Uudet tiimit 2010

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Siis eikö tallit nimenomaan halunnut että katto on ens kaudella $100 milj ja he lupaavat teknistä tukea uusille teameille. Sitten 2011 katto astuisi voimaan $45 miljoonana.Näin luki muistaakseni ainakin Maikkarin sivuilla ja Turun Sanomissa.
Superfund oli 2000-luvulla ainakin Minardin sponsori, muistaakseni ehkä Spykerinkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis eikö tallit nimenomaan halunnut että katto on ens kaudella $100 milj ja he lupaavat teknistä tukea uusille teameille. Sitten 2011 katto astuisi voimaan $45 miljoonana.Näin luki muistaakseni ainakin Maikkarin sivuilla ja Turun Sanomissa.
Ei. Tuolla kyllä spekuloitiin, mutta ilmoittautumisen ehdoissa nimenomaan on, ettei kattoa tule. Todellinen lopputulos on sitten toinen juttu.

Domenicali: "Pyynnössämme kauden 2009 säännöt on asetettu lähtöpisteeksi, joten mitään budjettikattoa ei tulla käyttämään, painotti Domenicali."

(Noilla summilla oikea rahayksikkö on euro, ei dollari.)
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos nykyiset tallit saavat runnottua heille sopivat säännöt läpi, tuskin näemme enempää kuin yhden uuden tallin. USF1 on ilmeisesti ainoa talli, joka tulee varmuudella mukaan huolimatta siitä, millä säännöillä ajetaan.

Huoh, tätä soppaa hämmennetään syksyyn saakka. Jotenkin tullut tavaksi, että kaiken maailman negatiiviset kädenväännöt vievät huomion itse pääasialta, eli kisailulta.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Huoh, tätä soppaa hämmennetään syksyyn saakka. Jotenkin tullut tavaksi, että kaiken maailman negatiiviset kädenväännöt vievät huomion itse pääasialta, eli kisailulta.
Wrong, tätä hämmennetään vielä pitkälle ensi vuonna kun ovat ekaksi saaneet jonkinlaisen sääntöluonnoksen niin sitten tapellaan tulkinnoista kauden alkuun asti :mad:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Eääh, Veikkaan että, Prodrive Aston Martin tulee kans. Katsotaan sitten. Tallit kuitenkin lupasivat auttaa uusia tiimejä teknisesti
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tästä saadaan vielä iso sota käyntiin FOTAn, FIAn ja uusien tiimien kanssa, sillä tämän hetken 9 FOTA tiimiä ilmoittautuivat mukaan ehdoilla ja uudet tiimit sekä williams ehdoitta. Eli kuinka valideja FOTA tiimien ilmoittautumiset oikeasti ovat? Ja miten tätä tilannetta pitää lukea, kun (jos) uudet tiimit hyväksytään sarjaan?

Entäs jos FOTA nyt "voittaakin" tän nokkapokan ja kulurajat sekä kahdet eri säännöt eivät tulekkaan voimaan, niin uudet tiimit saattavat nostaa aikamoisen metelin FIAn toimista.
Veikkaan kanssa että soppa ei ole vielä valmis. Mielenkiintoinen juttu on myös FOTA-tallien sitoutumisvelvoite. FOTA-tallit ovat ilmoittautuneet ko. ehdoilla ja jos FIA ei hyväksy ko. ehtoja, eli siis tallien ilmoittautumista, niin kuinka se voi velvoittaa talleja sanktioihin? Olisi kai aika mielipuolista kuvitella että tallien osallistumisvelvoite vuoteen 2011 asti (muistaakseni, korjatkaa jos olen väärässä) pätee tällaisessa tapauksessa. Vaikka kai se mahdollista on FIAn tapauksessa. Samoin jos oletetaan, että kaikki uudet tallit hyväksytaan, koska heillä ei ole ehtoja ja sitten paikkoja ei jääkään kaikille FOTA-talleille. Muutama heikko repeää rintamasta ja kaikki 13 tallia saadaan aikaiseksi, jolloin muutama FOTA-talli jää ilman. Oletetaan että näin kävisi Ferrarille, onko Böönillä oikeus viedä Ferrari oikeuteen tässä tapauksessa sopimusrikkomuksesta?

Kulukatto tulee muodossa tai toisessa, mutta milloin ja missä muodossa onkin toinen juttu...

Wrong, tätä hämmennetään vielä pitkälle ensi vuonna kun ovat ekaksi saaneet jonkinlaisen sääntöluonnoksen niin sitten tapellaan tulkinnoista kauden alkuun asti :mad:
Ja luuletteko että homma loppuu siihen. Kauden jälkeen tullaan tekemään tilintarkastus ja menee pitkälle vuoteen 2012 ennen kuin vuoden 2010 mestari voidaan julkistaa. Sitten tuohon vielä valitukset päälle, niin mestari-nappi on jo eläkkeellä. :D
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mielenkiintoiseksi menee. Käytännössä (mahdollisesti...) FIA:lla on siis virallisia ilmoittautumisia Ferrarilta, Williamsilta ja uusilta talleilta. Nämä ovat mahdollisesti ainoita juridisesti päteviä ja periaatteessa pakko hyväksyä, jos muuten hakemukset täyttävät FIAn kriteerit. Tämä voi aiheuttaa sen että vanhoista talleista jää osa pois, koska vain 13 tallia hyväksytään. Ja nyt uusilla ja mukaanlukien vanhoista Williams ja Ferrari, onkin täysi valta päättää ketkä vanhoista otetaan mukaan. Eli voisi olla "täysin mahdollista" että maailmanmestaritalli Brawn GP jättettäisiin ruikuttamaaan rannalle, jos määräajan jälkeen hyväksyttäville talleille tarvitaan jo ilmoittautuneiden yksimielisyys. No Ferrari on ilmoittanut olevansa FOTA:n takana, mutta saapa nähdä paljonko spagetti taipuu...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoiseksi menee. Käytännössä (mahdollisesti...) FIA:lla on siis virallisia ilmoittautumisia Ferrarilta, Williamsilta ja uusilta talleilta.
Minulta on mennyt ohi millä perusteella Ferrarilla on juridisesti pitävä ilmoittautuminen, koska käsittääkseni se on 9 muun FOTA-tallin kanssa tehnyt ehdollisen ilmoittautumisen.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Minulta on mennyt ohi millä perusteella Ferrarilla on juridisesti pitävä ilmoittautuminen, koska käsittääkseni se on 9 muun FOTA-tallin kanssa tehnyt ehdollisen ilmoittautumisen.
Ferrari kun teki concorden FIAn kanssa vuoteen 2012, joka kai sitoo. Näin sen tuosta Pitpassin jutusta käsitin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Minulta on mennyt ohi millä perusteella Ferrarilla on juridisesti pitävä ilmoittautuminen, koska käsittääkseni se on 9 muun FOTA-tallin kanssa tehnyt ehdollisen ilmoittautumisen.
Ja toisaalta mitä tuossa aikaisemmin hahmottelin... FIA ei voi olla hyväksymättä Ferrarin ilmoittautumista oli se muodollisesti pätevä tai ei. FIA ei myöskään voi lähteä raastupaan hakemaan korvauksia, jos Ferrari ei osallistu sen takia, että FIA ei hyväksy Ferraria sarjaan. FIAa sitoo Concorde sopimus siinä missä Ferrariakin. Eli Ferrarille löytyy paikka, jos ne vain itse haluavat ajaa. Ja jos ei löydy, niin sitten Ferrari voi haastaa FIAn oikeuteen sopimusrikkomuksesta. Ja jos he ei aja, niin sitten toki ollaan jälleen oikeudessa. Tai sitten ei... toivottavasti ei. Tämä lakitaistelu alkaa jo riittää.

Eli ollaan edelleen sillä tiellä että Ferrarin asema on erilainen kuin muilla...jos Max pysyy kovana, niin muiden FOTA-tallien asema onkin sitten huonompi tässä ilmoittautumiskriisissä ja niille voi käydä vanhanaikaisesti. Toisaalta saattaa tässä pelissä muutama jättää pelin kesken (riisipussi, rapea ranskalaistalli ja baijerin ihme), joten mitään ongelmaa ei välttämättä synny. Tallit vaihtaa kenties omistajaa >> kenties joku uusista ilmoittautuneista ostaa romut pois ja jatkaa vanhalta pohjalta.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Minulta on mennyt ohi millä perusteella Ferrarilla on juridisesti pitävä ilmoittautuminen, koska käsittääkseni se on 9 muun FOTA-tallin kanssa tehnyt ehdollisen ilmoittautumisen.
Ihmettelin tätä itsekkin eilen kun uutista luin, mutta en ehtinyt kommentoida tätä. Luulen että Pitpassilla on ymmärtänyt tai päätellyt jotain väärin. Eteenkin kun Frank Williams viime viikolla sanoi näin autosportissa:

"In addition, we are legally obliged under our contract with FOM and the FIA to participate in the World Championship until the end of 2012."
Tällä aasinsillalla päästäänkin mustakarin spekulointiin (tämän viestin yläpuolella). FOM aivan varmasti vetää ainakin merkittävimmät tiimit sopimusrikkomuksesta oikeuteen jos ne omalla änkyröinneillään jäävät leikistä pois. Itseasiassa minä en edes ymmärrä mitä pienemmät FOTA-tiimit oikein aikovat saavuttaa tällä nykyisellä toiminallaan.

Ja käsittääkseni Concorde-sopimus ei ole tällä hetkellä voimassa.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Itse topikkiin kun palataan, niin sellainen pieni huomio, että kaikki uudet tiimit ja Williams ovat tulossa kilpailemaan Cosworthin moottoreilla.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Minulta on mennyt ohi millä perusteella Ferrarilla on juridisesti pitävä ilmoittautuminen, koska käsittääkseni se on 9 muun FOTA-tallin kanssa tehnyt ehdollisen ilmoittautumisen.
Mutuhenkisesti muistelen että Ferrari teki silloin pari vuotta sitten sopimuksen että se on sarjassa mukana vuoden 2012 loppuun asti. Tämä sopimus taisi kaataa sen aikaisen väännön autonvalmistajien omasta sarjasta.

Kyseinen sopimus ei mielestäni ole ilmoittautuminen sarjaan, mutta lienee pätevä. Eli jos Ferkku ei ilmoittaudu niin rapsahtanee iso sakko.

Tosin Pitpas tarinoi että Ferrari olisi ilmoittautunut virallisesti...

Lakimiehet siellä veivaavat melkoista soppaa.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Tuo Ferrarin allekirjoittama soppari FIA:n ja FOM:n kanssa pitää sisällään varmaan hieman muitakin pykäliä kun pelkän velvoitteen osallistumisesta vuoteen 2012 asti. Kyseinen soppari antaa käsittääkseni Ferrarille veto oikeuden FIA:n sääntö muutoksiin ja muitakin erivapauksia. Vai luuletteko että Ferrari olisi laittanut nimen yksipuoliseen paperii jossa vain lupautuvat sakon uhalla ajamaan vuoteen 2012 asti saamatta itse mitään?

Eli melko turhaa spekulointia Pitpassin puolelta, kun tuskin ovat selvillä tuon sopimuksen sisällöstä sen paremmin kuin me muutkaan. Uskoisin olevan kaikkien (FOM, FIA, Ferrari) etu että, Ferrari on vuoteen 2012 ja siitä eteenpäin mukana formuloissa. Uskon myös että, näin tulee tapahtumaan.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ja käsittääkseni Concorde-sopimus ei ole tällä hetkellä voimassa.
Juu, olet oikeassa. Se ei ole, loppui vuoden 2007 lopulla. Yritin etsiä tuota sopimusta mikä velvoittaa ainakin Williamsia ja Ferraria osallistumaan, mutta en nyt eilen jaksanut enempää kaivaa, Concorde agreement viittauksia löytyy. Joka tapauksessa joku sopimus heitä velvoittaa ja se ei takuulla ole yksipuolinen. Rahaa ainakin virtaa enemmän kuin muilla sen lisäksi että on tuo veto-oikeus.

FIA sanoi:
FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP
19.01.2005

Further to discussions regarding the long term development of the FIA Formula One World Championship, the FIA, Formula One Management and Ferrari have agreed to prolong the Concorde Agreement for the period 2008 to 2012.

The FIA, Formula One Management and Ferrari issued the following statements:

Max Mosley, FIA President said,

“We are very pleased to have reached this agreement with Formula One’s commercial rights holder and the oldest team in the Championship. The agreement is significant because it will ensure the future development of the FIA’s most important Championship.”

Bernie Ecclestone, FOM President said,

“Formula One Management are delighted that this agreement is in place and that the future of Formula One has now been stabilised.”

Luca di Montezemolo, President and CEO of Ferrari said,

“It is important and also pleasing that the FIA, which is the governing body and FOM, which represents those who have organised Formula One in these past years and Ferrari, which is the only team to have taken part in the World Championship, without a break, since its inception, have put out a strong message of stability for the future of Formula One. This agreement is in line with what Ferrari had hoped for, for a long time.“
Ferrarilla tuskin on varaa olla oasallistumatta niin maineensa puolesta kuin taloudelliselta kannaltakaan. Se on molempien osapuolelten etu.

Mielenkiintoiseksi nousee tuon muiden tallien juridinen asema pitpassin spekuloinnin mukaisesti ja ilmoittautumisen pätevyys vs. uusien tallien ilmoittautuminen ja avoinna olevat tallipaikat. Musiikki soi, milloin se loppuu ja onko jo kaikki tuolit täynnä?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutuhenkisesti muistelen että Ferrari teki silloin pari vuotta sitten sopimuksen että se on sarjassa mukana vuoden 2012 loppuun asti. Tämä sopimus taisi kaataa sen aikaisen väännön autonvalmistajien omasta sarjasta.

Kyseinen sopimus ei mielestäni ole ilmoittautuminen sarjaan, mutta lienee pätevä. Eli jos Ferkku ei ilmoittaudu niin rapsahtanee iso sakko.

Tosin Pitpas tarinoi että Ferrari olisi ilmoittautunut virallisesti...
Toki minä sen muistan, että Ferrarilla on samanlainen sopimus kuin Williamsilla. Itse asiassa Red Bullillakin on ja samaten sen allekirjoitti silloinen Jordan/Midland, mutta sehän ei moisesta sopimuksesta huolimatta ole enää sarjassa mukana, tai sitten kyseinen sopimus sitoo myös Force Indiaa. Siksi puhe pelkistään Williamsista ja Ferrarista on outoa.

Sopimus ei kuitenkaan ole juridisesti pätevä ilmoittautuminen, koska FOTA:n ilmoittautumiset eivät ole juridisesti päteviä. Mielestäni Pitpass on väärässä tulkitessaan että näin olisi. Miksi Williams koki tarpeelliseksi ilmoittautua ja loikata FOTA:n riveistä, jos kerran Ferrarin ja Red Bullin ei tarvitse? Sitäpaitsi jos Ferrarin (ja muiden) olisi pakko osallistua sarjaan, niin eihän sillä ollut lähtöasetta alunperinkään, ja sen varmasti olisi myös Max tiennyt ja koko juttu olisi pelkkää teatteria.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Toki minä sen muistan, että Ferrarilla on samanlainen sopimus kuin Williamsilla. Itse asiassa Red Bullillakin on ja samaten sen allekirjoitti silloinen Jordan/Midland, mutta sehän ei moisesta sopimuksesta huolimatta ole enää sarjassa mukana, tai sitten kyseinen sopimus sitoo myös Force Indiaa. Siksi puhe pelkistään Williamsista ja Ferrarista on outoa.
Se on totta. En tiedä miksi näin puhutaan. Ehkä se on Pitpassin virhe. RedBull pitäisi ainakin olla mukana tuossa spekuloinnissa.

Börnie on itse sanonut näin (HS )...

HS 22.5.2009 sanoi:
Monaco. Formula ykkösiä johtava Bernie Ecclestone saattaa viedä Ferrari-tallin oikeuteen, jos italialaistalli päättää jättää gp-sarjan kuluvan kauden päätteeksi.

Näin tehdessään Ferrari rikkoisi F1-sarjan toimintaa määrittelevää Concorde-sopimusta, jonka se allekirjoitti vuonna 2005. Sopimus yltää kauteen 2012.

"Me kunnioitamme sopimuksiamme. Tallit, jotka ovat tehneet sopimuksia meidän kanssamme odottavat meidän kunnioittavan niitä ja me odotamme saamaa Ferrarilta", Ecclestone totesi Times-lehdelle Monacossa.

"Nyt he [Ferrari] sanovat olevansa lähdössä, mutta me toivomme heidän kunnioittavan sopimustaan."
Sopimus ei kuitenkaan ole juridisesti pätevä ilmoittautuminen, koska FOTA:n ilmoittautumiset eivät ole juridisesti päteviä. Mielestäni Pitpass on väärässä tulkitessaan että näin olisi. Miksi Williams koki tarpeelliseksi ilmoittautua ja loikata FOTA:n riveistä, jos kerran Ferrarin ja Red Bullin ei tarvitse? Sitäpaitsi jos Ferrarin (ja muiden) olisi pakko osallistua sarjaan, niin eihän sillä ollut lähtöasetta alunperinkään, ja sen varmasti olisi myös Max tiennyt ja koko juttu olisi pelkkää teatteria.
Tuohon edelliseen viitaten, kai Börniellä joku tausta tuollaisia on lausua, tai sitten se oli täydellinen ajatuspieru. Ja sopimuksista pääsee aina maksamalla pois, mutta hinta voi olla kova. Pakko ei ole kuin kuolla.

FOTA:n ilmoittautuminen varmasti olekaan juridisesti pätevä, mutta tuo sopimus varmastikin takaa että tulee löytyä tallipaikka, jos ja kun talli sitoutuu ykkösissä olemaan. Muutenhan tuolla sopimuksella ei ole mitään virkaa, jos sanotaan että olet velvoitettu osallistumaan, mutta sori, emme hyväksyneet hakemustanne ja teille ei ole paikkaa. Maksakaa nyt kuitenkin miljoonien eurojen korvaukset kuitenkin koska lupasitte olla mukana gameissa. Toki asia ei ole näin mustavalkoinen, mutta kuitenkin.

Paha mennä sanomaan mitä Concordessa on määritelty, mutta se tuskin on mitenkään yksipuolinen ota tai jätä. Tai mistä sitä tietää kuinka tyhmiä nuo tallien juristit ovat olleet...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuohon edelliseen viitaten, kai Börniellä joku tausta tuollaisia on lausua, tai sitten se oli täydellinen ajatuspieru. Ja sopimuksista pääsee aina maksamalla pois, mutta hinta voi olla kova. Pakko ei ole kuin kuolla.
Jos Ferrari on sitä mieltä, ettei se ole velvoitettu osallistumaan sarjaan ja Bernien mielestä taas on, niin molemmat eivät voi olla oikeassa. Paljon riippunee Ferrarin kanssa tehdyn erityissopimuksen tarkasta sisällöstä normaalin Concorden lisäksi.
 
Ylös