Vuosi 1984 - Maailman Nopeimman, Professorin ja Alpun vuosi

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Dijonin kilpailun erääksi loppulausumaksi tuli se, että jälleen kerran kaikki muut tallit tuntuivat olevan enemmän McLarenin tiellä kuin McLarenin haasteena. Se oli kertakaikkisesti voimakas, mutta lyhyt ilmaisu. Niin murskaavana nähtiin McLarenin tahti. Ainoastaan Monacon kilpailun toivottiin vielä Detroitin, Dallasin, Nürburgringin ja Fuengirolan lisäksi tuovan jonkun muun voittajan kuin McLarenin edustajan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten tallien ja kuljettajien mietteitä Dijonista:

Brabham: Talli on kriisissä. Niin kriisissä, että Bernie Ecclestone on sanonut tallin pysäyttäneen autonkehityksen toistaiseksi kokonaan ratkaistakseen moottoriongelmat BMW:n tahdolta. Nelson Piquet ajoi hyvän Virallisen Harjoituksen, mutta lähtö oli hieman vaisumpi. Kolme sijaa tippui lähdössä hiekoille ajaessaan, mutta oli aloittamassa hyvän nousun ennen keskeytystään.

Perjantain Virallisissa Harjoituksissa Teo Fabi kärsi niin pahan moottoririkon, että joutui jakamaan ajoajan Piquetin kanssa. Lainaaminen ja vierailla säädöillä ajaminen toivat veronsa. Näennäisesti heikko 17:sta ruutu ei luvannut hyvää. Lähdössä Fabi osoitti ajajan vikaa ja pystyi kolmeen ensimmäiseen kierrokseen ohittamaan neljä kilpailijaa. Kierroksella 34 hän oli jo kuudentena.

Ikävä kyllä Derek Warwick, Alain Prost ja Rene Arnoux pääsi hänestä ohi jo ennen kierroksen 46 varikkostoppia. Sen jälkeen hän oli parhaimmillaan kahdeksas ennen Prostin ohitusta hänestä. Fabille tämä on hänen uransa ensimmäinen maaliinpääsy. Kaikkiaan melkoinen pettymys, mutta tästä eteenpäin on vain parannettavaa.

Tyrrell: Suoravauhdissa Tyrrell 012 oli ehkä surkea Dijonissa, mutta muutoin radalla niin Martin Brundle kuin Stefan Bellof olivat omassa luokassaan mutkissa ja yleisenä kilpailun mielenkiinnon ylläpitäjänä. Bellof ohitti jo lähdössä neljä kuljettajaa ja ahdisteli Jacques Laffitea ja Keke Rosbergia. Laffiten Williamsin todettiin myöhemmin hajottaneen Bellofin autonmittarin 16:sta tilalta. Brundle oli kierroksella 24 alun energisyydestä huolimatta vasta 15:sta lähinnä turbojen ylivoiman takia kuin, että kuski itse olisi ollut heikoilla.

Väärinymmärrys varikkostopin osalta ja loppukierrosten vesitankkaus pudotti hänet lopulta kauas pisteiltä. Brundle ja talli ovat tunteneet itsensä vainotuksi varikolla viime aikoina. Kaikkiaan hyvä ja näyttävä suoritus. Monacossa on lupa odottaa jotain todella hienoa.

Williams: Krooninen aliohjaus vaivaa edelleen Rosbergia ja Laffitea. Lähdön jälkeen Rosberg piti kuudetta tilaa kolme kierrosta ja sen jälkeen Rosberg jäi jälkeen vähän kaikista ja pysyi hyvin pitkään kasipaikalla kilpailussa. Rosberg nousi seiskapaikalle vain juuri ennen pysähdystään ja sen jälkeen Rosbergkin tunnusti ajaneensa ympyrää radalla.

Rosbergin autosta vaurioitui turbo loppupuolella kilpailua ja polttoaine oli säästöajosta huolimatta lähes loppu kisan päättyessä. Laffite vuorostaan tippui 17:sta lähdössä ja ajoi kisaa aluksi Tyrrellien kanssa ja tippui edelleen alaspäin. Laffite oli kahdeksas ennen omaa pysähdystään ja kierroksella 70 hän oli seitsemäs. Ikävä kyllä Prost ohitti hänet nopeasti. Lopulta oli kahdeksas maalissa.

McLaren: Huippuluokan viikonloppu. Tallilla ei tunnu juuri ongelmia olevan. Lähinnä Laudaa ja Prostia vaivasi auton tasapainottomuus ja hitaiden kuljettajien estelyt. Tasauspyörästö ei jostain syystä vieläkään juuri toimi kunnolla ja turbon päivitys jää vielä odottamaan. McLaren keskittyi hakemaan kisasäätöjä ja ajeli Viralliset Harjoitukset yhdessä Vapaiden Harjoitusten kanssa lähes koko ajan kisasäädöillä ja kisabensoilla yhdessä kisamoottoreiden kanssa. Alain Prost oli viides ja Niki Lauda yhdeksäs. Laudalta tosin hajosi moottori.

Kilpailussa oli vain ajan kysymys, että milloin ilman teknisiä vikoja McLarenit siirtyvät johtoon kilpailussa. Onnetar on kummallinen eukko. Edelleen se ryösti formulan ystäviltä kaksintaistelun Prostin ja Laudan väliltä ranskalaisen kärsiessä teknisestä viasta. Lauda voitti kauden toisen voittonsa hyvässä paikassa. Prost vuorostaan olisi voittanut Ranskan median mukaan ylivoimaisesti ilman jarrutärinää mutterista johtuen. Prostille jäi kisan nopein kierros nimiin, mutta hän ei saanut kahden stoppinsa takia pisteitä. Tallin osalta pisteitä on yhtä paljon kuin Ferrarilla ja Renaultilla yhteensä.

RAM: Hieman parempi Virallinen Harjoitus ja sen tuomat ilonaiheet eivät kestäneet pitkään. Perjantaina Philippe Alliot ja Jonathan Palmer vuorottelivat yhden auton kanssa koska tallilla ei ole vara-autoa ja Alliot romutti oman autonsa Vapaissa Harjoituksissa. Lauantaina molemmat jäivät pilttuuseen suosiolla vesisateen takia. Auto toimi mystisesti paremmin aika-ajon polttoainelastilla kun taas kilpailulastissa auto aliohjasi hyvinkin paljon. Alliot keskeytti jo neljännellä kierroksella 24. Palmerin autoon tuli ohjausvika ja muutenkin kisa oli yhtä kärsimystä viimeisenä tai toiseksi viimeisenä ajelun takia.

Lotus: Elementtitakasiipi antaa tavallistakin paremman suoranopeuden Lotuksen autoille. Nigel Mansell kärsi pakoputken hajoamisesta Virallisessa Harjoituksessa, mutta oli silti kuudes. Elio de Angelis oli peräti toinen. Kisan alussa kuljettajat olivat vahvimmillaan.

Elio oli kaikkiaan sijoilla 3-6 kilpailun ajan ja se nähtiin hyvänä. Tosin yliohjaus ja renkaiden naurettavan suuri kuluminen on edelleen ongelma. Etenkin kun Goodyearin piti olla ongelman ratkaisu. Rene Arnoux hyödynsi de Angeliksen ongelmat. Mansell pyöri aivan alun toista sijaa lukuunottamatta oikeastaan lähes koko ajan sijoilla 3-4. Mansell oli joutua taistelemaan kisassa palkinnoistaan, mutta kiitos seisoi kun Derek Warwick jäi radan varteen.

ATS: D7:n ollessa ehkä nopein Pirellin renkaita käyttävä automalli sitä ei voi kehua luotettavuudesta. Aivan hetken aikaa Manfred Winkelhock oli perjantaina saada paalupaikan, mutta niin ei ollut määrä käydä. Moottori hajosi heti hänen toisen aika-ajorenkaan sarjan jälkeen. Kisa oli lyhyt ja ongelmia täynnä. Kymppipaikalta Winkelhock joutui tulemaan jarruvaurion ja kytkinvaurion takia varikolle jo 3:lla kierroksella ja paria kierrosta myöhemmin kisa päättyi siihen.

