Vuosi 2005

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Näin vuoden aluksi utelen muutamia tietoja kuluvalle vuodelle koskien forumia:

1. Onko tälle vuodelle tulossa V.I.P. maksua, ja jos on, niin mikä tulisi olemaan maksun suuruus?

2. Säilyvätkö avataret edelleenkin vain niillä, jotka ovat maksunsa maksaneet viime vuodelta?

3. Jos tälle vuodelle ei tule V.I.P. maksua, niin tulisivatko avataret olemaan kaikkien jäsenten käytettävissä, eikä vain niiden, jotka ovat maksunsa viime vuonna maksaneet?

4. Modeista sen verran, että ehdotan ns. kiertävää systeemiä; ts. valitaan muutama mode määrätyksi kaudeksi kerrallaan ja erovuoroisten tilalle uudet uuden vuoden alusta lukien. Kausi voisi olla vaikkapa 1 (tai 2) vuotta. Tällä tavalla helpotettaisiin moderoinnin työtä ja kun näin tulisi myös vaihtuvuutta, tulisi myös uusia näkemyksiä moderoinnista.

Tässäpä muutama kysymys ja yksi ajatus näin vuoden aluksi.

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
Avattaret ei oo hyvä juttu, jos ne on kaikilla, IMHO. Eli vain niillä, jotka ton maksun maksaa ens vuodeks, olis mun mielestä paras vaihtoehto. Tai no, samapa se vaikka ne annettaisiin myös viime vuonna maksaneille...

Moderaattoreiden työskentelyyn oon itse ollu tyytyväinen. On tää paljon parempi foorumi ku monet muut. Ainoot mitkä mua harmittaa on noi porukkahyökkäykset yhtä ihmistä vastaan, kuten viimeksi jaskaa kohtaan. :rolleyes:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Moderaattoriasiasta olen sitä mieltä, että jos asia on niin että moderaattorit koostuu pelkästään livechat-porukasta, niin sinne pitäisi saada ainakin yksi ei-khattailija. Ehdottaisin nimimerkkiä OoPee.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Oopeen linja näissä voorumin kähinöissä...siis keskusteluissa :D, on ollut ihan hyvä, joten ilman muuta kannatan.

Jotakin tälle modetilanteelle pitäisi nimittäin tehdä. Ei voi olla niin, että henkilö, joka toimittaa uutisia voi sanoa ihan mitä mieleensä juolahtaa. Mitään muuta syytä en keksi (sen perinteisen khatti kaveruuden lisäksi, miksi mitään ei tapahtunut...) miksi moinen haistattaminen sallitaan. Niin ja onpa kyseinen tapaus saanut jo plagioijiakin liikkeelle....;)

Pientä skrappaamista moderoinnin suhteen toivoisi.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sori kundit (ja toki myös kiitos luottamuksesta), mutta mä en ole käytettävissä. Syitä on muutama:

- vaikka täällä usien roikunkin, niin mä en halua kuitenkaan sitoa itseäni tähän paikkaan liiaksi
- vaikka itsekin silloin tällöin lievää kritiikkiä (joka toivottavasti on tervetullutta? rakentavaksi sellaiseksi se on ainakin tarkoitettu) modeteamin suuntaan osoitan, ei se kuitenkaan tarkoita että väheksyisin tuon homman vaativuutta. Päinvastoin, tiedän (koska olen joskus 90-luvun alussa modehommia lyhyen aikaa tehnyt) että etenkään täysin puolueeton moderointi on helvetin hankala ja epäkiitollinen duuni. Niinkuin jo pari kertaa olen todennut, en tosin muista oliko täällä, privassa vaiko mailissa jollekulle vaiko niissä kaikissa :rolleyes: niin sä olet hyvin helpolla kavereittesi silmissä kusipää, jolla on nousu homma hattuun ja muiden silmissä puolueellinen paskiainen, loppupeleissä siis kaikkien sylkykuppi. Toki tuo on vältettävissä, jos asia osaa hoitaa diplomaattisesti sekä ennenkaikkea noudattaa selkeää linjaa, mutta mua ei oikein huvittais enää tässä vaiheessa ryhtyä leikkimään nuorallatanssijaa. Nostan hattua sellaiselle, joka nämä ongelmat tiedostaa (!), mutta siitä huolimatta duuniin ryhtyy.
- mä on ulkomaanpelle ja täten mielestäni liiaksi leimautunut yhden pienen ryhmän edustajaksi, joten uskoisin (tai noh, eiköhän se jo tullut aikoinaan ihan todistetuksikin ;)) uskottavuuteni kärsineen tästä siinä määrin, ettei musta ole vakavasti otettavaksi moderaattoriksi.

