Välimeren ja Ranskan väliin jäävä pikkuinen Monacon ruhtinaskunta levittäytyy vaivaiselle kahden neliökilometrin alueelle. Ei uskoisi, että upeiden rantabulevardien, ylellisten ostoskeskusten ja hulppeiden kasinoiden ohella lilliputtivaltioon mahtuisi vielä formularatakin, mutta näin todella on.
Monte Carlon osakilpailu on yksi kaupungin kiistattomista vetonauloista. Vuosi toisensa jälkeen paikalle saapuu valtava joukko moottoriurheilun faneja seuraamaan formuloiden hurmaa ja nauttimaan samalla myös kaupungin muusta tarjonnasta. Monacon matkaa suunnittelevalle esimerkiksi rantapallo.fi tarjoaa runsaasti matkavinkkejä.
Lähde: Pixabay
Pienestä koostaan huolimatta Monte Carlosta löytyy monipuolisesti nähtävää ja koettavaa formuloiden ohella. Kaupunki henkii vanhanajan charmia, jota aistii aivan erityisesti sen lukuisilla perinteisillä kasinoilla. On totta, että maailma on muuttunut huimasti viime vuosikymmeninä. Esimerkisksi valtaosa kasinopelaajista on siirtynyt pelaamaan kasinopelejä nettiin. Monen suomalaisenkin pelaajan suosikkipelisivustoksi on noussut videoslots.com. Sen pelivalikoimassa on mukana kivijalkakasinoiden klassikopelejä, kuten kolikkopelit, ruletti sekä blackjack. Pelejä ei tarvitse kuitenkaan ladata omalle tietokoneelle, vaan niitä pelataan suoraan selaimessa, joko tietokoneella tai mobiililaitteella.
Vastaavasti myös Formula ykkösissä on tapahtunut paljon muutoksia internetin yleistyessä ja F1-fanien on aiempaa helpompaa seurata lajin viimeisimpiä uutisia netin kautta. Internetin tuomasta helppoudesta huolimatta paikan päällä kisojen seuraamisessa on jotain taianomaista. Mikäli haluaa kokea perinteisen F1-osakilpailun huumaa, ei monikaan formulakisa vedä vertoja Monte Carlolle, jonka formularata on säilynyt lähes muuttumattomana valmistumisvuodestaan 1929 lähtien.
Poikkeuksellisen haastava F1-rata
Monte Carlon radasta kuulee jatkuvasti käytettävän superlatiiveja —
“teknisesti vaikein” ja “ainutlaatuisin” ovat näistä vain muutamia esimerkkejä.
Monet F1-kuljettajat pitävät Monte Carlon osakilpailua kaikkein haastavimpana,
eikä ihme. 200 km/h vauhdissa suoralta ajo-osuudelta pimeään tunneliin ja
sieltä 180 asteen mutkaan 50 km/h vauhtiin hidastaen ei ole helppo tehtävä
puhumattakaan ohitustilanteista, joihin on tarjolla vain harvoja
mahdollisuuksia.
Monacon rata on muihin ratoihin nähden todella poikkeuksellinen. Urbaaniin
ympäristöön sijoittuva ajorata on täynnä jyrkkiä mutkia, joissa onnistuminen
vaatii kuljettajalta äärimmäistä keskittymistä, hienomotoriikkaa ja ajoneuvon
hallintaa. On laskettu, että kisan aikana F1-kuljettaja vaihtaa vaihdetta
keskimäärin lähes 5 000 kertaa! Radan kompaktia kokoa kuvaa myös
brasilialaiskuljettaja Nelson Piquen toteamus siitä, että Monacon osakilpailu
on “vähän kuin ajaisi polkupyörällä olohuoneessa”.
Lähde: Unsplash
Monte Carlon radan historia
Kuinka on mahdollista, että maailman toiseksi pienimpään ja tiheimmin asuttuun valtioon päädyttiin rakentamaan aikoinaan formularata? Ruhtinaskuntaa jo vuosisatojen ajan hallinneella Grimaldin suvulla on tässä näppinsä pelissä. Sata vuotta sitten Monacossa eli muuan vauras tupakkatehtailija nimeltä Alexandre Noghes. Hän oli suuri moottoriurheilun ystävä ja sattumoisin myös hyvissä väleissä kuningassuvun kanssa. Vuonna 1911 mies onnistui suhteidensa avulla järjestämään kaikkien aikojen ensimmäisen Monacon rallikilpailun. 18 vuotta myöhemmin hänen poikansa Anthony sai idean rakentaa formularadan Monte Carlon kaduille. Grimaldien mielestä ikioman formulakilpailun saaminen Monacoon oli erinomainen idea, ja näin sai alkunsa Circuit de Monaco, joka vastaa yhä lähes identtisesti Anthony Noghes’n laatimaa suunnitelmaa.
Monacon ensimmäinen Grand Prix järjestettiin vuonna 1929 ja sen voitti Bugattia ajanut William Grover-Williams. Vuonna 1950 Monte Carlon radasta tuli kiinteä osa Formula ykkösiä. Vielä tänäkin päivänä 3,34 kilometrin pituinen rata on kaikista osakilpailuista lyhyin. Lisäksi sen kuudes mutka on kaikista maailman formularadoista jyrkin.
Lähde: Pixabay
Eniten osakilpailuvoittoja
Monacon radalla on koettu vuosikymmenten aikana ikimuistoisia hetkiä. Monacon menestyksekkäimmistä kuljettajista Ayrton Sennalla on hallussaan peräti kuusi osakilpailuvoittoa. Moni muistaa Sennan uskomattoman suorituksen Monte Carlon sateesta märällä radalla, mutta kaikkein tiukin voitto Sennalle irtosi Monacossa vuonna 1992, jolloin hän päihitti Nigel Mansellin vaivaisella 0,215 sekunnin erolla. Seuraavana vuonna Sennan rinnalla kilpaili Mika Häkkinen, kertoo mtvuutiset.fi.
Monte Carlossa menestystä on niittänyt myös Michael Schumacher viidellä osakilpailuvoitollaan vuosien 1994 ja 2001 välillä. Schumacherilla pitää hallussaan myös Monte Carlon radan kierrosennätystä, joka on 1:14:439. Schumacherin jälkeen 2010-luvun kuljettajista muun muassa Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ovat näyttäneet taitonsa Monte Carlossa lukuisia kertoja.
Vuosikymmenten ajan Monacon rata oli maailman ainoa urbaani formularata, mutta nyt sille on ilmaantunut useita haastajia. Yksikään rata ei kuitenkaan tule peittoamaan Monte Carlon rataa perinteikkyydessä, mikä on sen ehdoton valttikortti myös tulevaisuudessa.