Renault: Polttoaineen tuottavuuden ja kulutuksen kanssa on edelleen ongelmia. Joka tapauksessa Patrick Tambay ajoi ensimmäisen paalupaikan sitten 1983 Belgian Grand Prixin ja Alain Prostin tallille. Derek Warwick oli seitsemäs. Tambay yritti kaikkensa voittonsa suhteen, mutta se ei riittänyt.

Jo kierroksen 40 jälkeen Tambay näki lopullisesti pelin hengen. Niki Lauda meni heittämällä hänestä ohi. Ja aiemmin vain Alain Prostin ongelma oli estänyt johdon lipeämistä hänen käsistään. Lopullisesti Laudan pysähdyksen jälkeen peritty johto meni Laudan mennessä hänestä uudelleen ohi. Tambay oli helpottunut maalissa. Bensa riitti maaliin asti ja ennen kaikkea ei ollut mitään ongelmia. Warwick ajeli enimmäkseen sijoilla 4-6 ennen keskeytystään.

Arrows: Thierry Boutsen kärsi koko viikonlopun aliohjauksesta ja lähdön jälkeen ohitettuaan kolme autoa kilpailussa hänen kisansa pysähtyi etenemisen osalta siihen. Aliohjaus haittasi menoa alusta loppuun. Lisäksi turbo hajosi heti maaliviivan jälkeen. Marc Surer kisaili lähinnä Boutsenin kanssa ja osui Warwickiin. Sen pituinen se.

Toleman: Ayrton Senna ja Johnny Cecotto tuntuivat saaneen enemmän piristystä menoonsa Michelinin renkaiden myötä, mutta ikävä ongelma oli kuitenkin Cecotton polttoaineenpaineongelmat Virallisessa Harjoituksessa ja kilpailussa. Cecotto tippui kolme sijaa lähdössä ja tavoitteli vauriosta huolimatta Sennaa alkuvaiheessa kisaa. Vaurio paheni kilpailun aikana ja siten Cecotto oli vasta 17:sta keskeyttäessään. Senna oli vuorostaan alussa huono, mutta lopulta ajoi Teo Fabin kanssa kilpaa ja oli parhaimmillaan 9:s ennen keskeytystä.

Spirit: Mauro Baldi löysi niin tähän kisaan kuin vielä juuri ja juuri Monacoon tarpeeksi rahaa. Baldin kisa meni lähinnä viimeisten joukossa ajaessa. Rahaa on niin vähän, että talli saa hädin tuskin jäsenensä ruokittua tai paikan päälle yleensäkään. Lisäksi jotakin kertoo se, että uusi jousitus Spirit 101C:n osalta on jo piirrustuspöydällä, mutta sitä ei ole rahanpuutteen takia saatu rakennettua.

Alfa Romeo: Melko huono viikonloppu huolimatta uusista jäähdyttimistä, sivuponttooneista ja aerodynamiikkapäivityksistä. Turbomoottori on edelleen liian janoinen ja suoraa lukuunottamatta ei ole mitään tehtävissä auton huonoudelle Dijonissa. Eddie Cheever menetti moottorin perjantaina Virallisissa Harjoituksissa. Kilpailussa Riccardo Patrese oli 14:sta keskeyttäessä ja Cheever 11:sta ennen keskeytystään. Cheever tosin vaikutti saavan jotain radalla aikaan ennen keskeytystään.

Osella: Piercarlo Ghinzani oli taas pitkään ongelmissa perjantaina. Aikakierroksensa lisäksi Ghinzani ei saanut ajettua kuin kolme muuta kierrosta koko päivänä johtuen sytytysjärjestelmän ja koko moottorin purkamisen takia. Ghinzani hädin tuskin pystyi ajamaan edes Vapaissa Harjoituksissa. Ilman koko Ligierin episodia Ghinzani olisi karsiutunut. Pysytteli suurimman osan kilpailua Mauro Baldin, Philippe Alliotin ja Jonathan Palmerin edellä. Aivan paras päänahka hänelle oli olla hetken aikaa nopeampi kuin Martin Brundle. Tosin vain hetken kilpailun alussa. Talli sai kuitenkin ensimmäisen sijoituksen ja maaliintulon kaudella. Ja sekin oli hyvä juttu.

Ligier: Francois Hesnault aiheutti melkoisen kohun ns. Vapaaehtoisella vetäytymisellään. Sitä ennen Hesnault oli pääsemässä kilpailuun mukaan huolimatta kolaroinnistaan Riccardo Patresen kanssa. Märällä kelillä JS23 on myös uskomattoman kilpailukykyinen. Andrea de Cesaris ei hienon alun jälkeen oikeastaan kyennyt mihinkään. Hän lähinnä ajeli lopussa kilpaa Teo Fabin kanssa. Andrea tuntui olevan ahdistunut koko viikonlopun kohun takia. Ykköskuskin asema vielä korostaa kohun vakavuutta. Ja Guy Ligierin oma sekoilu Hesnaultin lausuntojen kanssa.

Ferrari: Tallin suoritus oli jälleen epäkohtuullinen. Liian aikainen varikkokäynti tiputti Michele Alboreton ysipaikalta jälkijoukkoihin. Hän ei ollut lähelläkään pisteitä koko päivänä. Rene Arnoux ehti ohittaa niin Keke Rosbergin kuin Derek Warwickin ja yritti edes olla energinen mies radalla. Valitettavasti talli tuntui keskittyvän lähinnä omiin kriiseihinsä ja johdon osalta Piero Ferrarin pyöriminen varikolla tuntuu haittaavan Marco Piccininiä ja Mauro Forghieria varsin paljonkin. Il Commendatore on edelleen kuitenkin se joka sanoo tässä tallissa viimeisen sanan. Ongelma on kuitenkin hänen korkea ikänsä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tulokset:

Kuljettaja Talli Kierroksia Kilpailuun käytetty aika/Keskeytyksen syy maalissa-7 kierrosta ennen maalia

1. Niki Lauda McLaren 79 1.31.11.951
2. Patrick Tambay Renault 79 + 7,154
3. Nigel Mansell Lotus 79 + 23,969
4. Rene Arnoux Ferrari 79 + 43,706
5. Elio de Angelis Lotus 79 + 1.06.125
6. Keke Rosberg Williams 78 + 1 kierros
7. Alain Prost McLaren 78 + 1 kierros
8. Jacques Laffite Williams 78 + 1 kierros
9. Teo Fabi Brabham 78 + 1 kierros
10. Andrea de Cesaris Ligier 77 + 2 kierrosta
11. Thierry Boutsen Arrows 77 + 2 kierrosta moottori hajosi heti maaliviivan jälkeen
12. Martin Brundle Tyrrell 76 + 3 kierrosta
13. Piercarlo Ghinzani Osella 74 + 5 kierrosta
14. Jonathan Palmer RAM 72 + 7 kierrosta
Keskeyttäneet

Mauro Baldi Spirit kierros 61 moottori

Derek Warwick Renault kierros 51 kolari Surerin kanssa

Marc Surer Arrows kierros 51 kolari Warwickin kanssa

Eddie Cheever Alfa Romeo kierros 51 moottori vaurioitui ja takasiiven irtoamisesta ulosajo

Ayrton Senna Toleman kierros 35 turbo

Michele Alboreto Ferrari kierros 33 moottori

Johnny Cecotto Toleman kierros 22 turbo

Riccardo Patrese Alfa Romeo kierros 15 turbo

Nelson Piquet Brabham kierros 11 turbo

Stefan Bellof Tyrrell kierros 11 nopeusmittari hajosi (Bellof itse luuli moottorin hajoavan.)

