

Järjestys oli ensimmäisen kierroksen jälkeen seuraava: Tambay, de Angelis, Mansell, Rosberg, Piquet, Derek Warwick ja Prost. Kolmannella kierroksella Rosbergin auto alkoi taas tuttuun tapaan aliohjata ja ensin meni Warwick ohi ja sittemmin myös Piquet. Erityisesti Renaultin nelosjohto Tambayn johdon ohella miellytti johtokuntaa. Rosberg ja Piquet alkoivat taistella omaa taisteluaan jota Rosbergin osalta vaikeutti aliohjautuminen. Heti kärkikuusikon takana tulivat jo Prost ja Niki Lauda. Heidän ylivoimansa alkoi alun jälkeen näkyä hyvinkin selvänä.

Rosberg jäi jo kolmannen kierroksen jälkeen Prostin ja Laudan taakse, sitten kierroksilla neljä ja viisi jäivät peräjälkeen Prostin taakse Piquet ja Warwick ja kaiken päätteeksi Prost oli jo Mansellin perässä. Mansell osoittautui Prostille yllättävänkin kovaksi vastukseksi. Mansell yksinkertaisesti tukki kaikki linjat Prostilta ja eliminoi Prostin ainoan takuuvarman ohituspaikan eli pääsuoran jälkeisen ensimmäisen mutkan.

Vasta kierroksella 11 Prost pääsi vihdoin ja viimein ohi britistä. Yksinkertaisesti tuolloin vasta tapahtui melkein kaikilla muilla radoilla jo ensimmäisen kierrosten jälkeen tapahtunut McLarenin ilmiö eli kilpailijan ohittaminen kierroksen sisään. Prost ohitti de Angeliksen jo kolmen kierroksen taistelun jälkeen ja oli kierroksella 14 jo toisena.

Tähän mennessä kierroksella 4 Philippe Alliot oli keskeyttänyt sähkövikaan ja kierroksella 5 Manfred Winkelhock oli keskeyttänyt jarruvikaan. Kierroksella 11 Stefan Bellof keskeytti erikoisen nololla tavalla. Bellof oli yksinkertaisesti ajanut Williamsien imussa. Sekä Rosbergin että Jacques Laffiten kilpailu oli menossa täysin päin seinille.

Bellof siis ajoi heidän takanaan ja yksinkertaisesti saatuaan riittävän imuedun itselleen hänen autonsa nopeusmittari yksinkertaisesti sekosi ja vajosi nollaan. Arveltuaan moottoririkon tulleen hän yksinkertaisesti aloittelevan f1-kuljettajan hupsuuttaan ajoi auton hiekalle ja sammutti sen. Kun auto sittemmin tutkittiin niin hajonnutta nopeusmittaria lukuunottamatta auto oli täysin kunnossa.:eek:

Piquetin moottori hajosi samalla kierroksella kuin Bellofin. Tosin Piquetin tapauksessa oikeasti. Kierroksella 15 Riccardo Patrese keskeytti moottorivikaan. Kierroksella 18 Lauda oli jo kolmantena. Samoihin aikoihin Prost ja Tambay olivat alkaneet taistella toistensa kanssa. Tambay käytti kaiken liikevalikoimansa.

Hän käytti Tyrrellin Martin Brundlea ainakin liikkuvana autokilpenä ja tämä liike yllätti Prostin niin, että Prost oli lähellä kolaroida ja keskeyttää. Prost rattimiehenä vältti kuitenkin kolarin ja jatkoi kärkipaikan metsästystä. Prost oli kuitenkin selvän ylivoimainen.

Hän menetti pari-kolme sekuntia Brundlen tapauksen takia ja Jonathan Palmerin hitaan RAM:n takia peräti viisi sekuntia, mutta oli Tambayn perässä jo ennen kyseisen ohituskierroksen loppua. Kierroksella 22 Johnny Cecotto keskeytti moottorivikaan. Kierroksella 24 Michele Alboreto tuli ensimmäisenä varikolle renkaanvaihtoon. Kierroksella 28 Prost näytti vihdoin ja viimein ohittavan Tambayn ja siirtyvän tavoittamattomaan johtoon. Yllättäen niin ei käynyt vaan Prost käänsi varikolle suunniteltua aikaisemmin vaihtamaan renkaat. McLarenin varikkomiehistön aikainen pysähdys yllätti. Prost valitti tiimiradioon selittämätöntä tärinää.

