Artikkeli on vuodelta 2004
Michael Schumacherin kauden aloitus on ollut tyrmäävä. Kauden neljän ensimmäisen GP:n voittaminen on harvinaista herkkua kelle tahansa kuljettajalle, vaikka suoritus ei sinänsä ole ainutlaatuinen. Barcelonassa Schumacherilla on mahdollisuus venyttää putkea. Tällöin hän pääsisi tasoihin Nigel Mansellin vuoden 1992 ennätyksen kanssa.
F1:n alkuaikoihin nykypäivän tilannetta on vaikea verrata. Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio ja Jim Clark löivät aikanaan pöytään kovia tuloksia, mutta tuohon aikaan F1-kisoja oli vähemmän ja muita kilpailuja enemmän. Vertailu noihin aikoihin on tilastollisesti turhaa. Selvää on, että kaikki ovat kovia kuljettajia ja meriitit sen mukaisia.
Schumacher on itse voittanut kaudella 1994 kauden neljä ensimmäistä kisaa, mutta viidennessä kisassa tuli vasta kakkossija. Tuo kisa ajettiin juuri Barcelonan radalla Sennan kuoleman jälkimainingeissa. Silloin Schumi johti pitkään ja näytti vievän voiton, kunnes Benettonin vaihdelaatikko jämähti viitoselle. Silti saksalainen toi autonsa kakkospaikalle, toki joidenkin kilpailijoiden keskeytykset avittivat tätä.
Barcelonan 1994 kisa merkitsi yhden uuden aikakauden alkua ykkösissä. Tuossa kisassa radan takaosan nopea shikaani oli käytännössä yhdessä yössä muuttunut hengenvaaralliseksi mutkaksi, johon piti tehdä pikaisia muutoksia. Ratkaisuksi saatiin rengaskasoista tehty ykkösvaihteen lapsellinen mutkittelu. Jälkeenpäin ajateltuna tuollaiset yliampuvien ratkaisujen hyväksyntä on vienyt F1:ltä merkittävän osan sen aikaisempaa luonnetta. Tuon kisan jälkeen kuninkuusluokan radoilla ei ole nähty juurikaan mutkia, joissa ulosajo on voinut oikeasti tuntua jossain. Nyt niitä ei ole enää yhtään.
Ennen Sennan kuolemaa kuljettajat olivat kuin sirkustaiteilijoita, jotka tekivät temppunsa ilman suojaverkkoa. Barcelonan 94 jälkeen näitä suojaverkkoja oli joka paikassa eikä epäonnistumisen seuraamukset olleet enää niin vakavia. Turvallisuus on tietysti hyvä asia, ja jotkut paikat olivat aikanaan pelkästään vaarallisia. Kuitenkin tämä turvallisuusajattelu on vienyt osan F1:n aikaisemmasta luonteesta pois, se on kiistaton tosiasia. Voisi sanoa, että jos Sennan kuolemaa muisteltiin kaksi viikkoa sitten Imolassa, niin nyt voisi muistella Formula 1:n uudelleensyntymistä.
Turvallisuuden illuusio
On väärin sanoa, että F1 tai autourheilu ylipäätänsä oli ennen Sennan kuolemaa vaarallista. Lajin turvallisuuskehitys oli ollut edellisen kymmenen vuoden aikana vauhdikasta ja kehitys meni koko ajan oikeaan suuntaan. Yleinen käsitys oli, että autourheilussa kuolema oli huipputasolla äärimmäisen epätodennäköistä. Tuo ajattelu perustui siihen, että kukaan ei ollut kuollut pitkiin aikoihin. Turvallisuusajatusta ei saanut kyseenalaistaa. Ajateltiin, että pahoista onnettomuuksista selviäminen oli juuri hyvän turvallisuuden ansiota. Nykyään onnettomuuksia analysoidaan tarkemmin ja mietitään mitä osa-aluetta olisi voinut parantaa.
Viime viikonloppuna seurasin EuroF3-sarjan osakisaa Portugalin Estorilissa. Rata on ollut F1-käytössä vielä viime vuosikymmenellä. Nyttemmin radan profiili on muuttunut merkittävästi. Aikanaan 1980-luvulla Estorilin rataa pidettiin ns. mikki hiiri-ratana. Tähän näkemykseen on vaikea yhtyä, kun katsoo pätkää vaikka vuoden 1993 kisasta. Kaksi ensimmäistä mutkaa ovat viitos-kuutosvaihteilla ajettavia oikeaan kaartuvia mutkia. Jälkimmäisessä mutkassa ulosajotilaa ei ollut. Se ei juuri vaikuttanut kuskeihin kun he taistelivat sijoituksista tai hakivat paalupaikkaa. Parhaat ja rohkeimmat vetivät paikan limiitillä. Radan nopea päätykaarre on onneksi tallella, joskin ulosajotilaa on enemmän. Vuonna 1996 Jacques Villeneuve ohitti tuossa mutkassa Michael Schumacherin ulkokautta. Silloin teräskaide oli vielä radan vieressä.
Mestaruustaistelu on vielä auki
Kuten alussa sanoin, niin neljän ensimmäisen kisan voittaminen on harvinaista. Kukaan ei ole tällaisen alun jälkeen hävinnyt mestaruutta. Kaukana tappio ei kuitenkaan ole ollut. Kauden 1994 tapahtumat on vielä monella tuoreessa muistissa. Schumacher voitti mestaruuden pisteellä, vaikka johti neljän kisan jälkeen Damon Hilliä pistein 40-7. Eikä Schumi ole ainoa, jolla on mennyt tiukoille. Ayrton Senna aloitti kauden 1991 vastaavalla tempolla. Kauden neljännen kisan jälkeen Senna johti pisteissä Mansellia 40-6. Kauden puolenvälin jälkeen ero oli 51-43.
Nykyinen pistelaskusääntö muuttaa tilanne entisestään ja toisaalta kausi on ennätyspitkä.. Takaa-ajetun osassa loppukaudesta voi tulla hyvinkin pitkä. Williamsin, B.A.R:n ja Renaultin on saatava pakkansa pikaisesti järjestykseen. Seuraavan 3-4 viikon aikana pitäisi tehdä runsaasti työtä. Nürburgringin kisa ajetaan vain viikko Monacon jälkeen. Sitten lähdetään Kanadan ja USA:n kisoihin, jotka ajetaan viikon välein. Euroopassakin tahti jatkuu hektisenä, Magny Coursin ja Silverstonen kisat ajetaan myös perättäisinä viikonloppuina. On selvää, että tällä välillä ei juuri kyetä testaamaan. Seuraavat seitsemän kisaa ajetaan ennätysnopeassa aikataulussa.
Barcelonassa Schumacher on ollut perinteisesti vahva. Mies on ottanut kovia sijoituksia tällä radalla aina. Itse asiassa saksalainen on ottanut pisteitä joka kerta kilpaillessaan Barcelonan radalla. Ensimmäisen kisan Schumi ajoi Barcelonassa 1991, jolloin rata oli muutenkin ensimmäistä kertaa MM-sarjan käytössä. Sarja on seuraava: 6, 2, 3, 2, 1, 1, 4, 3, 3, 5, 1, 1, 1. Muut tällä hetkellä sarjassa ajavat kuljettajat eivät ole koskaan voittaneet Barcelonassa GP kisaa. Schumacherilla ja Ferrarilla on kuitenkin monta ”putkea” jatkettavana Espanjassa.
Muiden tallien olisi hyvä saada palikat järjestykseen. B.A.R:lla tilanne näyttää hyvältä. Tiimissä on selvä ykköskuski, jolla on luotettava auto ja vauhti on vain parantunut kauden mittaan. Renaultin tilannetta kannattaa seurata tarkkaan. Imolassa autoon tuli uusia osia ja Alonso on kotikentällä. Fernandon kausi on kuitenkin tähän asti mennyt hieman alakanttiin. Barcelonassa voisi alkaa uusi nousu, viime vuonna mies taisteli todella hyvin. BMW.Williamsin tilanne on kärkitiimeistä lievästi huolestuttava. Autojen luotettavuus on kyseenalainen, kuskit ovat hermostuneessa tilassa ja ensi kauden kuviot pahasti auki ainakin ajajien osalta.
Muuttuko tilanne terävimmän kärjen takana? Näyttäisi siltä, että jos Barcelonassa ollaan kilpailukyvyttömiä, niin sama meno jatkunee syyskesälle saakka. Toyotalla ja McLarenilla ollaan varmasti hyvinkin huolestuneita. Mercedeksen uusi moottori jäi testaamatta kunnolla sateen takia. Toyotalla pitäisi alkaa näkymään Mike Gascoynen uudistukset. Näiden tallien olisi syytä kääntää kelkka pikaisesti tämän kauden osalta. Muuten kannattaa unohtaa koko homma kauden 2004 osalta.
Pekka Hacklin