Yli 20 kuoli Konginkankaalla

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
sooda sanoi:
Tuomio olematon. Valitetaan.
Tuomio ilmeisesti perustuu väärän tilannenopeuden seurauksiin. Mitä analyyseissa on kerrottu onnettomuudesta, niin kyseessä oli pieni ajolinjavirhe, samalla kuin tientienpinta muuttui erittäin liukkaaksi. Tässä onnettomuudessa tuomio näytetään annetun enemmän pienen mogan tuhoisien seurausten perusteella kuin sen suuruuden perusteella.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
VJR sanoi:
Saako tästä lähtien jokainen kuski ehdollista, jos ajaa olosuhteiden nähden liian kovaa?
Ei tietenkään. Vain niissä tapauksissa joissa löytyy asianomistaja.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Mitäs helevetin itkentää täälläkin harrastetaan? Enpä edes jaksa olla ystävällinen, joten haistatanpa nyt teille jälkiviisaille paskan;

Jengi parkuu kun joku on ajanut sumuvalot päällä vastaan, ja keskustelunaiheena on reilu parinkymmenen ihmisen kuolema. On tainnut saslikkimies pohtia 60.000km:sa aikana asioita oikein vimpan päälle. (Muuten, kaikki tietää jo et sä ajat paljon. Ainoa keino saada se useammin esille on et pistät sen siguus.) Ja ylipäätään jos jaksaa pitää kirjaa, tai edes laskea, vastaantulevien taksien lukumäärää, monessako niissä on sumuvalot päällä, ja moniko ajaa kahekskytneljäkilsaatunnissataimuutavastaavaa - mietipä nyt tarkemmin tekemisiäs. Toi ei oo enää normaalia. KESKITY SIIHEN AJAMISEEN, vai ootsä sen verran näppärä veikko ettei sun tartte, sen kun laskeskelet takseja. Tiedän kyllä ettei toi määrä nyt ole suuren suuri, ja itsekin ehkäpä saisin pinnisteltyä vaatimattoman ymmärryskykyni niille rajoille et tohon seiskaan laskisin ja ajaisin yhtäaikaa, mutta koville se ottaisi. Toinen asia onkin sitten et onko se mun mielestä tähdellisin asia just sillä hetkellä. Oulussapäin muuten on varmastikin enämpi sumuisia hetkiä kuin Kemissä? Tai sit suht'koht hiljaisella ja valaisemattomalla tiellä (osak, eikö niin? muutaman kerran vain ajanut siitä) pitävät sumareita päällä, niillä nimittäin näkee pientareet paljon paremmin. Ja oikein suunnatut sumarit ei häikäise mikäli tuulilasi/silmälasit on kondiksessa. Asenteille suuntauksella ei voi mitään, sori siitä.

Eiköhän ydinkysymys tässä ole se, että vaikka kuski ajoikin hieman yli rajoituksen, onnettomuustutkinnassa ei löytynyt yksiselitteistä syytä, vaan eikös niitä kohtia ollut jopa kymmenittäin jotka johti tähän valitettavaan tilanteeseen. Ollenkaan pienimpänä ongelmana en pitäisi tien hoitoa, johon kokisin jonkinlaisen kosketuskohdan omaavani - ajan about päivittäin paikan ohi. Kahdesti.

Mielestäni kuski ei toiminut huolimattomasti, päinvastoin. Teki ilmeisesti kaikkensa korjatakseen aiemman virheensä. Ja siinä vaiheessa kun te kaikki jeesustelijat seuraavan kerran pyyhitte tuulilasia 500m sateen loppumisen jälkeen, ajatte 5% yli rajoituksen, tai ekoilla syysliukkailla edes saatte mieleenne "ohoh, onpa liukasta": miettikääpä että juurikin tuon mittakaavan erheen seurauksena olisitte voineet tappaa neljännessataa ihmistä, saada putkaalinnaavankeutta, aiheuttaa yhdelle ammattikunnalle aivan saatananmoisen leiman otsaan ja samalla itsellenne elinikäisen paskataakan. Ton jälkeen ainakin oma elämä olisi aikapitkälle eletty, ja tuskinpa edes kiinnostaisi itseäänkään.

