Yli 20 kuoli Konginkankaalla

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Osanottoni.

Tulin yöllä töistä n. klo 01.30. Keli oli järjettömän liukas. Aamulla avasin telkun ja näin uutisista mitä oli tapahtunut. Poika tuli kyselemään että miksi kuvissa on paloautoja ja ambulansseja vilkut päällä. Tippa tuli linssiin kun hain sopivia sanoja selittääkseni mitä oikein on tapahtunut.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Sammypiru sanoi:
Viisas ei ole se, joka löytää syyn tai syyllisen, vaan viisas on se, joka löytää ratkaisun, että virhettä ei enää tapahtuisi.


Tällä tarkoitan sitä, että vyyhtiä puretaan aivan väärästä päästä etsimällä syyllisiä. Keksikäämme mieluummin parannuksia liikenneturvallisuuteen.


-Sammypiru
Minun parannusehdotukseni on edelleen se, että tuollaiset suolaamattomuuskokeilut lopetetaan ja pohjavesialueilla käytetään aineita, jotka eivät pilaa pohjavesiä.
Niitä käytetään mm. tossa muutaman sadan metrin päässä ykköstiellä joillain pätkillä, sekä Salo-Inkoo tiellä pohjavesialueilla.
Paikoissa joissa siitä on apua, tulee käyttää hiekkaa, kuten toisinaan ykköstiellä esim. Syvälammen mäessä ja useimmilla pikkuteillä näillä seuduilla.

Paljon järkevämpi ratkaisu kuin jättää kokonaan suolaamatta.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tuo suolaamattomuuskokeilu...kannattaa tarkentaa mitä sillä tarkoitetaan..Yleisesti suolaamattomuuskokeilulla tarkoitetaan sitä, että käytetään jotain korvaavaa ainetta, mikä ei vaikuttaisi negatiivisesti pohjaveteen..
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Rusina sanoi:
Tuo suolaamattomuuskokeilu...kannattaa tarkentaa mitä sillä tarkoitetaan..Yleisesti suolaamattomuuskokeilulla tarkoitetaan sitä, että käytetään jotain korvaavaa ainetta, mikä ei vaikuttaisi negatiivisesti pohjaveteen..
Mä sitten taas ymmärrän suolaamattomuuskokeilulla esim. Kisko-Kiikala-tiellä kokeiltua (vieläkin kokeilussa olevaa systeemia?) että tietä ei suolata laisinkaan.
Ja on näitä täysin suolaamattomia pätkiä ollut tietääkseni muidenkin tiepiirien alueella. Kuin myös teitä, joissa on kyltit "Tien suolausta vähennetty" (Tielaitoksen tutkimuksen mukaan suolauksen _vähentäminen_ lisää onnettomuuksia 5-20%)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Sam sanoi:
Joo, lisätään muita onnettomuuksia paljon, jotta parilta vakavammalta vältytään. On muuten aikamoinen kustannuserä tuokin. Kukakohan ajelee valtatiellä vapaaehtoisesti esim. traktorin perässä 5 km pääsemättä ohi? On siellä paljon muitakin hidastajia kuin traktorit ;) Nyt pitäisi välttää ylilyöntien tekeminen tunnekuohun vallatessa.
Tuo "pari vakavempaa" ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. On fakta että kohtaamisonnettomuudet ovat pääteidemme suurin turvallisuusongelma. Keskikaiteet ovat paras tapa näiden poistamiseen käytännössä, tietysti noita ei voida jokapaikkaan rakentaa kustannuksista johtuen.

Linkki aiheeseen:

http://www.tiehallinto.fi/tiennayttaja/tiennayttaja603.pdf
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, eiköhän se suola ole raskasta liikennettä varten. Pohjois-Suomessa suolaa käytetään sydäntalvella vähemmän kun pakkaset on muutenkin niin kovia, ettei se vaikuta. Muistaakseni raja on siinä -10 celsiuksen tietämillä.

Kuitenkin nelostie on tuossa Jyskälän ja Oulun välillä on maamme pääväyliä ja sen kunnossapito juuri näillä keleillä olisi tuikioleellista. Tie on ympärivuorokautisessa käytössä ja rekkaliikenne on kova. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin noin pienellä pakkasella (-0...-2) suolaa ei suinkaan tarvi holvata järjetöntä määrää, vaan hyvinkin pieni annos riittäisi pitämään tien sulana. Kyllä tältä onnettomudelta olisi vältytty jos kohdalle olisi levitetty suolaa. Toki moni muukin tekijä olisi estänyt onnettomuuden synnyn.

Ymmärrän toki, että Suolan k'äytöstä on haittoja ja se ei sovi kaikkiin olosuhteisiin. Kuitenkin juuri tuolle tieosuudelle ja noissa olosuhteissa ratkaisu olisi ollut järkevä. Tie on vaativa ja kapea, olosuhteet kriittiset, raskasta liikennettä todella paljon jne. Jos niitä suolaamattomuuskokeiluita on, niin sitten jossain muissa olosuhteissa.

