Categories
Uncategorized

F1:n suosio vedonlyönnissä jatkaa kasvamistaan

Ihmisiä ja etenkin suomalaisia on kiinnostanut autourheilu jo kautta aikain. Erilaiset nopeuteen perustuvat kilpa-ajot ovat olleet aina suosittuja, mutta yksi selkeästi ylitse muiden on Formula 1. Tähän, kun lisätään toinen suomalaisten suosima ajanviete eli vedonlyönti, saadaan jo lähes voittamaton yhdistelmä.

F1 vedonlyönti on yksi suosituimmista vedonlyöntilajeista Suomessa, eikä mikään ihme. Suureen suosioon vaikuttaa tietysti kilpailujen tarjoama jännitys, mutta myös se, että suomalaisten menestyminen formuloissa on ollut huikeaa – kiitos muun muassa Rosbergin, Häkkisen, Räikkösen ja Bottaksen. Onhan se aina aivan eri fiilis kannattaa kilpailuissa oman maan sankareita.

Tänä päivänä F1 löytyy lähes jokaiselta vedonlyöntisivustolta. Parhaat kasinot ja vedonlyöntisivustot tarjoavat F1 vedonlyöntiin myös erilaisia bonuksia, joiden avulla voit maksimoida voittomahdollisuutesi. 

F1 vedonlyönti tarjoaa paljon mielenkiintoisia vetokohteita

Jos F1 ei ole vielä entuudestaan tuttu vedonlyöntikohde, voi ensimmäisenä mielessä olla, ettei kyseisestä lajista ole tarjolla kovinkaan paljoa vetokohteita. Näin ei kuitenkaan ole. Todellisuudessa F1 vedonlyönti tarjoaa hyvinkin monipuolisesti mielenkiintoista betsattavaa.

Yleisimpiä vetokohteita ovat sekä F1 voittajaveto että F1 aika-ajo vedot. Kokonaisuudessaan F1 vedonlyönti koostuu sekä pitkä- että lyhytaikaisista vedoista. Voit siis lyödä vetoa joko koko kauden lopputuloksesta tai yksittäisistä kilpailuista ja tapahtumista.

F1 voittajaveto on ylivoimaisesti suosituin formuloiden vedonlyöntimuoto. Monet etenkin aloittelevat betsaajat voivat kuvitella, että voittajaveto tarkoittaa pelkästään sitä, että veikataan kuka kuljettaja tai mikä talli nappaa maailmanmestaruuden. Toki näitäkin, mutta voittajavetoja on myös tarjolla yksittäisiin F1-osakilpailuihin.

Yksittäisissä osakilpailuissa suosituin F1 voittajaveto on osakilpailun voittajan veikkaaminen. Tämän lisäksi kuitenkin myös F1 aika-ajot, yksittäiset harjoitukset ja sprinttikilpailut kiinnostavat useita.

Vaikka voittajaveto onkin suosituin, sisältää se etenkin yhden melko merkittävän miinuspuolen. Huonona puolena on nimittäin se, että potentiaalisia voittajia ja ennakkosuosikkeja on usein melko vähän, jolloin kertoimet eivät nouse kovinkaan korkeaksi.  

Voittajavedon lisäksi yksi suosittu vetomuoto on H2H-vedot. H2H-vedoilla tarkoitetaan kuljettajien tai tallien välisiä kaksinkamppailuja. Toisin sanoen, voit yrittää veikata esimerkiksi sitä, kumpi sijoittuu Kanadan GP:ssä paremmin, Charles Leclerc vai Lewis Hamilton.

F1 vedonlyönti tarjoilee myös hieman erikoisempia vetokohteita. Erikoisvedot ovat usein kuljettajakohtaisia. Voit esimerkiksi lyödä vetoa kuljettajien välisestä vertailusta yksittäisessä kilpailussa tai yhden kuljettajan suoriutumisesta yksittäisessä kilpailussa. Voit myös heittää betsit kehiin siitä, kuinka monta kilpailua tietty kuljettaja tulee voittamaan koko kauden aikana tai kuinka monta kertaa tietty kilpailija joutuu keskeyttämään yhdellä kaudella.

F1 livevedonlyönti tarjoaa lisämaustetta

Lisämaustetta F1 vedonlyöntiin tarjoilevat livevedot, joita voit asettaa kilpailun ollessa jo käynnissä. Livevedot soveltuvat formuloihin täydellisesti, sillä lajissa tilanteet muuttuvat jatkuvalla syötöllä.

F1 livevedonlyönti vaatii kuitenkin oikeanlaista ajoitusta. Kun ajoitus on kunnossa, on sinulla mahdollisuus päästä käsiksi maukkaisiin ylikertoimiin. Jos esimerkiksi huomaat, että moottorinvaihdon seurauksena jonon hänniltä lähtenyt kuljettaja on yhtäkkiä hyvässä vauhdissa, voivat kilpailuun liitetyt livekohteet tarjota hyvinkin maittavia kertoimia kyseiselle kuljettajalle. Näitä voi löytyä esimerkiksi H2H-vetojen parista.

F1 vedonlyöntikertoimet

F1 vedonlyöntikertoimet ovat tärkeä osa vedonlyöntiä, sillä ne antavat sinulle mahdollisuuden arvioida todennäköisyyksiä eri tuloksille ja näin ollen tehdä parempia päätöksiä vedonlyönnissäsi. Korkeat kertoimet tietysti luonnollisesti tarjoavat myös suurempia voittoja kuin matalammat kertoimet.

Vedonlyöntikertoimet määräytyvät monien tekijöiden perusteella. Näihin lukeutuvat muun muassa kuljettajien ennakkosuosio, aikaisemmat suoritukset, radan ominaisuudet ja sääolosuhteet. Vedonlyöntiyhtiöt tarjoavat usein erilaisia kertoimia F1-kisojen voittajasta, palkintosijoista, nopeimmasta kierrosajasta ja monista muista tapahtumista kilpailuiden aikana.

Kertoimet voivat vaihdella merkittävästikin eri vedonlyöntisivustojen välillä. Kerroinvertailu onkin avainasemassa, kun haluat maksimoida voittosi. On kuitenkin tärkeää huomioida, että yleisesti ottaen F1 vedonlyönti tarjoaa melko matalat kertoimet verrattuna moniin muihin vedonlyöntilajeihin. Tämä yksinkertaisesti sen vuoksi, että todennäköisiä voittajia on aina vain muutama.

Kuinka aloittaa F1 vedonlyönti?

Oletko kiinnostunut aloittamaan F1 vedonlyönnin, mutta et tiedä, mistä aloittaa? Alla muutama askel, joiden avulla pääset alkuun.

  1. Tutustu Formula 1 -kisoihin. Ennen kuin aloitat vedonlyönnin, on tärkeää, että tutustut F1-kisoihin ja ymmärrät, miten ne toimivat. Voit seurata kisoja televisiosta tai verkossa, ja lukea uutisia ja analyyseja kuljettajista ja tiimeistä.
  • Valitse vedonlyöntisivusto. Kun olet tutustunut F1-kisoihin, voit valita itsellesi parhaiten sopivan vedonlyöntisivuston. Valitse luotettava ja turvallinen yhtiö, jolla on hyvä maine.
  • Luo itsellesi pelitili. Kun olet valinnut itsellesi vedonlyöntiyhtiön, voit luoda itsellesi pelitilin ja tallettaa sivustolle rahaa. Talletusmenetelmät vaihtelevat vedonlyöntiyhtiöittäin.
  • Valitse vedonlyöntikohde. Kun olet tallettanut rahaa pelitilillesi, voit valita F1 vedonlyöntikohteen. Voit lyödä vetoa esimerkiksi kisojen voittajasta, palkintosijoista, nopeimmasta kierrosajasta ja monista muista tapahtumista kisojen aikana.
  • Aseta panos. Kun olet valinnut vedonlyöntikohteen, sinun on asetettava panos. Panos yhdessä kertoimen kanssa määrittää sen, kuinka paljon rahaa voit voittaa, jos veikkauksesi osuu oikeaan.
  • Seuraa tuloksia. Kun olet asettanut vedon, voit seurata kisoja ja odottaa tuloksia. Jos vetosi osuu, voitat rahaa.

Vedonlyöntibonusten hyödyntäminen kannattaa aina

Harvempi vedonlyöntiyhtiö tarjoaa erillisiä F1 vedonlyöntibonuksia, mutta suurimmalla osalla perinteiset vedonlyöntibonukset ovat käytettävissä myös tähän kuningaslajiin. Yleisellä tasolla vedonlyöntiyhtiöt jakavat vedonlyöntiin esimerkiksi talletusbonuksia, ilmaisvetoja, riskittömiä vetoja ja käteispalautuksia.

Talletusbonuksilla saat ylimääräistä pelirahaa oman talletuksesi päälle, jolloin voit nauttia pidemmistä pelisessioista tai asettaa astetta arvokkaampia vetoja. Ilmaisvedoilla ja riskittömillä vedoilla saat puolestaan asetella vetoja vedonlyöntiyhtiön piikkiin.