Noubehan mua ehdotti joskus aikaisemminkin moderaattoriksi (puolivakavissaan, koska tiesi pirun hyvin, että kieltäydyn) ja jo silloin ilmoitin, että en ole käytössä. Tosin eipä se Nouben ehdotus kovin suurta kannatustakaan saannut :D

Itse ideasta olen kyllä samaa mieltä, ihan ok olis saada sinne modeteamiin myös sellaisia, jotka eivät roiku jatkuvasti chatissä (avainsana objektiivisuus! vrt. mun ulkomaanpelleys) eivätkä ole muutenkaan leimautuneet jonkun tietyn pienen nurkkakunnan edustajiksi. Tällä siis en tarkoita sitä, että nykyiset modet olisivat epäpäteviä, koska roikkuvat chätissä, kyse on lähinnä tasapainotuksesta.

Lonkalta tulis mieleen vaikka AJ!

Viimeksi muokattu:

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Sama tanne kun on tuolla Vapaassakin:

Tassa nimenomaan ollaan siina tilanteessa mita veli Oube sanoi tuolla Yllapito-osastolla: pienta tuulettamista mode-osastolla kaivattais. Miksi?

Kun tama nykyinen modeporukka "aloitti", meininki oli tiukka, ylitarkka ja jopa keskustelua hairitseva. Ymmarrettavaa, silla jokainenhan ottaa uuden "vastuutehtavan" aluksi aina tosissaan. Mutta kun kuukaudet kuluvat, niin se homma lipsuu ja lipsuu vaan. Nykyisinhan taalla ei ole enaa juurikaan moderointia. Linja lipsuu ja homma kusee. Taysilla. Menematta yksittaisesti osottelemaan yhtakaan modea, niin eiko heratyskellot jo itsellakin soi kun huomaa, etta oma panos koko "luottamustehtavaan" kusee? Vai ollaanko vaan ihan "kummolana" eli tyytyvaisia siihen kun saa olla mika on ja vaikka "juna ajaa ohi"?

Muinoin kun nostin saman asian poydalle, niin arvostelin mm Amiraalin ja Frankin toimia, siksi etta heita ei taalla juurikaan nay, mutta moderaattoreita silti oltiin. Molemmat myonsivat asian laidan fiksusti ja homma muuttui. Nyt kun tama on mennyt "salaseuraksi" koko moderointi, niin en tietenkaan ole varma, mutta onko esim Henkan kanssa kaynyt nyt ihan sama juttu? Jatkaa ei nay ei kuulu, mutta moderaattorina ollaan? "Kummolointia" parhaimmillaan. Noh, sama kaupunki, samat tavat ;)

Itse ehdottaisin (en OoPeeta ;) ) moderaattoreiksi sellaisia nikkeja, jotka eivat ole paasseet viela "ryvettymaan" missaan porukassa (tsatti/up/jne), josko se on mahdollista... Ei naita 10.000+ nikkeja, vaan jopa aivan uusiakin nimia, jotka ovat vaan asiasta kiinnostuneet. Joku heitti myos hyvan ehdotuksen: kierratetaan naita tehtavia vuoden valein. Jos on esim 4 modea, joista 2 vaihtuu kesasin ja 2 talvisin, niin hommassa vois olla jotain potkua ja jatkuvuuttakin.

Ihan vaan taman sivuston hyvaksi ;)

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nopeahuoli

Mielestäni tuo uusia nimiä -ehdotus on aika järjetön, jos kyseessä on kerran luottamustehtävä niin kai se luottamuskin täytyy jotenkin ansaita, vaikka kyseessä olisikin vain typerä keskustelufoorumi.

Mutta joo, allekirjoitan suurimman osan kirjoittamastasi etenkin siltä osin, ettei modetiimi voi koostua pelkästään yhden "kuppikunnan" edustajista. Ehdottamaasi mallia vastaan olen silti, nimittäin jatkuvuus olisi mielestni ehdottomasti säilytettävä. Parhaana näkisin ratkaisun, jossa valvovassa elimessä olisi kaikenlaista sakkia foorumilta, mielellään myös joku ulkomaanpelle ja etenkin tyyppejä, jotka ei ole vielä missään porukassa "liian syvällä". Tärkeintä olisi, että porukka olisi niin laaja, että jokainen voisi tarpeen vaatiessa jäävätä itsensä.

Muutamaankin kertaan esille nostamaasi salaseurajuttuun täytyy sanoa, että mielestäni yhden nimimerkin takana toimiminen on oikea ratkaisu. Näin kukaan ei saa päälleen aiheetonta henkilökohtaista kritiikkiä. Tuokin systeemi vaatii kuitenkin toimiakseen sen, että porukka on tarpeeksi laaja.

