Williams F1 Team 2014: Takaisin huipulle?

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Williams vanhassa kunnon Martinin racing-värityksessä "Maximum Attack" tyyliin! :thumbup: Toivottavasti myös kisoissa nopeus kohdallaan.. ai,ai tästä tulee Sir Frankille ja Valelle herkullinen kausi.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Williams vanhassa kunnon Martinin racing-värityksessä "Maximum Attack" tyyliin! :thumbup: Toivottavasti myös kisoissa nopeus kohdallaan.. ai,ai tästä tulee Sir Frankille ja Valelle herkullinen kausi.
Taitaa olla Massallekin paras lupaavin kausi koskaan.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
2008 oli kyllä jo varsin lupaava. Osa luuli jo 15 sekunnin ajan Felipen olevan jopa Maailman Mestari.
Eiköhän kauteen silloin lähdetty tekemään Kimistä mestaria, mutta suunnitelmat muuttui. Nyt Massalla on oikeasti mahikset ykköskuskiksi heti kauden alusta jos kulkee.
Ja autokin näyttäis kulkevan.
Kausilla 2010-13 ei Massalla olisi ollut toivoakaan mestaruudesta vaikka ferkku olisi ollut 3sekuntia muita nopeampi testeissä.
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
On kyllä hieno auto. Martinia ja Mersua, kyllä kelpaa. Toivottavasti tulee menestystä ja paksummat raidat. :ahem:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joissain uutisissa (ainakin tässä) on tiedetty että Bottas saa antaa tilaa samalla kun Massa ajaa kaikki treenit, mutta en tiedä mistä tämä tieto oli oikein revitty..
http://www.hs.fi/urheilu/Valtteri+Bottas+tekee+tilaa+Williamsin+naiskuljettalle/a1393557516038
Näin on ilmeisesti. Massa ajaa kaikki ja Bottas vuokraa autoaan... Itse ihmettelen suuresti, että miksi näin jyrkkä valinta. Massa(n sponsorit) toki maksaa paikastaan jokusia miljoonia...

Harmi homma, mutta eiköhän Bottas silti hoida hommansa. :thumbup:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Näin on ilmeisesti. Massa ajaa kaikki ja Bottas vuokraa autoaan... Itse ihmettelen suuresti, että miksi näin jyrkkä valinta. Massa(n sponsorit) toki maksaa paikastaan jokusia miljoonia...
Eikö Bottaksen sponssit tuo rahaa tänä vuonna, tai saako Vale palkkaa? Jos saa, paljonko on arviot?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eikö Bottaksen sponssit tuo rahaa tänä vuonna, tai saako Vale palkkaa? Jos saa, paljonko on arviot?
Kemppi ja Wihuri ei kait koskaan ihan hirveesti ole tuoneet rahaa. Semmonen kuva mulla on. Ei siis mitään faktaa.
Tuskin kuitenkaan lähelläkään Massan "tuomisia"...

Ja kai Vale jonkinlaista palkkaa on saanut alusta, tai ainakin viime vuodesta asti?

Tuossa edellä kuitenkin Revolt tiivisti aika hyvin. Massan sopimus lienee kaikille ajojaksoille (kokemus, status ja sponsorimiljoonat), kun taas Valen sopimus on muutaman vuoden takaa (ei kokemusta, ei juuri sponsorirahoja (muistaakseni) ja tehty lähinnä siltä pohjalta, että kun nyt ajaan pääsee).

Harmi silti. Olisi Massa nyt voinu yhden tai kaks harkkaa antaa, ihan näön vuoksi. :)
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Niin ja eikös Kemppi ja Wihuri viime vuonna ainakin maksaneet isojen mainosten lisäksi tuntuvan summan siitä että saivat talliin haluamansa kuskin?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Totta.

