Ferrari on varmasti yksi Formula 1:n menestyneimpiä ja ikonisimpia talleja, ja se näkyy myös urheiluvedonlyöntien liveveto taulukoissa. Aikoinaan Maranellosta lähtenyt perintö on kulkenut mukana jo vuosikymmenen ajan vaikka haastavimmat kilpailut löytyvät viime vuosilta. Ferrari on vuonna 2007 saanut kuljettajien maailmanmestaruuden ja siitä vuotta myöhemmin onnistui nappaamaan valmistajien mestaruuden.
Ferrarin aikeina on kääntää uusi sivu sen historiassa kauden 2025 aikana. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja tarvitseeko Ferrari uutta strategiaa F1:ssa menestymiseen? Siitä otetaan tarkemmin selvää tässä artikkelissa.
Kausi 2024 toi Ferrarin lähemmäs huippua
Kausi 2024 oli Ferrarille vaihteleva, mutta sisälsi siitä huolimatta merkittäviä kehitysaskeleita edellisvuosista. Kolme osakilpailuvoittoa saatiin Charles Leclercilta ja Carlos Sainz onnistui myös voittamaan kahdesti. Valmistajien sarjassa talli päätyi toiseksi ja jäi siten McLacrenin taakse, mutta päihitti silti Red Bullin.
Suurimmat virheet kaudella liittyivät renkaiden hallintaan ja strategisiin virheisiin vaikka tiimi silti onnistui osoittamaan parempaa kilpailukykyä etenkin suorilla radoilla ja aika-ajoissa. Saatut voitot osoittivat, että suunta on oikea.
Uuden kuljettajan kanssa kaudelle 2025
Vuosi 2025 ei ole vielä edennyt kovinkaan pitkälle, mutta silti vuoden kuumimpana puheenaiheena on Ferrarin uusi kuski, Lewis Hamilton. Talli aikoo hyödyntää seitsemänkertaisen maailmanmestarin kokemuksen ja muodostaa yhdessä Charles Leclercin kanssa yhden F1:n kovimmista kuljettajapareista.
Hamiltonin siirtyminen Ferrarille on todella yksi merkittävimmistä siirroista. Hänellä on valtavasti kokemusta ja menestystä takana, joten ei ole ihme, että Ferrari on halunnut Hamiltonista tärkeimmän palasensa mestaruushaaveisiin. Ferrarin nykyinen kuljettaja, Charles Leclerc, jatkaa edelleen mukana ja muodostaa huikean ja tasapainoisen kuljettaparin yhdessä Hamiltonin kanssa.
Henkilöstö ja tekninen tiimi vuonna 2025
Frédérik Vasseur tunnetaan erityisesti kyvystä johtaa tavoitteellisesti ja loogisesti, joten ei ole ihme, että hän jatkaa edelleen Ferrarin tiimipäällikkönä. Hän on onnistunut pääsemään eroon sisäisistä epäselvyyksistä sekä päätöksenteon hitauksista, jotka ovat vaivanneet Ferraria aikaisempina vuosina. Vasseurin tukena on Benedetto Vigna, jonka jkohdolla Ferrari on päässyt panostamaan erityisesti auton hybridijärjestelmän kehityksessä ja muissa teknologiainnovaatioissa.
Strategiapäätökset ja Ferrarin aerodynamiikka
Ferrarin aerodynamiikkaosasto on saanut myös uusia vahvistuksia. Talli on kehittänyt autojaan asiantuntijoiden kanssa, jotka ovat aikaisemmin työskennelleet Red Bullin ja Mercedeksen tiimeissä. Teknisenä johtajana toimii Enrico Cardile, jonka vastuulla on uuden auton, SF-25:n, aerodynaamiikan ja rungon suunnitteleminen.
SF-25 onkin huikea kehitysaskel edeltäjään verrattuna ja Ferrari on optimoinut autonsa aerodynamiikan hyödyntämään erityisesti ground effect-tekniikkaa. Downforcen lisääminen ja ilmanvastuksen pienentäminen on onnistunut uudella lattiarakenteella sekä diffuser-ratkaisulla, mikä mahdollistaa nopeammat autot keskinopeilla ja suorilla radoilla.
Tasapainon parantamiseksi etusiipeä ja ilmanohjauslaitteiden muotoilua on myös optimoitu, mikä on etenkin kaarreajoissa ja jarrutuksissa hyödyksi. Pahempaa tehokkuutta ohitustilanteissa tuo uusi DRS-järjestelmä.
Ferrarin strategiaosasto on todella tehnyt paljon muutoksia ja modernisoinut toimintansa hyödyntäen reaaliaikaista data-analytiikkaa sekä tekoälyä. Tämä mahdollistaa paremman optimoinnin kilpailustrategioissa. Tavoitteena on erityisesti hallita paremmin pysähdyksiä ja varikkotaktiikoita, jotta jokainen suoritus olisi täydellinen.
Vuoden 2026 visio
Uusien tuulien keskellä Ferrari ei kuitenkaan ole unohtanut visiotaan vuodelle 2026 säännösten merkityksestä. Omistautunutta insinööritiimiä on alettu jo rakentamaan, ja työskentely Project 678:n parissa on alkanut. Tämä on tallin vastaus vuoden 2026 muutoksiin.
Ferrarin huomio vuoteen 2026 siirtyy vähitellen, kunhan tuulitunnelitunteja on enemmän saatavilla ja SF-25 keskittyminen vähenee. Uuden sukupolven autoa lähdetään siinä vaiheessa suunnittelemaan kunnolla. Tämä myös heijastaa Ferrarin pitkän aikavälin strategiana, sillä se haluaa pysyä vuonna 2026 edelläkävijänä.
Ferrarin strategiointi voi olla hyödyksi kaudella 2025
Vahvasta menestyksestään huolimatta Ferrari on päättänyt rakentaa organisaatiokulttuurinsa uudenlaiseksi ja vahvistanut omaa teknistä osastoaan entistä enemmän. Nämä strategiat ja moninkertainen maailmanmestari kuljettajana takaavat varmasti menestystä Ferrarille. Kaikesta huomaa, että Ferrarin tavoitteena on ehdottomasti palata takaisin mestaruustaistoon vahvempana kuin koskaan.