Categories
f1

Kolumni: Malesian GP – näytös 2/18

Artikkeli on vuodelta 2004

Kauden toinen F1-kisa ajetaan Sepangin radalla Malesiassa. Avauskilpailusta on kulunut toista viikkoa ja pakka on monissa tiimeissä edelleen yhtä sekaisin. Melbournen jälkeen ajetut testit eivät juuri tarjonneet pikaisia ratkaisuja ongelmiin. Vaikka tiimeillä onkin nyt parempi käsitys kilpailukyvystä, voi Malesian kisassa tapahtua vaikka mitä.

Rata on merkittävästi erilainen kuin Albert Park. Kuumuus ja asfaltin laatu ovat merkittäviä tekijöitä juuri rengassodan takia.

Sepangin rata on yksi kauden vaativimmista auton tekniikkaa ajatellen. Radalla on pitkiä suoria ja nopeita kaarteita, joten ongelmat auton balanssissa ja tehon puute näkyvät kellossa väistämättä. Onneksi rata on myös kuljettajalle vaativa, näin hyvä ajaja voi paikata osan kaluston heikkouksista hanskalla. Sepangin radalla ei testata, joten autojen säädöt ovat haussa. Kun tähän lisätään vähäiset kierrosmäärät sekä perjantain että lauantain harjoituksissa, hyvien säätöjen löytäminen ratkaisee paljon. Tässä valossa Ferrarilla on kiistaton etu, Australian harjoituksissa ensimmäinen nopea kierros oli jo nopeampi kuin mitä monet pystyivät koko viikonlopun aikana.

Moderni GP-rata

Sepangin rata edustaa nykysuuntausta kilparatojen suunnittelussa. Pääarkkitehtinä on toiminut saksalainen Hermann Tilke, joka on ollut vastuussa monista muistakin vastaavista projekteista. Vaikka Tilken ratoja moititaan paljon, on niissä sellaisia piirteitä mitä 10-15 vuotta sitten valmistuneista radoista puuttuu. Sepangissa on sen verran neulansilmämutkia, että ohittaminen on mahdollista. Jos verrataan edellisen sukupolven ratoihin, kuten Barcelonaan ja Magny Coursiin, ero on merkittävä. Noilla radoilla mahdolliset ohituspaikat on pilattu sillä, että suoraa edeltävä mutka tai mutkayhdistelmä on liian nopea. Nykyformuloiden aerodynamiikalla ei päästä tarpeeksi lähelle edellä ajavaa, jotta suoralla päästäisiin imuun ja ohitus voitaisiin tehdä jarrutuksessa.

Sepangin tarjoamien ohituspaikkojen lisäksi etuna on radan leveys. Mutkiin on useampia mahdollisia ajolinjoja, joten kuljettajat voivat hieman inspiroida. Samalla myös ohitukset ovat helpompia. Tämä on eroavaisuus verrattuna 1970-luvulla suunniteltuihin ratoihin, kuten Montrealiin ja Suzukaan. Merkittävin puute Sepangin radalla on korkeuserojen puute, mikä olisi omiaan lisäämään näyttävyyttä.

Lyhyt mutta värikäs historia

Sepangissa on yleensä ajettu hyviä kisoja, joissa tapahtumia on riittänyt. Ensimmäistä kertaa Malesiassa ajettiin 1999. Tuo kilpailu ja sen jälkipyykki ovat puhuttaneet enemmän kuin mikään muu kisa 1990-luvulla. Vuonna 2000 Malesiassa ajettiin kauden päätöskisa, tosin tällä kertaa mestaruus oli jo ratkennut edellisessä kisassa. 2001 Malesian kisa käytiin jo alkukaudesta. Näissä kolmessa kisassa Ferrari oli suorastaan ylivoimainen. Tuloksena oli kolme voittoa ja kuusi palkintokorokesijaa. Voittojen taustalla oli toki eri tekijöitä. Vuoden 2001 GP:ssä voimakas sade kasteli radan jo alkuvaiheessa. Ferrari sai autojensa alle välikelin renkaat ja turva-auton poistuttua italialaistallin vauhti oli murskaavaa luokkaa.

