kouvotsvoni
Banjottu
No mut hei. Vähän alkua ja jollain oli uistinkin naamassa, niin eiköhän yhteenvedon voi heittää?Siinähän oli monenlaisia ajatuksia, pohdintoja, ehdotuksia ja mielipiteitä. Varsin söpö ja persulainen yhteenveto Rompelta.
No mut hei. Vähän alkua ja jollain oli uistinkin naamassa, niin eiköhän yhteenvedon voi heittää?Siinähän oli monenlaisia ajatuksia, pohdintoja, ehdotuksia ja mielipiteitä. Varsin söpö ja persulainen yhteenveto Rompelta.
Mutta kannatat kuitenkin perustuslain muuttamista, jotta kilpailutus edustajapaikoista voitaisiin toteuttaa? Vai mistä se heitto tuli?Epätodennäköisenä pitäisin toki yhdenkään ulkomaisen edustajan nousemista eduskuntaan. Jotenkin epäilen, ettei Arkadianmäellä innostusta herkiäisi kuin jonkun Vartiaisen märissä unissa.
Miten sä näet talouskasvun jos ostovoima leikkautuu esim. 20%?No on se nyt koko Suomen kannalta aika perustavaa laatua oleva ongelma jos työtä ei saa teettää matalammalla palkalla vaikka tekijöitä löytyisi ympäri Suomea vaikka kuinka paljon. No vedetään 0% korotuksilla seuraavat 15 vuotta ja palkat on taas kilpailukykyisellä tasolla.
Eikö laki kiellä ulkomaisen kuljetusliikkeen toiminnan Suomen sisäisessä liikenteessä?Yritin muistella, miten ja milloin tapahtui Suomen kauppalaivaston ulosliputtamista eniten, ehkä joskus 80-luvulla? Syynä taisi olla merimiesunionin herkkyys (tuki)lakoille. Laitettiin muu kuin Suomen lippu perään, niin eipä koskeneet merimiesunionin sopimukset enää. Nyt lie kasvua takaisin päin tapahtunut.
En jaksanut kaivaa nettiä, mutta lie kai hieman tapahtumassa samaa ( teollisuuden ja kaupan ) kuljetuspuolella. Ulkomaiset firmat ja kuskit ajavat yhä enempi? Toisaalta taitaa olla pätevistä suomalaisista kuorma-autokuskeista pulaa? Voisiko AKT:lle käydä hieman samoin kuin Merimiesunioinille, kun tarpeeksi uhataan ja lakkoillaan, niin vaihdetaan sellaisiin kuljetuksiin, joita paikalliset sopimukset eivät koske? ( No, onhan ne ahtaajat...)
Oliko tuo kutsu?Ei mulla ole mikään taulukkopalkka. Mut voidaan milloin tahansa korvata puolet halvemmalla itä-eurooppalaisella.
Jep. Sun luo tulee huomenna romanialainen zoldas. Isomeisselinen.Oliko tuo kutsu?
Ei, mutta rajoittaa. KLEikö laki kiellä ulkomaisen kuljetusliikkeen toiminnan Suomen sisäisessä liikenteessä?
Komissio varoittaa, että kabotaasiliikenteen rajoitukset Suomessa voivat päätyä EU-tuomioistuimeen.
Euroopan komissio vaatii liikenne- ja viestintäministeriöltä lisäselvityksiä sääntelystä, jolla rajoitetaan ulkomaisten kuljettajien tekemiä kuljetuksia Suomen sisällä. Niin kutsutun kabotaasiliikenteen rajoitukset ovat olleet pitkään kiistanaihe Suomen ja komission välillä. Komission näkemyksen mukaan Suomi suojelee kotimaisia kuljetusyrityksiä EU-tason sääntelyä tiukemmalla lainsäädännöllä.
EU-sääntöjen mukaan yhdestä EU-maasta tuleva liikenteenharjoittaja voi toimittaessaaan kuljetuksen toiseen EU-maahan tehdä samalla enintään kolme maan sisäistä kuljetusta.
Suomi on kuitenkin kansallisessa lainsäädännössä asettanut kabotaasille lisärajoituksia. Kolmen kuukauden sisällä kabotaasikuljetuksia saa tehdä enintään kymmenen. Lisäksi EU-lainsäädännön mukaan jokaiseen kabotaasikuljetukseen voi sisältyä useita lastaus- ja purkupisteitä, kun Suomen lainsäädännössä jokaista purkamista pidetään erillisenä kabotaasikuljetuksena. Komission mukaan Suomen asettamat lisärajoitukset eivät ole perusteltuja.
LVM:llä on nyt kaksi kuukautta aikaa perustella käytäntö komissiolle. Jos komissio ei ole vastaukseen tyytyväinen, asiaa menee EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Kabotaasirajoituksilla on pyritty suojelemaan pohjoisen ja läntisen EU:n kuljetusyrittäjiä Itä-Euroopan halvan työvoiman paineelta.
Tarvitsenkin halpatyövoimaa. Voi purkaa vaikka kämpän huonekalut atomeiksi meisselins avulla.Jep. Sun luo tulee huomenna romanialainen zoldas. Isomeisselinen.
Ainakin Stagecoach.. eikun Concordiabus.. eikun Nobina ja Connex.. eikun Veolia.. eikun Transdev kuljettaa matkustajia pääkaupunkiseudulla. Onnibus lienee myös ulkomaalaisomistuksessa.Eikö laki kiellä ulkomaisen kuljetusliikkeen toiminnan Suomen sisäisessä liikenteessä?
En kannata. Yleissitovuuksista luopumiseen se heittoni viittasi (jos kerta alamaiset, niin miksei edustajatkin), enkä sitäkään kannata.Mutta kannatat kuitenkin perustuslain muuttamista, jotta kilpailutus edustajapaikoista voitaisiin toteuttaa? Vai mistä se heitto tuli?
Taitaa olla selvä tapaus. Ajot tulevat siirtymään jatkossa yhä enemmän ulkomaiden firmojen ajettaviksi. Vai onko suomalaisia kuljetusyrittäjiä jo siirtynyt vaikka Viron puolelle operoimaan. Ahtaajat lienee paremmin "turvassa", eli heitä ei pystytä yhtä hyvin korvamaan ulkomaan miehillä tai ainakin AKT luottaa siihen. Varmaan vuoden parin sisällä sitäkin testataan??Ei, mutta rajoittaa. KL
Sutta ja sekundaa?Meirän tehtaan tuotteita ahtaajat eivät pääse kovin pahasti sabotoimaan.
Emmätiiä, mut Baltian maiden kuskitkin on kuulemma liian kalliita ja kovia ryyppäämään, joten nykyään kuskeja tuodaan Filippiineiltä.Taitaa olla selvä tapaus. Ajot tulevat siirtymään jatkossa yhä enemmän ulkomaiden firmojen ajettaviksi. Vai onko suomalaisia kuljetusyrittäjiä jo siirtynyt vaikka Viron puolelle operoimaan.