sooda sanoi:
Kun kuski huomasi että perävaunu on oíkeanpuloisessa ojassa ainoa oikea toimenpide olisi ollut veto pois. Vaunu ei takuulla nouse niin jyrkästä ojanpenkasta ellei väkisin vedä sitä pois. Nykyisillä 600-hevosvoimaisilla vetoautoilla vaunun vetäminen vauhdissa ojasta pois onnistuu helposti. Mutta suoraan sitä perässä ei saa tulemaan. Ja jos kuski jo kilometrejä aikaisemmin huomasi tien liukkauden oli nopeusrajoituksen ylittäminen erittäin rikollista. En tunne pätkääkään sympatiaa k.o. kuskia kohtaan.
Tekniikan Maailma-lehdessä oli tutkailtu vastaantulevien autojen nopeuksia. Rekoista erittäin suuri osa ajoi ylinopeutta. Mm kyseisen turmapaikan kohdalla oli tullut rekka vastaan huomattavaa ylinopeutta.
Itse kävin naapurikaupungissa muutama viikko sitten. Tiedän nopeusmittarini virheen ja sakotusrajan. Ajoin Mittarin mukaan n 110km/h. Takaa näkyi valkoinen Volvorekka. Muutamassa minuutissa se saavutti minut. No varmaan otti vauhtia seuraavaan kunnon ylämäkeen. Ylämäki tosin olisi vasta Parkanon paikkeilla, noin 90 kilometrin päässä.
2004 keväällä. Montakohan kappaletta Transpointilla oli näitä 600 hevosvoimaisia rekkoja? Enpä usko, että montaakaan, jos yhtään. Ainakaan kappaletavaraliikenteessä. Valtaosa on noin 350-460 hevosvoimaisia. Niin, että "hieman" vain liioittelit. En kyllä muista mikä auto turma-auto oli mutta melkein pääni laitan pantiksi, ettei yli 460hp ollut.
Vai että otti rekka kiinni vaikka ajoit 110km/h mittarin mukaan.. paljonkos sulla sitä mittarivirhettä löytyy... 20km/h?
Mitä turmapaikkaan tulee niin en ihan satavarma ole mutta eikös tuossa ollut että tie ei suinkaan ollut koko ajan liukas (ei ennen eikä jälkeen) vaan turmapaikalla oli "yllättävä" liukas kohta. Kuten jps on jo todennut niin kun kärry lähtee niin ei sitä kovinkaan helposti saada takaisin hallintaan.
Koska sooda on niin kovin kärkkäitä kommentteja kuljettajan toimista antanut niin kerrohan toki ajokorttiluokkasi sekä se paljonko on (suurinpiirtein) ajokilometrejä ja -vuosia takana yhdistelmällä?
Itse olen yhä sitä mieltä, että pääsyyllinen oli ÄÄRIMMÄISEN huono tuuri (kello 02, noilla leveysasteilla, kärry lähtee heittelehtimään ja JUST silloin tulee täys linja-auto vastaan... hei come on!), toinen pääsyyllinen oli Suomen tiestö ja sen loistava kunto. Kolmantena vasta kuljettajan & Transpointin toimet. Tätä mieltä olin onnettomuuden jälkeen ja tätä mieltä olen yhä.
Omaisten nostamiin korvausvaateisiin olen sitä mieltä, että oikeuden olisi ollut syytä tuomita omaiset maksamaan kuljettajalle. Käsittämätöntä lähteä onnettomuuden jälkeen vaatimaan korvauksia.. huhheijaa. Onneksi ei olla jenkeissä.