Tietysti jotkut rupeavat nyt puhumaan kuskin vastuusta sovittaa vauhti olosuhteisiin. Mutta miten on mahdollista mitään vauhtia sovittaa kun olosuhteet, eli kitkakerroin muuttuvat muutaman sadan metrin sisällä dramaattisesti ja täysin yllättävästi.
 

elle

-------
Liittynyt
28.4.2002
Viestit
5538
Kaamea kohtalo nuorilla ihmisillä. Laittaa vakavaksi.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Tässä omia arvailuita:

Tämä onnettomuus lienee saanut alkunsa perävaunun heittelemisestä, joka lienee aika yleinen ongelma liukkailla keleillä ja varsinkin tuulisissa olosuhteissa, metsästä peltoaukealle tultaessa. Kertokaas kuorma-autoilijat, että auttaisiko tälläiseen sivuttaispidon menetykseen nastat perävaunun takapyörissä? Voisiko perävaunun vakautta lisätä jollakin F1:stä tutulla ratkaisulla? Onko rekka-auto kuorma-autoa vakaampi liukkaissa keleissä?
 

Apina

Well-known member
Liittynyt
19.3.2004
Viestit
99
Helevettiin peräkärryt kuorma-autojen perästä talvella!
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6346
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mitä ne painaa? 500-750 kiloa? Ei kai sellaisia kiinnityksiä ihan helpolla pystytä tekemään, että kolarissa tollaset pysyis paikallaan.
Töissä kävi yks sälli joka on paperitehtaalla töissä, sano että semmonen rulla painaa noin 1500 kiloa ja sano että semmonen lähtee äkkipysähdyksessä ko tykin suusta. Varmaan ollut aika äkkipysähdys kun kuuleman ajanut nokkakolarin perävaunun etuosan kanssa.

Ja en ensimmäisenä syyttäis rekkakuskia. Kyllähän nuo linkkakuskitkin on aika kovia oikomaan mutkia ja pommittamaan kelillä ko kelillä maksimivauhtia.
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15


Tämä oli taas niitä päiviä, ettei saanut mitään aikaiseksi. :(
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
pmv sanoi:
Kuitenkin nelostie on tuossa Jyskälän ja Oulun välillä on maamme pääväyliä ... Tie on vaativa ja kapea, olosuhteet kriittiset, raskasta liikennettä todella paljon jne.
Tuossahan se oleellinen juttu tulikin. Ennenkuin aletaan tunkeen vähäisiä teiden parannuksiin tarkoitettuja rahoja järjettömiin kaiteisiin kaksikaistaisille teille niin pistetään ensin vanhat tiet nykyaikaiseksi. Suomen pääteille nauretaan maailmalla, jos ne tietäis millaisia ne on. Jos tuossa olisi ollut leveäkaistatietä, tai vastaavaa tietä mitä Ruotsissa etelässä on kaikki päätiet (eli piennarosakin on kaistan levyinen) niin onnettomuus olisi mahdollisesti ollut vältettävissä.

Todennäköisesti rekkakuski ei ole voinut tehdä mitään onnettomuuden estämiseksi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6346
Matxi sanoi:
Tuossahan se oleellinen juttu tulikin. Ennenkuin aletaan tunkeen vähäisiä teiden parannuksiin tarkoitettuja rahoja järjettömiin kaiteisiin kaksikaistaisille teille niin pistetään ensin vanhat tiet nykyaikaiseksi. Suomen pääteille nauretaan maailmalla, jos ne tietäis millaisia ne on. Jos tuossa olisi ollut leveäkaistatietä, tai vastaavaa tietä mitä Ruotsissa etelässä on kaikki päätiet (eli piennarosakin on kaistan levyinen) niin onnettomuus olisi mahdollisesti ollut vältettävissä.

Todennäköisesti rekkakuski ei ole voinut tehdä mitään onnettomuuden estämiseksi.
Ehei matxi näin.. ostetaan haloselle ja vanhaselle puolen millin mersut ja rakennetaan kymmenien miljoonien kiasmoja ja musiikkitaloja helsinkiin ja jätetään tiet korjaamatta!
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mikko_A sanoi:
Töissä kävi yks sälli joka on paperitehtaalla töissä, sano että semmonen rulla painaa noin 1500 kiloa ja sano että semmonen lähtee äkkipysähdyksessä ko tykin suusta. Varmaan ollut aika äkkipysähdys kun kuuleman ajanut nokkakolarin perävaunun etuosan kanssa.

Ja en ensimmäisenä syyttäis rekkakuskia. Kyllähän nuo linkkakuskitkin on aika kovia oikomaan mutkia ja pommittamaan kelillä ko kelillä maksimivauhtia.
Noi rullat ei ole voinu painaa maksimissaan kuin 'vain' 500kg, koska niitä päällekkäin näyttää olevan koko kärryn mitalta. Tommoseen kärryyn voi ottaa sellasen 23 tonnia lain sallimissa puitteissa ja näyttää siltä että siellä on sellainen nelisenkymmentä rullaa ollut. Kahta rinnakkain ja reilu 10 per jono.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mikko_A sanoi:
Ehei matxi näin.. ostetaan haloselle ja vanhaselle puolen millin mersut ja rakennetaan kymmenien miljoonien kiasmoja ja musiikkitaloja helsinkiin ja jätetään tiet korjaamatta!
Niinpä. Yhdeltä vuodelta kun pistäisi liikenteeseen takaisin autoilijoilta kerätyt veroeurot niin niillä rakennettaisiin jo melkolailla ne moottoritiet mitä tarvitsee olla, jotka olisi pitänyt olla rakennettuna jo 10 vuotta sitten.
 
Ylös