Raideliikenne on kilpailukykyinen vain kun :J.Heldenview sanoi:Rekkojen lyhentäminen edesauttaisi auttaisi teollisuuskuljetusten siirtymistä raiteille. Päivittäistavarakaupan kuljetusliikenne nyt pyörii omien havaintojeni mukaan muutenkin pienemmällä kalustolla. Lyhempi yhdistelmä pääsee myös varmemmin perille. Aika suuri osa ojiin liukuvista autoista on juuri tuota pitkää konginkangas yhdistelmämallia.
- Siirretään SUURIA massoja (esim paperirullista valtaosa siirretään nyttenkin junilla suoraan satamiin)
- Kun etäisyydet ovat pitkiä
Niin ja raiteita ei edes mene kovinkaan monelle paikkakunnalle. Päivittäistavarakaupan liikenne sujuu pienemmällä kalustolla kyllä. Mutta se onkin lähinnä tuota kaupungin sisällä tapahtuvaa jakoa. Eipä taida olla runkokuljetuksissa juurikaan maksimia pienempiä kuljetusyksiköitä.
Koska Heldenview on niin kernaasti ajamassa pienempiä yksiköitä liikenteeseen niin oletko valmis :
- 'Sietämään' kasvanneen raskaankaluston määrän tiestöllä
- Maksamaan enemmän rahaa about kaikesta mitä joudut ostamaan (pl palvelut) kun kuljetuskustannukset kohoavat
Mun käsittääkseni Euroopassakin harkitaan moduuliyhdistelmien käyttöönottamista juurikin sen takia että sillä saadaan vähennettyä raskastakalustoa pois ennestäänkin ruuhkaisilta teiltä. Sitäpaitsi kunnossaolevat (pitkätkin) yhdistelmät ovat turvallisia pelejä. Maallikon silmin se vain saattaa näyttää hurjalta kun kärry tekee koviakin heittoja vetoauton perässä.
Ei ole kyllä tilastoa minulla nyt mutta perstuntumalta sanoisin, että ajokilometreihin suhteutettuna raskaskalusto ajaa vähän onnettomuuksia. Varsinkin jos mukaan otetaan vain ne missä rekka on syyllinen. Ikävää vain on se, että koska massat ovat niin suuria niin tuhoenergiat on valtavia ja näin ollen henkilöauto on aika paperia rekan kohdatessaan.