Yhteiskuntasopimuksen kaatuminen

Onko kaatumisjuttu


  • Äänestäjiä yhteensä
    12
  • Äänestys suljettu. .

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Epätodennäköisenä pitäisin toki yhdenkään ulkomaisen edustajan nousemista eduskuntaan. Jotenkin epäilen, ettei Arkadianmäellä innostusta herkiäisi kuin jonkun Vartiaisen märissä unissa.
Mutta kannatat kuitenkin perustuslain muuttamista, jotta kilpailutus edustajapaikoista voitaisiin toteuttaa? Vai mistä se heitto tuli?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
No on se nyt koko Suomen kannalta aika perustavaa laatua oleva ongelma jos työtä ei saa teettää matalammalla palkalla vaikka tekijöitä löytyisi ympäri Suomea vaikka kuinka paljon. No vedetään 0% korotuksilla seuraavat 15 vuotta ja palkat on taas kilpailukykyisellä tasolla.
Miten sä näet talouskasvun jos ostovoima leikkautuu esim. 20%?

Ei varmaan esim. kaupan alalla riitä 40% työttömyyden kasvu.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Yritin muistella, miten ja milloin tapahtui Suomen kauppalaivaston ulosliputtamista eniten, ehkä joskus 80-luvulla? Syynä taisi olla merimiesunionin herkkyys (tuki)lakoille. Laitettiin muu kuin Suomen lippu perään, niin eipä koskeneet merimiesunionin sopimukset enää. Nyt lie kasvua takaisin päin tapahtunut.

En jaksanut kaivaa nettiä, mutta lie kai hieman tapahtumassa samaa ( teollisuuden ja kaupan ) kuljetuspuolella. Ulkomaiset firmat ja kuskit ajavat yhä enempi? Toisaalta taitaa olla pätevistä suomalaisista kuorma-autokuskeista pulaa? Voisiko AKT:lle käydä hieman samoin kuin Merimiesunioinille, kun tarpeeksi uhataan ja lakkoillaan, niin vaihdetaan sellaisiin kuljetuksiin, joita paikalliset sopimukset eivät koske? ( No, onhan ne ahtaajat...)
Eikö laki kiellä ulkomaisen kuljetusliikkeen toiminnan Suomen sisäisessä liikenteessä?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Eikö laki kiellä ulkomaisen kuljetusliikkeen toiminnan Suomen sisäisessä liikenteessä?
Ei, mutta rajoittaa. KL

Komissio varoittaa, että kabotaasiliikenteen rajoitukset Suomessa voivat päätyä EU-tuomioistuimeen.

Euroopan komissio vaatii liikenne- ja viestintäministeriöltä lisäselvityksiä sääntelystä, jolla rajoitetaan ulkomaisten kuljettajien tekemiä kuljetuksia Suomen sisällä. Niin kutsutun kabotaasiliikenteen rajoitukset ovat olleet pitkään kiistanaihe Suomen ja komission välillä. Komission näkemyksen mukaan Suomi suojelee kotimaisia kuljetusyrityksiä EU-tason sääntelyä tiukemmalla lainsäädännöllä.

EU-sääntöjen mukaan yhdestä EU-maasta tuleva liikenteenharjoittaja voi toimittaessaaan kuljetuksen toiseen EU-maahan tehdä samalla enintään kolme maan sisäistä kuljetusta.

Suomi on kuitenkin kansallisessa lainsäädännössä asettanut kabotaasille lisärajoituksia. Kolmen kuukauden sisällä kabotaasikuljetuksia saa tehdä enintään kymmenen. Lisäksi EU-lainsäädännön mukaan jokaiseen kabotaasikuljetukseen voi sisältyä useita lastaus- ja purkupisteitä, kun Suomen lainsäädännössä jokaista purkamista pidetään erillisenä kabotaasikuljetuksena. Komission mukaan Suomen asettamat lisärajoitukset eivät ole perusteltuja.

LVM:llä on nyt kaksi kuukautta aikaa perustella käytäntö komissiolle. Jos komissio ei ole vastaukseen tyytyväinen, asiaa menee EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Kabotaasirajoituksilla on pyritty suojelemaan pohjoisen ja läntisen EU:n kuljetusyrittäjiä Itä-Euroopan halvan työvoiman paineelta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mutta kannatat kuitenkin perustuslain muuttamista, jotta kilpailutus edustajapaikoista voitaisiin toteuttaa? Vai mistä se heitto tuli?
En kannata. Yleissitovuuksista luopumiseen se heittoni viittasi (jos kerta alamaiset, niin miksei edustajatkin), enkä sitäkään kannata.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Ei, mutta rajoittaa. KL
Taitaa olla selvä tapaus. Ajot tulevat siirtymään jatkossa yhä enemmän ulkomaiden firmojen ajettaviksi. Vai onko suomalaisia kuljetusyrittäjiä jo siirtynyt vaikka Viron puolelle operoimaan. Ahtaajat lienee paremmin "turvassa", eli heitä ei pystytä yhtä hyvin korvamaan ulkomaan miehillä tai ainakin AKT luottaa siihen. Varmaan vuoden parin sisällä sitäkin testataan??
 

Örfil

Guest
Musta tulisi hyvä ahtaaja. Olisin sellainen ahtaaja joka on koko ajan lakossa, kun joku niistä tuppaa koko ajan kerran olemaan.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Rainierhan on harjoitellut ahtaamista ahtamalla Jjusbanin rektaalin täyteen kaikenlaista skäfää, kuten munan ja kynän.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Olen aiemmin luullut, että Raikku on panostaja.
Albert kuuluu olevan keinosiementäjä.

HIhihihi...tämä vitsi oli burbin.:D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Meirän tehtaan tuotteita ahtaajat eivät pääse kovin pahasti sabotoimaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Taitaa olla selvä tapaus. Ajot tulevat siirtymään jatkossa yhä enemmän ulkomaiden firmojen ajettaviksi. Vai onko suomalaisia kuljetusyrittäjiä jo siirtynyt vaikka Viron puolelle operoimaan.
Emmätiiä, mut Baltian maiden kuskitkin on kuulemma liian kalliita ja kovia ryyppäämään, joten nykyään kuskeja tuodaan Filippiineiltä.
Ruotsissa ovat kuulemma saaneet halpamaiden kuljetusfirmoja vähennettyä liikenteestä rengasvaatimuksia tiukentamalla. Paikallisten firmojen autoissa on renkaat kunnossa, itäeurooppalaiset ei niihin niin viitti panostaa. Ja jos ratsiassa huomataan huonot renkaat, siitä ei selviä sakoilla vaan rekka jää tiensivuun odottamaan parempia renkaita.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös