E-urheilun verkkopohjaisuus on ollut onni lajille, sillä sitä voidaan harrastaa vaikka maailmantilanne olisi minkälainen ja myös turnaukset ovat mahdollisia samaan aikaan, kun muut lajit joutuvat tekemään peruutuksia.
Nettiturnaukset ovat mahdollisia
League of Legends -pelin kehittänyt yritys Riot Games näytti nettipelaamisen voiman järjestämällä pelin turnaukset vain viikon varoituksella. Tällaista olisi mahdotonta kuvitella tavallisen urheilun saralla. Myös Suomessa on järjestäydytty. Suomalainen SJ Gaming järjesti puolestaan CS:GO (CounterStrike: Global Offensive) -pelin turnauksen, jonka osallistujamäärä (64 joukkuetta) saatiin aikaiseksi 55 sekunnin sisällä.
Voidaan olla toki montaa mieltä siitä, onko e-urheilu urheilua. E-sportsin ammattilaiset eivät itsekään aina niele urheilutermiä, vaan suositumpi muoto tälle on kilpapelaaminen.
Vedonlyöntiä e-sportsista
Vedonlyöntisivut ovat ottaneet veikkauskohteeksi e-sports -matseja koko ajan enenevissä määrin. Virtual sports eli virtuaaliurheilu on myös suosittu kohde, mutta tässä vaiheessa tulee muistuttaa että virtual sports ei ole sama asia kuin e-sports. Virtual sports -ottelut ovat tietokonesimuloituja matseja, jotka näyttävät hieman samalta kuin pelikonsoleiden urheilupelit. Esimerkiksi jalkapallo-ottelut muistuttavat FIFA-videopelejä. Olisi kuitenkin hauska nähdä kuinka F1-vedonlyönti toimisi virtuaaliurheiluna.
E-sportsissa suosittuja ovat CS:GO, Dota 2, Call of Duty ja League of Legends -turnaukset. Niiden palkintoina on tätä nykyä todella suuria rahoja ja koska turnaukset ovat maailmankin mittakaavassa isoja tapahtumia, kiinnostavat ne vedonlyöjiäkin entistä enemmän.
Suomessa turnaukset ovat olleet tähän asti pienimuotoisempia, mutta pienistä rahoista ei niissäkään aina puhuta. SJ Gaming Sotkamolta järjesti kesällä 2020 turnauksen CS:GO -pelistä, jossa voittajalle oli luvassa 24 000 euroa.
E-urheilussa palkintojen rahamäärät ylittävät monessa suhteessa perinteisen urheilun, joten sitä ei kannata enää ylenkatsoa ja pitää pelkkänä puuhasteluna.
Tulevaisuus lajissa ja vedonlyönnissä
On todennäköistä että e-sportsin suosio kasvaa entisestään, jolloin myös sen kiinnostavuus veikkauskohteena kasvaa samalla. Suomessa lajin suosion kasvusta kertoo se, että myös kotimaassamme e-sports -harrastajia on aloitettu valmentamaan, tavoitteena ammattilaisura.
Valmentamisessa ei keskitytä pelkästään pelaamiseen, vaan siinä otetaan huomioon pelaajien henkinen ja fyysinen kunto. Tässä mielessä se muistuttaa hyvinkin paljon ns. tavallisen urheilun ammattilaisten valmennusta, sillä valmennuksen tulee olla kokonaisvaltaista.
Kun valmennus alkaa tuottaa lopulta hedelmää, tullaan maailmalla näkemään entistä enemmän suomalaisia yksilöitä ja joukkueita huipulla. Jo nyt monet suomalaisjoukkueet ovat niittäneet mainetta ja mammonaa, vaikka valmennus on ollut tähän asti jotakuinkin lapsenkengissä. Suomalaisilla on selvästi lahjakkuutta tähän lajiin.
Ja kun suomalaisia nähdään enemmän e-sports -kentillä, kiinnostaa se myös suurta yleisöä enemmän. Sekä tietenkin urheiluveikkaajia, jotka alkavat seurata tätä lajia kuten muutakin urheilua. Nyt siihen on jo hyvä mahdollisuus, sillä Yle näyttää e-sportsia ilta-aikoisin kohtuullisen ahkerasti. Milloinkahan Urheiluruudussa alkavat päivittäiset e-urheilu-uutiset?
Kilpapelaaminen kasvaa
E-sports tai kilpapelaaminen tulee todennäköisesti olemaan jossain vaiheessa yhtä suurta kuin monet perinteiset lajit Suomessa. Jääkiekon tasolle voi olla matkaa, mutta toisaalta ihmisten ymmärrys digitaaliseen pelaamiseen kasvaa sukupolvesta toiseen.
E-sportsissa olisi kieltämättä mukava nähdä F1-turnauksista tai muista kilpa-ajoturnauksista, sillä tyylikkäitä ajopelejä tulee uusille pelikonsoleille ja tietokoneille hyvään tahtiin. Esimerkiksi PlayStation 4 -konsolille tullut F1 2020 -peli tullaan todennäköisesti näkemään myös PlayStation 5:lla. Tosin e-sports pelaajat käyttävät pelaamiseen useimmiten tietokonetta.
Kaikki eivät pidä elektronisesta urheilusta, eikä kenenkään ole pakko pitääkään. Elektronisen urheilun vastustaminen on kuitenkin turhaa, sillä se on yksi aikojemme nopeiden kasvavista urheilun tai kilpapelaamisen muodoista. Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia, niin tavallisen urheilun kuin elektronisen.