Parhaimmat vedonlyöntisivustot voivat tarjota täysin kierrätysvapaita bonuksia, mikä tarkoittaa sitä, että kaikki, mitä voitat vedollasi, on suoraan vapaassa käytössäsi. Sinun ei siis tarvitse enää erikseen kierrättää eli panostaa voittosummaasi tietyn X-määrän verran läpi vedonlyönnin parissa.

Useissa tapauksissa vedonlyöntibonukset sisältävät kuitenkin kierrätysvaatimuksen. Kierrätykselle on voitu antaa aikaa vaikkapa vain viikko, jolloin esimerkiksi kausivetojen lyöminen bonusrahalla ei onnistu.

Miten maksimoida voittomahdollisuudet F1 vedonlyönnissä?

F1 vedonlyönnissä on tärkeää huomioida muutamia tärkeitä seikkoja – etenkin, jos pyrit voitolliseen vedonlyöntiin. Se ei pelkästään riitä, että vilkaiset iltapäivälehtien formulavihjeitä tai edellisten kilpailujen tuloksia. Pitkässä juoksussa voitollinen F1 vedonlyönti vaatii hieman enemmän työtä.

  • Tutustu kuljettajiin, talleihin ja radan ominaisuuksiin. Muutamia tärkeimpiä huomioon otettavia asioita kilpailuissa ovat muun muassa lähtöruudukon järjestys, radan kunto, renkaat, sääolosuhteet, kuljettajien väliset taitoerot, autojen tehot ja tekniikka, nykyisten tallien historia sekä tallien väliset voimasuhteet. Mitä paremmin ymmärrät eri tekijät, sitä paremmin voit arvioida todennäköisyyksiä ja tehdä tietoon perustuvia päätöksiä.
  • Seuraa vedonlyöntikertoimia. Vedonlyöntikertoimet määräytyvät monien tekijöiden perusteella. Seuraamalla kertoimia, voit saada paremman käsityksen siitä, mihin suuntaan vedonlyöjät ovat suuntautumassa.
  • Vertaile vedonlyöntiyhtiöitä. Vedonlyöntiyhtiöt tarjoavat erilaisia kertoimia F1-kisoihin. Kannattaa vertailla eri yhtiöiden kertoimia ja valita sellainen, joka tarjoaa korkeimmat kertoimet.
  • Opettele kassanhallinta. Kassanhallinta on välttämätöntä, kun kyseessä ei ole pelkästään hupipelaaminen. Kassanhallinnalla tarkoitetaan sitä, että osaat pitää panokset oikeassa suhteessa käytettävissä olevan kassan kokoon. Yksi selkeä tuhon tie on se, että panostat liikaa erityisen hyvänä pitämääsi kohteeseen. Panostaso on hyvä pitää 0–2 prosentissa suhteutettuna pelibudjettiisi.

Edellä mainitut vinkit voivat auttaa sinua pysymään plussan puolella F1 vedonlyönnissä, mutta on kuitenkin tärkeää muistaa, että vedonlyöntiin liittyy aina riski. Tee siis vain harkittuja päätöksiä ja käytä rahaasi vastuullisesti.

Categories
f1

Ennakko F1-kaudelle 2023

Formulakausi on alkamaisillaan ja Bahrainin osakilpailu, joka aloitti kauden, on jo ajettu. Tiedämme siis hieman siitä, mitä voimme odottaa kaudelta 2023, mutta kaudesta on tulossa pitkä ja mestaruuden ratkeamiseen on vielä pitkä matka.

Kausi 2023 tuo mukanaan 23 osakilpailua ja vielä ennen joulukuun alkua saamme kuulla, kuka kuljettaja ja mikä talli kruunataan mestariksi. Odotettavissa on hurjaa vauhtia, nopeita kurveja ja tallidraamaa. Tiedossa on myös muita oheisaktiviteetteja, kuten F1-veikkaus, joka jalkapallovedonlyönnin ja muiden suosikeiden ohella nousee aina tiettyyn aikaan vuodesta kuumaksi puheenaiheeksi.

Lue tämä postaus ja nappaa parhaat vinkit ja katselusuositukset F1-kauteen 2023!

F1 en la pista de carreras


F1-kausi 2023 lähti käyntiin Verstappenin voitolla


F1-kausi, joka alkoi maaliskuussa 2023 ja päättyy marraskuussa, on sarjan 74. kausi. Kyseessä on maailmanmestaruuskilpailu, jossa kauden lopulta eniten pisteitä kerännyt voittaa itselleen mm-tittelin. Kaudella kilpaillaan kaiken kaikkiaan 23 osakilpailussa, joista ensimmäinen oli Bahrain. Sen vei nimiinsä Max Verstappen.

Kilpailukalenteriin on tullut joitain muutoksia edellisiin kausiin verrattuna. Esimerkiksi Las Vegasin GP on mukana peräti 41 vuoden tauon jälkeen. Sen lisäksi mukana on Qatar, joka nähtiin viimeksi vuonna 2021. Ranskan ja Kiinan osakilpailuja puolestaan ei ajeta vuonna 2023.

Kuten jo vuodesta 2011 alkaen, nähdään tänäkin vuonna formuloissa yksi rengasvalmistaja, joka vastaa kaikkien autojen tarpeista. Se on Pirelli. Moottorivalmistajia on enemmän ja niistä Mercedes on suurin ja vastaa neljän tallin koneista. Ferrarin moottorilla ajaa kolme tallia, Honda RBPT:llä kaksi tallia ja Renaultilla yksi.

Sääntömuutokset tuovat lisämaustetta uuteen mestaruustaisteluun

Nyt starttaava 74. kausi poikkeaa edellisistä hieman uusien sääntöjen muodossa. Kaiken kaikkiaan sääntökirjaa on viilattu edelliseen kauteen verrattuna kahdeksan eri kohdan osalta.

Ensinnäkin autojen ajokorkeutta on rajoitettu ja lattian reunaa nostettu kaikkiaan 15 millimetriä. Lisäksi diffuusoriin on tehty muutoksia nostamalla ilmanottoaukkoa ja jäykistämällä reunusta. Lisäksi autojen minimipainoa on laskettu kahdella kilolla. Autojen turvallisuutta on parannettu hiomalla turvakaaren yksityiskohtia ja suurentamalla taustapeilejä.

Sarjassa itsessään ajetaan jatkossa tuplamäärä sprinttejä eli kolmen sijasta kuusi. Varikon työtunteja vähennetään ja lisäksi kokeiluun tulee uusi aika-ajoformaatti ja DRS. Lisäksi lähtöruuturangaistuksia selkeytetään.

Muutoksilla haetaan paitsi sarjan turvallisuuden parantamista, myös sen kiinnostavuuden kasvattamista. Myös tietty ekologinen näkökulma on mukana etenkin minimipainon osalta, vaikka rallin kaltaista siirtymää kohti vastuullisempaa autoilua ei ole kuitenkaan nähty.

Näistä lähtökohdista tallit ja kuljettajat aloittavat mestaruuden metsästämisen.

Viekö Red Bull mestaruuden?

 

Kauden alusta ja voimasuhteista käy kiihkeä spekulointi alan keskustelupalstoilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Verstappenista ja Red Bullista huhutaan mestaria jo alkuvaiheessa, mutta kauden vasta startatessa kaikki on vielä auki.

Kuljettajamuutoksia on tullut jonkin verran edelliskauteen verrattuna, sillä Sebastian Vetteliä ei karkeloissa enää nähdä. Vettelin paikalle nousi Fernando Alonso. Lisäksi Daniel Ricciardo, Nicholas Latifi ja Mick Schumacher ovat kaudelta ulkona. Niko Hülkenberg palasi F1-sarjaan useamman vuoden tauon jälkeen.

Talvitestit antoivat melko hyvän kuvan siitä, millaisilla kokoonpanoilla ja kalustolla tallit lähtevät kauteen. Red Bull ja Max Verstappen menestyivät hyvin, eikä siis ihme, että ensimmäisen osakilpailun pistepotti lähti juuri heille. Verstappen ehtikin jo ennen kauden alkua kommentoida, ettei ole ikinä päässyt sinuiksi autonsa kanssa niin nopeasti kuin tällä kaudella.

Se, viekö Red Bull mestaruuden, jää nähtäväksi. Talli lähtee kuitenkin matkaan ennakkosuosikkina, sillä sen auto on kilpailukykyinen, kuljettaja kova ja budjetti suuri. Mitä tahansa voi kuitenkin vielä käydä ja näemme esimerkiksi sääntömuutosten tuomat nyanssit vasta kauden edetessä.


Nähdäänkö F1-kaudella suomalaisonnistumisia?

Kauden 2023 formulakiertueella ajaa Alfa Romeo Sauberin Valtteri Bottas. Suomalaisväriä siis on mukana ja talvitestien mukaan Bottaksen, auton ja tallin yhteistyö näyttää erittäin lupaavalta. Bottaksen nousua takaisin voittotaisteluun ei uskalla tässä vaiheessa vielä povata, mutta yhtä kaikki Alfa Romeon meno näyttää vähintäänkin keskikastin meiningiltä.

Suomalaisia formulalupauksiakin toki on ja voidaan olettaa, että talousongelmista huolimatta pääsemme nauttimaan suomalaisten formulakuljettajien menosta vielä jatkossakin. F1-sarjan tulevaisuus näyttää muutenkin valoisalta, sillä sen mediakuva ja kiinnostus sarjaa kohtaan ovat olleet nousussa kehnompien aikojen jälkeen. Mikäli F1 ratkaisee ekologisuuteen liittyvät kynnyskysymykset, on hyvin todennäköistä, että sarjan suosio vain kasvaa jatkossakin ja näin ollen tulemme näkemään alalla myös uutta suomalaisverta.

Categories
f1

Arpajaislaki muuttui vuoden vaihtuessa

Arpajaislain uudistus toi mukanaan vuoden 2023 alussa voimaan astuneet maksuliikenne-estot. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Arpajaislain vastaisesta rahapelien markkinoinnista seuraa jatkossa markkinoivalle taholle rangaistus. Poliisihallituksen tehtävänä on valvoa ulkomaisten rahapeliyhtiöiden Manner-Suomeen kohdistamaa markkinointia, joka uuden lain myötä on kielletty. Jos rahapeliyhtiön katsotaan syyllistyneen laittomaan markkinointiin, voidaan maksuliikenne kyseisen rahapeliyhtiön ja suomalaisten pelaajien välillä estää. Ulkomaisten rahapeliyhtiöiden markkinointia rajoittamalla halutaan vaikuttaa rahapelien saatavuuteen, sekä sitä kautta ehkäisemään pelaamisesta aiheutuvia haittoja. Lisäksi halutaan tietysti myös tukea Veikkauksen monopoliasemaa suomalaisena rahapelientarjoajana.

POLIISIHALLITUKSEN LISTA

Poliisihallitus ylläpitää julkista listaa rahapeliyhtiöistä, joiden maksuliikenne suomalaisten rahalaitosten välillä on kielletty. Rahapeliyhtiö voi saada nimensä estolistalle vain Arpajaislain vastaisesta Manner-Suomen alueelle suunnatusta rahapelimarkkinoinnista. Pelaajan ei kuitenkaan tarvitse huolestua, vaikka oman lempirahapeliyhtiön nimi maksulistalta löytyisikin, sillä estot eivät vaikuta onneksi pelaajien mahdollisuuksiin kotiuttaa voittojaan.

Lista maksukiellossa olevista rahapeliyhtiöistä löytyy Poliisihallituksen nettisivuilta. Listalta on nähtävissä myös maksukiellon päättymispäivämäärä. Listalta löytyvät 13.2.2023 muun muassa Nordic Gaming Group, Kombolotto, Nordic Tech Services, Lotto 365, Viking Gaming Group ja muutama muu suomalaisille tuttu nimi. Listalla tällä hetkellä olevista rahapeliyhtiöistä osa on markkinoinut pelejään Suomessa esimerkiksi puhelimitse, sekä uhkasakosta piittaamatta häikäilemättömästi jatkanut toimintaansa.

RAHALAITOKSET TÄRKEÄSSÄ ROOLISSA

Jotta maksuliikenne suomalaisen pelaajan ja rahapeliyhtiön välillä saadaan estettyä, tulee rahalaitosten, kieltäytyä maksujen suorituksesta. Rahalaitosten, kuten esimerkiksi pankkien, maksukorttien tai suoraveloitusjärjestelmien rooli maksuliikenteen estämisessä on siis äärimmäisen tärkeä. Jos rahalaitos ei huolehdi estoista, voidaan siltä jatkossa kieltää kaikenlainen maksuliikenne rahapeliyhtiöiden välillä. Myös uhkasakko on mahdollinen.

Estot nähdään riskinä suomalaisille pankeille, sillä niiden on pakko noudattaa Poliisihallituksen ohjeistusta, ja estää pelaajien maksut estolistalle määrättyjen rahapeliyhtiöiden suuntaan. Onkin arveltu, että estojen toteutuessa, yhä useampi pelaaja saattaa siirtää varansa kokonaan pois suomalaisista pankeista. Ulkomaisia pankkeja estolistat eivät koske, eikä pelaajan näin ollen tarvitse miettiä mille kasinolle voi mahdollisesti rahansa pelata.

Finanssialalta ei myöskään ole kuulunut positiivista palautetta maksuestoista. Pankit joutuvat itse rahoittamaan maksuestojen käyttöönoton, eli käytännössä pankit joutuvat nostamaan asiakkailleen suuntaamiaan kuluja. Maksuestojen uskotaan aiheuttavan pankeille jopa miljoonien eurojen lisäkustannuksia. Lisäksi maksuestojen toteuttaminen vaatii runsaasti lisää resursseja.

MUUTTUUKO ULKOMAISILLA NETTIKASINOILLA PELAAMINEN?

Suomalaisen pelaajan ei tarvitse olla huolissaan maksuestoista, sillä pelaaminen ulkomaisilla kasinoilla on edelleen täysin sallittua. Vastuu estoista on rahalaitoksilla, joten pelaaja itsessään ei voi saada rangaistusta pelatessaan kasinolla. Jos huono tuuri käy, pelaaja ei pysty siirtämään rahaa pelitililleen tiettyyn määräaikaan saakka.

Tietysti nykypäivänä myös maksuestojen kiertäminen on puhututtanut nettikasinoilla pelaavia. Käytännössä maksuestot on mahdollista kiertää, suorittamalla maksut esimerkiksi ulkomaisen pankkitilin tai nettilompakon kautta. Myös VNP-yhteyden avulla maksuestojen kiertäminen vaikuttaisi olevan hyvin helppoa.

Yksi merkittävä kysymys maksuestojen astuttua voimaan, on tietysti se, kuinka käy netin pikakasinoiden. Pikakasinot, eli kasinot, jotka eivät vaadi rekisteröitymistä, ovat saavuttaneet nopeasti suosiotaan aina vuodesta 2018 alkaen. Pikakasinoilla rekisteröitymistä ei tarvita, koska tilin avaus tapahtuu talletuksen yhteydessä, esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla. Koska ensimmäinen talletus vahvistetaan kotimaassa toimivan verkkopankkitunnistautumisen kautta, ei pikakasinolle luonnollisesti ole asiaa, jos pankin ja kasinon välinen maksuliikenne on estetty. Jääkin nähtäväksi, painuvatko pikakasinot suomalaisilta pelaajilta vähitellen unholaan.

Markkinointikiellon valvonnan nähdään myös olevan haastavaa. Nopeasti eri kasinovertailusivustoja selaamalla, löytyy paljon netticasinoita, jotka ovat selkeästi suunnattu suomalaisille pelaajille. Jää arvailujen varaan, vaikuttaako markkinoinnin kieltäminen juurikaan nettikasinoilla pelaamiseen, tuleeko kielto maksuestoineen jäädäkseen, vai ryhtyykö Suomi kuitenkin pian valmistelemaan mahdollista omaa lisenssijärjestelmäänsä.

Categories
f1

Valokeilassa tulokaskuski Oscar Piastri

Oscar Piastri pyöri lehtien otsikoissa viime vuonna, vaikka hän ei ollut virallisesti edes minkään tallin kilpakuljettajana.

Australialaisen taustatiimiin kuuluu mm. Mark Webber. Manageritiimin avulla hänellä on sopimus ensi kausille 2023 ja 2024 McLarenin kanssa. Aiemmin Alpinen varakuskina toimeella Piastrilla oli mahdollisuus päästä Alpinen kisakuskiksi, mutta hän valitsi ennemmin McLarenin. Rohkea siirto!

Vuosien 2020 ja 2021 F1- ja F2-mestaruudet napannut 21-vuotias on edennyt urallaan nopeaa tahtia. Oscarin otteita alkavalla kaudella seurataan mielenkiinnolla – etenkin kun kaksi tallia taisteli hänestä.

Piastri saa McLarenilla tallitoverikseen Lando Norrisin. Yhdessä he valmistautuvat F1-historian pisimpään ja rankimpaan kauteen. Piastri on viettänyt aikaa kotimaassaan Australiassa, mutta pian alkaa työt McLarenin tehtaalla Englannissa. Uusi tiimi, henkilökunta ja auto vaativat totuttelua ja tutustumista.

Nuorukaisen tosikoitos

Odotukset alkavalle kaudelle ovat varovaiset. McLaren ei ole välttämättä voittaja-auto, mutta keltanokka haluaa välttää jäämästä nousevan tähden, tallitoveri Norrisin varjoon. Talli kuitenkin luottaa häneen täysin. Zak Brown halusi nuorukaisen tiimiinsä. Nyt tallilla on kaksi nuorta, nousevaa kuljettajaa, joiden varaan voi rakentaa tulevaisuutta.

Raporttien mukaan McLarenin ja Alpinen lisäksi myös Williams oli kiinnostunut Piastrista, joten tulokas oli haluttu.

Piastrin ajamista tulee olemaan kiinnostavaa seurata. Kauden alkua odotellessa lisäjännitystä saa myös verkkopeleistä, joita löytyy nettikasinot360-sivulta.

Kausi alkaa 5. maaliskuuta Bahrainin osakilpailulla. Luvassa on peräti 24 kilpailua. Kausi päättyy 26. marraskuuta Abu Dhabissa.

Categories
f1

Formulakausi päättyi mutta jalkapallon MM-turnaus alkoi

Rahapelien ystäville on jatkuvasti mielenkiintoisia kohteita luvassa päivittäin, vaikka tämän kauden F1 kisat ovat nyt ajettu. Viimeisessä kisassa ei hirveästi enää mestaruuden suhteen ollut panosta, mutta sentään muista sijoista käytiin vielä jonkinlainen kamppailu Ferrarien ja Red Bullin välillä. Suomalaisen Valtteri Bottaksen tämä kausi päättyi pisteissä kymmenenteen sijaan, eikä koko kausi parempaa missään vaiheessa oikeastaan luvannutkaan. Mutta nyt on aika kääntää katseet hetkeksi aavikolle ja World Cup vedonlyönti 2022 on vuorossa Qatarin kuumissa oloissa, missä Qatarin oma joukkue otti takkiin kunnolla heti avausottelussa Ecuadorilta – kotijoukkueella ei ollut itseasiassa mitään asiaa koko ottelun aikana kunnolla edes hätyytellä Ecuadorin maalia.

Isot ja pienet joukkueet

Ihan samalla tavalla kuin formuloissa on ne isot ja rikkaat tallit, myös jalkapallossa ovat ne isot maat ja pienet maat. Eikä erottelu tuli maan koon tai maassa pelattavan jalkapallon määrästä, vaan siitä, kuinka paljon maassa panostetaan jalkapalloon rahallisesti. Sekä F1 että FIFA jalkapallo ovat menneet ison rahan lajeiksi, missä pärjää huipulla vain isolla tukulla rahaa. Syy tähän on menneiden vuosikymmenten kehitys, mikä on johtanut siihen että olet sitten F1-kuski, jalkapalloilija, koripalloilija tai vaikkapa NHL-tähti, voit ansaita yli kymmenen miljoonaa euroa kaudessa… siis yhdessä vuodessa ajaen autoa tai pelaten valitsemassasi lajissa joukkueen jäsenenä – nyt viime aikoina tähän lajien kirjoon on tullut lisänä myös eurheilu, mutta siellä vain muutamat aivan huiput voivat ansaita miljoonia, ja nekin sitten isojen miljoonaturnausten voittorahoista – ei varsinaisesti palkkana, kuten näissä perinteisemmissä lajeissa.

MM jalkapalloturnauksessakin on selkeästi ne vahvemmat joukkueet, ja sitten ovat ne enemmän heittopussin asemassa olevat – eli sama kuin formuiloissa Red Bull, Ferrari ja Mercedes-Benz ovat selvästi muita rahakkaampia ja isompia talleja, jotka voittavat useita kisoja yli kierroksella verrattuna pienempiin talleihin kuten Haas, Alfa Romeo tai vaikkapa Williams – siinä välissä on sitten vielä muutama talli, jotka parhaillaan pääsevät havittelemaan podium sijoituksia, koskaan kuitenkaan todellisuudessa voitosta ajaen, ilman isompia säävaikutuksia tai muita – mutta aika selkeäsi formulat ovat laji, missä kaudesta ja vuodesta toiseen 2-3 tallia kamppailee kauden voitosta ja mestaruudesta, eikä yksikään uusi talli voi nousta yllättäjäksi koko kauden osalta- mutta MM jalkapallossa voi näin tapahtua, varsinkin tänä vuonna kun pelit pelataan hieman haastavimmissa olosuhteissa, ja maassa, minne kaikki joukkueiden pelaajat eivät edes halunneet matkustaa pelaamaan. Qatar ei nimittäin todellakaan ole mikään jalkapallomaa, tai edes tasavertaisuuden maa – Qatar vaan sattuu oleman maa, joka 12 vuotta sitten, tai jo sitä aiemmin, osti kisat öljyrahoilla itselleen ja on nyt näiden reilun kymmenen vuoden aikana rakentanut keskelle aavikkoa stadioneita, kaupungin, sähköjunia yms…

MM jalkapallon suosikit ja yllättäjät

Mutta Qatarissa nyt kuitenkin pelataan ja pelit ovat alkaneet. Kahdeksan alkulohkoa, jokaisessa neljä joukkuetta eli yhteensä 32 maajoukkuetta kamppailee tänäkin vuonna jalkapallon maailmanmestaruudesta. Pelaajat pelaavat siellä missä kisat järjestetään, niin hyvin kuin voivat – sillä kuka nyt ei jalkapallon MM-pyttyä haluaisi päästä nostamaan. Löytyykö sitten näistä kahdeksasta lohkosta selviä suosikkeja ja mahdollisia yllättäjiä, totta kai. Katsotaan seuraavaksi vähän tarkemmin näitä kahdeksaa alkulohkoa, missä jokainen joukkue pelaa kolme ottelua ja kaksi parasta pääsee jatkoon, ja kaksi heikointa jokaisesta lohkosta saa lähteä kotimatkalle.

Lohko A

Lohko A:ssa pelaa myös isäntämaa Qatar. Qatarin joukkueessa on useampi pelaaja ns. ostopelaaja, joilla ei ole mitään tekemistä itse maan kanssa eli heidät on vain ostettu pelaamaan Qatarin väreissä MM-kisoissa ja jostain syystä (raha) tämä menee läpi FIFA:lle. Mutta Ecuador näytti jo avausottelussa, että Qatar tuskin ottaa näissä kisoissa liikaa pisteitä, jollei nyt jollain kumman tavalla kenties tasapelipisteen saa Senegalilta. Sen sijaan lohkon ykkönen on varsin selvä ja se on Alankomaat, jonka odotetaan voittavan alkulohkonsa selkeästi – yllättäjää emme usko tästä lohkosta löytyvän.

Lohko B

Lohjko B on selvästi tasaisempi kuin A-lohko. Lohkossa pelaavat nimittäin Englanti, USA, Iran ja Wales ja paperilla ennakkoon ajateltuna näistä Englannin pitäisi mennä jatkoon, mutta toisaalta Iranin pelaajat ovat tottuneet pelaamaan näissä olosuhteissa, vaikka nykyään osa joukkueen pelaajista saattaakin pelata aivan muualla kuin kotimaassaan. USA:ssa jalkapallo ei vieläkään ole noussut kovin suureen suosioon verrattuna maan omiin joukkuelajeihin, joten USA kamppailee kenties lohkon toisesta jatkopaikasta Walesin kanssa, Englannin viedessä lohkon.

Lohko C

LohkoC:ssä pelaa yksi kisojen suosikeista eli Argentiina, joka saa alkulohkossa vastaansa aina yllätysvalmiin Meksikon, sekä Puolan ja Saudi-Arabian. Etukäteen ajateltuna näistä heikoin olisi Saudi-Arabian joukkue, ja mahdollinen yllättäjä Puola- mutta taiteelliset ja taidokkaat Argentiina ja Meksiko ovat ennakkoon ainakin omat suosikkimme tämän lohkon jatkoon menijöiksi. Argentiinan väreissä Lionel Messi pelannee viimeiset MM-kisat tällä kertaa – Messillä ei vielä ole yhtään mestaruutta, joten olisiko tällä kertaa aika kullata mitalit?

Lohko D

Lohko D:ssä löytyy pohjoismaalaista väriä, kun tanskalaiset kohtaavat Australian, Ranskan ja Tunisian, ja tässäkin lohkossa on yksi suosikki yli muiden. Ranska on selkeästi menossa suosikkina jatkoon ja on samalla yksi koko turnauksen suosikeista – kuka on sitten Ranskan pari jatkoon menijäksi, onkin sitten hieman vaikeampi kysymys. Suomalaisena kenties haluaisi nähdä Tanskan jatkossa, mutta Tunisia ja Australia tulevat varmasti laittamaan kampoihin, eikä Ranskan kumppani pudotuskierroksille olekaan niin selvää kuin voisi kuvitella.

Lohko E

Lohko E:ssä on jälleen yksi ennakkosuosikki eli Espanja, mutta tässä lohkossa on myös Saksa, sekä Costa Rica ja Japani. Sekä Costa Rica että Japani omaavat omat yllätysmahdollisuutensa, mutta eiköhän tämän lohkon voitosta ja kakkossijasta kamppaile Espanja ja Saksa – jollei suurempi yllätyksiä synny.

Lohko F

F-lohkossa pelaavat Belgia, Kanada, Kroatia ja Marokko ja vaikka Belgia on suuri ennakkosuosikki näistä neljästä jatkoon, on Kanadalla omat yllätysmahdollisuutensa, ja kaikki tietävät Kroatian mahdollisuudet, jos joukkue oikeasti saa peli-ilon kuntoon ja pelaa joukkueena. Marokon jatkoon menoon ei tahdo usko riittää, ja tuskin niin tekee joukkue itsekään – jos nyt tasapelin edes saisivat näitä vastustajiaan kohdatessaan.

Lohko G

G-lohkossa pelaa yksi mestarisuosikki Brasilia, joka kohtaa Kamerunin, Serbian ja Sveitsin, mutta onko Brasiliasta mestariksi? Se tiedetään, että maasta tulee vuosi vuoden jälkeen uusia pallotaitureita, mutta yksittäisen pelaajan mestarillinen pallonkäsittelytaito ei nykyaikana riitä joukkueen voittoon, vaan tarvitaan koko joukkueen yhteen pelaamista – siinä sekä Sveitsi että Serbia voivat onnistua jopa Brasiliaa paremmin, ja tässä olisi pieneen yllätykseen jopa mahdollisuus.

Lohko H

Viimeisessä eli lohko H:ssa pelaavat sitten Ghana, Etelä-Korea, Portugali ja Uruguay – näistä lohkovoittajan suosikkiviitta mennee Uruguaylle ja Portugali kamppailee sitten lohkon kakkospaikasta – kaukana ovat Portugalin maali-ihmeen Cristiano Ronaldon parhaat ajat, ja vaikka mies osaa vielä tekniikan, alkaa ikä painaa ja ajatuksissa mies tuntuu yhä elävän kymmenen vuoden takaisissa parhaissa vuosissaan. Ronaldo aloitti oman maajoukkueuransa jo 2001 U15 joukkueessa ja on tehnyt kaikkiaan 191 maalia aikuisten Portugalin-joukkueessa, ja tämä Qatarin turnaus jäänee miehen viimeiseksi MM-tasolla.

Categories
f1

Vedonlyönti moottoriurheilussa – mitä tietoa tarvitset?

Vedonlyönti on yksi urheilun seuraamisen tavoista, joka on saanut viime vuosina paljon huomiota. Vedonlyönnin lisäksi on olemassa monia muita tapoja, joilla voit nauttia ja seurata moottoriurheilua. Vedonlyönti auttaa sinua myös lisäämään tietoa itse seuraamastasi urheilulajista, sillä sinun on ymmärrettävä lajia erityisen hyvin pystyäksesi lyömään vetoa. Myös moottoriurheilun kohdalla lyödään paljon vetoa. Harrastukselle on olemassa muun muassa erilaisia nettisivuja, joiden kautta panoksensa voi asettaa. Myös aivan perinteiset nettikasinot tarjoavat monesti mahdollisuuksia vedonlyöntiin, oli kyse sitten mistä lajista tahansa.

Vedonlyönnissä on kuitenkin oltava hyvin tietoinen siitä, mitkä ovat kertoimet, jotta voittaminen olisi mahdollista. Ennen vedonlyöntiä on hyvä tutustua erilaisiin pelityyleihin ja -tyyppeihin, joita kerrotaan alla:

* Tyypillinen vedonlyöntipeli: Tavanomainen veto voidaan lyhentää kahteen sanaan: “toinen” ja “voittaja”. Tavanomaisessa vedoissa pelaaja asettaa panoksensa sille, kenen uskoo voittavan kilpailun, sarjan tai ottelun. 
* Suorituskykypelit: Niihin liittyviä pelejä ovat muun muassa aika-ajot (F1-vedot), tulokset (golf-vedot) sekä pisteiden / maalien maksimimäärät (jalkapallo-vedot). 
* Erikoispelit: Niihin liittyviin peleihin kuuluvat muun muassa sijoitukset (tennis-vedot), kaksinkertaiset voittajat (jalkapallo-vedot) sekä usein myös erikoiskohteet, joita tarjoavat vain harvat vedonlyöntisivustot. 

Vedonlyönnin aloittaminen vaatii siis tietoa, ja sitä on hyvä hankkia ennen peliin ryhtymistä. Vedonlyönti on kuitenkin myös hauskaa, ja se auttaa sinua saamaan lisää irti suosimastasi urheilulajista. Jos olet kiinnostunut aloittamaan vedonlyönnin, kannattaa ensin tutustua erilaisiin sivustoihin ja lukea niiden tarjoamia ohjeita. Nettikasinot ovat yksi hyvä paikka aloittaa, sillä niiden kautta voit lyödä vetoa useista eri urheilulajeista, mukaan lukien juuri moottoriurheilusta.

Mistä lajeista voi lyödä vetoa moottoriurheilussa?

Moottoriurheilussa on useita eri lajeja, joista voi halutessaan lyödä vetoa. Yksi suosituimmista lajeista on Formulat, joiden pääsarjana pidetään Formula 1 -sarjaa. Myös tavallisempia sarjoja ovat esimerkiksi DTM ja NASCAR

Moottoriurheilun harrastajille on tarjolla myös paljon vedonlyöntimahdollisuuksia. Vedonlyönnissä voidaan lyödä vetoa esimerkiksi kauden mestaruudesta, yksittäisistä kilpailuista tai vaikkapa aika-ajoista. 

Moottoriurheiluun liittyvää vedonlyöntiä voi harrastaa monilla eri sivustoilla. Osa sivustoista on keskittynyt ainoastaan nimenomaan vedonlyöntiin, kun taas osa tarjoaa myös muita pelimahdollisuuksia ja toimii vedonlyönnin ulkopuolella nettikasinona. Erilaisiin palveluntarjoajiin kannattaakin tutustua huolella ja valikoida itselleen juuri sopivan. Jos vedonlyönnin lisäksi myös muunlainen rahapelaaminen kiinnostaa, listaa ja arvostelee esimerkiksi Casinotop10.fi luotettavia ja laadukkaita palveluntarjoajia, joista moni tarjoaa sivustoillaan myös vedonlyönnin mahdollisuuden. 

Vedonlyönti on mukavaa ajanvietettä ja se voi tuoda myös lisäjännitystä kilpailuihin. Vedonlyönnissä kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä pelkkä huvittelunhalu ei riitä menestykseen. Ennen vedon asettamista on hyvä tutustua esimerkiksi urheilijoihin ja heidän edellisiin suorituksiinsa sekä kilpailuympäristöön. Nettikasinoiden tarjontaan tutustumalla voi löytää itselleen sopivan paikan vedonlyöntipalveluiden tarjoajaksi – niin aloittelijoille kuin kokeneemmille pelaajille.

Moottoriurheilun vedonlyönti – miten voittaa?

Moottoriu on yksi suosituimmista vedonlyönnin kohteista, joita voi harrastaa. Se tarjoaa mahdollisuuden voittaa suuria rahasummia ja voi myös olla puhtaasti viihdyttävä ja jännittävä harrastus. Vedonlyönnissä on kuitenkin tiettyjä sääntöjä ja periaatteita, jotka on hyvä ottaa huomioon ennen pelin aloittamista.

Ennen kuin aloitat moottoriurheilun vedonlyönnin, sinun tulee ensin tutustua lajin sääntöihin ja perusteisiin. Tämä auttaa sinua ymmärtämään peliä paremmin ja tekemään oikeita pelaamisvalintoja. Lisäksi sinun tulee seurata lajia aktiivisesti, jotta tiedät mitkä ovat parhaat mahdollisuudet voittaa. Kyse ei ole pelkästä arvaamisesta, vaan hyvästä lajin tuntemuksesta, jonka pohjalta pelinsä strategiaa voi hioa.

Moottoriurheilun vedonlyönnissä on useita erilaisia vetoja, joista voit valita itsellesi sopivan. Yksi suosituimmista vedoista on esimerkiksi kuka tulee voittamaan kilpailun. Tämä lieneekin yksinkertaisin vedonlyönnin muoto, jossa voi hyvällä onnella pärjätä pelkällä arvauksellakin. Todennäköisemmin kuitenkin voittaa, kun tietää kuljettajien menneistä voitoista ja muusta historiasta. Toinen suosittu veto liittyy siihen, kuinka monta kierrosta kilpailija ajaa ennen maaliintuloaan.

Voit myös lyödä vetoa siitä, missä ajassa kilpailija saavuttaa maalin. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi minuutteina tai sekuntteina. Moottoriurheilun vedonlyönnissä on myös mahdollista lyödä vetoa siitä, minkä aikaisen startin kilpailija saa. Tämä voi olla hyvin tärkeä veto, sillä se voi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, kuka tulee voittamaan kilpailun.

Ennen vedonlyöntiä on hyvä miettiä mitkä ovat omat riskinsä ja mahdollisuutensa voittaa. Vedonlyönnissä ei kannata pelata suurempaa summaa kuin mitä on valmis häviämään, sillä vedonlyönti on aina riskialtis harrastus. On myös hyvä asettaa itselleen tavoitteet vedonlyönnin suhteen ja pysytellä niiden sisään menevien vetojen mitoissa. Nettikasinot tarjoavat usein erilaisia bonuksia uusille asiakkailleen, joiden avulla voit aloittaa vedonlyönnin alhaisilla panoksilla ja pikkurahalla.

Mikä on vedonlyönnin kertoimen tarkoitus?

Vedonlyönnin kertoimen tarkoitus on määrittää, kuinka paljon rahaa pelaaja voi voittaa tietyllä vedolla. Kertoimet ovat yksi tapa, jolla vedonvälittäjät määrittävät todennäköisyyden sille, että jokin tapahtuma toteutuu.

Kertoimet ovat usein esitetty desimaalisina lukujen muodossa. Esimerkiksi, jos kertoimen arvo on 2,00, se tarkoittaa sitä, että pelaaja voi voittaa 2 euroa jokaisesta 1 eurosta, jonka hän panostaa. Jos taas kertoimen arvo on 0,50, se tarkoittaa sitä, että pelaaja voi voittaa 0,50 euroa jokaisesta 1 eurosta, jonka hän panostaa. 

Vedonlyönnin kertoimet ovat usein muuttuvia, ja ne voivat vaihdella vedonvälittäjien välillä. Kertoimet voivat myös muuttua ajan mittaan ennalta määrättyjen tapahtumien lähestyessä. Vedonlyöjät voivat käyttää erilaisia strategioita määrittäessään, mitkä kertoimet ovat heille sopivia. Vedonlyönnin kerrointen tarkoitus on auttaa pelaajia tekemään oikeita päätöksiä vedonlyöntistrategioistaan.

Vedonlyönti moottoriurheilussa vaatii tiettyä taustatietoa, jotta voit lyödä vetoa oikein. Vedonvälittäjien sivuilta löydät usein tarpeellista tietoa ajankohtaisista kisoista ja niiden tuloksista. Vetoa voit lyödä helposti esimerkiksi nettikasinoilla, joista parhaat löydät asiantuntevien arvostelujen perusteella.

Categories
f1

Parhaat nettikasinot F1-faneille

Formula 1 on sekä Suomessa että maailmalla hyvin suosittu ja seurattu moottoriurheilulaji. F1 on tarjoaa vauhdikasta ja dramaattista viihdettä, ja jokainen osakilpailu on oma jännitysnäytelmänsä. Grand prix -kilpailuita seuraa keskimäärin reilut 70 miljoonaa katsojaa ympäri maailman. Katsojaluvut nousivat entisestään kauden 2021 aikana. Autosportin mukaan Yhdysvalloissa katsojaluvut nousivat 58 %:lla. Kauden 2021 viimeistä osakilpailua seurasi yli 110 miljoonaa katsojaa.

Kaudella 2022 mestaruudesta kisaa 20 kuljettajaa 22:ssa osakilpailussa, joista viimeinen ajetaan marraskuun 20. päivä Abu Dhabissa. Kauden loppu häämöttää, ja ennen seuraavan kauden starttia formuloiden ystävät voivat aika-ajojen ja GP-kisojen sijaan tuoda F1-aiheista sisältöä elämäänsä netin pelisivustoilta.

Mitä nettikasinoilla on tarjota F1-faneille?

Kun F1-sarja on tauolla, kisatunnelmaa ja adrenaliinia voi hakea nettikasinoilta. Nettikasinot ovat todella suosittuja, sillä ne tarjoavat laajan kattauksen erilaisia rahapelejä, kuten kolikkopelejä, klassisia pöytäpelejä ja live-pelejä.

Koska nettikasinoita on jopa tuhansia, oman suosikkikasinon löytäminen voi olla haastavaa. Paras nettikasino on aina mielipideasia, mutta yhteistä parhaimmille kasinoille on niiden loistava pelivalikoima, luotettava pelilisenssi, monipuoliset maksuvaihtoehdot, käyttäjäystävällisyys sekä tietenkin tarjolla olevat bonukset.

Kolikkopelit hauskimmilla bonuksilla on yksi kasinopelaajien kriteereistä omien suosikkipelien löytämisessä. Ne F1-fanit, jotka pitävät myös kolikkopeleistä, voivat löytää F1-teemaisia slotteja. Kannattaa ottaa huomioon, että jokaisella nettikasinolla on omanlaisensa pelivalikoima ja nettikasinot päivittävät pelivalikoimaansa säännöllisesti, joten oma suosikkipeli ei löydy jokaisen kasinon valikoimista tai se saatetaan poistaa valikoimasta. 

Nykyään monet nettikasinot tarjoavat kasinopelien lisäksi myös vedonlyöntiä, joten F1-fanit voivat tuoda lajin seuraamiseen lisää jännitystä lyömällä vetoa monista eri F1-kohteista.

F1-teemaiset kolikkopelit

Kolikkopelit eli slotit ovat nettikasinoiden suosituimpia pelejä. Kolikkopelien pelaaminen on viihdyttävää ja suoraviivaista. Kolikkopelien pelaaminen ei vaadi sääntöjen opettelua tai strategioiden muistamista, sillä ne perustuvat täysin sattumaan, eli omilla pelaamisella ei ole mahdollista vaikuttaa pelin lopputulokseen.

Nykyään valmistettavat digitaaliset kolikkopelit ovat graafisesti upeita sekä pelimekaniikaltaan erinomaisia ja niissä on hauskoja bonuspelejä ja -ominaisuuksia, jotka tuovat pelaamiseen lisää mahdollisuuksia. Kolikkopeleissä on toinen toistaan kekseliäämpiä teemoja, ja vaikka F1-aiheista peliä ei kasinolta löytyisikään, valikoimassa on takuuvarmasti muita vauhdikkaita slotteja.

Formuloiden ystäviä hemmotellaan toisinaan nettikasinopeleillä, joiden teemana on F1 – ja mikä parasta, niissä on mukana jännittäviä bonuspelejä. Tässä on esimerkkinä yksi nimekäs F1-aiheinen slotti, jonka parissa lajin seuraajat varmasti viihtyvät.

Formula X

Formula X on vuonna 2018 julkaistu IGT-pelitalon tuotos. Pelissä on klassinen viiden kelan ja kolmen rivin peliruudukko, jossa on 25 voittolinjaa. Keloilla pyörivät teemaan sopivat symbolit, kuten F1-auton ratti, lippalakki, voittopokaali, formulakuski, vaihtorengas, öljykanisteri ja ruutulippu. Pelissä on mukana myös wild-symboli, joka korvaa minkä tahansa perussymbolin ja scatter-symboli, joka on avain ilmaiskierroksille.

Formula X -pelissä on tietenkin myös bonuspeli, jossa pääset istumaan formula-auton rattiin kisaamaan parhaista kertoimista, jolla bonuspelin voittaja palkitaan. Lisäjännitystä slottiin tuo mukana oleva kiinteä jackpot, jonka voi tosin voittaa vain pelaamalla maksimipanoksella. Pelin volatiliteetti on keskitasoa, eli etenkin pienempiä voittoja voi ropista melko tasaisesti, ja suurempiinkin voittoihin on mahdollisuus.

Vedonlyönti F1-kohteista nettikasinoilla

Kauden 2022 Formula 1 -sarja on täynnä jännitteitä, ja lajin ystävät seuraavat tiukasti osakilpailuja ja lukevat F1-aiheisia artikkeleita. F1-vedonlyönti tuo sarjan faneille lisää adrenaliinia, kun autot starttaavat lähtöruuduista. Suosittuja vetoja ovat esimerkiksi voittajan ja kärkikolmikon veikkaaminen sekä aika-ajojen voittajan veikkaaminen. Monilla nettikasinoilla on tarjolla myös erilaisia erikoisvetoja.

Jokaisella F1-fanilla on tietenkin oma suosikkitalli -ja kuljettaja, jonka otteita jännitetään koko kauden ajan. Jokaisella kuljettajalla on oma tyylinsä, ja kuljettajien persoonallisuus tulee katsojille tutuksi sekä radalla että sen ulkopuolella. Vaikka oman suosikkikuskin puolesta on houkuttelevaa lyödä vetoa, se ei aina ole kannattavin ratkaisu.

Formula 1 -ystävät voivat hakea vedonlyöntiin lisää kierroksia myös live-vedoista, jotka ovat yksi nettivedonlyönnin erikoisuuksista. Live-vedot lyödään kilpailun jo ollessa käynnissä. Live-vedoissa kertoimet muuttuvat jäljellä olevan ajan ja tilanteiden myötä, mutta kun liveveto on tehty, ei sen kerroin enää muutu. Monilla sivustoilla on mahdollista seurata kilpailuja livenä, mikä tietenkin helpottaa live-vetojen tekemistä. Koska live-vetojen tekeminen on nopeatemposta ja usein intensiivistä, on tärkeää pitää pää kylmänä ja pysyä itselle ennalta asetetussa budjetissa.

Mitä ottaa huomioon ennen nettikasinolla pelaamista

Mitkä nettikasinot ovat paras valinta formuloiden faneille? F1-fanien kannattaa kiinnittää huomiota muutamiin seikkoihin ennen rahojen likoon laittamista, kuten kenen tahansa muunkin kasinopelaajan.

Ennen millekään kasinolle rekisteröitymistä kannattaa ottaa selvää kasinon pelilisenssistä, ja mihin maahan kasino on rekisteröidy. Kun kasinolla on pelilisenssi, se tarkoittaa, että kasino saa toimia laillisesti ja sen toimintaa valvoo lisenssin myöntämä viranomainen. Eurooppalaiset pelaajat suosivat Euroopassa rekisteröityjä ja ETA-alueen lisenssin omaavia kasinoita. Etenkin Maltan ja Viron pelilisenssit ovat arvostettuja.

Ennen uudelle kasinolle suuntaamista on hyvä idea lukea kasinoarvosteluita ja muiden pelaajien kokemuksia. Netissä on myös monia sivustoja, jotka erikoistuvat kasinoarvotelujen kirjoittamiseen ja parhaiden nettikasinoiden listaamiseen. Ne voivat olla hyvä resurssi hyvien pelisivustojen löytämiseen.

