Yli 20 kuoli Konginkankaalla

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
J.Heldenview sanoi:
Pari napakkaa jarrutusta niin rekka hidastaa pienen valoshown jälkeen :D

On se kumma kun pääteillä monet rekat ajaa sitä maksimia kelillä kuin kelillä. Ylämäkeen vauhdinoton ymmärtää, mutta ei sitä että alamäet mennään 95km/h.
Säästää polttoainetta ja jarruja. Ei siinä muuta ole.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hurmurisija sanoi:
Minusta paras ratkaisu olisi se, että raskasta liikennettä tai yleensä ammattiliikennettä saisi sakottaa muistiin jääneiden nopeuksien perusteella. Eikös homma hoidu nykyään tai ainakin piakkoin jo niin, että poliisi voisi vain tökätä autoon piuhan kiinni ja käytetyt nopeudet ja niiden kestot näkyisivät ruudulla. Tällöin näkee nopeasti, onko kuljettajalla tapana ajaa ylinpeutta vai ei. Satunnaisista ylityksistä ei sakotettaisi, mutta pysyvästä ylinopeudesta kyllä.

Mikäköhän näin yksinkertaiseen ratkaisuun on esteenä?
Jaa-a. Lakikysymys varmaan. Luulen että nopeudessa pitää saada kiinni itseteossa. En tiedä 100-varmaksi. Jotain nopeuksien suhteen tarviis tehdä mutta ei missään nimessä niin että kajotaan nopeuderajoittimeen koska siitä hetkellisestä ylinopeudesta on hyötyä monen monta kertaa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Matxi sanoi:
Jaa-a. Lakikysymys varmaan. Luulen että nopeudessa pitää saada kiinni itseteossa. En tiedä 100-varmaksi. Jotain nopeuksien suhteen tarviis tehdä mutta ei missään nimessä niin että kajotaan nopeuderajoittimeen koska siitä hetkellisestä ylinopeudesta on hyötyä monen monta kertaa.
Saattaa olla lakikysymys, mutta tuon osalta lakia voisi muuttaa. Eikö olisi helpotus sekä kuljettajille että yrittäjille, kun lailla turvattaisiin

a) käytännössä mahdolliset aikataulut
b) turvallinen ajo?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Matxi sanoi:
Säästää polttoainetta ja jarruja. Ei siinä muuta ole.
En tarkoittanut että pitäisi jarruttaa enemmän alamäessä. Vaan että sinne alamäkeen ei syöksyttäisi rajoitinta vasten. Rekkamiehet valittavat ettei voi oikaista kun on rajoitin, mutta ei kukaan käske heidän ajaa sinne alamäkeen rajoitinta vasten. Ei varmaankaan kuluta enempää polttoainetta jos ajellaan kahdeksaakymppiä yhdeksänkympin sijaan.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Rekkoja ajautuu tämän tästäkin vastaantulevalle kaistalle tai pientareelle. Vain vaatimaton liikennetiheys on pelastanut vakavammilta onnettomuuksilta. Konginkankaalla nyt sitten kaikki sattui osumaan kohdalleen.

Kokonaan oma kysymyksensä on se, että onko mitään järkeä kuljettaa 60 000 kilon sellukuormaa Suomen oloissa talvipimeässä liukkaalla kelillä ylipäätään.

Nopeuksien lasku, piirturien ja tietokoneiden ohjelmistojen kiristäminen ja tiukempi valvonta saattaa tietysti auttaa. Huonoja sääolosuhteita, jäisiä ja liukkaita tienpintoja, olematonta näkyvyyttä ja fysiikan lakeja ei näillä toimilla kuitenkaan kyetä korjaamaan.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Törni sanoi:
Kokonaan oma kysymyksensä on se, että onko mitään järkeä kuljettaa 60 000 kilon sellukuormaa Suomen oloissa talvipimeässä liukkaalla kelillä ylipäätään.
Totta. Sinänsä kun moisia sellukuormia ei ainakaan maanteillä kuljetella. ;)

Kyllä ne maksimiKUORMAT on siellä noin 40 tonnissa. Auto painaa sitten sen loput noin 20 tonnia. :)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
J.Heldenview sanoi:
En tarkoittanut että pitäisi jarruttaa enemmän alamäessä. Vaan että sinne alamäkeen ei syöksyttäisi rajoitinta vasten. Rekkamiehet valittavat ettei voi oikaista kun on rajoitin, mutta ei kukaan käske heidän ajaa sinne alamäkeen rajoitinta vasten. Ei varmaankaan kuluta enempää polttoainetta jos ajellaan kahdeksaakymppiä yhdeksänkympin sijaan.
Nii-in. Toisaalta raskas kuorma ja pienikin ylämäki syö äkkiä paljon nopeutta pois. Tosin en ole näillä isoimmilla koneilla ajanut (530-660hp) joten en tiedä miten jaksavat täyskuormaa Suomen mäkiä vetää ylös. Mun kokemukset loppuu tuonne 460 hevosvoimaan. Ne ainakin hidastuu mäessä kuin mäessä. :)

Pitäisi vain luottaa siihen, että kuljettaja lähtee mäen päältä oikealla nopeudella. Valitettavasti vain kuljettajatkin ovat ihmisiä ja tekevät virheitä.