Vuonna 2002 ja 2003 ratkaisevaan asemaan nousivat Michelinin renkaat. Erittäin kuumissa olosuhteissa ranskalaiset renkaat toimivat huomattavasti paremmin kuin Bridgestonet. Lisäksi lähinnä Ferrari-kuljettajat ovat rajoittaneet omien ja muiden menestysmahdollisuuksia erinäisissä kolareissa. Sepangin radan ensimmäinen mutkayhdistelmä tarjoaa houkuttelevia mahdollisuuksia sijoituksen nostoon. Siispä hiilikuitu lentelee varsin usein ensimmäisellä kierroksella. Saa nähdä, mitä viimeisen parin kerran negatiiviset kokemukset ovat opettaneet kärkikuljettajille…

Sekoittuuko pakka?

Koska Melbournen avauskisan ja Malesian välillä on suuria eroja, voidaan olettaa että tulosluettelo muuttuu ainakin hieman. Michelin-tallien pitäisi olla merkittävästi Ferraria lähempänä, osan jopa edellä. Renaultin ja BMW-Williamsin pitäisi kyetä haastamaan Ferrarit vauhdillisesti, mikäli mielivät viedä mestaruustaistelun syksyyn. Sinänsä tähän on edellytyksiä. Williamseilla on mahdollisuus ajaa perjantain ja lauantain harjoituksissa runsaasti testiä luotettavan moottorin ansiosta. Näin optimaalinen rengasseos ja säädöt pitäisi löytyä paremmin kuin Melbournessa. Renaulthan löysikin jo hyvät renkaat Melbournessa. Tiimillä on perinteisesti hyvät yhteydet Micheliniin. Fernando Alonso ajoi viime vuonna hyvän kisan paalulta. Williamsin kuljettajat ovat näyttäneet hallitsevan Malesian radan, vaikka Ralf Schumacher epäonnistuikin viime vuonna aika-ajoissa.

B.A.R-Hondalla on hyvät mahdollisuudet jatkaa Melbournen menestystä. Jenson Button on perinteisesti ollut hyvässä vauhdissa Sepangissa. Takuma Saton kohdalla on isompi kysymysmerkki. Sato on ajanut Malesiassa yhden kisan kaksi vuotta sitten, eikä se mennyt järin hyvin. Saton ajamisesta paistoi Melbournessa yliyrittäminen, mikä ei tuota kovin hyvää lopputulosta.

McLarenin tilannetta on ruodittu paljon. Onkin mielenkiintoista seurata tiimin toimintaa. McLaren on vahva ja kokenut talli, jonka nousu on vain ajan kysymys. Nyt testataan jokaisen työntekijän motivaatiota äärimmilleen.

Sauberille Sepang on kotirata lähinnä taloudellisista syistä. Malesialaiset yritykset ovat tukeneet Sauberia jo pitkään, onneksi he eivät ole vaatineet tiimiin malesialaista kuljettajaa. Yleensä tässä kolumnissa olen ruotinut myös kisan järjestävän maan autourheiluperinteitä. Tässä tapauksessa siihen ei ole mitään aihetta, koska perinteitä ei ole.

Sauberin vauhti ei kauden avauksessa ollut odotettua luokkaa. Ero Ferrariin oli melkoinen. Tallin kuljettajien välillä vallitsee mielenkiintoinen tilanne. Fisichellalla ei ole varaa hävitä Massalle. Molemmat varmasti yrittävät kaikkensa. Mielestäni juuri Sauberilla on mielenkiintoisin tilanne kuljettajien välillä. Muissa tiimeissä asetelmat ovat suhteellisen selkeät.

Pekka Hacklin