Ja vimoseksi vielä se suurin ongelma, eli kuka on niin hullu, että on vapaaehtoinen tuohon hommaan?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Laitan tänne osan siitä, mitä laitoin jo vapaaseen:
Olen sitä mieltä, että JOS jotain täällä ehdotettuja pyydetään modeiksi, se tehtäisiin privaviestillä, modetiimi ottaisi yhteyttä privalla, ja mahdolliset suostumiset/kieltäytymiset hoidettaisiin sitä kautta. Ja että niihin ehdotuksiin ei modetiimin (eikä kenenkään muunkaan taholta) otettaisi julkisesti minkäänlaista kantaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vaikee kuvitella, että Noube tarkoitti uudella nimellä jotakuta pari kuukautta sitten rekisteröitynyttä, sillä kyllähän tosiaan tonkaltaiseen duuniin vaaditaan tiettyä luotettavuutta, joka ei voi syntyä muullatavoin kuin sillä, että henkilö tunnetaan foorumilla. Tähän tosin ei välttämättä tarvita vajaata 30 000 viestiä, eikä edes 10 000, pääasia että henkilö tunnetaan edes jotenkuten selväpäisenä ;)

Kierrättämisen järkevyydestä en olis myöskään varma. Ensinäkään mä en usko, että niitä halukkaita ja samalla päteviä löytyis niin paljon, että se kierrättäminen onnistuis jouhevasti ja lisäksi olen mäkin taipuvainen uskomaan, että tiettyä jatkuvuutta kaivattais. Luonnollinen kierrätys on sitten eri juttu ja musta olis perin fiksua, jos moderointihommiin kyllästynyt henkilö itse luopuisi hommastaan ennenkuin homma on niin pitkällä, että pitää ryhtyä kuuluttamaan perään, onko ko. henkilö vielä hengissä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Olen sitä mieltä, että JOS jotain täällä ehdotettuja pyydetään modeiksi, se tehtäisiin privaviestillä, modetiimi ottaisi yhteyttä privalla, ja mahdolliset suostumiset/kieltäytymiset hoidettaisiin sitä kautta. Ja että niihin ehdotuksiin ei modetiimin (eikä kenenkään muunkaan taholta) otettaisi julkisesti minkäänlaista kantaa.
Tätä kannatan :ahem:

Mutta minusta Oopee sopisi modeksi juuri siksi, että on UP, nyt moderointi on sätin hallussa, niin saataisiin vähän tasapainotusta ;)

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Runar ja Kyllikki sanoi:
Eli itse itseään täydentävä systeemi?

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
En ma nyt tota mode-juttua minaan luottamustehtava varsinaisesti nae. Ei kai se nyt mikaan niiiiin hieno juttu ole? Ja onhan noista modeista moni jo nayttanyt sen, etta ei se mikaan luottamustehtava ole: asia ei kiinnosta muutaman kuukauden jalkeen enaa paljoakaan ;) Enemmankin naen sen tehtavana, johon tarvitaan tyyppi, joka ymmartaa mista siina on kysymys. Ja siihen ei nahdakseni tarvita kaveria, jolla on 10.000+ postausta.

Ihan vaan esimerkkina (!!) heitan nikin nimeltas Petri Piira, esittaakseni mita tolla ajoin takaa. Erittain asiallinen heppu, joka varmasti tajuaa mista moderoinnissa on kyse eika hanella siltikaan ole kovin montaa postausta. Osa-aikaiseksi moderaattoriksi varsin oiva valinta. Ja kun sen valinnan tekee privalla, niin Petrinkaan ei tarvitse ryvettaa itseaan julkisesti, etta hanesta tuli nyt mode.

Moderaattori ei ole sheriffi, jonka ainoana hommana on pitaa metelia ja panna jengia kasirautoihin. Ei, vaan enemmankin asiattomien viestien poistaminen seka toikkien yhdistaminen ja siirtaminen. Hyvin harvoin taalla on jengille loppujen lopuksi bannia ja varotuksia jaettu (montako bannia ja varoitusta vuonna 2004?). On siis jo alunperin vaarin lahtea jotakuta nimittamaan modeksi, jos tehtavan kuvaksi annetaan "bannia vaan!".

Eihan sen sheriffinkaan autossa lue, etta "You're busted, dude!", vaan "To serve and to protect" ;)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
No kyllä se musta on eräänlainen luottamustehtävä (siis kai modeen pitäis voida luottaa?), mutta hienoudesta mä olen samaa mieltä. Siinä on meinaan hyvin helposti se vaara, että joku ryhtyy modeksi vain koska kuvittelee saavuttavansa sillä itselleen jonkunlaisen statuksen eikä siksi, että ihan aidosti haluaisi tehdä jotakin forumin hyväksi.

