WRC - nyt ja tulevaisuudessa...

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Aivan ekaksi tahtoisin että palattaisiin kauden -07 malliin, eli kympin kärki käännetyssä lähtöjärjestyksessä. Loppuisi tuo taktikointi ainakin.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Tohon taktikointiin ehdottaisin lääkkeeksi tämmöstä:

PÄivän päätteeksi rallia johtava kuski saisi valita oman lähtöpaikkansa. Seuraavaksi kakkonen valkkaa jne... Ekalle päivälle sarjaa johtava valkkaa lähtöpaikan. Tosta saattais saada aikaseksi joissain tilanteista uudenlaista taktikointia, jos on olosuhteet vähän kiikunkaakun - haittaako pöly vai ei jne... Ainakaan ei voisi syyttää kuin itseään, tai tallia huonosta ratkaisusta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Tohon taktikointiin ehdottaisin lääkkeeksi tämmöstä:

PÄivän päätteeksi rallia johtava kuski saisi valita oman lähtöpaikkansa. Seuraavaksi kakkonen valkkaa jne... Ekalle päivälle sarjaa johtava valkkaa lähtöpaikan. Tosta saattais saada aikaseksi joissain tilanteista uudenlaista taktikointia, jos on olosuhteet vähän kiikunkaakun - haittaako pöly vai ei jne... Ainakaan ei voisi syyttää kuin itseään, tai tallia huonosta ratkaisusta.
Tää käytäntö oli käytössä jossain vaiheessa(olisko -02 tai jotn...) ja aina kärki ukko valitsi viimeisen lähtöpaikan eli ihan sama vaikka kympin kärki ajaisi käännetyssä järjestyksessä. Taispa McRae saada jossain aikasakkoakin kun ei tullut ajoissa arvonta tilaisuuteen...
 

pikkujarru

Member
Liittynyt
19.2.2010
Viestit
7
Toiveita kullakin ,tässäpä omani.

Koko MM-sarjan kalenteri jaoteltaisiin 4 kategoriaan:
3x asfaltti
3x sora
3x mixed (useita eri pintoja yhdessä rallissa ,jopa samalla pätkällä)
3x talvi ralleja

Jokaisesta ryhmästä pitäisi löytyä yksi ns. perinteinen ralli.

Rallin pituus ja aikataulu täysin kisajärjestäjän vapaasti valittavissa ,tästä seuraisi kilpailua järjestäjien välillä. Joka toinen vuosi äänestettäisiin 2-huonointa rallia pois ja vastaavasti kaksi uutta tilalle. Jokaiseen ralliin vähintään kaksi paikallista kuskia mukaan huippukalustolla ,tämä toisi intoa oman maan katsojille. "Mites se oman kylä poika pärjääkään" jne.

Kaikkiin autoihin onboard kamerat ,joista kuvaa livenä koko kisan läpi. Ralli on hankala tv-laji ,miksi yrittää väkisin tv:n ehdoilla ,kun se voisi olla erinomainen nettililaji live streemeineen.

Säännöt tekniikan suhteen säädettäisiin siten ,että esim 3-autoa voisi pyörittää X M€:n vuosi budjetilla. Näitä sääntöjä tarkistettaisiin vuosittain ,jotta budjetit pysyisivät jokseenkin vakiona.

Tehoa autoihin niin paljon ,että pito ei koskaan riitä ja vastaavasti autoihin nopeus rajoitin rallikohtaisesti 160-200 km/t. Moottoriksi jokin hyvin pieni esim. 1L - keskimoottori turbolla ,viritys aste vapaa. Jokaisen tallin olisi rakenettava oma autonsa(runko) ,tämä ei saisi perustua mihinkään siviiliautoon.

Ei autotehtaiden autoja MM-sarjaan, eikä tehdastalleja. Talleiksi: M-sport,Tommi Mäkinen Racing, Team Paasonen & Schwarz, Pro Drive, Blomqvist Racing, Stobart, Solberg Brothers yms.