Manfred Winkelhock ATS kierros 5 vaihteet, kytkin ja moottori

Philippe Alliot RAM kierros 4 sähkölaitteet

Vetäytyi kilpailusta

Francois Hesnault Ligier
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan seuraavaksi ajajien MM-kilvan tilanteen 5/16 kilpailun jälkeen:

1. Alain Prost 24 pistettä

2. Niki Lauda 18 pistettä

3= Derek Warwick 13 pistettä

3= Rene Arnoux 13 pistettä

5. Elio de Angelis 12 pistettä

6. Keke Rosberg 10 pistettä

7. Michele Alboreto 9 pistettä

8. Patrick Tambay 6 pistettä

9. Nigel Mansell 4 pistettä

10= Eddie Cheever 3 pistettä

10= Riccardo Patrese 3 pistettä

10= Stefan Bellof 3 pistettä

13= Martin Brundle 2 pistettä

13= Andrea de Cesaris 2 pistettä

15= Ayrton Senna 1 piste

15= Thierry Boutsen 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraavaksi tallien mestaruuskamppailun tilanne 5/16 kilpailun jälkeen:

1. McLaren 42 pistettä

2. Ferrari 22 pistettä

3. Renault 20 pistettä

4. Lotus 16 pistettä

5. Williams 10 pistettä

6. Alfa Romeo 6 pistettä

7. Tyrrell 5 pistettä

8. Ligier 2 pistettä

9= Toleman 1 piste

9= Arrows 1 piste
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monacon Grand Prix Monte Carlo

Päivämäärä: 3.6.1984

Radan pituus: 3,312 kilometriä

Kilpailun pituus: 76 kierrosta tai 251,712 kilometriä 2 tunnin sisään (Kaatosateen takia kilpailu keskeytettiin kierroksella 31 ja kilpailusta ajettiin 102,672 kilometriä hieman yli tunnin sisään. Kilpailua ei koskaan käynnistetty uudelleen huolimatta kellossa olevasta ajasta tai yhteisaikojen peruseella.)

Sää: Kaatosadetta läpi kilpailun.

Yleisöä: 70 000 katsojaa (Yhteensä viikonloppua seurasi jonkin verran yli 140 000 katsojaa. Kilpailun katsojaluku oli todennäköisesti noin 70 000.)

Pitkän historiansa aikana Monacon Grand Prix on kerännyt itselleen joukon superlatiiveja: Se on MM-sarjan radoista vanhin, kuuluisin, kapein, lyhin ja vaarallisin. Kuitenkin jo paalupaikka Monacossa on kuin voittaisi jättipotin Kasinolla. Voitto Monacossa on taas ajajien keskuudessa erikoisessa asemassa. Kaiken muun yläpuolella ja ilman maailmanmestaruutta se on kuin maailmanmestaruus. Kenties kaikkien aikojen Monacon Grand Prix kaudella 1982 jolloin kilpailun voitti Brabhamin Riccardo Patrese. Hän ei edes tiennyt voittaneensa kilpailua siinä vaiheessa kun siitä kuuli. Jossain määrin kauden 1984 kilpailussa eniten kohua aiheutti kilpailutuomarin Jacky Ickxin ratkaisu keskeyttää kilpailu silloin kun keskeytti.

Monacon Grand Prixin hohdon selittää ympäristö. Se ajetaan pienessä valtiossa, legendaarinen Hotel de Paris ja Casino ohitetaan muutaman metrin päästä. Radalla on legendaarisia mutkia kuten Loews, Tabac, Casino, Portier, La Rascasse ja ennen kaikkea legendaarinen tunneli. Monacon vanhimmassa ratakartassa oli myös rautatiekiskot, mutta niistä luovuttiin vaarojen takia hyvin pian.

Lisäksi Monte Carlon kelluvan satama-altaan reunalta voi ihailla maailman kalleimpia autoja suunnilleen yhtä kalliin huvijahdin kyydistä. Voittopalkinnon lisäksi Monacon pienellä ja omituisella palkintokorokkeella saa reippaan puristuksen itse ruhtinas Rainierilta. Lisäksi Rainier tarjoaa voittajalle suuren illallisen.

Graham Hill nousi aikoinaan viisi kertaa voittajaksi, Stirling Moss ja Jackie Stewart kolme kertaa. Monacon Grand Prix on kokeneiden ja kokemattomien kuljettajien henkilökohtainen kamppailu. Monacossa ei kamppailla autoja vaan seiniä vastaan. Monacon kaduilla maaliinajo vaatii erityistä autoa ja taitoa. Keskeyttäneiden ennätys ja maaliintulijoiden vähäisin ennätys kirjattiin vuonna 1966 jolloin vain neljä kuljettajaa ajoi maaliin.

Radan vaarallisin kohta on valittömästi avausmutka eli Ste Devote. Se on saanut nimensä ruhtinaskunnan suojelupyhimyksen mukaan nimetyn kirkon mukaan. Pyhimys suojelee varmaankin uhkapelikaupungin Grand Prixia sillä sitten armon vuoden 1967 ja Lorenzo Bandinin palon kukaan kuljettaja ei ole menehtynyt radalla. Kolareita ja jopa uima-altaaseen sinkoutumisia on sattunut vuosikymmenten varrella sitäkin tiheämmin. Tänäkin vuonna sinkoutumiset märän kelin takia päättivät monta potentiaalisen hyvää kilvanajoa. Mielenkiintoa Monacoon ovat tuoneet vuosikymmenten varrella myös Casinon mäen kurvit:

Niissä rata kallistuu ensin sisäänpäin ja sitten se kallistuu toiseen suuntaan. Ilman ajoneuvon oikeaa kallistuskulmaa tuloksena on kolari. Myöskin liian kova vauhti oikeillakin kulmilla tietää kolaria. Ainoa kunnon ratkaisu on yrittää vain puoleenväliin lyhyttä katusuoraa kaasu pohjassa, vinttautua kohti vasenta laitaa ja kääntyä ensin vasemmalle ja sitten välittömästi oikealle. Tämä on sarjan tiukimpia kaarreajoja. Tilaa seinään osumiselle jää alle 4 senttiä.

Oikealle kääntyminen on helpompaa kuin vasemmalle, mutta ei paljon. Liian kovassa vauhdissa auto luistaa itsensä suoraan seinään tai kääntyy katukuopasta suoraan vasemmalle ja seinään. Ainoana käytännön keinona on yrittää kääntää auto oikealle, vähentää kaasua ja antaa liukua kohti oikeaa ajolinjaa. Sen jälkeen katu kohoaa ylös ja lähes välittömästi laskeutuu alas. Ilman kunnollista ajolinjaa kolarin seinään välttänyt kuljettaja saa kadun laskeutuessa turhaa lisävauhtia ja seinä kutsuu.

Oikealla linjalla ajajalla on enemmän tilaa ja aikaa kääntää auto vasemmalle kun auto luonnollisen kaasutuksen myötä siirtyy vasemmalle radan profiilin takia. Ennen Mirabeauta oleva lyhyt suora on myös erittäin pomppuinen. Viimeinen radan vaaranpaikka uima-altaan shikaanin ohella ovat radan nopeat mutkayhdistelmät sen jälkeen. Ne eivät anna oikeutta hakea kunnollista linjaa ja reunakiveykset ovat vaarallisia millä tahansa vauhdilla ajettaessa.

Seinään osuminen onkin shikaanin jälkeen yleisintä juuri tällä osiolla. Monaco on erittäin vaikea rata käsille sillä vaihteita pitää vaihtaa joka kolmas sekunti ja lisäksi ohjauspyörä ravistaa käsiä erittäin pahasti radan röykkyisyyden takia.

Täysin turvallisia ohituspaikkoja ei Monacossa ole käytännössä lainkaan ja jokainen ohitus ajajasta ja autosta riippumatta on kapealla radalla taiteilijan työtä. Paalupaikka on Monacossa elintärkeä ja takariviin jäävien on turha haaveilla palkinnoille pääsystä. Oma lukunsa onkin sitten vielä karsiutumisen aiheuttama häpeä jonka viime kauden kilpailussa saivat erityisen pahasti kokea McLarenin Niki Lauda ja John Watson.

