Categories
f1

Teho ja tarkkuus: Red Bull Boliden tekniset tiedot

Formula 1 -urheilu on synonyymi voimalle ja tarkkuudelle, ja Red Bullin Bolide edustaa näitä ominaisuuksia huippuunsa viritettyinä. Teknologian kehittyessä vuosien varrella muutkin kuin autot ovat parantuneet. Myös fanien tapa seurata ja osallistua urheiluun on muuttunut. Suomessa alustat kuten Nettikasinot suomessa ovat tehneet faneille helpommaksi asettaa vetoja, seurata yksityiskohtaisia kilpailutilastoja ja uppoutua Formula 1 -jännitykseen.

Tämä artikkeli tarjoaa syvällisen katsauksen Red Bull Boliden teknisiin erikoisuuksiin, ja esittelee, miten yksittäiset osa-alueet kuten moottori, aerodynamiikka ja jousitus yhdistyvät luomaan mestaruustason suorituskykyä.

Voimanlähde: Moottorin speksit

Moottori on jokaisen Formula 1 -auton sydän, ja Honda RBPTH002 on erinomainen esimerkki huippuvoimakeskuksesta. 1,6-litrainen V6-turboahdettu voimayksikkö on suunniteltu yhteistyössä Hondan ja Red Bull Powertrainsin kanssa, ja se on viritetty huippuunsa vuoden 2024 kisakaudeksi.

Vaikka moottorikehitys jäädytettiin vuonna 2022 neljän kauden ajaksi, Honda RBPTH002 on suoraa jatkumoa maailmanmestaruuden voittaneelle voimayksikölle, joka vei Max Verstappenin ja Oracle Red Bull Racingin peräkkäisiin voittoihin Formula 1 kuljettajien ja valmistajien mestaruuksissa vuosina 2022 ja 2023.

Formula 1 on vuodesta 2014 alkaen siirtynyt vähitellen pois fossiilisista polttoaineista, yhdistämällä bensiinikäyttöisen sisäpolttomoottorin (ICE) energiaa talteenottaviin järjestelmiin (ERS). Hybridivoimayksikkö (PU) on äärimmäisen tehokas ja saa kaiken irti polttoaineestaan. Huimien nopeuksien ohella järjestelmä varmistaa, että jokainen pisara polttoainetta muutetaan suoraan suorituskyvyksi radalla.

Moottorin iskutilavuus on 1 600 kuutiosenttimetriä ja paino ainoastaan 150 kilogrammaa, mikä tekee siitä sekä kevyen että voimakkaan. Suurin sallittu kierrosluku, 15 000 kierrosta minuutissa, takaa, että voimayksikkö pystyy tuottamaan maksimaalisen tehon kriittisissä hetkissä, tehden siitä kilparadan kuninkaan. Tämä teknologian ja insinööritaidon mestariteos ei kuljettaa autoja ja ylipäätään Formula 1 -innovaatioita eteenpäin kohti kestävämpää ja jännittävämpää tulevaisuutta.

Aerodynamiikka: Räätälöidyt ratkaisut

Red Bullin RB20-autoon tehtiin merkittäviä päivityksiä huhtikuussa Japanin Grand Prix’ssä. Päivitysten tavoitteena oli parantaa auton aerodynaamista tehokkuutta ja jäähdytystä. Päivitykset olivat osa ennen kauden alkua suunniteltua pakettia, joka keskittyi aerodynaamisen vastuksen vähentämiseen vaarantamatta auton luotettavuutta. Uusia ilmanottoaukkoja ja muokattuja jäähdytysjärjestelmiä kehitettiin erityisesti parantamaan aerodynaamista tehokkuutta ja muutokset testattiin Suzukan radalla ensimmäisen vapaan harjoituksen aikana. Testit suoritettiin viileässä säässä, mutta tulokset olivat silti positiivisia.

Paul Moneghan, tiimin pääinsinööri, oli muutosten kärjessä. Päivitykset ovat strateginen kehitysaskel auton aerodynamiikkajärjestelmässä, ja ne on suunniteltu huolellisesti nostamaan sekä suorituskykyä että jäähdytystehoa. Päivityksen tavoitteena oli hienosäätää RB20:n aerodynamiikkaa käyttämällä kehittynyttä modulaarista jäähdytysjärjestelmää, joka jakaa lämpöä säteilevät komponentit neljään erilliseen vyöhykkeeseen, joilla kullakin on omat ilmanottoaukkonsa ja tuuletusaukkonsa.

Red Bull on omaksunut proaktiivisen lähestymistavan merkittävien aerodynaamisten päivitysten käyttöönotossa, mikä näyttää tiimin jatkuvan pyrkimyksen löytää kilpailuetua parantamalla teknistä suorituskykyään. Lähestymistapa ei ainoastaan paranna auton nopeutta ja hallittavuutta radalla, vaan myös vahvistaa tiimin asemaa Formula 1 -sarjan kärjessä, missä jokainen pienikin aerodynaaminen etu voi olla ratkaisevaa.

Renkaat ja jousitus: Pitoa ja vakautta

Christian Horner, Red Bull Racingin tallipäällikkö, on kohdannut haasteita etsiessään tasapainoa RB20-auton aerodynamiikan ja jousituksen dynamiikan välillä. RB20 on erityisesti tuskaillut radoilla, joilla on paljon epätasaisuuksia ja kanttikiviä, kuten Monacon ja Kanadan Grand Prix -kisoissa. Hornerin keskeisenä tavoitteena on säilyttää auton aerodynaaminen tehokkuus, ja parantaa samalla sen kykyä selviytyä epätasaisista pinnoista.

RB20:n päähaasteena on jousitusdynamiikka. Tiimi on vuodesta 2022 lähtien keskittynyt maavaikutteiseen aerodynamiikkaan, mikä vaatii jäykemmät jousitusasetukset maksimaalisen alipaineen hyödyntämiseksi. Tämä asetus kuitenkin heikentää auton mekaanista pitoa ja vakautta kanttikivien ja epätasaisuuksien yli ajettaessa. Radat, kuten Monaco ja Kanada, joissa kisalinja sisältää merkittävän määrän kanttikivien käyttöä, ovat tuoneet ongelman selkeästi esille.

Red Bull työskentelee aktiivisesti ratkaisujen parissa, jotta auton jousituksen mukautuvuutta voitaisiin parantaa ilman, että aerodynaamisista eduista jouduttaisiin tinkimään. Vaikka haasteet ovat merkittäviä, tiimi on säilyttänyt optimisminsa ongelmien ratkaisemiseksi. He osoittivat sitkeytensä Kanadan Grand Prix’ssä, tuoden näytille kilpailukykyistä suorituskykyä huolimatta auton jäykkyydestä.

Muut tekniset tiedot

Red Bull Racingin RB20-kilpa-auton tekniset muutokset eivät rajoitu vain ilmeisiin alueisiin, vaan ne ulottuvat myös auton monimutkaiseen rakenteeseen. Käytössä on uudistettu keulan muotoilu, jossa nenäkartiota on työnnetty hieman eteenpäin verrattuna etusiiven pääosaan. Vaikka alue on tiukasti säädelty moninaisilla muotoilu- ja turvallisuusvaatimuksilla, pienetkin muutokset voivat merkittävästi ohjata ilmavirtausta auton ympäri ja sen alitse, parantaen aerodynaamista tehokkuutta.

Lisäksi RB20:n sivuponttooneja on kavennettu. Auton julkaisussa harrastajien huomio kiinnittyi usein siihen, mitä ei näy: tummat alueet sivuponttoonien etuosassa vihjasivat uusista jäähdytysaukkojen järjestelyistä. Eräs merkittävimmistä muutoksista verrattuna edeltäjään RB19:ään on sivuponttoonin pystysuuntainen aukko, joka antaa viitteitä entistä tehokkaammista ja kompaktimmista jäähdyttimistä, jotka on asennettu alemmas.

Tämä alentaa auton painopistettä ja luo huomattavan suuren alipainealueen. Sivuponttooni kapenee terävästi yläpuoleltaan, kiihdyttäen ilmavirtausta luodun kanavan läpi ja tuottaen lisää alipainetta.