CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Ayrton Sennalla oli Monacossa Aika-ajonkarsinnassa melkoista yritystä päällä. Nuori brasilialainen vaikutti alustavasti mukautuvan hänelle sovitettuun varovaisen tutkimisen ja ajamisen ohjelmaan. Hän teki oikeat asiat ja valitsi oikeat renkaat lähes jokaiseen yritykseen.
Kaikkiaan Senna ajoi lauantain aika-ajonkarsinnassa 22 kierrosta plus edelliseen päivän tapaan täysin kilpailukyvyttömät kierrokset Michelinin aika-ajorenkailla. Varsinaisilla aikakierroksillaan Senna käytti neljä eri sarjaa renkaita.
Yhden sarjan Kovia kisarenkaita, kaksi sarjaa Keskikovia kisarenkaita ja yhden sarjan Pehmeitä kisarenkaita. Johnny Cecotto veti jälleen vain 14 kierrosta kokeillen kaikki seokset läpi yksitellen ohjeiden mukaan ja huono aika-ajonkarsinta sai yhtä huonon päätöksen myös nopean kierroksen menosta estelyn takia.
Sennan ajotyyli Monacossa hipoi lievästi sanottuna seiniä ja hänen renkaansa olivat jokaisen vedon jälkeen täysin loppu. Pierre Dupasquier kävi itse hämmästelemässä nuoren brasilialaisen suorituksia Tolemanin varikkopilttuussa.
Hän ihmetteli erityisesti sitä, että miten nuori brasilialainen pystyi tuhoamaan muutaman kierroksen vedolla Michelinin ylpeytenä tiedetyt Kovat kisarenkaat rakoille. Seuraavaksi laitan tähän Sennan ajat session aikana ja sarjat mitä käytettiin:
Session alku: Senna lähti radalle lähes heti laittamalla autoonsa Michelinin aika-ajorenkaat. Yllättäen ne eivät toimineet eikä myöhemmin kokeiltu seuraava sarja samoja renkaita. Siten aika-ajorenkaat olivat käytetty ja Sennan lähtöruudun olisi pitänyt olla heikko. Näin ei kuitenkaan tulisi olemaan. Laitettuaan Kovat kisarenkaat autoonsa Senna ajoi seuraavat ajat: 2.14.5, 1.37.2, 1.27.4, 1.26.4, 1.27,6 ja 1,25.1 ja sen jälkeen palattiin varikolle. Sessiosta oli kulunut kaikkiaan vajaat 10 minuuttia.
Senna lähti uudestaan radalle 2 sekuntia vaille 7 minuuttia myöhemmin Keskikovilla kisarenkailla ja tässä tuleekin sitten Sennan ajamat ajat: 2.02.6, 1.34.6, 1.25.7, 1.28.7 ja 1.25.2. Tässä vaiheessa sessiosta oli kulunut kaikkiaan vajaat 26 minuuttia. Eli puoliväliä lähestyttiin ja Senna palasi varikolle.
Session puoliväli: Senna lähti uudestaan radalle 10 minuutin ja 4 sekunnin kuluttua edellisestä vedosta jatkaen Keskikovilla renkailla vaikkakin toki kuluneen sarjan tilalle vaihdettiin uusi sarja. Senna ajoi sittemmin seuraavat ajat: 2.17.1, 1.41.3, 1.32.6, 1.25.6, 1.25,009 ja 1.56.4. Tultuaan varikolle sessiosta ei ollut jäljellä enää paljonkaan ja Senna tulisi vaihtamaan renkaat välittömästi huippuajasta huolimatta. Sekin hämmästytti Alex Hawkridgeä.