Näille yksityistaleille ,jolle ralli olisi itse pääelinkeino, olisi suuri intressi parantaa MM-sarjaa mahdollisimman paljon, koska heidän hyvinvointinsa olisi suoraan riippuvainen sarjan elinvoimasta. Yksikään autonvalmistja(Citroen, Ford, Subaru...) ei saisi osallistua sarjaan tallina ,ei myöskään epäsuorasti kuten Ford tällä hetkellä.

Kaikkein tarvittavin muutos olisis saada ns. tehdastallit(Citikka ja Ford) euroineen pois. Lähtökohdaksi yksityistallit ,joiden päätoimi olisi ajaa MM-sarjaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
GPS-paikannus pätkäkartalla olisi sopiva lisä webin väliaikapalveluun. Siitä kun kehittäisi sovelluksen, jossa samalla sivulla on tuo kartta, splitit ja tulokset, niin yhdessä ralliradion kanssa siinä on jo riittävä seuranta televisioimattomien pätkien varalle.
Itseäni täsmentäen. Siis näin:

-Edit- Pikiskarttaan voisi tietysti laittaa myös splittien paikat.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyvä viesti aloitukseksi. :thumbup:

Kaikkiin autoihin onboard kamerat ,joista kuvaa livenä koko kisan läpi. Ralli on hankala tv-laji ,miksi yrittää väkisin tv:n ehdoilla ,kun se voisi olla erinomainen nettililaji live streemeineen.
Live-onboard vaatii linkin kuvan lähettämiseksi eteenpäin. Käytännössä tämä tarkoittaa autoa seuraavaa helikopteria. Kun niitä ei kuitenkaan joka autolle riitä, niin kaikista autoista ei livekuvaa saa.

Aiemmin mainitsemassani Montessa homma toteutettiin siten, että toinen heli kuvasi ja toimi linkkinä autolle, jota seurattiin televisiossa, toinen palasi sillä aikaa lähtöpaikalle/taaksepäin seuraavaa autoa varten. Ja sitten vuoroa vaihdettiin.
Jokaisen tallin olisi rakenettava oma autonsa(runko) ,tämä ei saisi perustua mihinkään siviiliautoon.

Ei autotehtaiden autoja MM-sarjaan, eikä tehdastalleja.
Tämä on erikoislaatuinen ehdotus. Ralleista protokilpailuja. Valitettavasti tämä tarkoittaisi myös kustannusten nousua, ja juuri niiltä joilla rahaa olisi (tehtaat) osallistuminen kiellettäisiin. Vaikea yhtälö saada toimimaan.

Itse miellän rallin nimenomaan viritettyjen kauppakassien kisaksi, jolla myydään niitä kauppakasseja. Siis autojen ja merkkien tunnistettavuus on tärkeää (vaikka sisuskalut olisivat ihan jotain muuta). "Ajetaan tavallisilla autoilla tavallisilla teilla", niin sanotusti.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aivan ekaksi tahtoisin että palattaisiin kauden -07 malliin, eli kympin kärki käännetyssä lähtöjärjestyksessä. Loppuisi tuo taktikointi ainakin.
Jatkan yksinpuhelua vielä yhden viestin verran.

Aika monessa lajissa on menty tuohon käänteiseen lähtöjärjestykseen draaman parantamiseksi. Nykyisellä systeemillä intensiteetti ja jännitys laskee koko ajan, mikä ei voi olla hyvä asia katsojien kannalta. Kun käännetty lähtöjärjestys lisäksi tasapuolistaa olosuhteita kärjen osalta (ja satunnaisesti tuo etua hieman jäljessä oleville), niin kyseessä on win-win-tilanne.