Tämän kauden kilpailussa myös taktikointi oli valttia ja sadesäällä nuoret tähdet Ayrton Senna ja Stefan Bellof nousivat todella oikeuksiinsa märällä kelillä.

Lajin kattojärjestön edustajat lienevät tänä vuonna tyytyväisiä jälleen lehdistökeskuksen täyttymiseen. Viime vuonna tilanne oli toinen. Hädin tuskin milloinkaan lehdistöalue oli ollut niin hiljainen kuin Monacossa silloin. Vain muutama suomalainen lehtimies ja Keke Rosberg olivat salissa voiton jälkeen. Keke voitti silloin kisan ja ranskalaiset lehtimiehet yhdessä italialaisten virkaveljiensä kanssa joutuivat nielemään kritiikkinsä ja pettymyksensä.

He kun olivat kirjoittaneet Kekestä paljon kritiikkiä ja jatkaneet sitä myös Keken ollessa maailmanmestari. Ranskan lehdissä Keke oli ollut korkeintaan vuokrakuskien eliittiä joka voitti mestaruuden onnella. Italian lehdissä taas Rosbergin ajotaidon näyttävyyttä arvostettiin, mutta suorituksia pidettiin keskinkertaisina. Voittaminen ei juuri vaikuttanut mielipiteisiin. Tai oikeammin Rosbergia kehuttiin Italiassa voittajana, mutta ei maailmanmestarina.

Mestaruuden Italiankin lehdet tuomitsivat onnenkantamoiseksi. Keken voitto silloisena hallitsevana maailmanmestarina ja erityisesti Monacon voittaminen pakottivat lehtimiehet vähintään ainakin tarkastamaan kantojaan uudelleen. Tämän jälkeen Rosbergia on alettu niin Ranskassa kuin Italiassakin kohdella huomattavasti asiallisemmin.

Suomalaisittain Keken voittoa kehuttiin myös tuolloin asianmukaisesti ja lehdet kirjoittavat asiasta jo osaavammin kuin edellisen kauden Dijonin voitosta tai Las Vegasin mestaruuden varmistaneen kilpailun jälkilöylyissä kauden 1982 lopulla. Kauden 1984 aikana alkukaudesta Rosbergiin suhtautuminen oli suomalaisessa lehdistössä varsin asiallista vaikka harmittelua keskeytyksistä tai alemmista pistesijoista olikin riittänyt. Kausi kuitenkin alkoi hyvin ja hyvien otteiden ennakoitiin jatkuvan Monacossa.

Monacon kilpailun 1983 jälkeen Suomessa loppui myös viimeistään Rosbergistä kirjoitetut joutavan mestarin arvonimet. Tosin Rosbergin osalta voittoja ja mestaruuden uusimista odotettiin huolimatta kasvaneesta asiallisuudesta häntä kohtaan. Jossain määrin tietyissä piireissä Rosbergin kykyihin ei silti luotettu Monacon alla. Tietty Maailman Nopeimman Kuljettajan kannattajaryhmäkin joutui olemaan hiljaa viimeistään kilpailun jälkeen kun heidän suosikkinsa ajoi Monacossa seinään siinä missä Rosberg ei.:D Monacon kilpailu on siis tunnettu kaiken kaikkiaan erittäin vaikeana ratana ajaa. Se on täynnä teräviä ja vaikeita mutkia.

Erityistä huomiota on kiinnitettävä Casinon mutkan lisäksi myös Massenetin ulostuloon. Välittömän käännöksen jälkeen rata muuttuu ylläolevan kuvatun kallistuvaksi ja käännösliikeen pitää olla terävä ja välitön Massenetin tapaan. Muuten kutsuu seinä. Toinen erikoisuus on Loewsin mutka. Sarjan hitain mutka on siitä vaarallinen, että siinä ajetaan erittäin hitaasti. Jopa niin hitaasti, että takavuosina turbomoottoriset autot saattoivat jopa sammua siihen ja satunnaisesti myös vapaastihengitävät autotkin. Siinäkin tietyin ehdoin voi jopa harrastaa ohituksia. Seuraavaan mutkaan eli Septiemen, Basin, Mirabeau Basin, Petit Mirabeaun, Portier Unin tai Petit Portierin nimellä tunnettuun mutkaan vauhtia ei kannata käännöksen terävyyden takia juurikaan korottaa. Radan viimeinen erikoisuus on Tabacin mutka ja sitä ennen tehtävä suoritus. Ennen Tabacia ajetaan nopeinta mahdollista vauhtia tunnelin ulostulossa ja uima-altaan shikaaniin on pakko jarruttaa paljonkin.

Sen jälkeen tarjoutuva suora on radan kolmanneksi, mutta parhaimmillaan jopa toiseksi nopein suora ja se antaa tilaisuuden hyvän ulostulon myötä todella kovaan aikakierrokseen. Toisaalta se ei anna seinien läheisyyden takia oikeutta juuri valita kunnollista ajolinjaa ja käytännössä mutkaan on käännettävä terävästi ja jarrutettava edes vähän. Vähäisen jarrutuksen jälkeen rata muuttuu hyvin nopeatempoiseksi ratinkääntelyksi loppuosaltaan ja siellä jarrtukset ovat jopa Tabacia pakollisempia suorittaa.

Martin Brundle oli menossa tallikaverinsa Bellofin ajan alle tänä vuonna aika-ajon karsinnassa, mutta juuri Tabacissa hän ryhtyi pelaamaan upporikasta ja rutiköyhää. Seurauksena oli valtavan hurja onnettomuus josta Brundle selvisi hirvittävällä päänsäryllä, mustelmilla ympäri kehoa ja aivotärähdyksellä. Sid Watkins olisi kieltäytynyt häntä osallistumasta kisaan vaikka aika olisi riittänytkin. Sen verran hurja onnettomuus siitä syntyi.

Monaco on siis sarjan vaikein rata, mutta samalla se on myös omanlaisensa uniikki rata kalenterissa. ACM yhdessä FISA:n ja FOCA:n kanssa kiistelee kuitenkin edelleen tv-sotkujen takia ja tämän vuoden kilpailunkin järjestäminen oli punaisella minuutilla sovittu juttu huolimatta virallisten sopimusten voimassaolosta jo pitkän aikaa sitten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monacon rata avasi kauden 1984 osalta katuratojen osuuden. Kauden ensimmäiset 5 kilpailua kenties ehkä Zolderia ja jossain määrin myös Dijon-Prenoisia lukuunottamatta olivat luonteeltaan varsin nopeita ratoja. Siinä suhteessa Monaco ahtaana katuratana oli oma maailmansa. Tallit ja median edustajat valittivat jossain määrin radan ahtautta ja mekaanikot valittivat lähinnä mahdollisen ylityön tekoa kolareiden takia. Sponsorit yhdessä kuljettajien kanssa vuorostaan rakastivat radan glamouria. Tosin Nelson Piquet muodosti tässä osastossa poikkeuksen. Vuonna 1984 hän sanoi toivovansa Monacon radan vaihtuvan johonkin muuhun ensi kaudeksi. Lentävä auto hissinovista sisään ei kuulemma houkuttele ketään sitä todistamaan.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monacon kilpailuun lähdettiin vuonna 1984 jälleen tuttuun tapaan todella hyvin mielin. 1980-luku oli tarjonnut paljon monipuolisia ja tapahtumarikkaita kilpailuja. Vuonna 1980 Carlos Reutemann voitti kilpailun ottamalla saderenkaat oikeaan aikaan radalle ja muutenkin kun pahimmat uhkaajat Didier Pironi ja Patrick Depailler keskeyttivät. Kisan alussa Derek Daly järjesti melkoisen joukkokolarin ja kolarin siivouksessa Jacky Ickx oli saada Lamborghini Countachinsa viimeiseksi leposijakseen kiitos nosturin heilahduksen suoraan häntä päin. Onneksi Ickxillä oli tunnetusti hyvin raskas kaasujalka.

