Yli 20 kuoli Konginkankaalla

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Totta toinen puoli, sillä yksi harvoista asioista mikä Belgiassa on hyvin on sen tiestö. Välillä heikossa päällysteessä, mutta kaikki päätiet on 2 tai 3 kaistaisia motareita. Kaikki. Silti onnettomuuksia on paljon...

Yleispätevää syytä on vaikea löytää ja varsin ironisesti voisikin sanoa, että jos kerran 60 vuoteen tällainen paha onnettomuus Suomessa tulee, niin ei asiat niin kauhean huonosti tieliikenneturvallisuuden puolella ole.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6346
Matxi sanoi:
Niinpä. Yhdeltä vuodelta kun pistäisi liikenteeseen takaisin autoilijoilta kerätyt veroeurot niin niillä rakennettaisiin jo melkolailla ne moottoritiet mitä tarvitsee olla, jotka olisi pitänyt olla rakennettuna jo 10 vuotta sitten.
Niin, muttako päättäjiltä puuttuu niin sanottu maalaisjärki.. Kaikkia turhaa ostetaan ja mihinkään tärkeään ei käytetä rahaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Nopeahuoli sanoi:
Totta toinen puoli, sillä yksi harvoista asioista mikä Belgiassa on hyvin on sen tiestö. Välillä heikossa päällysteessä, mutta kaikki päätiet on 2 tai 3 kaistaisia motareita. Kaikki. Silti onnettomuuksia on paljon...

Yleispätevää syytä on vaikea löytää ja varsin ironisesti voisikin sanoa, että jos kerran 60 vuoteen tällainen paha onnettomuus Suomessa tulee, niin ei asiat niin kauhean huonosti tieliikenneturvallisuuden puolella ole.
Ei toki. Johtuu liikennevirroista. Onnettomuuksiahan on mahdoton estää täysin niin kauan kuin ihmisiä niitä autoja ohjailee. Mutta Suomen päätiet on 30 vuotta muuta länsimaailmaa perässä. Näin kärjistetysti.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jos oikein tosta videosta katsoin niin ainakin osa rullista on ollut ~770 kiloisia. Törmäyksestä bussi lensi pari metriä taaksepäin, että ollut VALTAVA isku.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Onnettomuusrekan tapaista rekkaa ei saa lakkaamaan heittelehtimästä muuten kuin "vedättämällä". Jos nopeusrajoitin pamahtaa tässä tilanteessa päälle (ts, ajetaan jo valmiiksi melkein suurimmalla sallitulla nopeudella), on seurauksena se että rajoittimen alkaessa toimia moottorista katoaa tehoja ja auton saaminen takaisin hallintaan on sen jälkeen lähes mahdotonta. Perävaunu saattaa alkaa työntää rekkaa ja kääntyy lähes varmasti sivulle tätä myöten. Heittelehtiminen puolestaan on voinut aiheutua juuri liukkaudesta, joka on tähän mennessä yksi niistä harvoista asioista, jotka on saatu kiistattomasti tietoon. (Tämä siis se mitä haastateltu asiantuntija kertoi)
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tutkimukset kuulemma osoittavat, että ihmisten käytös muuttuu turvallisuuden lisääntyessä. Esimerkiksi autojen turvallisuus on kasvanut aivan merkittävästi 1970 luvusta, mutta liikennekuolemat eivät ole turvallisuustrendiä seuranneet. Belgian esimerkki pätee tähän asiaan hyvin, kun teitä parannetaan, niin ihmiset vain ajavat kovempaa ja ottavat enemmän riskejä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Uutisissa mainittiin, että onnettomuuspaikka on notkelmassa. En ole yhtään yllättynyt, itse asiassa tästä arviostani puhuin ääneen jo päivällä. Jotenkin tuli mieleen 5-tiellä Mäntyharjulla sattunut 9 hengen vaatinut taksionnettomuus. On muuten itseltänikin meinannut henki lähteä tuollaisessa notkelmapaikassa, kun takavetoisen auton perä lähtee yllättäen alta. Toki tässä on nyt ihan eri asiasta kyse, mutta kuten Matxi sanoi, pääteillämme on pahoja pommipaikkoja.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Sam sanoi:
Uutisissa mainittiin, että onnettomuuspaikka on notkelmassa. En ole yhtään yllättynyt, itse asiassa tästä arviostani puhuin ääneen jo päivällä. Jotenkin tuli mieleen 5-tiellä Mäntyharjulla sattunut 9 hengen vaatinut taksionnettomuus. On muuten itseltänikin meinannut henki lähteä tuollaisessa notkelmapaikassa, kun takavetoisen auton perä lähtee yllättäen alta. Toki tässä on nyt ihan eri asiasta kyse, mutta kuten Matxi sanoi, pääteillämme on pahoja pommipaikkoja.
Tapasin viime kesänä hollantilaisen seurueen, joka oli kiertänyt koko entisen itäblokin kautta ja tullut sitten Suomeen. Valittelivat tiestöä Suomessa ja että heidän mielestään missään heidän reitillään tiestö ei ole ollut niin kapeaa ja huonossa kunnossa.
(Ja joka tietää Hollannin tiestön kapeuden, saattaa oudoksua tätä, mutta he käsittääkseni puhuivat vain päätiestöstä, ei ihan pikkutiestöstä. Jotka siis Hollannissa ovat todella kapeita, mutta silti asfalttia nekin, Suomessa vastaavat tiet ovat lähes poikkeuksetta soraa)
Saman reitin toisinpäin kiertäneenä allekirjoitan muuten heidän mietteensä, mutta tuolla Ukrainan syrjäisemmillä alueilla ei ole edes Suomen veroinen tiestö.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Matxi sanoi:
Noi rullat ei ole voinu painaa maksimissaan kuin 'vain' 500kg, koska niitä päällekkäin näyttää olevan koko kärryn mitalta. Tommoseen kärryyn voi ottaa sellasen 23 tonnia lain sallimissa puitteissa ja näyttää siltä että siellä on sellainen nelisenkymmentä rullaa ollut. Kahta rinnakkain ja reilu 10 per jono.
Rullista olen lukenut että olivat 750-800kg ja lastia 35 tonnia.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Matxi sanoi:
Tuossahan se oleellinen juttu tulikin. Ennenkuin aletaan tunkeen vähäisiä teiden parannuksiin tarkoitettuja rahoja järjettömiin kaiteisiin kaksikaistaisille teille niin pistetään ensin vanhat tiet nykyaikaiseksi. Suomen pääteille nauretaan maailmalla, jos ne tietäis millaisia ne on. Jos tuossa olisi ollut leveäkaistatietä, tai vastaavaa tietä mitä Ruotsissa etelässä on kaikki päätiet (eli piennarosakin on kaistan levyinen) niin onnettomuus olisi mahdollisesti ollut vältettävissä.
Mitenkähän se leveämpi tie muka estää mitään jos ei keskikaidetta ole. Tuommonen perävaunu on senverran pitkä että kyllä se sieltä helposti tulee poikittain päälle ilmankin varsinkin pimeällä. Ja tuossa paikassa näytti olevan ohituskaistat joihin noita keskikaiteita on ensisijaisesti suunniteltukin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kokonaislasti. Matxi puhuu eri asiasta. Hän puhuu kärryn kuormasta.
Kokonaislasti=kuorma. Eihän se auto mihinkään lastiin kuulu. Uutisessa jossa noita lukemia mainittiin ei minusta eritelty asiaa mitenkään vaan puhuttiin nimenomaan lastista ja minusta sen voi ymmärtää vain siten että puhuttiin nimenomaan lastista.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Järkyttävä juttu! Toivottavasti kenenkään foorumilaisen lapsi tai tuttu ollut tuossa onnettomuudessa. Kyllä tuollainen aina pysähdyttää. Hauska hiihtoloma reissu piti olla tiedossa, mutta toisin kävi. Erittäin ikävää on uhrien nuori ikä.:frown:

Uutisissa haastateltiin kahta vanhempaa, jotka eivät vielä iltapäivälläkään olleet saaneet varmuutta 14-vuotiaan tyttärensä kohtalosta.:frown:

Jaksamisia omaisille ja tuskin on rekkakuskillakaan helppoa....:frown:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Observer sanoi:
Kokonaislasti=kuorma. Eihän se auto mihinkään lastiin kuulu. Uutisessa jossa noita lukemia mainittiin ei minusta eritelty asiaa mitenkään vaan puhuttiin nimenomaan lastista ja minusta sen voi ymmärtää vain siten että puhuttiin nimenomaan lastista.
Kärryssä kuormaa 23 tonnia. Autossa 12 tonnia. Kokonaislasti 35 tonnia. Eihän siinä nähdäkseni auton painoa laskettu mukaan?
Matxi puhui siis kärryn 23 tonnin lastista.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Tai siis...niin hetkinen Observer. Ajatko siis takaa sitä, että auton lastitila olisi ollut tyhjä ja koko 35 tonnia olisikin lastattupelkästään perävaunuun ja että onnettomuus olisi johtunut siitä?
En ole kyllä missään nähnyt mainintoja, että koko lasti olisi ollut peräkärryssä, mut mikä ettei joku paviaani ois voinu sen niinkin lastata..ei kyl luulis.:confused:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tai siis...niin hetkinen Observer. Ajatko siis takaa sitä, että auton lastitila olisi ollut tyhjä ja koko 35 tonnia olisikin lastattupelkästään perävaunuun ja että onnettomuus olisi johtunut siitä?
En ole kyllä missään nähnyt mainintoja, että koko lasti olisi ollut peräkärryssä, mut mikä ettei joku paviaani ois voinu sen niinkin lastata..ei kyl luulis.:confused:
En todellakaan. Näkyhän noissa uutisissa nähdyissä pätkissä mielestäni jossain että niitä paaleja oli siellä vetoautossakin. Ääliömäistä se toden totta olisikin lastata niitä pelkästään peräkärriin. Juuh ja luin huonosti alunperin; kärristähän se Matxi puhuikin. :jaska: Joo en minäkään usko että siinä oli lastia varmaan enempää kuin 23 tonnia. Loput lienee olleet vetoautossa. My bad. :mad:
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6346
Eräs rekkoja ajava tuttu selitti, että nykyään on hullua kun tämmöinen yleinen "trendi" menee noissa rekoissa siihen, että kärry on paljon isompi ko ite auto. Että kun se kärry lähtee heittelehtiin niin se vie koko auton... :thumbdown
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Surullinen havainto.. GoingTo -yhtiön tunnuslause on(oli?) "Vain lähtö on elämää" :(
 
Ylös