Wihurin osalta löyty 2 miljoonan "tieto".
http://www.blackbook.biz/teams/williams/
Onhan tuo Kempin logo suurin piirtein saman kokoinen...
Jaahas:
Kempin lv n 120 m eur, ja yli 90% tulee kansainvälisiltä markkinoilta.
Invetointihyödykkeitä valmistavissa yrityksissä markkinointikulujen osuus on n 5% lv:stä (toki vaihteluväliä on).
Tuo tekisi 6 milj eur, taaloina olisiko vajaa 8.
Sinä mielessä tuo Wihurin 2 voisi pitääkin paikkansa (toki tuossakin vähän lapinlisää). Kemppi maksaa vähemmän, koska on myös teknologiatoimittaja.
Sanotaan 1,2 M USD. Aika kakun veisi koko markkinointibudjetista, mutta en pidä mahdottomanakaan.

Tuollaiset luvut alkavat jo kuulostaa jotensakin järkeviltä. Ne joskus mainittu 10 miljoonaa Wihurilta voi heittää ihan iloisesti romukoppaan.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Noinkohan Williams nousisi vuosikausien korpivaelluksen jälkeen vihdoin realistisesti takaisin mukaan taistelemaan podium-sijoista ja voitoista? Mercedeksen moottori on voimanlähteenä voimakas & luotettava ja näytää ainakin testien perusteella, että olisivat onnistuneet pitkästä aikaa myös rungon suunnitelusssa. Pari ensimmäistä kisaa tosin näyttävät vasta totuuden ja sen missä mennään, mutta ennusmerkit ovat kohdillaan.

Kuljettajapari Massa & Bottas on hyvä sekoitus ikää ja vankkaa kokemusta auton kehittämisestä, sekä nuoruuden intoa ja rämäpäisyyttä. Valtteri on silti kuljettaja, joka ei ota turhia riskejä ja tuo auton varmasti maaliin. Ennustan tallin kamppailevan realistisesti paikasta kolmen joukkoon tämän kauden valmistajien MM-sarjassa jos vain kykenevät kehittämään autoaan edes lähelle samassa suhteessa rahakkaampien tallien kanssa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
näytää ainakin testien perusteella, että olisivat onnistuneet pitkästä aikaa myös rungon suunnitelusssa. Pari ensimmäistä kisaa tosin näyttävät vasta totuuden ja sen missä mennään, mutta ennusmerkit ovat kohdillaan.
Miten niin pitkästä aikaa? Ei se 2012 mikään susi ollut, kun voittokin tuli.
2013 oli hankala, mutta loppukaudesta ilman Coanda-pakoputkia jopa kilpailukykyinen "pakokaasuahdettuja" autoja vastaan, mikä oli melkoinen saavutus. Viimeksi mainitun osalta osasin itse jo odottaa Williamsin tekevän tänä vuonna jonkinlaisen nousun. Saatoin siitä mainitakin täälä foorumilla. :D

Ellen väärin muista, niin jo 2011 tai 2012 kauden päätöstestissä osa talleista testasi ylöspäin suunnattuja pakoputkia, sillon toki edellisten sääntömuutosten puitteissa, mutta jo niissä testeissä Williamsin kapeaperäinen auto osoittautui hyväksi... Tiedä sitten onko tässä mitään yhteyttä 2013 vuoden loppuun tai 2014 autoon, mutta yhtäkaikki auton perä on pysynyt kapeana ja avarana, eikä nyt saa pakokaasuja ahtaa enää diffulle... :cool:

Hyvältä näyttää joka tapauksessa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Noinkohan Williams nousisi vuosikausien korpivaelluksen jälkeen vihdoin realistisesti takaisin mukaan taistelemaan podium-sijoista ja voitoista? Mercedeksen moottori on voimanlähteenä voimakas & luotettava ja näytää ainakin testien perusteella, että olisivat onnistuneet pitkästä aikaa myös rungon suunnitelusssa. Pari ensimmäistä kisaa tosin näyttävät vasta totuuden ja sen missä mennään, mutta ennusmerkit ovat kohdillaan.
Pitkästä aikaa onnistuneet rungossa? 2012 tuli voitto ja viime vuotinenkin oli hyvä, mutta munivat blow diffunsa kanssa, kun ottivat blow diffun pois, oli auto jo vakioehdokas pisteille. Jos olisivat saaneet noi pakokaasusysteemit toimimaan, olisi Williams voinut olla aivan hyvin Lotuksen tasolla. Viime vuotinenkin auto siis oli perusteeltaan hyvä.