Kaikki renkaat vaihdettiin ja Prost vaurioitti kytkimensä pysähdyksensä aikana luistatettuaan sitä liikaa liikkeelle lähdössä. Prost oli pysähdyksensä jälkeen 11:sta. Samalla kierroksella Mansellille näytettiin varikkotauluja ja Lotukselle sattui erikoinen tilanne: Brundle Tyrrellillä ajoi varikolle ja oli pysähtyä väärään pilttuuseen. Kun Brundle sitten ohjasi oman pilttuun kohdalle niin Ken Tyrrell puisteli päätään. Varikkopysähdystä ei pitänyt tehdä. Lopulta renkaat näyttivät kuitenkin kuluneilta ja riskiä ei otettu. Brundle vaihtoi renkaansa.

Kierroksella 30 Mansell tuli valitettavan nopeasti Peter Warrin mukaan hakemaan renkaita. Warr ei odottanut pysähdyksiä joko lainkaan tai sitten vain aivan loppukierroksilla tehtäväksi. Kierroksella 33 Alboreto oli vasta yhdeksäs kun keskeytti moottoririkkoon. Rene Arnoux ei ollut ennen pysähdystään kuin korkeintaan kuudetta tilaa tavoittavana kuljettajana. Ferrari oli siis kriisissä. Williams kärsi kärsimistään Dijonin nopeissa ja terävissä mutkissa. Arnoux kävi varikolla vaihtamassa renkaansa. Kierroksella 35 Ayrton Senna keskeytti turbon hajottua ajettuaan kymmenen parhaan joukossa keskeytyshetkellään.

Kierroksella 37 de Angelis ja Warwick pysähtyivät varikolla ja erityisesti de Angelisin Lotus-pysähdys aiheutti päänpyöritystä Peter Warrin osalta. Renkaat eivät vain kestäneet. Kierroksella 38 Mauro Baldi ajoi hiekoille ja suuntasi tämän jälkeen varikolle aiheuttaen pienen kaaoksen. Toisaalta Spiritiltä löytyi nyt edes asianmukaiset pulttipyssyt ostettuna juuri renkaanvaihtoa varten ja niin renkaat sitten vaihdettiin Baldillekin.

Kierroksella 40 Thierry Boutsen kävi varikolla renkaanvaihdossa. Samalla kierroksella Palmer kävi hitaalla autollaan varikolla renkaanvaihdossa. Samoin teki myös Piercarlo Ghinzani Osellalla. Kärkikamppailussa Lauda oli ohittanut Tambayn. Kierroksella 44 Tambay kävi varikolla. Kierroksella 46 Teo Fabi ja Rosberg kävivät varikolla renkaanvaihdossa. Kierroksella 50 Laffite kävi varikolla renkaanvaihdossa. Kierroksella 51 Eddie Cheeverin kilpailu päättyi moottorivaurioon ja irronneen takasiiven aiheuttamaan ulosajoon.

Cheever ei ollut käynyt varikolla suosituksesta huolimatta, mutta oli ajamassa sinne pian ennen keskeytystään. Marc Surer vuorostaan kolaroi kolmospaikasta taistelevan Derek Warwickin kanssa ja keskeytti. Warwick oli taistellut Mansellin kanssa siitä, mutta Surerin kolarin seurauksena Warwick osui verkkoaitaan ja seinään. Warwick sai jalkansa pahoille mustelmille ja syytti Sureria ja Mansellia estelystä.

