WilliamsF1 BMW FW27

  • Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jones sanoi:
Eikös tuo ole TODELLA paljon McLarenin näköinen:eek!:




No se mikä noissa voi olla erilaista, niin on just erilaista!

Toisessa on lyhyt ja matala keula, toisessa korkein mahdollinen ratkaisu! Toisessa ei ole lisähärpäkkeitä laisinkaan! Toisessa on selkeästi matalammat ponttoonit! Siivet ovat täysin erilaiset, sekä edessä että takana! Toisessa ilmanpoistopiiput on huomattavan paljon suuremmat! Pakoputki ratkaisu on molemmissa täysin erilainen! Se lisäksi tietty kaksoisköli löytyy enää vain McLarenista!

Samaahan noissa on juuri se, että ne ovat nykyajan F1-autoja! :dunno: Tää alkaa vaikuttamaan Joneksen puolelta jo lähes tahalliselta provolta tai sit se on vaan savolaista kieroutta jossain! :rolleyes:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mä en muuten tiedä vieläkään, että mikä on kaksoisköli ja mikä on yksöisköli saatikka mikä osa vormuloissa on edes köli :(

Eli voisko joku kuvin ja sanoin havainnollistaa asian palikalle :rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
OoPee sanoi:
Mä en muuten tiedä vieläkään, että mikä on kaksoisköli ja mikä on yksöisköli saatikka mikä osa vormuloissa on edes köli :(

Eli voisko joku kuvin ja sanoin havainnollistaa asian palikalle :rolleyes:
Ei nyt ole hyvin havainnollistavia kuvia valitettavasti laittaa mut köliksi kutsutaan sitä osaa mihin eturenkaiden alaripustukset laitetaan kiinni keulan alle.

Se köli muistuttaa hieman purjeveneissä olevaa köliä, silloin kun kyseessä on yksöisköli. Jos on kyseessä kaksoisköli, niin se taas ei oikeastaan muistuta köliä millään tavalla. Tällöin keulan alla on ylösalaisin olevan V kirjaimen muotoinen "köli", johon eturenkaiden ripustukset kiinnitetään.

Eli köli siis sijaitsee suoraan eturenkaiden kohdalla keulan alla, siksi niistä on vaikeaa löytää selkeitä kuvia.

Kai tämä hieman valaisi tuota köli hommaa?
 
Viimeksi muokattu:

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Köli on se osa siinä keulan alapuolella mihin etupyörien alemmat tukivarret kiinnittyy. Jos ne kiinnittyy samaan paikkaan siellä auton alla keskellä niin kyseessä on yksi köli, kaksoiskölissä ne 'kölit' on enemmän siinä keulan sivussa molemmilla puolilla.

Tästä selityksestä olikin varmaan paljon apua :rolleyes:

edit: etenkin kun joku ehtikin jo selittää samaa
:
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ria sanoi:
Köli on se osa siinä keulan alapuolella mihin etupyörien alemmat tukivarret kiinnittyy. Jos ne kiinnittyy samaan paikkaan siellä auton alla keskellä niin kyseessä on yksi köli, kaksoiskölissä ne 'kölit' on enemmän siinä keulan sivussa molemmilla puolilla.

Tästä selityksestä olikin varmaan paljon apua :rolleyes:

edit: etenkin kun joku ehtikin jo selittää samaa
:
Juu siis jotain tämänkaltaista olen ollut ymmärtävinäni, mutta mua vaan alko ihmetyttää (tai vaihtoehtoisesti olen puusilmä), että missä näistä kuvista näkyy, miten ne alemmat tukivarret kiinnittyvät auton alla? Kommentista kun pääsee siihen käsitykseen, että tuosta sen näkee heti :confused:

...tai siis kai sen tuosta keskimmäisestä sitten täysin selvästi näkee :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kokeilkaas heittää BAR 007:n ja FW27:n sivukuvat allekkain. Niistä VOISI jo löytyä yhtäläisyyksiä (ainakin on löytynyt siitä asti kun Willis on ollut BARin tekniikasta vastaavana...
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ria sanoi:
Ehkä kyse onkin enemmän siitä mitä niissä kuvissa ei näy. Kuva viimevuotisesta Mäkistä edestäpäin. Ei ehkä paras mahdollinen, mutta en nyt parempaakaan löytäny kaksoiskölisestä autosta.