Harvoin tota väliä ajavat kuskit (siis ne jotka ei muista kuin taskujaan) pitää varmaan sitäpaitsi mielellään aika hyvää tempoa siinä koko konginkagas-äänekoski-välin, pari nelostien isoimmista mäistä kuitenkin siinä - ja varmastikaan kuski ei ollut tietoinen liukkauden määrästä. Samoitenhan sen linkkikuskin ois muuten pitänyt ajaa helevetin hiljaa, ja hiljentää entisestään kun se rekka vilkutteli valojaan. Mutta kun kaikki ei ole saavuttaneet tuollaista äärimmäistä ajotaitoa ja virheettömien suoritusten tasoa kuin osa foorumimme arvostetuista jäsenistä. Silloin saattaa arvioida väärin liukkauden, nopeuden, tai muuta.

En ymmärrä mikä ihmisille on niin vaikeaa siinä että liikenteessä tapahtuu onnettomuuksia, tai kuolemasta ylipäätään. Vittu, kun tielle tumpataan sen verran väkeä ja tiet on tuossa kunnossa niin joskus aina jotain sattuu. Monesti ei satu, mut välillä käy tosi pahastikin - se on elämää. Sama homma on muuten melkeinpä kaikissa hommissa mitä elämässä tekee.

Lopettakaa tuo lapsellinen itkeminen ja naurettavien ehdotuksien keksiminen "liikenneturvallisuuden parantamiseksi" - kaksi keinoa; paremmat tiet, suvaitsevampi ajokulttuuri. Niistäkin jäljempänä tehokkaampi. Samalla saataisiin nopeusrajoitukset kesäaikaan järkevälle tasolle nykykalustolle, verrattuna johonkin kuuskytluvun kamppeisiin joille ne tehtiin.

Ja diskleimerinä vois kertoa etten ole rekkakuski, enkä taksikuski. En edes aja autoa työkseni, varsinaisesti. Työmatkan, asiakaskäyntien ja harrasteiden takia kilsoja tulee about sen mitä mou-miehellekin, joten kaippa miekin sitten jotenkuten voin kutsua itseäni "vähän enemmän nähneeksi kuin kylän ainoan nakkikioskin."

Kuskin rangaistus on vääryys, sakot liikennöitsijää kohtaan populistinen veto ja ex-tj:n jättäminen rangaistuksetta ainoa järkevä vaihtoehto. Transpointin edustaja sanoi jo etukäteen että prosessista tulee heille imagollisesti hankala, koska mikäli käräjiltä ei tule kohtuuttoman isoa kasaa paskaa, ei kehtaa valittaa.

Mutta joo, jatkakaa vain parkumistanne taksien sumareista, ja toisten ammattikuntien leimaamista ja suoraa haukkumista koskien jokaista ainoata niissä hommissa olevaa. Mä sytytän yöks kynttilän uhrien muistolle - ja kuskille valoks elämän vaikeammalle etapille.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
VJR sanoi:
Saako tästä lähtien jokainen kuski ehdollista, jos ajaa olosuhteiden nähden liian kovaa?
En tiedä liian lujaa ajamisesta, mutta ainakin auton hallinnan menettämisestä vois antaa, kun tästäkin nyt sai. En näe siinä suurta eroa, miksi rekkakuskin pitäisi saada kovempi rangaistus jos muu liikenne ehtii alta pois/onnistuu väistämään, kuin että rysähtää.

Paljon tekee ihmiset virheliikkeitä liikenteessä ja joillain käy kerran huonompi onni kuin muilla vaikka ajaa ihan samalla lailla. En mä näe, miks juuri sitä kenen kohdalle se huonoin lopputulos osuu, pitäis rangaista enempi kuin niitä muita.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
todennakoisesti, jos samalla aiheuttaa yli 20 ihmisen kuoleman.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Absolut sanoi:
Mitäs helevetin itkentää täälläkin harrastetaan? Enpä edes jaksa olla ystävällinen, joten haistatanpa nyt teille jälkiviisaille paskan;