edit: hidas :)
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Miten niin pitkästä aikaa? Ei se 2012 mikään susi ollut, kun voittokin tuli.
2013 oli hankala, mutta loppukaudesta ilman Coanda-pakoputkia jopa kilpailukykyinen "pakokaasuahdettuja" autoja vastaan, mikä oli melkoinen saavutus. Viimeksi mainitun osalta osasin itse jo odottaa Williamsin tekevän tänä vuonna jonkinlaisen nousun. Saatoin siitä mainitakin täälä foorumilla. :D
Ei tuo kausi 2012 häävisti Williamsilta mennyt Maldonadon yhdestä voitosta huolimatta, taisteli lähinnä alemmassa keskikastssa. Sitä ennen saadaankin mennä aina 2004 vuoteen, kun Montoya valloitti merkillä GP:n ykköstilan. 2013 kaudella talli taisteli osakilpailusta toiseen lähinnä Marussiaa ja Caterhamia vastaan.

Ellen väärin muista, niin jo 2011 tai 2012 kauden päätöstestissä osa talleista testasi ylöspäin suunnattuja pakoputkia, sillon toki edellisten sääntömuutosten puitteissa, mutta jo niissä testeissä Williamsin kapeaperäinen auto osoittautui hyväksi... Tiedä sitten onko tässä mitään yhteyttä 2013 vuoden loppuun tai 2014 autoon, mutta yhtäkaikki auton perä on pysynyt kapeana ja avarana, eikä nyt saa pakokaasuja ahtaa enää diffulle... :cool:

Hyvältä näyttää joka tapauksessa.
Toivottavasti tällä kaudella ei diffuusori- & pakokaasuratkaisut hidasta menoa ja perinteikäs talli palaisi menestyksen tielle.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Noinkohan Williams nousisi vuosikausien korpivaelluksen jälkeen...ja näytää ainakin testien perusteella, että olisivat onnistuneet pitkästä aikaa myös rungon suunnitelusssa.
Vastahan toissakaudella niillä oli erittäin kilpailukykyinen runko. Välissä tuli 2013 floppi. Toki "pitkästä aikaa" voi olla suhteellinen käsite :)
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Ei tuo kausi 2012 häävisti Williamsilta mennyt Maldonadon yhdestä voitosta huolimatta, taisteli lähinnä alemmassa keskikastssa.
Williamsin kautta 2012 on hankala arvioida kuljettajien keskinäisten erojen takia. Maldonado pesi usein Sennan aika-ajossa ollen jopa kymmenen sijaa parempi, kun taas kilpailussa lähtöruutuun verrattuna Senna piti tai kohensi asemiaan Maldonadon pudotessa taaksepäin. Sennaa pidettiin yleisesti hitaana, mutta kisat, joissa molemmat ajoivat maaliin, mutta vain toinen pisteille, menivät Sennalle 5-1.

Tiedä sitten millaisiin tuloksiin sillä autolla olisi päästy pystymällä Maldonadon aika-ajosuorituskykyyn ja Sennan kisavarmuuteen.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Kyllä jos Williams taistelee kisasta toiseen palkintosijoista, on kyseessä paluu vuosikausien takaiseen menestykseen.
Täytyy muistaa historia. Joskus Williamsilla oltiin ylivoimaisia. Ei siinä kontekstissa joku Maldonadon 2012 yksittäinen voitto paljoa paina.

edit: aina voidaan sanoa myös että auto oli hyvä mutta kuski huono etc... mutta kun kuski on osa pakettia ja päivän päätteeks vain pisteet merkkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös