Painon vaikutus kartingissa

Örfil

Guest
Onko laitteen oma mittavirhe +/- 3 km/h?

En tarkoita että heittääkö todellisesta nopeuslukemasta vaan että mikä on laitteen oma virhemarginaali?

Eli jos tulokseksi saadaan 43 km/h niin onko se +/- 3 km/h eli nopeus on "oikeasti jossain 40-46 km/h:n välillä?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Eli jos tulokseksi saadaan 43 km/h niin onko se +/- 3 km/h eli nopeus on "oikeasti jossain 40-46 km/h:n välillä?
Tuo oli muistaakseni sellainen about keskiarvolukema kun useampia mittauksia otettiin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tuo oli muistaakseni sellainen about keskiarvolukema kun useampia mittauksia otettiin.
Siis sen TS:n testin mukaan 0...3km/h oli eroa poliisin tutkaan.
Eli poliisin tutka näytti pahimmillaan 3km/h yli tuon Mattelin tutkan,
ts. jos tuo näyttää 90km/h lukemaa, niin se voi olla 90-93...
Kuitenkin se Mattelin tutka näytti tasasesti samoja lukuja tuon jutun mukaan,
eli ajat olisi vertailukelposia keskenään
(eli ei näyttänyt heilahtelevan omien tuloksiensa aikana koska sitä ei mainittu vaan tulokset oli yhtä tasasia kuin poliisitutkallakin)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Joo vähän kokeilumielessäkin täytyy sitten katsoa, kuinka samoja tuloksia se antaa aina samalle ajajalle.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Ensi vuonna tulee kuitenkin taas uusia kuskeja mukaan, jotkut niistä ehkä aloittavat ihan nollasta ja arvaappa kuka on silloin kokeneempi kuin ne ;)
Ovela yritys houkutella ensi kaudellekin mukaan. :)

Eli jos vaan rahamassi antaa myöten, Turkuun mukaan ja kysele rohkeasti vaikka privalla joltain kuskilta etukäteen ajovinkkejä ja samoin paikan päällä nykimään hihasta niiltä neuvoja jotka tuntuvat menevän nopeammin.
No ei se rahasta ole kiinni. Vähän erilainen syy on sen taustalla miksi tuo Turku on vielä mietinnän alla. Se on sisäratakilpailu ja mä olen viimeksi ajanut sisäradalla toukokuussa Myllypurossa, jossa tulokset nyt oli mitä oli. Toki kokemusta on sen jälkeen kertynyt, mutta siitä ei ole mitään aavistusta miten homma sujuu sisällä..

VMKC:hen on "helpompi" tulla kun se on pääkaupunkiseudulla, Turkuun vähän pidempi matka. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, missään nimessä en ole Turkua poissulkenut.

Mutta joo, ei tästä aiheesta sen enempää kun menee vähän of-topiciksi.. :rolleyes:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ovela yritys houkutella ensi kaudellekin mukaan. :)


No ei se rahasta ole kiinni. Vähän erilainen syy on sen taustalla miksi tuo Turku on vielä mietinnän alla. Se on sisäratakilpailu ja mä olen viimeksi ajanut sisäradalla toukokuussa Myllypurossa, jossa tulokset nyt oli mitä oli. Toki kokemusta on sen jälkeen kertynyt, mutta siitä ei ole mitään aavistusta miten homma sujuu sisällä..

VMKC:hen on "helpompi" tulla kun se on pääkaupunkiseudulla, Turkuun vähän pidempi matka. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, missään nimessä en ole Turkua poissulkenut.

Mutta joo, ei tästä aiheesta sen enempää kun menee vähän of-topiciksi.. :rolleyes:
Muista että oot kehittynyt hurjasti myllypuron jälkeen.. Ja oot ulkoradalla ajanut niin paljon nopeammilla autoilla, että nyt sisäradalla riittää varmasti paljon enemmän rohkeutta..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Muista että oot kehittynyt hurjasti myllypuron jälkeen.. Ja oot ulkoradalla ajanut niin paljon nopeammilla autoilla, että nyt sisäradalla riittää varmasti paljon enemmän rohkeutta..
Jep, olen samoilla linjoilla. Tietty sisäradat on oma taiteenlajinsa (kuten mun suoritukset osottaa :D) mutta uskosin samaan kuin Jacq
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Totta. Ehkä nopeiden mutkien (ulkoradoilla paljon) treenailu korjaa osaamisskaalaa laajemmaksi :doubtful:
njoo, voi olla. tai sitten vaan puuttuu se uskallus vettää ulkoradalla samalla tavalla
(luulis kyllä olevan juurikin toisinpäin :D)
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Selailin tämän toikin läpi, mutta en löytänyt kovinkaan selkeää vastausta otsikon mukaiseen aiheeseen.

Painan noin 50 kg enemmän kuin Hakki.
Paljonko kierrosaika on heikompi esim. Kaanaan radalla pelkän painoeron vuoksi?

Jotain osviittaa sain tästä lainauksesta :

Kevyin kuski oli 55kg ja pääsi suoran päässä n 48km/h.
Painavin kuski oli 85kg ja pääsi suoran päässä n 43km/h
Olisi vielä pitänyt laittaa 115-kiloinen mekaanikko ajamaan, mutta varmaankin 38-39km/h olisi mennyt.
Mutta onko se 50 kg 2 vai 3 sekuntia kiekalla? Vai jotain muuta?

Ajokokemattomuudestani tullee lisäksi 2-3 sekkaa kierrosaikaan ekstraa (ajanut kerran elämässäni mikroautoa Tattarinsuon radalla joskus 10-12 vuoitta sitten)
Tollanen 5-6 sec ero kierrosajassa varmaan vituttaa taitavampia kuskeja, mutta ennen kaikkea se nyppii itseä.
 
Viimeksi muokattu:

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Selailin tämän toikin läpi, mutta en löytänyt kovinkaan selkeää vastausta otsikon mukaiseen aiheeseen.

Painan noin 50 kg enemmän kuin Hakki.
Paljonko kierrosaika on heikompi esim. Kaanaan radalla pelkän painoeron vuoksi?

Jotain osviittaa sain tästä lainauksesta :



Mutta onko se 50 kg 2 vai 3 sekuntia kiekalla? Vai jotain muuta?

Homma olisi varmaan ihan hauskaa, mutta jotenkin ei nappaa teidän kisoihinne lähteä pyörimään muiden jaloissa kiloineni.
Ajokokemattomuudestani tullee lisäksi 2-3 sekkaa kierrosaikaan ekstraa (ajanut kerran elämässäni mikroautoa Tattarinsuon radalla joskus 10-12 vuoitta sitten)

Tollanen 5-6 sec ero kierrosajassa varmaan vituttaa taitavampia kuskeja, mutta ennen kaikkea se nyppii itseä.
Noh, mä painan tällä hetkellä 103kg, painoin Myllypurossa 107 ja vielä Forssassakin varmaan pari kiloa alle nykyisen lukeman koska oli juuri kuume ollut alla enkä syönyt juuri mitään. Mun karting-kokemus rajoittuu muutamaan sisäratarundiin, pariin kertaan Tattiksella ja yhteen endurance-kisaan VMKC:ssä ennen tätä KKWCS-kautta. Otan joka kisassa pelkässä painossa joltain Haikilta 45kg turpaan ja +30kg suurimmalta osalta muistakin, mutta ei se ole pääasia. Hyvinkäällä ei noi painoerot niin suuresti vaikuta kun on niin tehokkaat autot, ja KiC:ssä onkin painot kaikilla vähintään 90kg, kevyemmille sitten painoja autoihin.

Olin Myllypurossa B-finaalin 5. ekassa kisassani, Forssassa sitten A-finaalissa 7. (hirveällä kelimunkilla mutta kuitenkin, pari jäi taakse ihan saman kelin aika-ajoistakin) ja Kaanaa meni penkin alle huonon autotuurin ja vähän tehottomien autojen takia.