Jengi parkuu kun joku on ajanut sumuvalot päällä vastaan, ja keskustelunaiheena on reilu parinkymmenen ihmisen kuolema. On tainnut saslikkimies pohtia 60.000km:sa aikana asioita oikein vimpan päälle. (Muuten, kaikki tietää jo et sä ajat paljon. Ainoa keino saada se useammin esille on et pistät sen siguus.) Ja ylipäätään jos jaksaa pitää kirjaa, tai edes laskea, vastaantulevien taksien lukumäärää, monessako niissä on sumuvalot päällä, ja moniko ajaa kahekskytneljäkilsaatunnissataimuutavastaavaa - mietipä nyt tarkemmin tekemisiäs. Toi ei oo enää normaalia. KESKITY SIIHEN AJAMISEEN,
Jos sä Saslikki-miehellä viittasit minuun, niin turhaan haistatit paskat mulle. Enkä mä haistata sulle. Se oli mun mielipide ja se oli lain kirjan mukainen. Sumuvaloja ei saa pitää päällä kuin sumussa ja erittäin rankassa vesi- tai lumisateessa. Hajataittoisena mä sokaistun niistä, EIKÄ se ole mielyttävä olotila auton ratissa.

Tällä hetkellä keksityn kuuntelemaan Da Vinci-koodia äänikirjalta. 3 levy menossa loppupuolella ja 14 levyä vielä jäljellä. :eek:

Se mielipide ettei kuski toiminut huolimattomasti, on mielestäni väärä. Jos rekkakuskit SYSTEMAATTISESTI ajavat ylinopeutta ja väärillä valoilla, se on mielestäni joko huolimattomuutta tai sitten piittaamattomuutta.

Uudessa TM:ssä oli muuten pieni tutkatesti ja siinä samaisella Konginkankaan kohdalla tuli rekka vastaan 98 km/h. Onko noitten kuskien päät umpiluuta vai loiskuuko siellä? :(

Ohessa tilastoa ylinopeuksissa rekat vs henkilöautot. Lähde samainen TM 11/06

REKAT
Sallittua nopeutta 11%
0 - 5 km/h ylinopeutta 29%
6 -10 km/h ylinopeutta 46%
11-15km/h ylinopeutta 12%
yli 16 km/h ylinopeutta 2 kpl /153 mittausta

HLÖ- JA PAKUT
Sallittua nopeutta 46%
0 - 5 km/h ylinopeutta 20%
6 -10 km/h ylinopeutta 18%
11-15km/h ylinopeutta 10%
16-20 km/h ylinopeutta 3%
21-25 km/h ylinopeutta 2%
Toi kertoo jo paljon AJOTAVOISTA. Se ettei rekkakuski vedä 21-25 km/h ylinopeuksia johtuu yksistään siitä ettei ne edes kulje niin kovaa.

Ja todennäköisesti noi kovat ylinopeudet on aiheuttanut vapaalla olevat rekkakuskit. :D

Että tässä voidaan nyt olla monta mieltä kuka on 'oikeassa' ja kuka vasemmassa. Esitin oman mielipiteeni, sain siitä paskan haistatukset kiitokseksi. Eipä tuolla niin väliä, ajanhan kuitenkin 60k vuodessa ja kun on tota ammatikseenkin ajelua vähän takana (noin 30 000 - 40 000 autolla)[/B] niin lohduttautua sillä että olen ajanut enämpi pakkia kuin monet 'paskanhaistattelijat' eteenpäin. ;)

Ei mulla muuta. :p
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ma sanoi:
todennakoisesti, jos samalla aiheuttaa yli 20 ihmisen kuoleman.
Eli siis jos ajat vastaantulijoiden kaistalla, ja vaastantulija väistää, niin saat pienemmät syytteet kuin jos vastaantulijat ei väistä?

Mun mielestä molemmille kuuluu sama rangaistus. Ihan niinkuin murhayrityksestä pitää saada sama kuin murhasta.

Tai turvallisuuden laiminlyönnistä pitää saada sama, kuin turvallisuuden laiminlyönnistä sillon kuin jotain tapahtuukin.

Tää on mun oikeustaju. Jos tolle rekkakuskille laittaa linnaa, niin sais melkeinpä kaikille laittaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Iltalehdessä vielä aiheesta!

Kenen muuten pitäis maksaa kaikki hautaijaiskulut yms. vahingot joita kuolema on aiheuttanut. Ja valtiolle koitui myös kovat menetykset kun koulutettua väkeä menee hukkaan. :(

Omaisille nolla euroa
1.6.2006 0:48
Äänekosken käräjäoikeus hylkäsi kaikki Konginkankaan uhrien omaisten esittämät korvausvaatimukset.