http://www.f1racing.net/en/photolarge.php?photoID=38673&catID=10
No ei auttanu kyllä tuo niin, että osaisin pelkästään tuon kuvan perusteella sanoa montako köliä autossa on :(

Tossa näkyy eturengaasta lähtevät kaksi tukivartta. Toinen vaakatasossa ja toinen about 45 asteen kulmassa alhaalta renkaasta ylös runkoon. About samat näkyy tossa Williamsissa, jossa siis on yksisöisköli :doubtful:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ria sanoi:
:D

Kiitos! :)

Kyllä mä tiesin, että siellä se 3. tukivarsi jossain on, mutta on niin perkeleen pimee kuva, että hätäsesti kun tsekkasin, niin kuvittelin ton olevan etusiipeä :rolleyes:

Kuvittelin myös noiden kaksoiskölien olevan keskemmällä. Mäkkärillähän ne on tuossa suhteellisen ulkona.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli





Williamsista ei vielä oikein löytynyt suotuisessa valaistuksessa otettua kuvaa, jotta vois tehdä oikein hyvää vertailua, mutta kyllä ehkä "perusfilosofiassa" on samaa. Edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
J.Heldenview sanoi:
Tässä vertailuksi uus mäkläreni. Köli on paikallaan mutta tukivarsi meneekin kölin tyveen :thumbup:
Jep tolla ratkasulla on saatu hieman jäykkyyttä alatukivarsien kiinnitykseen. Noissa alas asti ulottuvissa kaksoisköleissä oli (ainakin mclarenilla viime vuonna) se ongelma että niitä ei saatu tarpeeksi jäykäksi. Väliin piti asettaa kaiken maailman tankoja että se paketti pysyi kasassa. Tolla ratkaisulla pitäisi olla ainakin suotuisa vaikutus etujousituksen ja ripustusten jäykkyyden osalta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Joo, oli ne sittenkin erinäköisiä. Williamsilla on paljon parempi tuo takaosa. Mäkkärissä taas keula on parempi, mutta 'Rellulta lainattu' takaosa joka tuli jo 19B-malliin on äyks.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jones sanoi:
Joo, oli ne sittenkin erinäköisiä. Williamsilla on paljon parempi tuo takaosa. Mäkkärissä taas keula on parempi, mutta 'Rellulta lainattu' takaosa joka tuli jo 19B-malliin on äyks.
Aika provoilua sanoa että jompi kumpi on parempi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
J.Heldenview sanoi:
Tässä vertailuksi uus mäkläreni. Köli on paikallaan mutta tukivarsi meneekin kölin tyveen :thumbup:
Mä kuvittelin eilisen infopläjäyksen perusteella, että köli on olemassa sen vuoksi, että siihen kiinnitetään tukivarret. Nyt jos niitä ei siihen ole kiinnitetty vaan siihen viereen, niin minkä takia semmonen edes on? :confused:

...eli ts. kai tolla kölillä sitten on joku muukin tarkoitus? :rolleyes:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
On muukin tarkoitus, köli ohjaa ilmaa auton alla/alle. Eli kaksoisköli muodostaa tunnelin ja yksöisköli halkaisee ilmavirran näin maalikon selityksenä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
OoPee sanoi:
Mä kuvittelin eilisen infopläjäyksen perusteella, että köli on olemassa sen vuoksi, että siihen kiinnitetään tukivarret. Nyt jos niitä ei siihen ole kiinnitetty vaan siihen viereen, niin minkä takia semmonen edes on? :confused:

...eli ts. kai tolla kölillä sitten on joku muukin tarkoitus? :rolleyes:
Toimivat ilmanohjaimina ja sen lisäksi niissä vielä riippuu jotkin ilmanohjaimet. Ihmettelen samoin miksi mäklärenin kölit näyttää aivan viimevuotisilta ja on tollaset paksut tukevat jötikät vaikka tukivarret ei edes sinne alas enää mene. Ei tuo hätäratkaisukaan voi olla :confused:
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
oldez sanoi:
Aika provoilua sanoa että jompi kumpi on parempi.
Ehkä kyseessä olivat ihan ulkonäölliset seikat. Kyllä se saatanan ruma autokin voi voittaa ihan yhtä hyvin ku kaunis yksilö.
 
Ylös