Tämän kolarin seurauksena Prost oli jo neljäs, mutta kierroksella 54 tärinä oli jo liian paha ranskalaiselle. Se oli jatkunut koko ajan. Lopulta syy joutui irroneen mutterin tärinästä jarrulevyssä ja lisäksi rengas oli tyhjenemässä. Ajettuaan vielä pari kierrosta hän tuli varikolle heti Laudan oman stopin jälkeen kierroksella 54. Kierroksella 56 Prost tuli varikolle.

Pysähdyksen jälkeen Prost oli 10:s kun mutterit jarrulevyn reiän lisäksi oli saatu korjattua ja kiristettyä oikein. Tambay johti jälleen ja näytti voittavan kilpailun. Pysähdyksen jälkeen Prost ajoi uskomattoman aggressiivisesti. Hän oli jatkuvasti sekuntia nopeampi kuin muut radalla. Lauda vuorostaan ajoi myös Tambayn kiinni kuuteen kierrokseen ja kierroksella 60 Lauda siirtyi johtoon ja käytännössä voitti kilpailun. Niin ylivoimainen McLaren oli Dijonin radalla. Kierroksella 61 Baldi keskeytti moottoririkkoon. Baldi oli käynyt vain hieman ennen keskeytystään taas uudestaan varikolla auton korjauskäynnillä. Kierroksen 62 jälkeen Tambay luovutti lopullisesti voiton suhteen.

Lopussa erityisesti McLaren tuli liiankin selvänä ykkösenä maaliin. Dijonin rata ei ollut soveltuva helmattomalle f1-autolle. 90-95 % koko kilpailun ohituksista tehtiin pääsuoralla ja ensimmäisen mutkan välillä. Kaikissa muissa mutkissa ylivoimasesti eniten ohittivat Tyrrellin miehet Brundle ja Bellof. Kilpailusta oli siis jännittävän alun jälkeen tullut kisan puolivälissä varikkopysähdysten ja loppukilpailun McLarenin ylivoiman ja muiden kuljettajien jonoajelun takia jännityksellinen pannukakku. Kierroksella 74 Brundle kävi vesitankkauksella ja sen jälkeen vauhti Arrowsin Jackie Oliverin mukaan parani dramaattisesti...

Kilpailun voitti siis Niki Lauda, toiseksi Renaultin johtokunnan laihaksi lohduksi ajoi Patrick Tambay, kolmanneksi Nigel Mansell, neljänneksi Rene Arnoux, viidenneksi Elio de Angelis, kuudenneksi Keke Rosberg, seitsemänneksi Alain Prost, kahdeksanneksi Jacques Laffite, yhdeksänneksi Teo Fabi, kymmenenneksi Andrea de Cesaris, 11:sta Thierry Boutsen, 12:sta Martin Brundle, 13:sta Piercarlo Ghinzani ja 14:sta ja viimeinen oli Jonathan Palmer.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Niki Laudalle Dijonin voitto oli erittäin tärkeä sikälikin, että voiton myötä Alain Prost ei päässyt karkaamaan liian kauaksi maailmanmestaruustaiston kannalta. Lisäksi Lauda oli erittäin viisas ajoittaessaan renkaanvaihtonsa mahdollisimman myöhäiselle vaiheelle kilpailua. Siten hän vältti Prostin ja Patrick Tambayn kilpailua haitanneet kierroksella ohitettavat kuljettajat lähes kokonaan. Ja ennen kaikkea Lauda osasi Prostin tapaan hyödyntää kaikki ohituksensa pitkällä lähtösuoralla ja ensimmäisessä mutkassa.

Laudan mielestä Dijonin rata oli ottanut takapakkia menneisyyteen. Vuonna 1977 Dijonin rata oli aivan yhtä vaikeaa ohittaa tasapohjaisella ja isot renkaat omaavalla f1-autolla. Hän oli jopa pyöritellyt päätään epäuskoisesti viikonloppuna nuorten kuljettajien kuten Martin Brundlen ja Ayrton Sennan puheille Dijonista todellista huippuluokan kilpailua tuovana ratana.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lotukselle Nigel Mansellin kolmas tila ja Elio de Angeliksen viides tila olivat tavallaan hyvä juttu, mutta tavallaan myös pettymys. Hyvänä juttuna se oli ensimmäinen molempien autojen ja kuljettajien saanti pisteille sitten Monacon 1982 Dijonissa. Molempien autojen maaliinpääsy tuloksiin Dijonissa oli ensimmäinen sitten Monzan 1983 ja toisen auton päästessä pisteille ja toisen vain maaliin se oli samaan aikaan.

Eli noin puolitoista-kaksi vuotta sitten olivat molemmat autot kuljettajineen päässeet maaliin. Lotuksella oli myös oma ongelmansa rengaskulutuksen hulppeuden lisäksi. Nimittäin ajotietokone. Se sekosi kesken ajon ja ilmoitti molemmille kuljettajille, että heidän autostaan loppuu polttoaine. Sen jälkeen he siirtyivät säätöajoon ja kun he pääsivät maaliin he uskoivat bensan olevan aivan lopussa. Ei ollut. Molempien kuljettajien autosta oli kulunut kilpailun aikana yhteensä 205 litraa polttoainetta. Tankissa loiskui siis 15 litraa bensaa vielä maaliviivan ylityksen jälkeen...:frown:

Nigel Mansell tuijotti laskelmia ja tankkinäytettä epäuskoisesti. Ilman bensansäästöä vauhtia olisi riittänyt hänen mukaansa melkein mihin tahansa. Ainakin hän olisi omien välittömien sanailujensa mukaan yrittänyt enemmän. Toisaalta britti pohdittuaan hieman itseään ja medialausuntojensa syvintä tarkoitusta laski kaikkensa yrittäneen. Elio de Angelis sen sijaan järkyttyi ja järjesti taas yhden huonon päivän raivokohtauksen haukkumalla lievästi sanottuna koko polttoaineesta vastuullisen tietokonejärjestelmän. Toisaalta Elio oli iloinen rauhoituttuaan siitä, että oli päässyt maaliin ja saanut tärkeitä pisteitä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Renaultin puolella johtokunta pyöritteli päitään kilpailun lopputulokselle. Johtokunnan puolesta toivottiin sitä, että Monacossa talli voittaa viimeistään. Muussa tapauksessa Renaultin Urheilujohtajan tarkoitus oli välittää Jean Sagelle ja Gerard Larrousselle lyhyt viesti. Päitä putoaisi. Pariisissa ei tultaisi sallimaan tämän tapaista kompastelua. F1:stä vastustaneen johtokunnan kapinallisosaston rivit tiivistyivät ja keräsivät koko ajan enemmän kannatusta vetäytymisen puolesta. Derek Warwickin osalta kilpailu päättyi tuskallisesti.

Kolaroituaan Marc Surerin kanssa auto heittelehti suoraan seinään ja saatuaan verkkoaidan päälleen Warwickin jalkaterään tuli valtavat kivut. Jousituksen irronnut tanko läpäisi helposti auton jalkatilan ja osui päin Warwickin jalkaterää ja säärtä. Onneksi ei kuitenkaan tanko edellä vaan sen sivu edellä päin jalkaa. Warwickin oikea jalkaterä ja sääri menivät pahoille mustelmille osuman voimasta. Vain tuurilla Warwickilta ei murtunut luita onnettomuudessa. Mikäli tanko olisi mennyt suoraan jalan läpi niin kivut olisivat olleet sietämättömät ja jalka poikki.

Warwickin osallistuminen ei tietenkään aluksi ollut kovinkaan varmaa. Kivuistaan suuttuneena hän syytti Nigel Mansellia ja Marc Sureria vaarallisen tilanteen järjestämisestä. Erityisesti jälkikäteen Warwick vihoitteli tilanteesta paljonkin Mansellin kanssa. Surerin vielä olisi voinut armahtaa huolimattomuudesta, mutta ei Mansellia.

Sen sijaan Surer ja Mansell syyttivät sitten Warwickia koko tilanteesta. Tambay oikeastaan pelasti koko tallin viikonlopun ja jossain määrin hän tuntui vihdoin ja viimein edes toimivan tallinsa hyväksi paikkansa osalta. Toisen sijan osalta Tambaylta odottiin paljonkin Monacon osakilpailun suhteen. Warwickilla oli myöhemmin ajoittain koviakin kipuja, mutta hän ei luovuttanut paikkaansa testikuljettaja Philippe Streiffille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Rene Arnoux oli jälleen kerran vuorostaan toiminut Ferrarin pisteitä tuovana miehenä, mutta sai teolleen harvinaisen vähän kiitosta tallilta. Arnoux oli kilpailun loppua kohti ollut jälleen eräs sen nopeimmista kuljettajista, mutta jossain määrin taas ollut myös näkymätön. Suurimman osan kilpailun alkupuolta hän oli Michele Alboreton tapaan hyvin näkymätön ja ei ollut lähelläkään pistesijoja.

Arnoux ei ollut ennen pysähdystään oikeastaan kovinkaan hyvällä tahdilla liikkeellä. Vasta pysähdyksen jälkeen alkoi olla melko varmalla kuutospaikalla. Kilpailun puolivälistä lähtien taisteli Elio de Angeliksen kanssa ja oli lopulta neljäs, mutta ei kyennyt saamaan enempää vauhtia. Alboreto ajeli koko kilpailun vielä ranskalaistakin huonommin. Sijat vaihtelivat 9-16:sta välillä kilpailussa.

Siitä huolimatta Ferrarilla kuitenkin Alboreton kisasuoritusta tunnuttiin kehuvan enemmän. Arnoux alkoi tuntea itsensä varsin vaivautuneeksi ja yritti saada talliin eloa. Hän ei voinut käsittää tallissa vallitsevaa lamaantunutta tilaa. Samalla kulisseissa Marco Piccinini ja Mauro Forghieri kiistelivät keskenään ja eivät pitäneet myöskään Piero Ferrarin tulosta reviireilleen vaikuttamaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Keke Rosbergille kilpailu oli Dijonissa ollut suhteellisen tylsää. Alkuvaiheen taistelujen ja pysähdysten jälkeen Rosberg ei juuri ollut juhlinut sijoituksilla tai taisteluilla. Aliohjaava auto yksinkertaisesti riisti häneltä ajamisen ilon ja suomalainen alkoi turhautua. Se näkyi myös kilpailun alkuvaiheen kompasteluina ja Courbe de Bouasin estelynä Martin Brundlea kohtaan. Myöskin Stefan Bellofin ajoittain liiankin uskaliaat peilissä näyttäytymiset eivät miellyttäneet häntä alkuunkaan.

Aliohjaava auto oli ongelma muuallakin, mutta Dijonin kaltaisella hiekkaisella, likaisella ja pidonpuutteesta muutenkin kärsivällä radalla aliohjaus oli monta kertaa pahempi uutinen. Rosberg sai kuitenkin aivan loppukierroksille tekemistä Alain Prostin yrittäessä lähes hullun lailla hänestä ohi. Lopulta Rosberg teki melkoisen palveluksen Maailman Nopeimmalle Kuljettajalle pitämällä Prostin takanaan loppuun asti vaikka tiukkaa tekikin.

Rosbergin mielestä Williamsin optimismi alkoi olla liiallista. Jopa Rosberg ei itsekään uskonut omiin sanomisiinsa joidenkin juttujen parantumisesta. Vielä vähemmän tallinsa vastaaviin lausuntoihin. Lisäksi Patrick Head tuntui olevan jokaisen kanssa tallissa jonkinlaisissa riidoissa. Se oli kuitenkin osa f1:n mediapeliä ja suomalaisille f1:n katsojille piti olla positiivinen mieluummin kuin negatiivinen sillä lajilla oli edelleen omat epäilijänsä kotimaassa ja muutenkin suosio oli vielä etsikkoajalla. Kiinnostuneita katsojia kuitenkin riitti Rosberginkin ajoille ja ehkä vielä enemmän niitä kuuntelijoita.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Jacques Laffitelle koko kilpailu Dijonissa oli todella masentava. Tai siltä ainakin oli näyttänyt. Erityisesti kilpailun alussa Laffite oli tuntunut olevan tientukko ja oli välillä Tyrrellin miesten takana. Huonoimmillaan Laffite oli oikeastaan koko kilpailun alun ajan ollut takajoukon kuningas eli takana olivat lähinnä RAM:n miehet ja Spiritin Mauro Baldi.:eek: Parhaimmillaan Laffite oli kuitenkin pisteillä ja jossain määrin taas selvisi aliohjaavalla autolla paremmin kuin Rosberg.

Ennen kaikkea Rosbergin ollessa naama hapankaalina Laffite lopulta jopa hymyili kilpailun jälkeen sillä Dijonin maaliintulo oli hänelle ensimmäinen sitten Saksan Grand Prixin 1983. Sen jälkeen Laffite oli kaksi kertaa jopa karsiutunut ja ollut ikävystynyt jatkuvista keskeytyksistä. Laffite uskoi tallin ottavan paremman suunnan erityisesti Monacosta eteenpäin. Rosbergilla sen sijaan ei ollut yhtä kova luotto asiaan. Etenkin kun Monacossa seinät olivat turhan lähellä ja aliohjaus lisäsi myös seinäänajon vaaraa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Brabhamin osalta synkistely jatkui. Viides kilpailu ilman pisteen pistettä hallitsevalle maailmanmestari Nelson Piquetille oli koetteleva kokemus ja samoin tallikin kärsi siitä. Teo Fabin ysipaikka maalissa oli kuitenkin omalla tavallaan pieni helpotus. Ainakin auto kyettiin saamaan hyvällä tuurilla maaliin asti. Paljon ei kuitenkaan hymyilty joskin Monacon osalta hitaammat vauhdit tuntuivat ainakin säästävän hieman moottoria ja siellä tallin toivottiin avaavan pistetilinsä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ligierille kilpailu Dijonissa oli melkoinen murhenäytelmä. Francois Hesnaultin vetäytymiskohu ja Hesnaultin omat mielipiteet Guy Ligierin suuntaan loivat eripuraa tallin sisällä. Alku oli sujunut hyvin. Andrea de Cesaris oli ohittanut 7 autoa ja ollut 19:sta kisan alkuvaiheessa. Sen jälkeen avauskierroksen huippuohitusten jälkeen koko meno oli hyytynyt kuin seinään ja alun jälkeen koko kilpailu oli ollut yrittämistä vain selviytyä maaliin Michelinin Kovilla renkailla.

Edes de Cesariksen oma toivomus renkaanvaihdosta nopeuden saamiseksi ei kelvannut ja niin de Cesaris ajoi hyvin tylsän loppukilpailun ja oli lopulta 10:s. Francois Hesnaultin vetäyttäminen tuntui naurettavan huonolta päätöksestä. Etenkin kun kyseessä oli Hesnaultille kerrankin tuttu rata ja vaikka Hesnault olisi ajanut lähtökohtaisesti huonosti niin ei hänkään välttämättä yhtään sen huonommin olisi ajanut kuin miten de Cesaris ajoi kilpailun läpi. Ja mahdollisen sateen tullessa Ligier olisi ollut todella hyvässä vedossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Nuori Martin Brundle keräsi ihailevia katseita yhdessä Stefan Bellofin kanssa Tyrrellin autoilla Dijonissa. Uusia faneja tuntui liittyvän nuorukaisten ihailijakerhoon hyvinkin nopeasti. Brundle oli suorituksiltaan suorastaan kohahduttavan upeaa katsottavaa etenkin Dijonin radan loppuosan mutkissa ja jopa itsensä Keke Rosbergin suosimassa tuplaoikeassa mutkassa. Bellof sen sijaan oli erityisessä huippuvedossa etenkin alkupään mutkien ohella myös Paraboliquessa. Brundlen loppukisa oli mennyt jonkin verran pilalle vahingossa tehdyn renkaanvaihdon jälkeen. Nopeutta ei vain riittänyt tarpeeksi.

Tosin ei Brundle sentään autoaan hiekalle pysäyttänyt hajonneen mittarin takia. Brundlellakin mittarit olivat ajon aikana sekoilleet, mutta hänen oli vain käsketty pysyä radalla ja ajaa kilpaa. Kun vesitankkaus oli sitten loppukierroksilla. Vesitankkauksen jälkeen Arrowsin Jackie Oliverin mukaan Brundlen 012 kiihtyi uskomattomiin nopeuksiin. Sen huippunopeus parani kuulemma useita kilometrejä ja Arrowsin tietokonemittausten mukaan jopa 10 kilometriä nopeammaksi auto muuttui pysähdyksen jälkeen. Aikaparannukset olivat Oliverin ja Tolemanin Alex Hawkridgen mukaan jopa 5 sekunnin luokkaa. Jatkuvasti.

Ken Tyrrellin oli hyvin vaikea pidätellä nauruaan syytösten edessä. Sellaiset huippukierrokset eivät voisi olla näkymättä. Piruillakseen kilpaveljilleen herra Tyrrell sanoikin, että ehkä Danny Sullivan paransi sekuntikaupalla aikaansa kaudella 1983 saatuaan huipputuoreet renkaat alleen ja ajettua aivan kevyellä loppukisan bensamäärillä.:D Tämä tarina ei ollut verrattavissa siihen mitenkään.

Brundle oli herra Tyrrellin mukaan ajanut täysin normaalia kilpailuvauhtia myös vesitankkauksen jälkeen vanhoilla kuluneilla renkaillaan jotka olivat varsin raskasta laatua vaikuttivat myös Brundlen nopeuteen. Kilpailun tuomaristo ei päässyt riitelystä ja sen selvittämisestä yksimielisyyteen. Ainoa asia minkä tuomaristo vakuutti siinä vaiheessa oli, että Martin Brundlea ei hylätä tuloksista. Tosin dramaattisen vauhdin parantuminen kilpailun lopulla kirjattiin tärkeänä lisähuomiona kilpailun tuomariston pöytäkirjoihin myöhempää käyttöä varten. Sen verran tuomaristoa kuitenkin kiinnostivat Tyrrellin puuhat jo siinä vaiheessa. Ja etenkin kun tallia ja sen vesitankkauksia arvosteltiin jatkuvasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Piercarlo Ghinzanilla koko kilpailu oli tavallistakin hitaampaa takajoukoissa pitkälti yhden syyn takia. Ghinzani joutui ajamaan kilpailussa lähes koko ajan säästöliekillä sillä bensankulutus oli liian korkealla. Toisaalta hitaudesta oli etunsakin. Moottori ei kulunut liikaa ja talli sai taas arvokasta rata-aikaa. Sillä kun ei ollut varaa testata oikeastaan ollenkaan poislukien Italian ratoja missä se ymmärrettävästi oli ilmaista tai vain hyvin vähän maksavaa liiketoimintaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Jonathan Palmer ja RAM toimivat jälleen kerran häpeäpilkkuina Dijonin osakilpailussa. Palmer esteli kilpailupäivänä jälleen useita kuljettajia ja näyttävin estely koitui Alain Prostin kohtaloksi. Prost menetti alkuvaiheessa kilpailua jopa viisikin sekuntia aikaa Palmerin estelyn takia Patrick Tambaylle. Palmer oli suurimman osan aikaa kilpailun viimeisenä. Lähinnä satunnaisesti Palmer oli lähellä Piercarlo Ghinzania tai taisteli Mauro Baldin kanssa. Paljonkaan ei jäänyt kerrottavaa jälkipolville kilpailusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Arrowsin Thierry Boutsen oli törmännyt aliohjauksen ongelmaan Dijonissa ja turboauto ei monista muista poiketen ollut paljonkaan Cosworthin autoja nopeampi. Suurimman osan kilpailua Boutsen oli ajanut kilpaa Marc Surerin kanssa eikä juuri kenenkään muun kanssa. Tosin talli vaikutti silti Dijonissa edistyneemmältä kuin esimerkiksi Rio de Janeirossa.
 
Ylös