Session loppu: Oltuaan varikolla lähes kaikkiaan 20 minuuttia aikaa ei jäänyt oikeastaan enää lainkaan Sennan ajettavaksi ja heti kun Senna oli lähtenyt varikolta hän alkoi paahtaa täysillä. Heti Sennan ajettua kierroksensa Kevyillä Michelinin kisarenkailla ruutulippu heilahti session päättymisen merkiksi. Senna käytti kaikkiaan aikaa taukoihin 37 minuuttia ja 2 sekuntia. Lopun osan sessiosta Senna ajoi koko ajan radalla.
Tässä kuitenkin Sennan kierrosajat viimeisen sarjan osalta: 1.29.7, 1.26.2, 1.36.1, 1.25.9 ja 1.26.7. Senna olisi vielä halunnut yrittää viimeistäkin aikakierrosta, mutta valitettavasti ruutulippu ehti heilua ja niin Sennan oli tyydyttävä sjaan 13. Toki tallikaveri oli lyöty selvin luvuin ja Cecotton näennäisesti Sennan huippuaikaa paremmaksi menevä aika aika-ajorenkailla meni Sennan onneksi kierroksella pidättelevään toiseen autoon. Cecotto olisi todennäköisesti toimineella aika-ajorenkaan sarjalla ollut 12:sta eli 1.24,4-1.25:n vällillä olisi ollut aika ilman estelyä.
Vielä estelynkin jälkeen Cecotto vaikutti jäävän tallikaverilleen vain pari kymmenystä, mutta Cecotton auto ei toiminut ulostuloissa oikein ja lisäksi Cecotto ei kaikkein rajuimmissa paikoissa edes yrittänyt seurata tallikaverinsa riskialttiita ajolinjoja. Sennan ajokäsitys Monacossa oli aikanaan vertailtavissa monien huippujen kuten Keke Rosbergin, Niki Laudan tai Danny Sullivanin vastaavaan, mutta se oli myös uskomattomasti aivan omalla tasollaan.
Sen sijaan Cecotton ajotapa oli enemmänkin sulavaa liukumista mutkiin ja hallitun varovaista jarruttamista. Se oli kuin Michele Alboreton oppikirjasta, mutta jokseenkin astetta tehottomampi kuin mitä se olisi ollut huipputallin autolla. Senna ja koko Tolemanin talli odotti sunnuntaina erittäin mielenkiintoista kilpailua.
Kaikkiaan Senna ajoi lauantain aika-ajonkarsinnassa 22 kierrosta plus edelliseen päivän tapaan täysin kilpailukyvyttömät kierrokset Michelinin aika-ajorenkailla. Varsinaisilla aikakierroksillaan Senna käytti neljä eri sarjaa renkaita.
Yhden sarjan Kovia kisarenkaita, kaksi sarjaa Keskikovia kisarenkaita ja yhden sarjan Pehmeitä kisarenkaita. Johnny Cecotto veti jälleen vain 14 kierrosta kokeillen kaikki seokset läpi yksitellen ohjeiden mukaan ja huono aika-ajonkarsinta sai yhtä huonon päätöksen myös nopean kierroksen menosta estelyn takia.
Sennan ajotyyli Monacossa hipoi lievästi sanottuna seiniä ja hänen renkaansa olivat jokaisen vedon jälkeen täysin loppu. Pierre Dupasquier kävi itse hämmästelemässä nuoren brasilialaisen suorituksia Tolemanin varikkopilttuussa.
Hän ihmetteli erityisesti sitä, että miten nuori brasilialainen pystyi tuhoamaan muutaman kierroksen vedolla Michelinin ylpeytenä tiedetyt Kovat kisarenkaat rakoille. Seuraavaksi laitan tähän Sennan ajat session aikana ja sarjat mitä käytettiin:
Session alku: Senna lähti radalle lähes heti laittamalla autoonsa Michelinin aika-ajorenkaat. Yllättäen ne eivät toimineet eikä myöhemmin kokeiltu seuraava sarja samoja renkaita. Siten aika-ajorenkaat olivat käytetty ja Sennan lähtöruudun olisi pitänyt olla heikko. Näin ei kuitenkaan tulisi olemaan. Laitettuaan Kovat kisarenkaat autoonsa Senna ajoi seuraavat ajat: 2.14.5, 1.37.2, 1.27.4, 1.26.4, 1.27,6 ja 1,25.1 ja sen jälkeen palattiin varikolle. Sessiosta oli kulunut kaikkiaan vajaat 10 minuuttia.