Sulle suosittelesin kuitenkin, että tuut koittaan Hyvinkäälle. Jos ei muuten niin mua vastaan ainakin painon puolesta ja muutenkin saat hyvää skabaa. Hyvinkää on jo pelkästään kokemuksena sen arvoinen että sinne kannattaa tulla paikalle, vaikkei menestys olisikaan erityinen.

Omasta puolestani tervetuloa, about samalla viivalla ollaan :)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mä en suosittelisi Hyvinkäätä ensikertalaiselle aloitusradaksi, vaikka elopaino ei siellä niin paljon merkitsekään. Nimim. kokemusta on. Forssa ois paree, tai joku sisäratakisa, mutta niitä tulee vasta syksymmällä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Selailin tämän toikin läpi, mutta en löytänyt kovinkaan selkeää vastausta otsikon mukaiseen aiheeseen.

Painan noin 50 kg enemmän kuin Hakki.
Paljonko kierrosaika on heikompi esim. Kaanaan radalla pelkän painoeron vuoksi?

Jotain osviittaa sain tästä lainauksesta :



Mutta onko se 50 kg 2 vai 3 sekuntia kiekalla? Vai jotain muuta?

Ajokokemattomuudestani tullee lisäksi 2-3 sekkaa kierrosaikaan ekstraa (ajanut kerran elämässäni mikroautoa Tattarinsuon radalla joskus 10-12 vuoitta sitten)
Tollanen 5-6 sec ero kierrosajassa varmaan vituttaa taitavampia kuskeja, mutta ennen kaikkea se nyppii itseä.
Veikkaan että +50kg Hakkiin menisi sinne 1,5 ja 2 sekunnin väliin mitä yhtä hyvin ajaen jäisi. Eli pääsuoran loppupään vauhdeissa 30-40 metriä. Sen verran iso haarukka etten usko kovin pielessä olevan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Painan noin 50 kg enemmän kuin Hakki.
Paljonko kierrosaika on heikompi esim. Kaanaan radalla pelkän painoeron vuoksi?
Hyvä esimerkki painon vaikutuksesta Kaanaasta, ajettiin Haikki, Cmoney ja minä samalla autolla aika-ajossa, tässä tulokset:
Haikki 53.75
Cmoney 54.38 (+0,63)
FO110K 55.31 (+1,56)
Cmoney lienee n. 10kg Haikkia painavampi, ajotaidoissa tuskin on hirveätä eroa varsinkaan kuivalla.
Minä taas jäänen Haikille sen 30-35kg, ja vaikka tunnen radan niin silti eroa liki 1,6sek.
Hieman saatoin olla ruosteessakin, mutta en usko että olisin saanut ko. autosta irti kovinkaan paljon enempää...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Cmoney lienee n. 10kg Haikkia painavampi, ajotaidoissa tuskin on hirveätä eroa varsinkaan kuivalla.
15-20 haarukkaan taitaa mennä.
NB:een vähän pienempi ero, vissiin 13-14kg. Näkyi myös samalla kisa-autolla kun jäin 0,46 sekkaa. Haikkiin siis tuo 0,63. Noin helpolla radalla lultavasti melkolailla linjassa vaikutukseen kys. kuskien ajokokemuksilla.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Mä en suosittelisi Hyvinkäätä ensikertalaiselle aloitusradaksi, vaikka elopaino ei siellä niin paljon merkitsekään.
Vähän samoilla linjoilla. Itselle tuli viime vuonna Hyvinkään kisa eteen tosi nopeasti ajokokemuksen ollessa aika olematon (hyvä se oli kuitenkin kokea, sitä en kiistä). Tänä vuonna varmasti paljon valmiimpi Hyvinkäälle. Terveisin nimim. hyppäsin viime vuonna Toijalan ex-vuokra-autoista Hyvinkään autoihin, 9h -> ~30hv
 
Ylös