Mikä oli syy, että siitä luovuttiin? Esim. alppihiihto elää ihan hyvin sen tosiasian kanssa, että kärki tulee ratkaisukierroksella jo hieman kuluneelle radalle.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Hyvä viesti aloitukseksi. :thumbup:
Live-onboard vaatii linkin kuvan lähettämiseksi eteenpäin. Käytännössä tämä tarkoittaa autoa seuraavaa helikopteria. Kun niitä ei kuitenkaan joka autolle riitä, niin kaikista autoista ei livekuvaa saa.
Rahalliseen puoleen en ota mitään kantaa, koska kaistan vuokraamisen hinnasta ei löytyt mitään googlettamalla, mutta satelliitilla homma pelittää myös ilman potpotinta (aka. helikopoteria).
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Mikä oli syy, että siitä luovuttiin? Esim. alppihiihto elää ihan hyvin sen tosiasian kanssa, että kärki tulee ratkaisukierroksella jo hieman kuluneelle radalle.
Sen syyn kun tietäisi. Tulisi joku Fian neropatti esiin ja perustelisi tämän.
 

pikkujarru

Member
Liittynyt
19.2.2010
Viestit
7
Kannettava tietokone joka auton takakonttiin ,siihen tusina mokkuloita kiinni. Kaista riittä varmasti. Tähän tietokoneseen 4 HD-kameraa kiinni. Pätkän aikana voisi lähettää heikkolaatuista live-kuvaa joka kamerasta. Kärryn ollessa siirtymätaipaleella tietokone voisi sinä aikana siirtää HD-tasoisen videon nettiin automaattisesti.

Tämä on perustekniikka ,jota saa jokaisesta tietokone liikkeestä. Mitään erikoislaitteita ei siis tarvittaisi.

Mikäli ajetaan jossain jumalan selän takana missä ei ole mahdollista siirtää live kuvaa, auton tulessa jälleen kuuluvuusalueelle, tietokone siirtäisi automaattisesti kyseisen pätkän nettiin katseltavaksi ,vaikka siirtymän aikana.

Mitä tulee WRC vs IRC. Omasta mieletäni kahta samanlaista sarjaa ei ole järkeä pyörittää. IRC olisi sarja joilla ajettaisiin viritetyillä "kauppakasseilla" ja WRC olisi puhdas proto sarja.

Proto-sarjan kustannukset voidaan rajata säännöillä.

MM-sarjan pitäisi olla kuninkuusluokka sen pitää eroittua muista luokista selvästi ,myös tekniikan suhteen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Rallin suosioon auttaisi ehkä osittain sama lääke kuin formuloihinkin legendaaristen valmistajien paluu (Lotus, Mercedes).
Rallipuolella tämä tarkoittaisi tietenkin merkkejä Audi ja Lancia. :rolleyes:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Rallin suosioon auttaisi ehkä osittain sama lääke kuin formuloihinkin legendaaristen valmistajien paluu (Lotus, Mercedes).
Rallipuolella tämä tarkoittaisi tietenkin merkkejä Audi ja Lancia. :rolleyes:
Suurin ongelma nyky WRC:ssähän on juuri tämä paljon puitu tallien vähyys. Vuodesta toiseen kahden tehdastallin kärki puuduttaa.

Keskeistä olisi pohtia, millä lajiin saataisiin muitakin merkkejä mukaan!

Lähes kaikilta euro- ja japsi-valmistajilta kuitenkin löytyy jo nyt peruskonsepti osallistuakseen WRC:hen (pienehkö auto nelivedolla).

Veikkaan että keskeinen syy on nyt se,että säännöt ovat niin tiukat, ettei sinne pääse kärkikahinoihin käytännössä vuosiin mukaan vaikka investoisi paljonkin kun mukana jo kauan olleilla (kahdella) dominanssitallilla on laitteet hiottu niin viimeisen päälle vuosien saatossa. Tämän etumatkan kiinni saaminen nykysäännöillä tekee huipulle noususta liian kallista ja aikaavievää (vrt. Toyota F1-puolella tai Gardemeisterin Skoda sekä Kankkusen Hyundai -projektit).

Hyvä idea olisi riisua autokonsepti mahdollisimman vapaaksi: tietty alaraja moottorikoolle (pitäisi olla varsin pieni) ja ahtimelle jotain hyvin yksinkertaisia rajoituksia ja siinäpä se. Jokainen rakentakoon niin kestävän ja tehokkaan myllyn kun tietotaito sallii.

Tämä palvelisi myös katsojia elämyksellisesti (vrt. B-ryhmän ajan kun kuuli jo kaukaa tuleeko sieltä Audin 5-pyttynen murisija vai korkealta kiekuva Pösön pieni nelonen) ja toisaalta mahdollistaisi tekniikan kehittämisen myös siviiliautojen puolella. WRC toimisi paremmin eri keksintöjen ja insinööritaidon kehittämisen esittelyareenana.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
HAAVEITA VAIN...

WRC auton rakentelulle pitäisi antaa enemmän vaihtoehtoja..

1. Tämä suunniteltu s2000 pohjautuva 4x4 1,6 turbo
(Turbo koneeseen 34mm kuristin)

2. Vaihtoehtoisesti keskimoottori 2,0l vapari 4x4

3. 2,4l vapari ja 4x4 ( moottori edessä)


Luokittelua varten pitäisi rakentaa vain 10 autoa

Sitten se ympäristö teko:
Autot oltava flexifuel tyyppisiä eli voivat käyttää benssiiniä tai E85 Polttoainetta jota esim. muuan suomalainen bensayhtiö valmistaa.

Kahteen kertaan ajettavat EK:t pitäisi kieltää kokonaan.

huolto pitäisi sallia myös ek:t välissä siten, että ainoastaan 2asentajaa kuljettajaparin lisäksi saisi osallistua huoltotoimenpiteisiin.
Tämä siksi, että nyt ulosajon jäljiltä autot raahautuu huoltoon tai seuraavalle ek:lle, ja melko usein paikalliset poliisit joutuvat puuttumaan asiaan.
tässähän ei ole mitään järkeä rallin imagon kannalta..

etuautot sallittava sääoloiltaan vaihtelevissa kisoissa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Eikö se Kankkunen nyt ole siellä Todtin konsulttina? Voisi varmaan ajaa esim. tätä käänteistä järjestystä, vai mitä luulette. Jos nostetta pitää saada, sehän on lisää jännitystä. Mielenkiintoisia persoonia jo nyt on, mutta se ei riitä. Lisäksi tämä uusi pisteenlasku arveluttaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
WRC auton rakentelulle pitäisi antaa enemmän vaihtoehtoja..

1. Tämä suunniteltu s2000 pohjautuva 4x4 1,6 turbo
(Turbo koneeseen 34mm kuristin)
.
Jos 1,6ltr autoissa on ensi vuonna sama 34 mm kuristin kuin nykyisissä 2ltr, niin kuinkakohan alas tehot oikein tippuvat. Melko munattoman näköistä ja kuuloista menoa varmaan luvassa, ainakin verrattuna tähän:
http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE :eek:
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
889
[url sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE[/url] :eek:
Musiikkia korville, siitä parhaimmasta päästä!

Oli noita pikkupoikana mahtava katsella!

Se on jännä miten nuhapumppuilta nää nykyvehkeet oikein kuulostaa.
Pilliin pitää viheltää, että kuulee auton tulon. B-ryhmäläisten aikaan sykkeet nous jo minuuttia auton tuloa, kun kuuli, että nyt tullaan isoa ja lujaa!

No aika tietenkin vähän saattaa muistoja viritellä, mutta silti oi joi :).
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mitä tulee WRC vs IRC. Omasta mieletäni kahta samanlaista sarjaa ei ole järkeä pyörittää. IRC olisi sarja joilla ajettaisiin viritetyillä "kauppakasseilla" ja WRC olisi puhdas proto sarja.
Proto-rallin MM-sarjasta saatiin valitettavan huonoja kokemuksia 80-luvulla (ylitehokkaita kangaspusseja, jotka eivät sitten kestäneet mitään)
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Miksi niistä autoista olisi nytkin pakko tehdä kangaspusseja? Suurella todennäköisyydellä saataisin aikaiseksi Nykyautoja turvallisempia pelejä kun koko auto voitaisiin suunnitella puhtaalta paperilta kilpa-autoksi.

Mutta joo... Tuskin tulee koskaan enää toteutumaan. :frown:
 
Ylös