Senna lähti uudestaan radalle 2 sekuntia vaille 7 minuuttia myöhemmin Keskikovilla kisarenkailla ja tässä tuleekin sitten Sennan ajamat ajat: 2.02.6, 1.34.6, 1.25.7, 1.28.7 ja 1.25.2. Tässä vaiheessa sessiosta oli kulunut kaikkiaan vajaat 26 minuuttia. Eli puoliväliä lähestyttiin ja Senna palasi varikolle.
Session puoliväli: Senna lähti uudestaan radalle 10 minuutin ja 4 sekunnin kuluttua edellisestä vedosta jatkaen Keskikovilla renkailla vaikkakin toki kuluneen sarjan tilalle vaihdettiin uusi sarja. Senna ajoi sittemmin seuraavat ajat: 2.17.1, 1.41.3, 1.32.6, 1.25.6, 1.25,009 ja 1.56.4. Tultuaan varikolle sessiosta ei ollut jäljellä enää paljonkaan ja Senna tulisi vaihtamaan renkaat välittömästi huippuajasta huolimatta. Sekin hämmästytti Alex Hawkridgeä.
Session loppu: Oltuaan varikolla lähes kaikkiaan 20 minuuttia aikaa ei jäänyt oikeastaan enää lainkaan Sennan ajettavaksi ja heti kun Senna oli lähtenyt varikolta hän alkoi paahtaa täysillä. Heti Sennan ajettua kierroksensa Kevyillä Michelinin kisarenkailla ruutulippu heilahti session päättymisen merkiksi. Senna käytti kaikkiaan aikaa taukoihin 37 minuuttia ja 2 sekuntia. Lopun osan sessiosta Senna ajoi koko ajan radalla.
Tässä kuitenkin Sennan kierrosajat viimeisen sarjan osalta: 1.29.7, 1.26.2, 1.36.1, 1.25.9 ja 1.26.7. Senna olisi vielä halunnut yrittää viimeistäkin aikakierrosta, mutta valitettavasti ruutulippu ehti heilua ja niin Sennan oli tyydyttävä sjaan 13. Toki tallikaveri oli lyöty selvin luvuin ja Cecotton näennäisesti Sennan huippuaikaa paremmaksi menevä aika aika-ajorenkailla meni Sennan onneksi kierroksella pidättelevään toiseen autoon. Cecotto olisi todennäköisesti toimineella aika-ajorenkaan sarjalla ollut 12:sta eli 1.24,4-1.25:n vällillä olisi ollut aika ilman estelyä.
Vielä estelynkin jälkeen Cecotto vaikutti jäävän tallikaverilleen vain pari kymmenystä, mutta Cecotton auto ei toiminut ulostuloissa oikein ja lisäksi Cecotto ei kaikkein rajuimmissa paikoissa edes yrittänyt seurata tallikaverinsa riskialttiita ajolinjoja. Sennan ajokäsitys Monacossa oli aikanaan vertailtavissa monien huippujen kuten Keke Rosbergin, Niki Laudan tai Danny Sullivanin vastaavaan, mutta se oli myös uskomattomasti aivan omalla tasollaan.
Sen sijaan Cecotton ajotapa oli enemmänkin sulavaa liukumista mutkiin ja hallitun varovaista jarruttamista. Se oli kuin Michele Alboreton oppikirjasta, mutta jokseenkin astetta tehottomampi kuin mitä se olisi ollut huipputallin autolla. Senna ja koko Tolemanin talli odotti sunnuntaina erittäin mielenkiintoista kilpailua.