Vuonna 1981 Alan Jones olisi saattanut voittaa kilpailun, mutta Gilles Villeneuve ajoi australialaisen kiinni ja voitti hänet normaalisti erittäin heikolla Ferrarillaan. Vuonna 1982 Alain Prostin tai Rene Arnouxin ja Renaultin muodostamaan läpimarssin keskeytti kuljettajien omat keskinäiset näytönhalut ja seinäänajot. Lisäksi vielä tihkusade ja uskomattomat loppukierrosten keskeytykset muodostivat kisan kulusta hyvin sekavan. Lopulta Monacon sinä vuonna voitti Riccardo Patrese.

Vuonna 1983 taas jälleen taktinen tihkusade kisan alussa mahdollisti Keke Rosbergin voiton. Ensimmäinen suomalaisvoitto Monacossa varmistui kun sadetta ei tullut saderenkaiden miehille alun jälkeen lainkaan. Vuonna 1984 Monacosta oletettiin tulevan tapahtumarikas kilpailu. Monet eivät tienneetkään, että kuinka tapahtumarikas.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Toisaalta kesäkuun alkupäivinä FISA ja FOCA keskustelivat seuraavassa kokouksessa lajin asioista. Seuraava kiistakysymys saatiin järjestykseen pitkän ja piinallisen väittelyn jälkeen. Nimittäin kolmannet autot kuljettajineen sallittiin jälleen mukaan kilpailuihin. Päätöksessä ei ollut muuta uutta kuin se, että tilapäisesti vuoden 1984 alussa kielletyt kolmansien autojen pisteet sallittiin jälleen pistetaulukkoon.

Ikävä kyllä päätöslauselmassa lajin johtavat järjestöt eivät kuitenkaan selventäneet päätöstään riittävästi ja sekin tulisi antamaan väittelyn aihetta kauden jälkipuoliskolla. Pisteiden sallinta ei siis sallinut edelleenkään vain osalle kautta ilmoittautuneiden kuljettajien pisteitä vaikkakin epäselvyydet antoivatkin siinä vaiheessa toivoa niin Günther Schmidtille kuin Enzo Osellallekin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kuljettajista puhuttaessa Teo Fabin aika oli sopimuksensa mukaisesti väistyä hetkeksi aikaa Brabhamin ratista. Teon suunnistaessa kohti Yhdysvalloissa ajettavan Indycar-sarjan Milwaukeen ovaalikilpailua hänen paikkansa BT53:n ratin takana otti tallin testikuljettaja ja Teon nuorempi veli Corrado. Corrado Fabi oli saanut itselleen Parmalatin vaatimuksista huolimatta vain vähän testejä Brabhamilla. Hän oli ajanut kaikkiaan vain joitakin kymmeniä kierroksia kauden 1984 aikana talvitestien jälkeen. Viikkoa ennen Monacon kilpailua Bernie Ecclestone antoi Corrado Fabille kauden ensimmäisen suuren testin ajettavaksi yhdessä Nelson Piquetin kanssa Nogaron radalla.

Siellä Corradon esitykset olivat etenkin Italian lehdistölle hienoa raportoitavaa ja jälleen kerran ajettiin puhua siitä, että Corradon olisi aika saada enemmän rata-aikaa kuin velipoika Teon. Etenkin sadetesteissä Corrado oli sekuntikaupalla veljeään nopeampi ja lähes yhtä nopea kuin Piquet. Kuivalla kelillä sitten Corrado olikin jopa veljeään hitaampi. Toisaalta Corradon osalla vaikutti todellakin makuuttaminen testipuolella ja ajovuorojen kieltäminen. Lisäksi kauden 1983 Osella-kauden leima tuntui edelleenkin käyvän hänen itsetunnolleen paljon.

Italian sensaatiolehdistön huhujen mukaan Teo Fabi oli vuoden 1984 jälkeen joko lopettamassa f1:ssä tai siirtymässä täysipäiväiseksi Indycarin kuljettajaksi. Myös koko moottoriurheilu-uran loppuminen oli kuulemma edessä. Toisaalta Italian Keltainen Lehdistö ei juurikaan Teo Fabia paljonkaan tuntunut arvostavan. Ja Corradoakin oli pilkattu paljon edellisen kauden tulosten perusteella.

Valitettavasti aivan parhaat odotukset ei oikein tuntuneet toteutuvan varsinaisen paremmankaan lehdistön osalta. Corrado kuitenkin oli iloinen tarjotusta mahdollisuudesta ja hän halusi vielä Monacon aikoihin ajaa vakavasti f1:siä kaudella 1985 jossakin tallissa. Lisäksi häntä ei häirinnyt osa-aikaisen kuljettajan leima vaikka talli olisi voinut tosin käyttää häntä kolmannessa autossa kilpailuissa paremman kokemuksen saamiseksi. Monaco oli siis Corradon ensimmäinen kilpailu 7:stä odotettavissa olevasta kilpailusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Arrowsilla sattui jälleen pieniä erikoisuuksia. Monacon osakilpailussa Marc Surerin olisi pitänyt ottaa itselleen A7 eli turboauto, mutta Surer kuitenkin yllättäen kieltäytyi sen käytöstä. Surer perusteli päätöstään sillä, että A6:ssä eli vapaastihengittävässä autossa kiihtyvyys oli parempi kuin turboautossa ja Surer oli samalla automallilla ajanut melkein satavarmalle palkintotilalle vuonna 1983 samalla radalla ennen Derek Warwickin järjestämää kolaria. Siten Thierry Boutsen sai itselleen tilaisuuden jatkaa turboautolla ajamista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monacossa kesäkuun alussa oltiin päivien päässä Fuengirolan katuratakilpailun peruuttamisessa. Fuengirolan radan rakennustyöt ja koko rata yleensäkin oli ollut hyvin heikossa kunnossa f1:siä ajatellen. Tästä huolimatta radalla oli jopa kyetty ajamaan formula 1:siin sopivalla autolla. Renault pestasi promootiokuljettajansa kaudella 1984 eli entisen f1-kuljettajan Tiff Needelin siihen tehtävään. Needel oli ajanut vuoden aikana aiemmin myös samalla autolla Argentiinaan suunnitteilla olleella Palermo Parkin radalla.

Needelin mukaan molemmat radat olivat ajajien painajaisia ja niitä ei missään tapauksessa ilman todella merkittäviä korjaustöitä saisi päästää kalenteriin mukaan. Bernie Ecclestone ja Jean-Marie Balestre olivat yhtä mieltä siitä, että kilpailu Espanjan Fuengirolassa oli peruttava. Ainoastaan todella nopea rakentaminen ja myöhästyneen maksusumman maksaminen viimeistään 3.6 mennessä saattaisi vielä saada lajin nokkamiesten päät kääntymään.

Ecclestonea ärsytti myös Fuengirolan edustajien selitykset Espanjan turistikauden tärkeydestä ja espanjalaisten rakennustöiden tehottomuus. Sitä myöten Ecclestone näytti aiemman punaisen valon sijaan jo keltaista valoa Portugalin Estorilin radanomistajille. Erityisesti Ecclestonea miellytti se seikka, että Estorilin radanomistajat olivat aloittaneet radan saattamisen f1-kuntoon jo talvella 1984. Varaosakilpailun oikeudetkin Estoril oli myös saanut itselleen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
1.6 perjantaina Monacon vapaapäivänä Yleisradiolla oli jälleen ilmoitettavaa televisioinneistaan kautta 1984 koskien. Kauden toinen televisioitava kilpailu tuli tuttuun tapaan Monacosta TV1:n ja Juha Jokisen selostamana koosteena ja lisäksi Tänään Sunnuntaina-ohjelmassa kilpailusta oltiin kuulemassa radion puolella kooste. YLE ei kuitenkaan kauden 1984 osalta aikonut mielellään näyttää viittä kilpailua enempää tv-ruuduissa. Loppukauden kaksi viimeistä kilpailua oltiin näyttämässä normaalisti eli Fuengirolan siirtyminen Estoriliin ei tulisi vaikuttamaan siihen mitenkään.

Sen sijaan Monacon jälkeisen yksittäisen osakilpailun televisiointi oli edelleen epäselvä. Brands Hatchia pidettiin varmimpana ehdokkaana, mutta toisin kuin toukokuussa se oli muuttunut huomattavasti epävarmemmaksi. TV2:n puolelta lähetykset olivat taas siirtyneet lehdissä enemmän TV1:n puolelle. Mahdollisesti maaliskuussa ilmoitettu Monzan kilpailu loppukaudesta tuntui olevan Brandsin jälkeen varmin televisioitava lähetys. Keskustelupalstoilla eri lehdissä asiasta eivät juuri autourheilun ystävät pitäneet.

Heidän mukaansa YLE:n olisi pitänyt lähettää vähintään puoli tusinaa kilpailua tai jopa enemmän kilpailuja kauteen televisiostakin. Toisaalta kauden 1984 aikana koko alkukausi Zolderia lukuunottamatta oltiin kuultu radion puolelta. Ja radiopuolella kilpailuja vaikuttikin tulevan enemmän kaudella 1984 kuin televisiosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1984 Monacossa kilpailun keskiviikkona tallit ja lajin nokkamiehet kokoontuivat lehdistökeskukseen keskustelemaan Monacon kilpailusta. Keskustelua käytiin totta kai monista asioista, mutta tärkein oli Monacossa suoritettavan Harjoituskarsinnan kohtalo. Asiasta keskusteltiin pitkään ja monenlaisia ehdotuksia käytiin läpi. Suuret tallit ehdottivat kauden 1983 pisteettömien tallien välistä ajoa joka etuoikeuttaisi 24 autoa suoraan aika-ajoon ja keskikastin tallit ehdottivat yhden kuljettajan karsimista ja 26 auton pääsyä suoraan aika-ajoon ja mahdolliseen kilpailuun.

Pienet tallit eivät pitäneet asiasta lainkaan ja muutenkin Monacoon yritettiin jo tuolloin saada samaa määrää tai vähintäänkin 24 autoa ruudukkoon. Lopulta ACM tyrmäsi koko idean 24 tai etenkin 26 autosta Monacon radalla turvallisuuden takia. Lopulta päädyttiin jatkamaan ilman Harjoituskarsintaa, mutta sen pykälä jätettiin voimaan tulevaisuutta varten. Aika-ajon karsinnasta ei kuitenkaan luovuttu vaan lauantain päätteeksi 7 kuljettajaa putoaisi pois lähtöruudukosta. Joillekin talleille tilanne oli helpotus ja etenkin Osellalla oltiin iloisia pääsystä suoraan aika-ajoon edes yrittämään mukaan pääsyä itse kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27 autoa Monacon ahtaalla radalla ei ollut mikään unelmatilanne Tolemanin Ayrton Sennalle tai Johnny Cecottolle. Toisaalta molemilla oli käytössään salainen ase. Se oli täysin digitaallinen moottorinhallintajärjestelmä joka oli kehitetty Lucasin tutkimus ja kehitysosastolla Brian Hartin, Brian Masonin ja Bill Gibsonin toimesta. Tekninen kehitys tallissa oli merkittävää edelläkäyntiä muutenkin sellaiselle tallille kuin Toleman. Siinä missä McLaren tuskaili samaan aikaan niin Torsenin tasauspyörästön kuin Boschin sähköisen bensansyötön kanssa ja Ferrari oli vaikeuksissa Morellin sähkölaitteiden kanssa Monacossa niin Toleman porskutti pienen ja sisukkaan oman moottoriosastonsa kanssa jatkuvasti eteenpäin ja kokeili kaudella 1984 vähän väliä kaikkea uutta.

Hartin moottoripajalla oli kaikkiaan ollut parhaimmillaan töissä tallin ollessa rikkaimmillaan 39 ihmistä enemmän tai vähemmän vakituisesti, mutta vuonna 1984 toimintaa pyöritettiin 19-20 henkilön voimin eli vajaatyöllistetyt olivat säästöjen takia erotettuja tehtävistään ja nyt töitä tehtiin täysin ammattimaisesti tehtäävään sidotuin miehin. Lucasiin luotto Tolemanilla tehtiin äärimmäisen tehokkaasti ja rahaa säästäen. Boschin, Morellin tai jonkun muun huippuluokan sähköjärjestelmään olisi uponnut suurimmissa tapauksissa jopa miljoonia dollareita.

Monacoon Toleman sai ensi kertaa käyttöön myös neljännen polven turbomoottorilla varustetun vara-auton ja tämän jälkeen tallilla oli vielä äärimmäisiin hätätilanteisiin ns. Vara-auton Vara-auto eli yksi TG 183B:n pohjalle rakennettu runko kolmannen polven Hartin turbomoottorilla varustettuna. Digitaallinen moottorinhallintajärjestelmä pystyi sähköisten merkkien avulla laskemaan uskomattomalla tehokkuudella polttoainen kulutuksen ja samalla myös hallitsemaan ajoittain liian korkeita ahtimen ilmavirtauksia.

Senna oli erityisen ihastunut uuteen järjestelmään, mutta Cecotto sen sijaan tuntui jotenkin menettävän jälleen kerran omaa itsevarmuuttaan ja ajosuoritukset järjestelmän avulla olivat olleet jo Dijonin yksityistesteissä hyvin heilahtelevia. Ajoittain hän ajoi testien kärkiaikoja, mutta välillä oltiin jopa sekuntikaupalla Sennaa hitaampi. Se ei tiennyt hyvää hänelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monacoon torstaina lähdettin muiden tallien osalta varsin rauhallisin mielin. McLarenin ei uskottu voittavan Monacossa ja muutenkin sen nähtiin pitävän Monacoa enemmänkin välikilpailuna. Virallisen Harjoituksen vauhti kun ei ollut hyvä ja Monacossa ei juurikaan ohiteltu. Toisaalta paalupaikka McLarenille olisi ollut niin masentava uutinen, että Marco Piccininin sanoin matkalaukut oli jo pakattu Montrealia varten siinä tilanteessa.:D

Ferrarin Michele Alboreto onnistui saamaan torstaina alustavan paalupaikan ajalla 1.23.581 ja toiseen ruutuun pääsi Derek Warwick ajalla 1.23.726. Renaultin johtokuntaa ja silmäätekeviä oli Monacossakin paikan päällä ja edelleen voittoa odotettiin. Alain Prost oli paalupaikan alustavasta menemisestä huolimatta kolmas ajalla 1.23.944. Nelson Piquet oli neljäs ajalla 1.24.139 ja Niki Lauda oli viides ajalla 1.24.508 ja kuudes oli Rene Arnoux ajalla 1.24.661. Patrick Tambay oli seitsemäs ajalla 1.24.828 ja Nigel Mansell oli kahdeksas ajalla 1.24.927. Elio de Angelis oli yhdeksäs ajalla 1.25.602 ja kärkikymmenikön täydensi ajalla 1.25.939 Andrea de Cesaris.

11:sta nopein aika meni Keke Rosbergille ajalla 1.26.017. Rosbergin mukaan auto kärsi Monacon katuradalla entistäkin enemmän aliohjauksesta ja samalla entisen turbo-ongelman tilalla alkoivat suomalaiset lajin seuraajat puhua Williams-ongelmasta.:eek: Jacques Laffite oli 12:sta ajalla 1.27.356 ja 13:sta oli Francois Hesnault ajalla 1.27.678 ja 14:sta oli yllättävänkin kovan ajan ajanut Piercarlo Ghinzani Osellallaan. Hänen aikansa oli 1.27.723. 15:sta oli Stefan Bellof ajallaan 1.27.836 ja Ayrton Senna uusilla osillaan oli 16:sta ajalla 1.27.865 ja 17:sta oli Martin Brundle ajallaan 1.27.891. 18:sta oli ajallaan 1.28 tasan Thierry Boutsen ja 19:sta ja alustavasti toiseksi viimeisenä mukaan kilpailuun oli menossa ajallaan 1.28.072 Riccardo Patrese. Alustavasti viimeisenä mukaan kilpailuun oli pääsemässä sijalla 20 kilpailunumeronsa mukaisesti Johnny Cecotto ajalla 1.28.241.