Nettikasinoille kirjaudutaan joko luomalla käyttäjätili tai tunnistautumalla verkkopankin kautta. Koska kirjautumisen yhteydessä jaetaan omia henkilökohtaisia tietoja, on ehdottoman tärkeää valita turvallinen pelisivusto. Toinen seikka, johon tulisi kiinnittää huomiota, on rahansiirrot. Jotta pelaaminen ja vedonlyönti sujuvat mutkattomasti, kannattaa ottaa selvää etukäteen, mitkä ovat nettikasinon hyväksymät maksutavat. Luotettavalla kasinolla sekä rahan tallettaminen että voittojen kotiuttaminen toimii ripeästi, ja vaihtoehtoja rahansiirtoihin tulisi olla useita.

Categories
Uncategorized

Miksi Formula 1 -pelit ovat kasvattaneet suosiotaan?

Kukapa ei olisi haaveillut olevansa F1-kuljettaja. Ainoastaan ani harvat pääsevät kuitenkin toteuttamaan tuon haaveen. Meille muille on tarjolla F1-pelejä, joiden avulla voimme hetken elää F1-kuskin tai managerin elämää.

Formula 1 -pelit tulevat osaksi pelimaailmaa

Formula 1 -pelejä on ollut markkinoilla jo hyvän aikaa. Niiden laatu on vaihdellut suuresti, aina loistavista teoksista keskinkertaisiin peleihin. F1-pelien historiasta voidaan nostaa esille esimerkiksi 1990-luvun alkupuolella julkaistut Formula One Grand Prix sekä F1 ja myös PlayStationin Formula One sekä F1 97, jotka molemmat olivat kerrassaan mainioita pelejä. Näitä seurannut F1 98 ei puolestaan yltänyt edeltäjiensä tasolle. F1-pelien suosio osoitti kuitenkin kasvun merkkejä ja ne tulivat voimalla pelimarkkinoille. Niiden suosio on haastanut pelaamisen muut muodot. Myös nettikasinosivut, kuten NetBet Nettikasino -sivusto, ovat joutuneet vastaamaan haasteeseen. Ne ovatkin tarjonneet kasinopelaajille yhä sujuvamman, nopeamman ja miellyttävämmän pelikokemuksen. Oma vaikutuksensa tähän on ollut kehittyneellä tekniikalla, jonka myötä kasinokokemus on ollut mahdollista saada melkein mistä tahansa.

Formula 1:sten suosio nousee

Formula 1:set ovat olleet yksi maailman suurimmista urheilulajeista jo pitkään. Luonnollisesti tähän aikaan on mahtunut niin nousuja kuin laskuja, mitä tulee suosioon. Viime aikoina F1:set ovat kuitenkin olleet voimakkaassa nosteessa. Keskeisessä roolissa tässä ovat olleet Lewis Hamiltonin, Max Verstappenin, Carlos Sainzin, Charles Leclercin kaltaiset valovoimaiset tähdet, sekä paluun tehnyt karismaattinen Fernando Alonso. Viime vuonna käytiin myös yksi F1-historian mielenkiintoisimmista ja jännittävimmistä mestaruustaisteluista, jossa huomiota saivat myös Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner sekä Mersun tallipomo Toto Wolff. Dramaattinen kausi viihdytti vanhoja F1-faneja ja toi varmasti uusia faneja sarjalle. Pohja menestyville F1-peleille kasvoi siis entisestään.

Formula 1:sten suosio heijastuu myös peleihin

Lienee kiistatonta, että F1:sten suosio on tehnyt F1-pelien tekemisestä kannattavaa ja järkevää toimintaa pelivalistajille. F1-sarjalta hankittu lisenssi tarkoittaa, että peleissä fanien on mahdollista ajaa aidoilla F1-kuskeilla, talleilla ja kisata aidoilla tosimaailman radoilla. Tämä on monelle fanille tärkeää, sillä monet haluavat ajaa F1-pelissä suosikkikuskinaan tai kilpailla suosikkitallin riveissä. Lisäksi joitakin faneja varmasti kiehtoo ajatus siitä, että tosielämän ”väärin” päättynyt mestaruustaistelu on mahdollista oikaista virtuaalisissa kisoissa. Voimme kuvitella, että etenkin Lewis Hamiltonin fanit tunsivat näin viime kauden jälkeen.

F1-pelejä moneen lähtöön

Viime aikoina olemme nähneet myös sen, että F1-pelit ovat monimuotoistuneet todella paljon. Ajopelien rinnalle tuli F1:n strategista puolta painottava F1 Manager, jonka viimeisin muoto on F1 Manager 2022. Viimeisimmällä pelillä on lisenssit Formula 1, Formula 2 sekä Formula 3 -sarjoihin. Pelissä kommentoivat Sky -kanavan F1-lähetyksistä tutut David Croft sekä Karun Chandhok. Tämä takaa pelaajalle erittäin autenttisen F1-kokemuksen: kuin olisit vastaamassa oikean F1-tallin kisastrategiasta. Tämä varmasti on nostanut pelin suosiota. Itse kilpa-ajoa on tarjolla vuosittain ilmestyneissä F1 -peleissä, kuten F1 21:ssä ja F1 22:ssa. Ne tarjoilevat taattua F1-kisaamista tutuilla kuskeilla tutuissa talleissa ja tutuilla radoilla.

F1-pelejä monelle eri alustalle

Jos on monenlaisia eri F1-pelejä, niin on myös alustoja, joilla niitä voi pelata. Esimerkiksi edellä mainittu F1 Manager 2022 on saatavissa niin Microsoft Windowsille, PlayStation 4:lle, PlayStation 5:lle, Xbox Onelle sekä Xbox Series X/S:lle. Monet alustat ovat aivan keskeinen tekijä F1-pelien suosion kasvussa. Mikäli pelit olisivat vain yhdelle alustalle – esimerkiksi PlayStationille – rajaisi se pois paljon potentiaalisia pelaajia. Pelin myyntimäärien kannalta tämä ei olisi järkevää julkaisupolitiikkaa. Tämän lisäksi on huomioitava, että F1-peleihin on laskettava mukaan myös F1-sarjan virallinen fantasiapeli, jossa veikataan kisojen tuloksia sekä F1 Clash – Kilpa-ajomanageri, joka on saatavissa älypuhelimille, niin Androidille, kuin iPhonellekin. Tämä madaltaa entisestään kynnystä kokeilla F1-pelejä.

Categories
Uncategorized

Belgian GP-rata: mitä sinun tulee tietään, ennen kuin lyöt vetoa

Formula ykkösten kesätauko on kohta ohitse ja edessä on Belgian GP Spa-Francorchampsin moottoriradalla. Tässä artikkelissa listataan asioita, joita veikkaajan tulee tietää, ennen kuin hän lyö vetoa kisan tuloksista.

Mielenkiinto F1:siin pysyy korkealla

Formula ykkösten kausi 2022 on ollut tapahtumarikas, vaikka mestaruustaistelu ei olekaan yhtä tiukka kuin viime vuonna. Tästä huolimatta olemme nähneet monia hyviä kisoja ja vedonlyönti F1:sten tuloksista tuo oman mausteensa kisojen seuraamiseen. F1-sarjan mielenkiintoa ja monipuolisuutta lisää se, että kisoja ajetaan erilaisilla moottoriradoilla ympäri maailmaan, aina Monacon hitaalta katuradalta Monzan vauhdikkaalle radalle, jota joskus kutsutaan ”vauhdin temppeliksi”. Span rata on yksi legendaarisimmista radoista, ja kuljettajien kannalta yksi vaativimmista. Se onkin ollut yksi kuskien suosikeista Japanin Suzukan radan ohella. Siirrytään seuraavaksi katsomaan, että mitkä tekijät tekevät radasta erityisen ja mitä vedonlyöjän on syytä ottaa huomioon.

Span rata vaatii kuljettajalta rohkeutta

Yksi Span radan legendaarisimpia paikkoja on Raidillon – jota joskus virheellisesti kutsutaan Eau Rogue -nimellä – joka on yksi hurjimmista paikoista F1-sarjassa. Kyseessä on kovavauhtinen oikealle kääntyvä mutka, jonne kiihdytetään La Source -neulansilmästä. Kiihdytys vie kuljettajan alamäkeen, josta hän voi nähdä edessä kohoavan ylämäen. Sinne kuljettaja syöksyy kovalla, lähes 300 km/h:n vauhdilla.

Hyvin säädetyn auton ja rohkean kuljettajan yhdistelmä tarkoittaa sitä, että mutkan voi ajaa kaasu pohjassa. Mutka vie kuljettajan vatsanpohjaa kouraisten ylämäkeen ja sieltä Kemmelin pitkälle suoralle. Suoran päässä saattaa avautua hyvä ohituspaikka, mikäli edellä oleva auto on riittävän lähellä. Mika Häkkinen teki siellä yhden F1-historian huimimmista ohituksista Michael Schumacherista vuonna 2000. Veikkaajalle tämä tieto tarkoittaa sitä, että kannattaa panostaa rohkeudesta tunnettuun kuljettajaan, joka ajaa hyvää autoa.

Sää on kysymysmerkki

Span rata sijaitsee Ardennien vuoristossa, joten sää on iso kysymysmerkki. Yhden hetken auringonpaiste voi nopeasti vaihtua kaatosateeseen, joka sotkee kisan tai aika-ajon totaalisesti. Sään muutokset voivat olla hyvinkin nopeita Span alueella, ja tämä tuo oman mielenkiintonsa F1-viikonloppuun. Esimerkiksi voidaan mainita vuoden 1995 kisa, jossa Benettonilla ajanut Michael Schumacher nousi voittoon huonosta lähtöruudusta huolimatta. Sade sotki kisan kuviot ja Schumacherin onnistunut ajo sateessa tarkoitti sitä, että Williamsin Damon Hill jäi kakkoseksi. Schumacheria onkin kutsuttu Span kuninkaaksi, sillä hän voitti kisan urallaan peräti kuusi kertaa.

Veikkaajan kannalta tärkeää on siis ottaa huomioon muuttuvan sään mahdollisuus. Tämä tarkoittaa sitä, että voi olla järkevää veikata kuljettajaa, joka on tunnettu siitä, että hallitsee sadekelin sekä myös ns. välikelin. Tällä tarkoitetaan sitä, että ajetaan radalla, joka on kuivumassa, mutta ei vielä sovellu kuivan kelin renkaille, tai päinvastoin. Tässä tilanteessa kuljettajalta vaaditaan kykyä aistia radan pito, sen kehittyminen sekä oivaltaa, että missä vaiheessa kuivan kelin/märän kelin renkaille siirtyminen kannattaa. Tämä on riskipeliä, mutta oikein ajoitetulla renkaidenvaihdolla on mahdollista nousta monia sijoituksia, vaikka auto ei olisikaan parhaasta päästä. Nyt jo eläköitynyt brittikuski Jenson Button oli aikanaan mestari aistimaan radan muutokset ja tekemään oikeita päätöksiä. Veikkaajan kannatta siis luottaa Spassa kuskiin, jolla on näyttöjä vastaavista päätöksistä.

Rata vaatii autolta paljon ja veikkaajan kannattaa ottaa se huomioon

Span rata on rata, joka vaatii myös autolta paljon. Moottorista on löydyttävä suoranopeutta radan pitkille suorille, mutta myös kaarrenopeudet ovat olennaisia. Rata on aivan erilainen kuin esimerkiksi Hungaroringin rata, joka on nopeuksiltaan hidas. Tämän kisan tuloksia ei siis kannata tuijottaa, sillä se ei kerro mitään Span voimasuhteista. Kannattaa siis luoda katsaus siihen, miten hyvin tallit ovat menestyneet radoilla, jotka vastaavat profiililtaan Span rataa.

Categories
f1

Onko FIA:n päätös puuttua ”vaaralliseen” pomppimiseen avuksi Mercedekselle, vai haittaako se heitä?

Formula ykkösen kausi 2022 on edennyt kesäkuukausiin, jolloin ajetaan tutuilla ja vauhdikkailla radoilla. Tänä vuonna F1-fanit ovat saaneet nähdä sarjan marssijärjestyksen muuttuneen, kun kärjessä ovat olleet Ferrarit ja Red Bullit Mercedeksen sijaan. Tämä on tuonut lisää haastetta veikata kisojen tuloksia, esimerkiksi Mr Green vedonlyönti -palvelussa. Kansainvälinen autourheiluliitto FIA on kuitenkin tehnyt sääntömuutoksia kesken kauden, joiden on tarkoitus rajoittaa autojen ”pomppimisefektiä”. Nyt pohditaankin, auttaako tämä Mercedes-tallia, vai onko siitä haittaa.

Marssijärjestys uusiksi uusien sääntöjen myötä

Mercedes hallitsi suvereenisti F1-sarjaa vuosikausia, mutta vuodeksi 2022 voimaan astuneet sääntömuutokset ovat muuttaneet tämän. Tänä vuonna seitsenkertaisella maailmanmestarilla Lewis Hamiltonilla on ollut vaikeuksia päästä kärkivauhtiin: on selvää, että Mercedes ei ole autona Red Bullin ja Ferrarin veroinen. Katsojille tämä on ollut luonnollisesti mielenkiintoista, sillä monet olivat varmasti jo tuskastuneet Mercedeksen hopeanuolten jatkuvaan dominointiin – vaikka Max Verstappen onnistuikin voittamaan mestaruuden viime vuonna.

Tänä vuonna kärjessä ovat kiitäneet Ferrarit – etenkin Charles Leclerc, sillä Carlos Sainzilla on ollut vaikeuksia sopeutua uuteen Ferrariin. Kauden edetessä Ferrari on kuitenkin kompastunut tekniikkahuoliin ja Leclerc pyörähti Imolassa. Tämä on nostanut tätä kirjoitettaessa Max Verstappenin kärkeen MM-sarjassa ja Verstappenin tallikaveri Sergio Perez on myös kuvioissa mukana.

Mistä autojen pomppiminen johtuu?

Lewis Hamilton on jäänyt tallikaverinsa George Russellin varjoon ja tämän lisäksi hän on valittanut selkäkipuja. Nämä johtuvat siitä, että uudet F1-autot pomppivat erittäin paljon radalla: tämä on totta etenkin Mercedeksen kohdalla, joka näyttää kärsivän ongelmasta erityisen paljon. Mistä pomppiminen sitten johtuu? Ensimmäinen ajatus saattaisi olla, että autot ovat aiempaa matalampia ja pohja iskee rataan aiempaa enemmän. Kyse ei kuitenkaan ole tästä, vaan englanninkielinen termi porpoising tarkoittaa tässä yhteydessä suoralla tapahtuvaa pomppimista, joka johtuu maaefektiautojen ilmavirtauksista.

Kyseessä on se, että F1-auton pohjalevyn avulla auton alle rakennetaan Venturi-ilmiön avulla alipaine, joka imee auton kiinni rataan. Tämä ei kuitenkaan toimi täydellisesti ja ilmavirta tukkeutuu. Tämä taas mikä tarkoittaa sitä, että imu jää vajaaksi. Tästä johtuu myös auton pomppiminen: F1-auton noustessa ylöspäin, alkaa imu taas toimia. Esimerkiksi Azerbaidzhanin radan pitkällä suoralla Mercedes kärsi pomppimisesta. Kisan jälkeen Hamilton valitti siitä, että on kärsinyt päänsärystä aiempaa enemmän. Tämä herätti pohdintaa siitä, että voiko pomppiminen aiheuttaa lieviä aivotärähdyksiä.

FIA tekee sääntömuutoksen

FIA reagoi nopeasti ja vetosi kuljettajien turvallisuuteen: järjestö totesi, että turvallisuuden vuoksi on välttämätöntä vaatia talleja tekemään muutoksia ongelman vähentämiseksi tai torjumiseksi. FIA antoi talleille tiedot siitä, että millaisilla mitoilla ne voivat torjua pomppimista. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa tallit joutuvat tutkimaan tarkemmin kannattimia ja niiden kulmaa. Tämän lisäksi FIA suunnittelee määrittävänsä pystykiihtyvyyteen perustuvan mittarin, jonka tehtävänä on antaa määrällinen raja hyväksyttävälle pystysuuntaiselle värähtelylle. Tämän mittarin matemaattinen kaava ei kuitenkaan ole vielä selvillä, vaan FIA tutkii sitä yhdessä tallien kanssa.

Onko muutoksesta apua Mercedes-tallille?

Mercedes oli ehkä äänekkäin pomppimista valittanut taho, joten olisi helppoa luulla, että sääntömuutos tulee hyödyttämään heitä. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole asian laita. FIA laittoi rajojen ohella käytännössä kuitenkin päävastuun talleille: heidän tehtävänsä on ratkaista pomppiminen, keinolla millä hyvänsä. Kaikkein yksinkertaisin keino pomppimisen vähentämiseen on auton ajokorkeuden nostaminen, mutta tällä on negatiivinen vaikutus auton suorituskykyyn.

Ottaen huomioon, miten paljon juuri Mercedes on kärsinyt pomppimisesta, on mahdollista, että he joutuvat nostamaan autonsa ajokorkeutta: tämä helpottaa Hamiltonin ja Russellin selkien tilannetta, mutta hidastaa autoa. George Russell ei kuitenkaan ole tyytyväinen muutoksiin, vaan on kutsunut ehdotettuja muutoksia ennemmin ”laastariksi” kuin oikeiksi ratkaisuiksi pomppimisongelmaan. Hänen mukaansa jopa niillä talleilla, joilla pomppimista esiintyy vähän, pomppinen on agressiivista. Hänen mukaansa pomppiminen on yli sen rajan, mikä on turvallista. Tästä syystä Russellin mukaan tarvitaan isompia toimia. Toki on mahdollista, että Russell puhuu näin siksi, että Mercedes kärsii ongelmasta entiten.

Käänteisesti Red Bull ja Ferrari eivät ole kärsineet pomppimisesta yhtä paljon kuin Mercedes, joten voi olla, että heidän etumatkansa Mercedekseen tulee kasvamaan seuraavien kisojen aikana. Tämä pudottaisi Russellin ja Hamiltonin viimeistään mestaruustaistelusta – josta he totuuden nimissä ovat kaukana tälläkin hetkellä.