Maaliskuussa 2004 tapahtunut Konginkankaan onnettomuus vaati yhteensä 23 kuolonuhria. (KEIJO VALKONEN)
Surmansa saaneiden läheisistä lähes 50 vaati yhteensä noin 900 000 euroa henkisistä kärsimyksistä. Summat vaihtelivat 3 000 eurosta 50 000 euroon.

Omaiset ottivat käräjäoikeuden päätöksen vastaan raivostuneena.

- Vaikka raha ei tuo läheistä takaisin, niin kyllä tämä suuttumusta herättää. Työkyky on ollut 20-prosenttisella tasolla onnettomuuden jälkeen, rahaa pitäisi saada, 17-vuotiaan tyttärensä menettänyt maatalousyrittäjä Lauri Lauttamäki sadattelee.

Lauttamäet hakivat kuskilta ja kuljetusyhtiö Transpoint Oy:ltä yhteensä 30 000 euron vahingonkorvausvaatimuksia.

Korvauskiista eteni oikeussaliin, koska liikennevakuutusyhtiö A-vakuutus Oy kieltäytyi maksamasta korvauksia.

"Se oli kuskin käsissä"

Käräjäoikeuden mukaan rekkakuski oli menetellyt huolimattomasti, mutta huolimattomuuden aste jäi selvästi törkeää alemmalle tasolle.

- Näin ollen kuljettajalla ei ole lakiin perustuvaa korvausvelvollisuutta aiheutuneesta henkisestä kärsimyksestä, oikeus perusteli päätöksessään.

Lauttamäki sysää vastuun turmasta rekkakuskille.

- Kuskin käsissä se oli. Onhan yhtiölläkin osansa, mutta ohjauspyörän takana se suurin syyllinen kuitenkin on. Tien päällä saa tehdä näköjään mitä vain, Lauttamäki huokaa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Että jos omainen kuolee onnettomuudessa, niin sitä aletaan vaatia rahaa :dunno:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Moe Szyslak sanoi:
Iltalehdessä vielä aiheesta!

Kenen muuten pitäis maksaa kaikki hautaijaiskulut yms. vahingot joita kuolema on aiheuttanut. Ja valtiolle koitui myös kovat menetykset kun koulutettua väkeä menee hukkaan. :(
Vakuutuksesta korvataan hautajaiskulut yms. Mikäli mentäisiin siihen, että puhtaissa onnet.tomuustapauksissa maksettaisiin korvauksia henkisistä kärsimyksistä oikeudenkäyntien määrä räjähtäisi jo ihan pikkujutuissakin ja vakuutusmaksut nousisivat tolkuttomasti.

En halua vähätellä uhrien omaisten kärsimyksiä, mutta esim. henkisistä syistä tapahtuvasta työkyvyn menettämisestä on mahdollista saada korvauksia työhön liittyvien pakollisten vakuutusten perusteella.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Kun kuski huomasi että perävaunu ajautui oikeanpuoleiseen ojaan oli ehdottomasti virhe vetää sitä takaisin tielle. Varsinkin kun kuski näki että vastaan tulee auto. Mummokin tietää että perävaunu luisuu vastaantulijan kaistalle kun se nousee ojasta. Kuskin olisi pitänyt nostaa jalka kaasulta ja antaa perävaunun luisua ojassa. Kuskin olisi pitänyt vain pitää huoli että vetoauto pysyy oikealla kaistalla. Ehdottoman tuomittavaa kokeneelta kuskilta. Tuomio liian lievä.

Mitä tienpitoon tulee niin on täysi mahdottomuus pitää tiet kesäkunnossa edes päiväaikaan. Helvetti kun autoilijat on opetettu siihen että talvikelillä voi ajaa yhtä lujaa kuin kesällä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
sooda sanoi:
Kun kuski huomasi että perävaunu ajautui oikeanpuoleiseen ojaan oli ehdottomasti virhe vetää sitä takaisin tielle. Varsinkin kun kuski näki että vastaan tulee auto.
Sulla näköjään onikin tosi vankka tietämys mitä milloinkin pitää tehdä. Suurin osa sekä kokeneista etä vähemmän kokeneista kuskeista hoitaa tilanteen selkäytimellä. Ei siinä kovin kauan ole aikaa pohdiskella mitä teee. Se vaan on jälkeenpäin helppo viisastella mitä olisi pitänyt tehdä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
jps sanoi:
Vakuutuksesta korvataan hautajaiskulut yms. Mikäli mentäisiin siihen, että puhtaissa onnet.tomuustapauksissa maksettaisiin korvauksia henkisistä kärsimyksistä oikeudenkäyntien määrä räjähtäisi jo ihan pikkujutuissakin ja vakuutusmaksut nousisivat tolkuttomasti.