Cecotto oli kokeillut uusia osia, mutta ei ehtinyt vaihtaa niitä takaisin vanhoihin luottamiinsa osiin mikä myös sitten näkyi kellossa. Kilpailusta oli Monacon sääntöjen mukaan alustavasti karsiutumassa Mauro Baldi ajalla 1.28.360, Eddie Cheever ajalla 1.28.961, Philippe Alliot ajalla 1.29.637, Jonathan Palmer ajalla 1.29.778, ensimmäistä kauden 1984 osakilpailuaan ajanut ja testiruosteesta poislukien Nogaron suurtestiä kärsinyt Corrado Fabi ajalla 1.31.618 ja Manfred Winkelhock ajalla 1.52.889 sijoilla 21, 22, 23, 24, 25, 26 ja 27.

Virallisen Harjoituksen osalta torstaina tapahtui myös omituinen jälkinäytös. Winkelhockin olkapää meni sijoiltaan yllättäen tapahtuneessa rajussa kolarissa ja samassa osumassa myös olkalihas venähti pahasti. ATS D7 ei ollut toiminut ja Winkelhock oli ajanut vanhemmalla turbomoottorilla varustetulla vara-autolla eli ATS D6:lla. ATS oli joutua vetäytymään alustavasti kilpailusta sillä sille ei näyttänyt siunaantuvan toista kuljettajaa. Philippe Streiff oli jäänyt Ranskaan koska ei ollut saanut ajaa Renaultin testikuljettajana ajaa ranskalaistallin kolmatta autoa Monacossa ja kukaan muu ei alustavasti halunnut ajaa autoa.

Günther Schmidtillä oli kaksi vaihtoehtoa hyvin tilapäiseen korvauskeikkaan. Gerhard Berger toisena ATS:n osa-aikaiskuljettajana tai sitten sen hetken varikon parhaiten tunnettu työtön ja Monacossa muutenkin viikonloppua viettänyt Ruotsin Stefan Johansson. Lopulta Niki Lauda ratkaisi Schmidtin tukalan tilanteen ja suostui antamaan tunnetun kuntovalmentajansa Willi Dunglin tilapäisesti ATS:n käyttöön. Samalla Sid Watkins onnistui saamaan sijoiltaan menneen olkapään varsin helposti paikalleen. Kipeytyneen lihaksiston takia Winkelhock kaipasi kovia kipulääkkeitä ja melkoisen hierontakuurin. Onneksi Monacossa oli perjantaina myös välipäivä mikä auttoi Winkelhockin paranemista lauantaiksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monacon Lauantain koittaessa välipäivän jälkeen Ayrton Senna jatkoi Vapaissa Harjoituksissa jo aiemmin kokeilemaansa ajotapaansa joka oli samaan aikaan kokeilevan hurja, mutta myös erittäin rauhallinen. Senna ei Vapaissa Harjoituksissa ollut mitenkään erityisen korkealla, mutta hän haki kisastrategiaansa ajamalla erityisesti kovemmille Michelinin seoksille riittävänkin hyviä aikoja. Nopein kierros tuli Michelinin Keskikovalla renkaalla, mutta myös Pehmeän seoksen voimin Sennan ajat olivat menettelevän hyviä.

Tallikaveri Johnny Cecotto ajoi eri ohjelmaa kuin Senna rengastiedolla mitaten. Cecotto ajoi omat kierroksensa eli 14 kierrosta ajamalla kaikkiaan 6 Keskikovan ja 7 Kovan renkaan kierrosta ja vain yhden ainoan Pehmeän renkaan kierroksen jolla Cecotto sai oman parhaimman ajan joka oli 1.28 tasan ja vain pari kymmenystä Sennan takana. Tässä kuitenkin Sennan aikakierroksia Vapaiden Harjoitusten osalta eri rengasohjelmin ja myös Sennan rata-ajon ajat puolentoista tunnin osalta ovat merkitty tähän:

Kahden minuutin ja neljäntoista sekunnin kuluttua harjoituksen alusta Senna lähti radalle Kovalla Michelinin renkaalla. Ajat: 2.01.6 ja 1.36.2. Sen jälkeen Senna varikolle kun sessiota oli ajettu hieman yli kuusi minuuttia.

27 minuutin ja 51 sekuntia Sennan edellisen yrityksen jälkeen Senna otti alleen Keskikovat renkaat Michelinin Pierre Dupasquierin ohjeiden mukaan. Ajat: 1.55.9, 1.31.8, 1.28.5, 1.27.8, 1.33.9, 1.28.2 ja 1.37.6. Sen jälkeen Senna varikolle kun sessiota oli ajettu hieman yli 38 minuuttia.

45 minuutin ja 15 sekuntia Sennan edellisen yrityksen jälkeen Senna otti alleen Pehmeät Renkaat ja lähti viimeisen kerran session aikaan ajamaan radalle. Ajat:

1.49.6, 1.29.3, 1.28.0, 1.28.2 ja 1,29.3. Sen jälkeen Senna ajoi varikolle kun sessiota oli ajettu hieman yli 54 minuuttia eikä enää loppusession aikana lähtenyt radalle. Senna oli session jälkeen erittäin luottavainen aikoihinsa ja sanoi Tolemanin menevän jopa kymmenen kärjen paremmalle puolelle hyvällä onnella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lauantain Aika-ajon karsintaan tultaessa Monacossa oli jo selvinnyt yksi seikka. Vuonna 1984 turbot ratkaisivat aivan lopullisesti myös niitä vaivanneen viiveongelman ja muutkin Monacossa olleet ongelmat. Sen selvittämiseen oli kulunut 7 vuotta, kaikkiaan tuhansia työtunteja, miljoonia dollareita ja noin viisi sukupolvea turbomoottoreita oli pitänyt kehittää ennen kuin nimellisesti yksinkertaiset ongelmat olivat ratkenneet.

Rajallisesti turbot olivat olleet Monacossa jo 1982-1983 tehokkaita, mutta silloin tekniset ongelmat ja vesisateet yhdessä Monacon oman luonteen kanssa olivat ratkaisseet paljon. Ken Tyrrell totesi silti luottavaisena mielellään molempien kuljettajiensa pääsevän mukaan kilpailuun. Muutamat muut vapaastihengittävien autojen tallien kuljettajat tuntuivat olevan vaikeuksissa. Ja lopulta herra Tyrrell olikin varsin ylioptimistinen tavoitteessaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Alfa Romeo oli Monacon osakilpailun alla varsin kaaoksessa. Molemmat kuljettajat olivat karsiutumisviivan alapuolella Vapaiden Harjoitusten aikojensa perusteella kilpailua ajatellen. Erikoista kyllä Riccardo Patrese löysi itselleen huippusäädöt aika-ajon karsintaan ja vakuutti itselleen pääsevänsä mukaan niillä kilpailuun. Tätä löytöä hän ei kertonut tallilleen eikä tallikaverilleen Eddie Cheeverille joka aiheutti lopulta melkoisen kohun ja ennen pitkää lopullisen välirikon jota nämä miehet eivät ajouriensa aikana saaneet sovittua.

Vasta molempien miesten uran loputtua ja vielä pitkän aikaa senkin jälkeen järkevän sovun aikaansaaminen jatkui. Lopulta miehet palauttivat omat puhevälinsä vasta aivan muutamia vuosia sitten vihoiteltuaan pitkälti yli 20 vuotta sitten 2.6.1984 tapahtuneen aika-ajokarsinnan ja ns. Patresen Petoksen jälkeen. Cheeverille ja Patreselle nousi hetkessä vihan muuri joka lopulta tulisi huipentumaan kaudella 1985 avoimeen tv-kameroiden edessä tapahtuneeseen riitelyyn ja tönimiseen ja myöhemmin kulisseissa tapahtuneeseen nyrkkitappeluun Alfa Romeon romahtaessa.

