Onnettomien yhteensattumien summa. Tie veti jäähän juuri puolenyön jälkeen. Alamäki ja notkelmassa varmaan kylmempi kuin ylempänä... Vaunu oli käynyt ojan puolella ja kimmonnut sieltä eteen.
Yhtenä osasyynä voinee pitää ns. moduulirekkaa, joita Keski-Euroopan puolella vedetään puoliperävaununa. Sellainen on täysperävaunuksi kytkettynä turhan pitkä = raskas ja vaikea, ellei mahdoton, oikaistava heittelehtimään lähdettyään. Kuten AMS82 sanoi olisi pitänyt olla varaa painaa kaasua ja jos auto oli jo rajoittimella niin eipä paljon ollut tehtävissä. Kuskin viaksi tuota ei voi pistää, mutta tästäkin voisi oppia olla vedättämättä täysillä mäen päälle ja jättää alamäkeen kiihdytysvaraa. Tosin auto oli ilmeisesti jo melkein tasaisella. Ylinopeudesta kuskia ei kannata syyttää, koska tuo vauhdin hidastaminen liukkaassa alamäessä ilmajarrullisella (jarruttaa millä akselilla sattuu) täysperävaunulla on kuten tiedetään vaarallista.
soodan kanssa samaa mieltä raskaiden kuljetusten siirtämisestä juniin ja tässä tapauksessa vaikka laivaan (Kemi - Puola). Tämä on vissiin se hinta, mikä kilpailukyvystä pitää joskus maksaa. Yksittäisen kuljettajan tai tiemestarin syyttäminen ei ole mielestäni aiheellista. Lähtökohtana on se, että tien pinta voi olla liukas lämpötilan ollessa nollan alapuolella.
Vaikka on turha etsiä syyllisiä, en pitäisi ihmeenä jos myös bussin nopeudella / kuljettajalla olisi ollut osaltaan vaikutusta. Osuma perävaunun etuosaan kielisi siitä ettei bussi ollut ehtinyt tehdä mitään merkittävää väistöliikettä.