En halua vähätellä uhrien omaisten kärsimyksiä, mutta esim. henkisistä syistä tapahtuvasta työkyvyn menettämisestä on mahdollista saada korvauksia työhön liittyvien pakollisten vakuutusten perusteella.
Mitäs sitten kun esim. mulla ei taida olla MITÄÄN VAKUUTUKSIA.?

Meneekö se Konginkankaan tapauksessa esim. Transpointin vakuutuksista vai mistä? :doubtful:

Noista henkisistä kärsimyksistä on paha kenenkään laatia mitään mittaria, mitenkä paljon kärsii esim. prosenteissa tai euroissa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
jps sanoi:
Sulla näköjään onikin tosi vankka tietämys mitä milloinkin pitää tehdä. Suurin osa sekä kokeneista etä vähemmän kokeneista kuskeista hoitaa tilanteen selkäytimellä. Ei siinä kovin kauan ole aikaa pohdiskella mitä teee. Se vaan on jälkeenpäin helppo viisastella mitä olisi pitänyt tehdä.
Niimpä.

Tässä tapauksessa kuskin olisi pitänyt ajaa enintään suurinta sallittua nopeutta. Mielummin keliolosuhteiden mukaista alempaa nopeutta. Mutta mikäs mä olen noita teiden ritareita neuvomaan? :(

Tarkoitus oli vaan ottaa esille että kannattaisi meidän KAIKKIEN etukäteen miettiä miten voi käydä kun rikotaan lakia.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Moe Szyslak sanoi:
Tarkoitus oli vaan ottaa esille että kannattaisi meidän KAIKKIEN etukäteen miettiä miten voi käydä kun rikotaan lakia.
Se oli sitä 'sallittua ylinopeutta'.

Varmaan helppo viisastella, mutta luulisi että rekkakuskeille jotka suomen talvessa ajavat, annettaisiin jonkilaista opastusta kannattaako monen kymmennen tonnin täysperävaunurekkaa nostaa ojasta vauhdissa ajamalla vai nosturilla. Ja luulisi jokaisen rekan rattiin hyppäävän tuota hommaa miettineen ilmankin.

:nope:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Moe Szyslak sanoi:
Mitäs sitten kun esim. mulla ei taida olla MITÄÄN VAKUUTUKSIA.?
Sinä nyt satut olemaan töissä ja sitä kautta on olemassa pakollisia sairaus-, työkyvyttömyys yms vakuutuksia. Myös Kelan kautta kaikilla suomalaisilla on vakuutusturvaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
jps sanoi:
Sinä nyt satut olemaan töissä ja sitä kautta on olemassa pakollisia sairaus-, työkyvyttömyys yms vakuutuksia. Myös Kelan kautta kaikilla suomalaisilla on vakuutusturvaa.
Jos käsitin oikein, niin ruotsalaiset on ottaneet mulle (ja kolleegalle) jonkun idioottivakuutuksen. :eek:

Saatiin nimittäin joku luottokortin kokoinen läpyskä mukaan Nykin matkalle. :ahem:
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
jps sanoi:
Sulla näköjään onikin tosi vankka tietämys mitä milloinkin pitää tehdä. Suurin osa sekä kokeneista etä vähemmän kokeneista kuskeista hoitaa tilanteen selkäytimellä. Ei siinä kovin kauan ole aikaa pohdiskella mitä teee. Se vaan on jälkeenpäin helppo viisastella mitä olisi pitänyt tehdä.
Kyllä kuule se kokeneella ja muitakin tiellä liikkuvia kunnioittavalla kuskilla onkin selkäytimessä. Tällä kuskilla vaan ei sattunut olla. Ainakaan päälle kytkettynä.

Ennakointi muutenkin liikenteessä kannattaa. Esim jos vastaan tulee autojono, luon silmäyksen ojaan sen varalta että pystyn turvallisemmin väistämään jos joku juppi lähtee innolla ohittamaan vastaantulevasta liikentaastä piittaamatta.
 
Ylös