Joo, eiköhän se suola ole raskasta liikennettä varten. Pohjois-Suomessa suolaa käytetään sydäntalvella vähemmän kun pakkaset on muutenkin niin kovia, ettei se vaikuta. Muistaakseni raja on siinä -10 celsiuksen tietämillä.
Kuitenkin nelostie on tuossa Jyskälän ja Oulun välillä on maamme pääväyliä ja sen kunnossapito juuri näillä keleillä olisi tuikioleellista. Tie on ympärivuorokautisessa käytössä ja rekkaliikenne on kova. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin noin pienellä pakkasella (-0...-2) suolaa ei suinkaan tarvi holvata järjetöntä määrää, vaan hyvinkin pieni annos riittäisi pitämään tien sulana. Kyllä tältä onnettomudelta olisi vältytty jos kohdalle olisi levitetty suolaa. Toki moni muukin tekijä olisi estänyt onnettomuuden synnyn.
Ymmärrän toki, että Suolan k'äytöstä on haittoja ja se ei sovi kaikkiin olosuhteisiin. Kuitenkin juuri tuolle tieosuudelle ja noissa olosuhteissa ratkaisu olisi ollut järkevä. Tie on vaativa ja kapea, olosuhteet kriittiset, raskasta liikennettä todella paljon jne. Jos niitä suolaamattomuuskokeiluita on, niin sitten jossain muissa olosuhteissa.
Tietysti jotkut rupeavat nyt puhumaan kuskin vastuusta sovittaa vauhti olosuhteisiin. Mutta miten on mahdollista mitään vauhtia sovittaa kun olosuhteet, eli kitkakerroin muuttuvat muutaman sadan metrin sisällä dramaattisesti ja täysin yllättävästi.