Tosin Konginkankaankin onnettomuus olisi vältetty jos Suomen päätiet eivät olisi 70-luvun liikenteelle tehtyjä vaan olisivat edes vähäkään paremmassa kunnossa.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Matxi sanoi:
Säästää polttoainetta ja jarruja. Ei siinä muuta ole.
Miten niin säästää jarruja. Pakokaasujarru on aika yleinen varuste tämän päivän kuorma-autossa. Jos mäen harjalla nopeus on 80 km/h pitää olla tosi jyrkkä alamäki jotta vauhti nousee 95:een.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Matxi sanoi:
Tosin Konginkankaankin onnettomuus olisi vältetty jos Suomen päätiet eivät olisi 70-luvun liikenteelle tehtyjä vaan olisivat edes vähäkään paremmassa kunnossa.
eikös syyt olleet kuljettajien virheet? :confused:

Kyllähän kaikkien(!) pitäisi suhteuttaa nopeutensa ja toimensa kelien & muun liikenteen mukaan + käytettävissä olevan tienkunnon mukaan.
Jossain noissa artikkeleissa oli, että jos rekan rajoitin olisi 80:ssä niin 30%:aa olisi turvallisempaa. Kannattaisko tehdä vaikka rekkamiehiä tietysti ärsyttää moinen...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
sooda sanoi:
Miten niin säästää jarruja. Pakokaasujarru on aika yleinen varuste tämän päivän kuorma-autossa. Jos mäen harjalla nopeus on 80 km/h pitää olla tosi jyrkkä alamäki jotta vauhti nousee 95:een.
Pakokaasujarru on muuten hyvä mutta ei se paljon hidastele 60tonnista yhdistelmää. Ja kaiken lisäksi pakokaasujarrut tuppaa hiipumaan aika nopeasti lähinnä pörinäksi eli saisi olla vähän väliä ehostamassa. Polttoaineenkulutuskin on oma seikkansa tuossa.

Retarderi olisi hyvä mutta suht.tyyris varuste tällä hetkellä. Mutta sillä ei noita ongelmia olisi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mutku sanoi:
eikös syyt olleet kuljettajien virheet? :confused:

Kyllähän kaikkien(!) pitäisi suhteuttaa nopeutensa ja toimensa kelien & muun liikenteen mukaan + käytettävissä olevan tienkunnon mukaan.
Jossain noissa artikkeleissa oli, että jos rekan rajoitin olisi 80:ssä niin 30%:aa olisi turvallisempaa. Kannattaisko tehdä vaikka rekkamiehiä tietysti ärsyttää moinen...
Täällä on tuotu jo seikkoja esille jotka haittaisivat ihan muitakin kuin rekkamiehiä. Siis jos nopeus laskettaisiin 80km/h.

Oli kuljettajien virheet se pääsyyllinen mutta lähinnä sitä ajoin takaa että jos tiestö olisi kunnossa niin voi olla että ainoa mitä olisi nähty olisi ollut ojassa oleva rekka. Olisiko sitten rekkakaan lähtenyt heittelehtimään jos tienhoitokin olisi ollut paremmalla tolalla...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Itse lähtisin turvallisuuden parantamisessa sille tielle, että rajoitettaisiin millaisia rekkoja tuolla tiellä saa liikkua. Nuo EU:n myötä tulleet helvetin pitkät ja painavat perävaunut kuorma-autojen perässä vois hyllyttää samantien. Sellaista ei pitäisi saada vetää muulla kuin nupilla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Turvallisuuden nimissä, kenenkään ei pitäisi liikkua kolmipyöräistä hurjemmalla menopelillä. Ehkä sitten kypsän iän ja rikkeettömän taustan omaavat henkilöt saisivat ajaa normaalilla fillarilla, missä on apupyörät. Kypärä ym. suojat kaikille pakollisiksi talvikaudeksi kävellessäkin :ahem:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Matxi sanoi:
Oli kuljettajien virheet se pääsyyllinen mutta lähinnä sitä ajoin takaa että jos tiestö olisi kunnossa niin voi olla että ainoa mitä olisi nähty olisi ollut ojassa oleva rekka. Olisiko sitten rekkakaan lähtenyt heittelehtimään jos tienhoitokin olisi ollut paremmalla tolalla...
Nuo pisimmät rekat nyt heittelehtii kuivallakin.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
J.Heldenview sanoi:
Itse lähtisin turvallisuuden parantamisessa sille tielle, että rajoitettaisiin millaisia rekkoja tuolla tiellä saa liikkua. Nuo EU:n myötä tulleet helvetin pitkät ja painavat perävaunut kuorma-autojen perässä vois hyllyttää samantien. Sellaista ei pitäisi saada vetää muulla kuin nupilla.
Niin, ei luulis rekkakuskeillakaan olevan valitettavaa tuosta ideasta. Myöskään yrittäjät ei varmaan pahastuisi, jos salittaisiin pitkä siirtymäaika. Alalle tulisi töitäkin enemmän. Tietysti kuljetusmaksut kasvaisivat, joka näkyisi suoraan kuluttajien lompakoiden keventymisenä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mutku sanoi:
tavarat vaan kiskoille
Rekkojen lyhentäminen edesauttaisi auttaisi teollisuuskuljetusten siirtymistä raiteille. Päivittäistavarakaupan kuljetusliikenne nyt pyörii omien havaintojeni mukaan muutenkin pienemmällä kalustolla. Lyhempi yhdistelmä pääsee myös varmemmin perille. Aika suuri osa ojiin liukuvista autoista on juuri tuota pitkää konginkangas yhdistelmämallia.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
J.Heldenview sanoi:
Itse lähtisin turvallisuuden parantamisessa sille tielle, että rajoitettaisiin millaisia rekkoja tuolla tiellä saa liikkua. Nuo EU:n myötä tulleet helvetin pitkät ja painavat perävaunut kuorma-autojen perässä vois hyllyttää samantien. Sellaista ei pitäisi saada vetää muulla kuin nupilla.
Kyllä mä ennemmin lähtisin siltä linjalta että nuo ei ole EU:n myötä tulleita sikäli kun mun käsityksen mukaan 25,25m on maksimipituus vain Suomessa ja Ruotsissa ja muualla se on sen 19m.
 
Ylös