Jos Petri Piira on todettu vähienin viestiensä perusteella fiksuksi kundiksi, niin mikä ettei! Ei sitä luottamusta viestien määrällä mitata vaan laadulla, tästä olen toki samaa mieltä Nouben kanssa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Ja mä edelleenkin näkisin, että suurin ongelma tuossa moderoinnissa on linja. Se mikä toiselle on oikein, ei toiselle ole. Mikä esim. nähtiin tuosta mun silleenistä. - edit- tällä siis tarkoitan sitä, että jotkut vaativat bannia siitä, jotkut ei... -edit-

Tai toisaalta kun toisilta näkee vittuilua, niin kavereilta se on huumoria. Tämä ongelma korostuu nimen omaan vapaassa. Jossa jokainen ajattelee voivansa vittuilla kavereille vapaasti. Mutta kun joku toinen vittuilee sinulle (tai kavereilles) niin huudetaan modeja apuun...

Esim. muistaakseni Teba on jossain toikeissaan haukkunut muita käyttäjiä melko rankalla kädellä. Ilman että UP:t huutaa rangaistusta, kuten Otolle.... jne.

Vain esimerkkinä, että toiset näkee toisen, toiset toisen. (tulipa monta toista :D ) Jos jotain ruvetaan editoimaan, pitää editoida runsaasti ja se taas aiheuttaa myrskyn...
-edit- ensimmäinen erhe :eek1:

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Mutta muuten olen kylla sita samaa mielta, mita sanoin jo tuolla "ilmoitus" -toikissa. Kuten modetkin ovat asian aiemmin sanoneet: moderaattorien valinta ei ole mikaan yleisoaanestys ja huutokilpailu, vaan yksinomaan Antin ja mode-tiimin asia.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Nopeahuoli sanoi:
Mutta muuten olen kylla sita samaa mielta, mita sanoin jo tuolla "ilmoitus" -toikissa. Kuten modetkin ovat asian aiemmin sanoneet: moderaattorien valinta ei ole mikaan yleisoaanestys ja huutokilpailu, vaan yksinomaan Antin ja mode-tiimin asia.
Niin, mutta silti keskustelemme aiheesta.....

Pitäisi ehkä keskustella enempi siitä miksi sinne halutaan muutosta.

Hmmm...tai tietty tämä on vähän yksipuolista, kun ylläpito/moderointi ei kerro kantaansa - enkä nyt ole ihan varma pitäisiköhän sen. Mutua löytyy, vähemmän tietoa.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
Mikä esim. nähtiin tuosta mun silleenistä. - edit- tällä siis tarkoitan sitä, että jotkut vaativat bannia siitä, jotkut ei... -edit-
Kuka siitä bannia vaati ? En usko tota....

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Ja mä edelleenkin näkisin, että suurin ongelma tuossa moderoinnissa on linja. Se mikä toiselle on oikein, ei toiselle ole. Mikä esim. nähtiin tuosta mun silleenistä. - edit- tällä siis tarkoitan sitä, että jotkut vaativat bannia siitä, jotkut ei... -edit-

Tai toisaalta kun toisilta näkee vittuilua, niin kavereilta se on huumoria. Tämä ongelma korostuu nimen omaan vapaassa. Jossa jokainen ajattelee voivansa vittuilla kavereille vapaasti. Mutta kun joku toinen vittuilee sinulle (tai kavereilles) niin huudetaan modeja apuun...

Esim. muistaakseni Teba on jossain toikeissaan haukkunut muita käyttäjiä melko rankalla kädellä. Ilman että UP:t huutaa rangaistusta, kuten Otolle.... jne.

Vain esimerkkinä, että toiset näkee toisen, toiset toisen. (tulipa monta toista :D ) Jos jotain ruvetaan editoimaan, pitää editoida runsaasti ja se taas aiheuttaa myrskyn...
-edit- ensimmäinen erhe :eek1:
Mä voin hyvin ymmärtää tuon Teukan otsikon aiheuttaman hämmingin. Siinä nyt vaan kävi niin, että Teukka ikäänkuin etukäteen varoitti mailissa, että nyt kundit lähtee legendaa ja toisaalta Teukan tuntien tiesin muutenkin varsin hyvin millä vakavuusasteella oltiin liikkeelä, joten en kai minä nyt sille mitään rangaistusta ryhtyny vaatimaan :rolleyes: Hyvin kuitenkin olisin ymmärtänyt, jos joku muu näin olisi tehnyt.

Otolle en vaatinut rangaistusta vaan nimenomaan korostin, että tämmöiset viestit vois poistaa ilman modeteamin joukkopohdiskelujakin.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Ei ollut tarkoitus nostaa esiin yksittäisiä tapauksia... laitoin vain esimerkit jotta tajuutte ongelman...