Formuloiden historiassa on nähty uskomattomia kilpailuja ja nokittelua paitsi eri kuljettajien välillä, myös F1-tallien välillä. Talleille on jo itsessään kova suoritus nousta F1-kuvioihin mukaan, mutta kenties vieläkin vaikeampaa on onnistua pysyttelemään kilpailuissa vuodesta toiseen. Siinä missä esimerkiksi Ferrari on ollut vakiokalustoa kilparadoilla jo formula ykkösten alkuvaiheista saakka, on aikojen saatossa nähty radoilla lukemattomia talleja, jotka ovat ennen pitkää hiipuneet ja painuneet unholaan.
Muistatko näitä formuloissa aikoinaan mukana olleita F1-talleja?
Super Aguri (2006-2008)
Harva muistaa tallia nimeltä Super Aguri, mutta sellainenkin talli todella kilpaili F1:ssä vuodesta 2006 vuoteen 2008. Kyseessä oli mielenkiintoinen yritys pitää japanilaiskuljettaja Takuma Sato formuloissa mukana. Super Agurin perusti Aguri Suzuki ja sillä oli takanaan Hondan tuki. Takuma Saton kova yrityskään ei riittänyt, vaan lopulta Super Aguri joutui poistumaan takavasemmalle taloudellisten ongelmien vuoksi. Super Agurin kaltaisia pikapyrähdyksen formulakilpailuihin tehneitä talleja on ollut vuosien varrella monia muitakin, joista esimerkkeinä mainittakoon Theodore, Arrow, Forti Corse ja Larrousse.
Sauber BMW (2006-2010)
Sauber tunnetaan etenkin suomalaisten formulafanien keskuudessa erittäin hyvin siksi, että tallissa on ollut useita menestyksekkäitä suomalaiskuljettajia. Sekä Jyrki Järvilehto, Mika Salo että Kimi Räikkönen ovat ajaneet Sauberilla usein hyvälläkin menestyksellä. Sauberin parhaimmat hetket yhdistetään aikaan, jolloin se toimi BMW:n alaisuudessa, vaikka ajallisesti kausi oli kuitenkin ollut verrattain lyhyt formuloiden historiassa. Alun perin 80-luvulla Sauber valmisti 80-luvulla moottoreita Brabhamille ja vuonna 1993 se debytoi ensimmäistä kertaa omana tallinaan.
Vuonna 2006 Sauber siirtyi BMW:n omistukseen. Vaikka esimerkiksi Robert Kubica keräsi tallille useissa osakilpailuissa pisteitä ja voitti muun muassa Kanadan osakilpailun vuonna 2008, eivät Sauberin siivet kantaneet riittävän pitkälle, ja lopulta BMW päätti lopettaa yhteistyön.
Vuonna 2010 talli siiirtyi takaisin alkuperäiselle omistajalleen Peter Sauberille. Menestystä on sittemmin saavutettu vaihtelevalla menestyksellä, mutta moni kuitenkin uskoo Sauberin mahdollisuuksiin. Vedonlyönti netissä kertoo paljonkin siitä, mitä talleja formulafanit pitävät kovimpina haastajina. Tällä hetkellä Sauberin kertoimet vedonlyöntisivustoilla Japanin GP 2019 -kisan suhteen eivät ole erityisen hyvät, mutta suomalaisittain on ollut todella mielenkiintoista seurata Kimi Räikkösen edesottamuksia Sauberin ratissa – Räikkösen oma vetokerroin on 151.0 (2.10.2019). Sen sijaan Leclerc ja Hamilton ovat kamppailevat ykkösijasta myös vedonlyönnin osalta: Lecler kertoimella 2.65 ja Hamilton 2.75. Suomalaisista lähimpänä kärkikolmikkoa on Valtteri Bottas, kertoimella 7.50.
Jaguar (2000-2004)
Jaguar on legendaarinen automerkki, jonka useimmat tuntevat ainakin nimeltä. 2000-luvun käänteessä yksi F1-maailman mielenkiintoisimmista tapahtumista oli Fordin peliliike viedä Jaguar formuloihin. Valmistajalla oli heti alusta alkaen todella korkeat tavoitteet ja se ilmoittikin tähtäävänsä tallimestaruudessa kolmen parhaimman tallin joukkoon. Valitettavasti haave jäi toteutumatta, sillä Jaguar ei milloinkaan onnistunut saavuttamaan toivotunlaisia tuloksia. Talli sijoittui parhaimmillaankin seitsemänneksi vuoden 2003 kilpailuissa. Viiden vuoden pyristelyn jälkeen tallin osti Red Bull vuonna 2004, jolloin päättyi Jaguarin formulaseikkailu.
Manor/Virgin (2010-2016)
Lyhyehkön ajan formulakansa pääsi seuraamaan Manor-tallin pärjäämistä radoilla. Kyseessä on vuonna 2010 formula ykkösiin mukaan tullut talli, jolla oli käytössään Virgin Racingin tarrat miljardööri Richard Bransonin liiketoiminnan mainostamiseksi. Valitettavasti talli ei pärjännyt kovassa kilpailussa, johon yhtenä syynä oli Cosworthin tehottomien moottoreiden käyttäminen. Seitsemän vuotta mukana sinniteltyään oli aika hyvästellä Manor.
Ligier (1976-1996)
Yksi värikkäimmistä ja mielenkiintoisimmista vanhoista talleista on ranskalainen Ligier. Sen vaiherikas aika formulamaailmassa ulottui peräti kolmelle vuosikymmenelle. Ligier saavutti kaikkiaan yhdeksän voittoa, joista viimeisimmän kaasutteli nimiinsä Olivier Panis Monacon osakilpailussa vuonna 1996. Sittemmin Ligier myytiin nelinkertaisena F1-maailmanmestarina tunnetulle Alain Prostille, joka antoi sille uudeksi nimeksi Prost GP.
Vaikka Ligier ei enää vuosikymmeniin ole ollut mukana formulakuvioissa, pidetään sitä pitkän mukanaolonsa vuoksi klassisena formulatallina siinä missä Ferraria tai McLareniakin. Formulatalleja tulee ja menee ja joskus ne myös palaavat radoille pidemmän tauon jälkeen. Mahtaisiko Ligieristä olla tähän?
23.10.2019 / 12