Sen aika ei kuitenkaan silloin ollut vaikka Cheever olisi halunnut iskeä Patreselta hampaat kurkkuun saatuaan petoksen heti selville. James Huntin kommentoidessa välirikkoa britti myönsi varsin avoimesti, että italialainen ja hänen Erikoisystävänsä nimeltä Riccardo Patrese olisi saanut välittömästi turpaan mikäli hän olisi ollut Cheeverin paikalla. Vaikka hän olisi saattanut lyönnistä menettää tallipaikkansa niin se ei olisi Huntia kiinnostanut p:n vertaa. Onneksi Huntia ei koskaan sillä tavalla petetty, mutta muutamia läheltä piti-tilanteita oli hänenkin urallaan sattunut.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lauantaina Aika-ajonkarsinnassa Alain Prost onnistui McLarenilla vahvistamaan kaikkien muiden tallien pelot. Prost onnistui ajaman paalupaikalle ja kilpailevat tallit tuntuivat olevan lyötyjä. Sen verran masennusta Prostin paaluaika 1.22.661 aiheutti heissä. Ainoa kuljettaja kenen kanssa Prost joutui ajamalla taistelemaan paalupaikastaan oli Nigel Mansell jonka aika oli 1.22.752. Mansellille toinen ruutu oli hänen uransa paras ja hän oli erittäin luottavainen suoritukseensa. Samalla Mansell oli onnellinen siitäkin, että kerrankin ja tietäen Peter Warrin normaalin suhtautumisen häneen hän näki tallipäällikkönsä kerrankin häntä kannatavan ilomielin.

Ferrarilla oltiin masentuneita, mutta paremman suorituksen perusteella ei sentään matkalaukkuja lähdetty pakkaamaan vaan Marco Piccinini sanoi katsovansa kilpailun sunnuntaina loppuun asti. Rene Arnoux oli kolmas ajalla 1.22.935 ja Michele Alboreto neljäs vain pari tuhannesosaa tallikaverinsa perässä sijalla neljä ajalla 1.22.937. Kolmannen rivin valloittivat Renaultin miehet Derek Warwick ja Patrick Tambay sijoilla 5-6 ja ajoilla 1.23.237 ja 1.23.414. Andrea de Cesaris oli lupauksia herättävästi seitsemäs ajalla 1.23.578 ja Niki Lauda oli kahdeksas ajalla 1.23.886. Yhdeksäs oli Nelson Piquet ajalla 1.23.918 ja kärkikymmenikön täydensi puolustava Monacon voittaja eli Keke Rosberg ajalla 1.24.151.

Elio de Angelis oli 11:sta ajalla 1.24.426 ja Manfred Winkelhock oli 12:sta ajalla 1.24.473. Ayrton Senna ajoi 13:sta Tolemanin omien arvioiden mukaisesti uskomattomalla ajalla 1.25.009. Paljon puhuvaa oli se, että Senna ajoi parhaan aikansa aika-ajorenkaiden sijaan Michelinin Keskikovilla kisarenkailla. Siitä lisää enemmän seuraavassa viestissä.

Riccardo Patrese löysi aiemmin todetun mukaisesti yllättävän suurta vauhtia ja oli 14:sta ajalla 1.25.101. Brabhamilla Corrado Fabi löysi itsensä jälleen testiruosteen takia vaikeuksista ja oli 15:sta ajalla 1.25.290. Jacques Laffite oli 16:sta ajalla 1.25.719 ja Francois Hesnault 17:sta ajalla 1.25.815. Johnny Cecotto oli 18:sta ajalla 1.25.872 ja Piercarlo Ghinzani oli 19:sta ajalla 1.25.877. Cecotto ajoi jälleen täysin erilaisella ohjelmalla ja lisäksi hänen parhaalla kierroksellaan oli ruuhkaa mikä selitti isomman eron Sennaan. Tai pikemmin vähensi sitä uskomatonta eroa mitä Senna olisi voinut tehdä ajamalla Pehmeällä Michelinin seoksilla tai edes jotenkin toimivilla aika-ajorenkailla.

Toiseksi viimeisen varman sijan häämöttäessä Enzo Oselan pieni ryhmä alkoi ryhtyä jännittämään Monacoon pääsyn puolesta. Uhkaajana olivat enää Tyrrellin miehet Martin Brundle ja Stefan Bellof. Ensin Bellof ajoi sijaan 20 oikeuttavan ajan 1.26.117, mutta Brundlen aika näytti menevän 1.25.5-1.26 tasan välille. Sen verran paremmin Brundlella sujui linjakkuus Bellofiin verrattuna. Sijat 16-20 olivat Brundlen tavoitteena hyvin realistiset. Valitettavasti Brundle ajoi hurjan ulosajon Tabacissa ja selvisi ihmeen kaupalla ilman pahempia vammoja. Autosta irtosi kaksi rengasta ja se luisteli kyljellään yli 50 metriä eteenpäin raapien asvalttia ja aiheuttaen selviä jälkiä Brundlen ajopukuun ja kypärään. Brundle kärsi myös aivotärähdyksen ja vaikka hän olisi päässytkin kilpailuun kolarin tapahtuessa niin Sid Watkins olisi silti kieltänyt häntä osallistumasta kilpailuun. Tyrrell oli muutenkin vaikeuksissa.

Vyörengastyypiksi muunnetut Goodyearin aika-ajorenkaat eivät olleet Tyrrellin 012-autossa mistään kotoisin ja talli joutui käyttämään aika-ajonkarsinnan aikana lauantaina myös ikivanhoja Puurenkaita ja vanhempia edelliskauden Goodyearin ristikudosmallin aika-ajorenkaita. Välttääkseen täydellisen katastrofin Bellof ja Brundle ajoivat parhaat aikansa lopulta vuoden 1983 ristikudosrengasmallilla joita Goodyearin varastoista sai edelleen tarvittaessa. Tyrrell oli kuitenkin ennenkin ollut vaikeissa tilanteissa.

Edellisellä kaudella Monacon viikonlopun oli tallille pelastanut lopulta viimeisestä lähtöruudusta lähtenyt Danny Sullivan ajamalla viidenneksi hienon ohitusnäytöksen jälkeen. Tosin kuivan kelin renkailla Sullivan olisi silloin saattanut yltää vaikka mihin paremman lähtöruudun kanssa. Bellofilta odotettiin myös jotain todella hienoa näytöstä. Kun Brundlen oli vahvistettu kärsivän vain aivotärähdyksestä ja välitön hengenvaaran pelko oli ohi niin Osellalla ryhdyttiin 19:sta ruudun uskomattomaan juhlintaan.

Aivan kuin se olisi ollut paalupaikka heille ja niin tavallaan olikin. Talli ei ollut milloinkaan aiemmin selvinnyt Monacon kilpailuun ja nyt selvittiin jopa suhteellisen helposti. Tosin heillä oli kyllä myös hieman onnea. Arrowsin miehet kärsivät karsiutumiset mitkä näkyivät erityisesti Marc Surerin kasvoilla. Ainoa mistä hän oli iloinen oli se, että tallikaveri jäi taakse vielä vanhaa A6:sta huonommalla turboauto A7:lla joka tosin kärsi myös ohjausvauriosta. Surerin aika oli 1.26.273 ja sijoitus 21:s. Sijoilla 22, 23, 24, 25, 26 ja 27 ja ajoilla 1.26.373, 1.26.471, 1.26.514, 1.27.458, 1.28.360 perjantaina ajanut ja lauantaina joukon hitaimman ajan 1.30.146 ajanut Mauro Baldi ja ajalla 1.29.576 karsiutuneet Surer, Brundle, Eddie Cheever, Boutsen, Jonathan Palmer, Baldi ja Philippe Alliot.

Cheeverin karsiutuminen oli myös uskomaton asia nieltäväksi. Brundle taas ajoi viimeisen aika-ajovetonsa juurikin kolarin aikoihin. Monacon osakilpailusta oli siis odotettavissa melkoinen taistelunäytös joskin kuivalla kelillä kilpailusta odotettiin tulevan varsin tylsä.
 
Ylös